ICH9R RAID0 en Hitachi Drive Fitness Test

Pagina: 1
Acties:

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 10:18
Ik heb 2 "Hitachi Deskstar T7K500 320GB" harde schijven in RAID0 draaien op een ICH9R controller. 1 à 2 maand geleden kreeg ik echter enkele freeze's na elkaar in Windows die na een minuut weer opgelost waren. Dit was terwijl ik zowel met AVG als met Windows Defender tegelijk aan het scannen was (veel HDD activiteit dus). Ik het logboek stond er enkele keren na elkaar:

Fout "ntfs" met als uitleg "De structuur van het bestandssysteem op de schijf is beschadigd en onbruikbaar. Voer het hulpprogramma Chkdsk uit op volume \Device\HarddiskVolume1."

Alsook:

Waarschuwing "disk" met als uitleg "Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\DR0 tijdens een wisselbestandsbewerking."

De volgende dag toen ik de pc aanzette stond er bij de POST bij 1 van de drives "Error occurred (0)". Maar hij zei ook dat de array nog bootable was en start Windows dus op. Chkdsk is automatisch uitgevoerd en sindsdien heb ik geen enkel probleem meer gehad. Enkel die Error occurred (0) staat er nog bij de POST, maar hij blijft altijd naar Windows doorstarten. Het resultaat van die chkdsk vind ik nergens terug (ook niet in het logboek). In Windows zegt de Intel Matrix Storage Console bij het opstarten "A drive in RAID0 is failing. Try to backup data immediately"

Aangezien binnenkort mijn garantie verloopt op de schijven wil ik toch weten of er geen bad sectors zijn zodat ik nog garantie kan claimen.

HD Tune geeft bij de Error Scan geen fouten aan (allemaal groen). En als ik via "cmd" "chkdsk" of "chkdsk c:" intyp geeft die geen fouten.
Nu wil ik dus met de Hitachi Drive Fitness Test (DFT) testen. Die wou al niet booten (Non-System disk of Disk error) zei de BIOS. Nu heb ik Ultimate Boot CD op een DVD gebrand en vanaf daar start die wel op. Maar die ziet mijn schijven niet omdat deze in RAID0 staan.

Nu wil ik weten hoe ik toch die Drive Fitness Test kan starten zonder data te verliezen (ik heb wel een back-up, maar Windows & alle programma's opnieuw installeren is toch een boel werk + ik heb een OEM licentie, 1x installeren/activeren dus). Ik dacht eraan om de optie "SATA RAID/AHCI Mode" van "RAID" naar "Disabled" te veranderen, maar blijft mijn data dan intact? En als dat zo is, zal DFT dan mijn schijven 1 voor 1 kunnen lezen?

Een andere optie is misschien de schijf 1 voor 1 aan de Gigabyte controller aan te sluiten, maar blijft de data dan intact? En zal bij het booten (in de POST dus) ICH9R dan niet zeggen van "Er is een schijf weg, ik doe de array ook weg" waardoor ik als ik achteraf de schijf terug op ICH9R hang de array niet meer terug kan komen en ik dus ook de data kwijt ben?

Mijn systeem:

Moederbord: Gigabyte GA-X38-DS5 (BIOS versie F5)
Processor: Intel Core 2 Duo E8200
Harde schijven: 2x Hitachi Deskstar T7K500 320GB aangesloten op ICH9R geconfigureerd als RAID0
Voeding: Zalman ZM-600HP

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-12-2025
Volgens mij moet het geen probleem zijn om de schijven 1 voor 1 te testen.
Ik zal wel even nagaan wat die Drive Fitness Test precies doet.

• _Quinten_
Maar hoe kan ik deze testen zonder dat ik mijn data verlies?

DFT doet voor zover ik gelezen heb enkel read tests. Als hij fouten vindt krijg je de optie om Erase Disk te doen (wat ik niet ga doen, eerst de error googlen en als het bad sectors zijn garantie claimen). Dus voor zover ik weet zou DFT normaal geen data mogen verwijderen/veranderen.

En aansluiten op een andere pc gaat niet want alle andere pc's hier zijn laptops. Ik ben de enige in huis met een desktop. Dus die optie valt ook af.

[ Voor 18% gewijzigd door _Quinten_ op 23-12-2009 17:49 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een OEM licentie betekent niet maar een keer activeren. Het betekent dat de licentie aan je hardware gebonden is. Als hij toch weigert te activeren dan helpt MS je daar wel mee.

Maar de enige optie die echt betrouwbaar is is toch echt backuppen. Maar ik heb er nooit problemen mee ondervonden door de RAID optie in het BIOS tijdelijk te veranderen naar IDE, waarna ik gewoon allerlei DOS tools kon gebruiken (TLER perikelen, voor als het je boeit). Daarna weer op RAID gezet en de array is tot nu toe gewoon altijd intact gebleven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Gewoon tijdelijk van RAID naar IDE zetten, kan DFT ze gewoon benaderen. 'k Zou ze niet aan een andere raidcontroller hangen, kans is groot dat je daar hetzelfde probleem hebt en met een beetje pech doet 'ie nog gekke dingen met je array ook.

• _Quinten_
Dus het is gewoon "SATA RAID/AHCI Mode" naar "Disable" zetten, testen en daarna weer op "RAID" instellen? En achteraf gaat alles weer gewoon werken zonder enige problemen (mits ik natuurlijk geen Erase Disk of iets dergelijks doe)? Maar voor de CD/DVD boot gaat de POST/controller wel de harde schijven af (en de CD brander), daar gat die niks veranderen zodat het achteraf niet meer werkt?

