Op zoek naar een simpele FPGA/CPLD kit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ben al wat langer bezig om een voorversterker te maken bestaande uit diverse componenten, zoals DAC, RIAA amp, relais volume regeling. Nu de losse onderdelen klaar zijn is het tijd om alles in elkaar te steken. Omdat ik echter graag veel verschillende digitale ingangen wil hebben zit ik met wat dingen die ik moet gaan schakelen.

De DAC accepteert SPDIF, DSD en I2S. Ik wil op zijn minst 3x SPDIF op mijn pre (2x optisch, 1x coax bijvoorbeeld), een I2S ingang (via RJ45), en een DSD ingang (ook via RJ45). Dit alles moet ik netjes zien te schakelen omdat de pennetjes op de DAC al deze dingen delen.

Dit kan ik natuurlijk doen met wat losse logica chipjes, maar het is veel leuker om dat met een FPGA te gaan doen. Bijkomend voordeel is dat ik deze ook kan gebruiken om de rest aan te sturen (hiervoor had ik eigenlijk een simpele AVR uC voorzien).

Kwa user input moet de amp eruitzien als een analoog model. Drup- en draaiknopjes en lampjes... meer niet ;)

Ik ben daarom dus op zoek naar een simpele FPGA of CPLD kit met voldoende IO's en een goed verkrijgbare (liefst gratis) ontwikkelkit. Bovenal moet het ook betaalbaar blijven. Helaas zijn de meerste kits dikke overkill voor mijn toepassing, met gigantische aantallen gates, fancy io's zoals PCI en andere meuk... Daar zit ik dus niet op te wachten. Klein, simpel en goedkoop moet het zijn:)

Tot nu toe heb ik twee betaalbare opties:

Digilent C-Mod
Afbeeldingslocatie: http://www.digilentinc.com/Data/Products/CMOD/CMOD-C2-400.jpg

Dit is klein, en kost weinig (17 euro) en is makkelijk te gebruiken. Ik heb er wel nog een JTAG programmer voor nodig, die hebben we op het werk wel, maar ik heb er liever eentje thuis. Op zich geen probleem, ware het niet dat die dan duurder is dan het kitje ;)

Een andere optie is een kitje van Xilinx zelf.

Afbeeldingslocatie: http://www.xilinx.com/images/image109435.jpg

Kost niet veel en is eigenlijk compleet incl. programmer, software en manuals (ben er nog niet achter of je dat display er ook bij krijgt). Hardware platform is het zelfde als het eerste kitje.

Helaas is het voor zover ik kan vinden helaas erg dun bezaaid met kleine budget kitjes. Maar ik hoop eigenlijk dat jullie mij daarbij kunnen helpen... Misschien heeft een van jullie hier al eens mee gewerkt, of kent een heel ander ding wat goed zou passen.... Laat het weten!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf heb ik op de TU met Xilinx meuk gewerkt, en vond de Xilinx tools niet echt denderend. Thuis heb ik een DE-nano liggen, van www.terasic.com , met een altera CPLD erop. De Altera tools vind ik een stuk prettiger en intuïtiever werken. De DE-nano kost geloof ik 70 dollar plus shipping, heeft een programmer on-board, en kan ook als programmer voor andere boards dienen. Er zit echter wel een ENORME (als in gates) CPLD op, welke stukken meer kan dan alleen bitstreams routeren. Maar ach :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Bedoel je deze? Kun je misschien in iets meer detail vertellen over de ontwikkelomgevingen?

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 23-12-2009 20:19 . Reden: URL fixed ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik wil die coolrunner eigenlijk een beetje afraden. Mijn ervaring ermee is dat ze echt in no-time vol zitten qua logica, dus als je voor xilinx spul wilt gaan moet je meteen naar de spartan 3E of 3A (6? zal wel prijzig zijn..) gaan kijken. :)

Deze bijvoorbeeld. Echt veel goedkoper zal het niet worden bij Xilinx.

