[Win2008 Server R2] phpmyadmin doet niets

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik probeer op een Windows 2008 R2 64-bit server WAMP in te richten. Ik heb Apache en PHP draaiend, testscriptjes a la phpinfo() geven het gewenste resultaat. Dit zijn de 32-bits versies omdat er geen officieel ondersteunde 64-bits versies zijn.

Van MySQL heb ik wel een 64-bit versie geinstalleerd. Dit werkt in principe ook prima, via de MySQL console kan ik prima verbinding maken. Nu wil ik echter de boel beheren met phpmyadmin, en dat is waar het foutgaat. Het setupscript van phpmyadmin werkt prima en ik krijg netjes een config.inc.php. Zodra ik deze echter in de phpmyadmin installatie zet gaat het mis. Als ik naar http://mijnserver/phpMyAdmin/ ga en daar de juiste gebruikersnaam en wachtwoord intype krijg ik een volledig wit scherm na een minuut ofzo. Firefox zegt: 'klaar' maar er staat helemaal niets in de source.

Ik heb ook geprobeerd om handmatig het script uit te voeren, 'php index.php'. Nu komt er wel wat uit, namelijk deze melding (tussen een hoop html):

#2002 - De server reageert niet (of de MySQL-server heeft het socket niet juist ingesteld)

Ik heb me rot gezocht op internet en GoT maar kan niets vinden. Ik heb het inmiddels ook geprobeerd op een laptop met Windows 7 64-bit, exact hetzelfde probleem.

Dit is met de laatste versies van apache.org(2.2.14), windows.php.net(vc6 versie, 5.3.1), en mysql.com(5.1.41). Ik heb het ook met de 32-bit versie van MySQL geprobeerd maar daarbij krijg ik hetzelfde probleem.

Iemand een idee waar dit door kan komen?

Tja

Verwijderd

start je php admin ook als administrator?
dat ie geen socket heeft ingesteld zegt mij dat hij wss geen files mag aanpassen.
tis dat ik nu een film ga kijken, (The proposal) maar als je er niet uitkomt dan ga ik zo in win 7 x64 ff nadoen.

suc6

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik durf in ieder geval te zeggen dat het niet phpmyadmin is; ik heb een minimaal scriptje gemaakt dat verbinding met de database probeert te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
<?php

mysql_connect('localhost', 'root', 'rootpassword');

echo "Dat is gelukt.\n";
?>

en ook dat geeft geen respons. Comment ik de mysql_connect uit dan draait ie prima.

Als ik bovenstaand scriptje van de command line draai krijg ik wederom wel respons:
PHP Warning: mysql_connect(): [2002] Een verbindingspoging is mislukt omdat de verbonden party niet c (trying to connect via tcp://localhost:3306) in C:\srv\apache\htdocs\test.php on line 3

Warning: mysql_connect(): [2002] Een verbindingspoging is mislukt omdat de verbonden party niet c (trying to connect via tcp://localhost:3306) in C:\srv\apache\htdocs\test.php on line 3
PHP Warning: mysql_connect(): Een verbindingspoging is mislukt omdat de verbonden party niet correct heeft geantwoord na een bepaalde tijd, of de gemaakte verbinding is mislukt omdat de verbonden host niet heeft geantwoord.
in C:\srv\apache\htdocs\test.php on line 3

Warning: mysql_connect(): Een verbindingspoging is mislukt omdat de verbonden party niet correct heeft geantwoord na een bepaalde tijd, of de gemaakte verbinding is mislukt omdat de verbonden host niet heeft geantwoord.
in C:\srv\apache\htdocs\test.php on line 3
Dat is gelukt.
En nogmaals, als ik 'mysql -u root -prootpassword' doe, dan krijg ik netjes de MySQL console, waar een 'show databases' en dergelijke queries ook de verwachte respons geven. De service draait dus wel; de mysql plugin lijkt niet te werken.

Een phpinfo(); geeft de volgende informatie over de mysql module:
mysql
MySQL Support enabled
Active Persistent Links 0
Active Links 0
Client API version mysqlnd 5.0.5-dev - 081106 - $Revision: 289630 $
Persistent cache enabled
put_hits 0
put_misses 0
get_hits 0
get_misses 0
size 2000
free_items 2000
references 3

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Hmm, ik heb geloof ik de oplossing gevonden. Niet een erg bevredigende maar goed.

Ik vond dit topic: http://forum.uniformserver.com/index.php?showtopic=1814 waarin gesuggereerd werd dat dit een regressie in 5.3.1 was dus heb ik 5.3.0 opgesnord en warempel, die blijkt het wel te doen.

Nu de bug ook gevonden op bugs.php.net: http://bugs.php.net/bug.php?id=50433.

Goed, 5.3.0 dan maar tot dit gefikst is.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Nog even een update mocht iemand anders hier dit probleem tegenkomen:

het is dus niet zo zeer een bug in PHP 5.3.1 als wel een 'nieuwe feature'. Het probleem is dat hij localhost als ::1 (IPv6 dus) interpreteert en niet als 127.0.0.1. Vul je handmatig 127.0.0.1 in als MySQL host dan werkt het wel. Draai nu weer op 5.3.1 dus.

Tja