@Glashelder: Was dat bij jou ook op een ICH9R controller? Misschien als je een externe controller had, dat die anders reageerde ofzo?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ICHR10 :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• _Quinten_
Volgens Google is er weinig verschil tussen ICH9R en ICH10R (kleinere chip, meer ethernet connecties, RAID performance ongeveer hetzelfde). Hierdoor hoop ik dat dit op ICH9R ook werkt zoals dat bij jou op ICH10R werkt.

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Toen ik de drivetest van Samsung had gedraaid, terwijl deze nog in RAID0 stonden, stond de hardeschijf die ik had getest opeens niet meer in de array (stond als NON-RAID ofzoiets). Het nadeel van de ICH9R is dat wanneer je de array opnieuw moet instellen, dat de MBR wordt verwijderd. De MBR kan je voor de zekerheid backuppen via: http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

Ik heb geen idee wat er gebeurd als je in het BIOS van RAID naar IDE gaat en waar terug naar RAID.

• _Quinten_
Ik heb het dus gedaan. Resultaat: De ene drive staat op "Error occurred (0)" en de andere zegt "Non-RAID disk". Niet meer bootable, dus nu kan ik Vista opnieuw installeren. DFT zei bij beide disks (zowel bij quick als advanced test) dat ze in orde waren.

Nu dacht ik om misschien nog iets te recoveren met de recover tools die op die Ultimate Boot CD stond. Via zo een tool kon ik de SMART data van de harde schijven uitlezen, de verschillen tussen de disks zijn:

Raw read Error Rate: 0 bij de ene en 7864557 bij de andere
Reallocated Sector Count: 0 bij de ene en 26 bij de andere
Reallocated Event Count: 0 bij de ene en 31 bij de andere

De andere data zijn identiek. Ik ga nu even op Google opzoeken wat deze waarden willen zeggen. Ik update deze post als ik iets meer weet.

Edit: Volgens Google zijn dit dus bad sectors. Kan ik nu onder garantie een nieuwe krijgen? De Hitachi tool zegt immers dat alles in orde is, de SMART data niet. Geldt dit dan als defecte schijf of niet?

Edit 2: Intussen is de Raw read Error Rate van beide schijven vreemd genoeg 0 geworden. De Reallocated Sector & Event Count is wel hetzelfde gebleven. Ik ga nu tijdelijk Windows Vista op de ene (goede) harde schijf installeren. De andere kan ik dan nog altijd nader onderzoeken zonder weer alles kwijt te zijn.

Binnenkort ga ik denk ik een Highpoint RocketRaid 2300 controller kopen met 4 harde schijven (3 in RAID5 en 1 als hot spare). Dan hoef ik enkel 2 320GB harde schijven bij te kopen (als ik voor de kapote tenminste een nieuwe krijg) en heb ik deze problemen waarschijnlijk niet meer.

Maar weet iemand of ik de (kapote) schijf onder garantie zal kunnen ruilen of niet? De Hitachi tool zegt immers dat alles in orde is, de SMART data niet. Geldt dit dan als defecte schijf of niet?

[ Voor 39% gewijzigd door _Quinten_ op 24-12-2009 16:55 ]

• _Quinten_
Ik heb Alternate (België) een mail gestuurd en hun antwoord is dat ik het door hun technische dienst moet laten testen en als zij tot dezelfde conclusie komen zullen zij me een schijf van dezelfde grote en mogelijk hetzelfde merk geven. Dus ik ga deze week een bestelling zetten voor een iets geavanceerdere RAID controller (Highpoint RocketRaid 2300) en nieuwe harde schijven (zodat ik RAID5 kan draaien). Ik laat hier nog wel iets weten als alles afgehandeld is.

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Klinkt inderdaad alsof de HD gewoon kadoek is, raar dat die tool er niets van zegt. Had je nog een backup gemaakt of was dat niet mogelijk/nodig?

Zelf draai ik gewoon RAID0 en backup ik elke nacht alles naar een externe hardeschijf. Zo heb ik toch de snelheid van RAID0 en ben ik niet de lul als een hardeschijf of de controller stuk gaat. Ook met RAID5 moet je rekening houden dat je data kan verliezen door bv een falende controller.

• _Quinten_
Ik heb een backup en ben dus niks kwijt, maar toch is het lastig. Opnieuw installeren van Windows, binnenkort nog eens met die nieuwe controller en RAID5. Alle programma's terug installeren, ben je wel even met bezig. En natuurlijk hou ik gewoon een back-up op mijn externe harde schijf, de PSU kan altijd kapot gaan en de helft van het systeem met zich meetrekken (worst case scenario). Hopelijk is die Highpoint Rocketraid 2300 een goede controller, ik lees er toch goede dingen over.

• _Quinten_
Ik heb de RocketRaid 2300 controller en 2 nieuwe (Hitachi) harde schijven binnen. Alternate weigerde de schijf met de slechte SMART-data om te ruilen omdat deze niet defect was. Hoewel ik vooraf gebeld en gemaild had bleven ze weigeren de schijf om te ruilen. Ze stelden voor om de harde schijf op te sturen naar Hitachi, maar dat heb ik niet gedaan omdat Hitachi waarschijnlijk op net dezelfde manier zal testen als Alternate en ik dus onderzoekskosten zou moeten gaan betalen.

Ik ga nu dus met de huidige goed werkende schijf en de 2 nieuw gekochte een RAID5 aanmaken. De bijna-defecte ga ik gebruiken als back-up voor grote, onbelangrijke bestanden (bv. films).
Pagina: 1