Die altera eerder genoemd lijkt me ook nog altijd leuk speelgoed, geen idee hoe overdreven die "enorme" opmerking was. Maar dat het een CPLD is maakt mij wat paranoia. :P

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tis niet een kit, maar ik weet uit ervaring dat hier een ep1c12q240c8 opzit. Je kan de JTAG-draden naar buiten uitvoeren en dan heb je voor weinig geld (euro of 45) een leuke FPGA (plus een CPLD trouwens) waar je een redelijke processor in kan stoppen. Kost dus wel wat DIY-werk, dus je moet wel goed kunnen solderen.

Edit: Hmm, je wil zelf logica hebben, dan is een echte kit misschien handiger idd.

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 23-12-2009 19:29 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Je kunt natuurlijk ook zonder kitje beginnen, zo heb ik het ook gedaan. Ik heb zelf mijn JTAG programmer gemaakt, de USB blaster van Altera. CPLD's, die waarschijnlijk voor de simpele taken die je beschrijft wel toereikend zijn, zijn voor een paar euro los te koop. Kijk bijvoorbeeld eens naar een EPM7064SLC-44, dit is een chip die op 5V werkt, dus lekker compatible. Bijkomend voordeel: het is dezelfde chip waarmee je de JTAG programmer maakt. 2 vliegen in 1 klap zeg maar. Op deze manier kun je el cheapo binnenstromen in de programmeerbare logica, want bij een shop als Futurlec is deze CPLD te koop voor 6,90 dollar. Natuurlijk nóg meer eer van je werk als je het helemaal zelf hebt ontwikkeld en gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
TommyboyNL schreef op woensdag 23 december 2009 @ 19:12:
Zelf heb ik op de TU met Xilinx meuk gewerkt, en vond de Xilinx tools niet echt denderend. Thuis heb ik een DE-nano liggen, van www.terasic.com , met een altera CPLD erop. De Altera tools vind ik een stuk prettiger en intuïtiever werken. De DE-nano kost geloof ik 70 dollar plus shipping, heeft een programmer on-board, en kan ook als programmer voor andere boards dienen. Er zit echter wel een ENORME (als in gates) CPLD op, welke stukken meer kan dan alleen bitstreams routeren. Maar ach :P
Verkijk je overigens niet op de verzendkosten bij terasic, die is al gauw 40$. Verder zal je ook nog BTW moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
voodooless schreef op woensdag 23 december 2009 @ 19:22:
Bedoel je deze? Kun je misschien in iets meer detail vertellen over de ontwikkelomgevingen?
Terasic roept dat de URL niet klopt, dus geen idee of je dezelfde bedoelt als ik :P Ik zie net dat het de "MaxII micro kit" heet, in plaats van DE-nano...
Ik gebruik gewoon de standaard Altera IDE, namelijk "Quartus II". Hierin kan je gewoon aan de slag met meerdere HDL's, zoals Verilog of VHDL, maar je kan ook gewoon een compleet schema bouwen. Quartus heeft verder alle benodigde tools ingebouwd, van teksteditor tot programmerinterface.
wacco schreef op woensdag 23 december 2009 @ 19:27:
Die altera eerder genoemd lijkt me ook nog altijd leuk speelgoed, geen idee hoe overdreven die "enorme" opmerking was. Maar dat het een CPLD is maakt mij wat paranoia. :P
Het is echt een grote CPLD, op de TU moesten we in ons tweede jaar een chip ontwerpen, aantal torren die we tot onze beschikking hadden was 200.000 . Ons ontwerp was een klok met DCF ontvanger, welke de datum en tijd op een computermonitor weergaf. Een versie die niet op de chip paste, paste met gemak in de CPLD.
De MaxII die op het bordje zit, is (een van) de grootste CPLD die Altera maakt, en zit zeer dicht tegen de FPGA aan. Grootste verschil met een FPGA: De MaxII heeft non-volatile geheugen. Geen gekut met een exterme flash chip dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zelf een bordje en programmer maken heb ik niet zo'n zin in. Ik heb geen bergen met tijd, en wil dus lekker snel aan de slag kunnen ;) Het moet dus echt wel een kitje of eval bordje zijn.

Dat Altera dingetje ziet er in ieder geval heel goed uit (verzendkosten neem ik dan maar voor lief). 't is way overkill voor een berg leds en knopjes met wat digitale inputs, maar dat mag de pret niet drukken :) 'T is alleen jammer dat mijn programmerbare logica kennis ondertussen al weer zo'n 10 jaar geleden opgedaan is :P Maar ik gok dat ik daar wel weer uit ga komen als ik ermee ga spelen. En anders kun je het altijd nog in C doen (in ieder geval op sommige platforms) >:)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 23-12-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met deze dingen van Cypress?
Afbeeldingslocatie: http://download.cypress.com.edgesuite.net/psoc35/CY8CKIT-003_Kit.jpg

Prijs is best oke, ontwikkelomgeving ziet er mooi uit (dat zegt natuurlijk niet alles), er zijn alleen wat weinig IO's, maar op zich moet dat genoeg zijn.

Edit: Zo te zijn valt bovenstaande af: is gewoon een veredelde 8051 ;)

Of dit ding van Lattice?
Afbeeldingslocatie: http://www.latticesemi.com/images/img31969.JPG

Ik ga de komende dagen eens alle development kit software installeren om eens ermee te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 27-12-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Nav dit topic ben ik ook eens aan het rond kijken; die max II micro is een leuke, maar ik ben meer een Linux gebruiker, en de Quartus software is voor Linux niet vrij beschikbaar. Aan de andere kant is die C-MOD ook leuk, behalve dat je daar dan weer een programmer voor nodig hebt. Wel een voordeel is dat die software wel werkt onder Linux, hoewel de Altera software 'beter' schijn te zijn.

Kan iemand hier eens zijn licht over laten schijnen? Sprite_tm, hoe doe jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37
De Altera webedition is tegenwoordig ook voor linux beschikbaar.

Hou er wel rekening mee dat 95% van het markaandeel bij Altera en Xilinx ligt, dus dat daar ook veel meer info over te vinden is.

En als je tussen die 2 moet kiezen zou ik echt voor Altera gaan. Ik heb veel ervaring met beide fabrikanten, en Xilinx kan hele mooie FPGA's maken, maar SW schijven kunnen ze niet.

En mocht je wat meer uitgeven een voor een kleine cyclone gaan, de kleinste NIOSII ( de softcore proc van altera) is tegenwoordig gratis, en daar kan je best leuke dingen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

voodooless schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:16:
Heeft iemand ervaring met deze dingen van Cypress?
[afbeelding]

Prijs is best oke, ontwikkelomgeving ziet er mooi uit (dat zegt natuurlijk niet alles), er zijn alleen wat weinig IO's, maar op zich moet dat genoeg zijn.

Edit: Zo te zijn valt bovenstaande af: is gewoon een veredelde 8051 ;)
Het ding heeft weldegelijk programmeerbare logica hoor :) Maar ik heb er geen ervaring mee, ik wacht nog even op de PSoC5's met ARM Cortex M3 cpu erin, dan ga ik daar denk ik een keer een devboardje van aanschaffen :)

Ikzelf heb op dit moment alleen ervaring met Xilinx en echt geweldig vind ik de software daar niet van, dus als jullie zeggen dan Altera op dat gebied beter is geloof ik dat graag :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb even snel de IDE's van Altera en Xilinx vergeleken. De Altera IDE is inderdaad een stuk prettiger. Met een simpele state machine kan ik daar al de basis dingen die ik wil doen heel makkelijk implementeren. Bij Xilinx moet je daar voor code kloppen, bij Altera kun je dat lekker grafisch of via een wizzard doen. En zo zijn er nog wel meer dingen die je relatief eenvoudiger in de Altera IDE voor elkaar kan krijgen.

Ik denk dat ik dus maar zo'n Max II micro kitje ga bestellen :) Ik zal wel laten weten wat mijn ervaringen zijn als het zover is.

Pagina: 1