• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Goedendag,

Ik post dit topic op dit professionele techforum in de hoop een beter antwoord te krijgen op mijn probleem dan dat de incapabele UPC-medewerkers mij kunnen leveren; het zit namelijk zo:

Ik heb een UPC digitaal TV abonnement met een UPC Decoder (mediabox type Thompson).
Deze wil ik graag aansluiten op mijn Onkyo TX-SR707 Receiver zodat deze het signaal kan upscalen
om het daarna via HDMI door te sturen naar mijn Sony VPL-AW10 projector.

Nu heeft dit apparaat van de UPC slechts een SCART-uitgang voor beeld. Ik heb nog nagevraagd waarom ze op een digitaal apparaat alleen een analoge uitgang zetten, dit konden de medewerkers mij niet beantwoorden.

Enfin, Ik heb een SCART-blokje dat het signaal moet omzetten naar Composite; composite-kabeltje naar de receiver getrokken en receiver ingesteld: Receiver krijgt een 576i signaal met alleen zwart beeld.
Rechtstreeks op de projector zelfde verhaal.

Daarna een SCART to Component kabel gekocht en getest: Ook geen beeld; zowel via receiver als rechtstreeks op de projector.

SCART-to-composite-blok en SCART-to-component kabel werken gewoon; geverifieerd met een dvdspeler.

Enige relevante optie in het menu van die decoder is Beeld [Standaard ] / [Hoog (RGB)]
Component is RGB dus dit zou toch moeten werken?

In de handleiding staat dat als je TV geen SCART-ingang heeft, dat je bij het UPC-center een modulator moet aanschaffen. Daar aangekomen blijkt deze het SCART-signaal om te zetten naar COAX, daar heb ik dus niks aan. UPC-medewerkers hebben dan ook geen oplossing voor mij behalve mij het HDTV-abo aan te smeren, dat apparaat heeft wel fatsoenlijk een HDMI-uitgang.

Iemand ervaring met deze situatie? Er moeten toch meerdere mensen zijn met een projector i.c.m. digitale tv?

• jeroen-v
bump

Verwijderd

Upgraden naar een HD abonnement? Dan krijg je wel een UPC Mediabox met HDMI aansluiting.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
jeroen-v schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:57:Ik heb een SCART-blokje dat het signaal moet omzetten naar Composite; composite-kabeltje naar de receiver getrokken en receiver ingesteld: Receiver krijgt een 576i signaal met alleen zwart beeld.
Rechtstreeks op de projector zelfde verhaal.
Een SCART naar composiet (CVBS) verbinding zou zeker wel moeten werken, dit is het meest simpele (en helaas ook slechtste kwaliteit) SCART signaal.
Misschien gebruik je een verkeerd type SCART verloop stukje?
Het SCART verloop blokje moet geschikt zijn voor output, daarvoor zit er op de meeste blokjes een schakelaar om te switchen tussen in-/output.
De SCART blokjes die meegeleverd worden met spelcomputer/camcorders bijvoorbeeld zijn alleen geschikt voor input.

Test het uitgaande composiet signaal via het SCART blokje eventueel rechtstreeks op een TV met A/V (composiet) ingang.
jeroen-v schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:57:
Daarna een SCART to Component kabel gekocht en getest: Ook geen beeld; zowel via receiver als rechtstreeks op de projector.

SCART-to-composite-blok en SCART-to-component kabel werken gewoon; geverifieerd met een dvdspeler.

Enige relevante optie in het menu van die decoder is Beeld [Standaard ] / [Hoog (RGB)]
Component is RGB dus dit zou toch moeten werken?
Geen van de UPC boxen (zowel HD als SD boxen) heeft een mogenlijkheid tot component output en component is niet gelijk aan RGB!
Component gaat dus zeker niet werken met een UPC box.

De standaard instelling is bij de UPC box SCART composite en hoog is SCART RGB.

Verwijderd

Ik heb zelf een Pioneer versterker en had het zelfde probleem, maar dan met S-VHS. Sowieso raad ik aan om een scart naar S-VHS te gebruiken en niet composiet. In het menu van mijn versterker moest ik, hoe zal ik het noemen, rerouten van het signaal naar S-VHS > HDMI. Ik weet niet of jouw versterker die optie heeft maar dat lijkt me wel. Na het "re-routen" was het probleem opgelost :) Ik zou de manual er nog eens op naslaan. Verder heb je voor een digitaal signaam niet echt een HDMi connector nodig, wel voor HD materiaal een HDMI aansluiting.

• The_Doman
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:39:
Ik heb zelf een Pioneer versterker en had het zelfde probleem, maar dan met S-VHS. Sowieso raad ik aan om een scart naar S-VHS te gebruiken en niet composiet.
Inderdaad geeft S-Video (S-VHS is een video systeem) een veel betere kwaliteit dan composiet (CVBS) en verdient dus zeker de voorkeur wanneer deze mogenlijkhied er is.
Het grote probleem met de UPC boxen is echter dat deze via SCART alleen RGB en/of composiet (CVBS) video uitsturem en geen S-Video!

De S-Video verbinding bij de bekende SCART verloop blokjes zal ook alleen functioneren wanneer er al een S-Video signaal via SCART beschikbaar is.

Er zijn wel converters verkrijgbaar die het SCART RGB signaal kunnen omzetten naar S-Video of component video, deze oplossingen zijn echter niet goedkoop.

Een andere mogenlijkheid is het gebruik van een aanwezige DVD/HDD recorder voor de signaalconversie. De meeste van deze recorders kunnen een RGB SCART signaal converteren naar S-Video/Component en/of HDMI.
Zelf gebruik ik hier ook enkele (oude) DVD recorders voor het converteren van video signalen. :)

Veel beamers/projectors kunnen trouwens ook gewoon RGB/SCART (PAL) signalen verwerken, soms met behulp van een speciale adapter.

• jeroen-v
The_Doman schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:29:
[...]

Een SCART naar composiet (CVBS) verbinding zou zeker wel moeten werken, dit is het meest simpele (en helaas ook slechtste kwaliteit) SCART signaal.
Misschien gebruik je een verkeerd type SCART verloop stukje?
Het SCART verloop blokje moet geschikt zijn voor output, daarvoor zit er op de meeste blokjes een schakelaar om te switchen tussen in-/output.
De SCART blokjes die meegeleverd worden met spelcomputer/camcorders bijvoorbeeld zijn alleen geschikt voor input.

Test het uitgaande composiet signaal via het SCART blokje eventueel rechtstreeks op een TV met A/V (composiet) ingang.
Dit zal het zijn. Het SCART blokje --> Composiet werkt wel via de composiet ingang van een andere CRT TV.

Ik moet dus een nieuw SCART -> Composiet blokje met een schakelaar. Ga ik maandag gelijk halen bij de onderdelenshop.

Hartelijk dank.

• jeroen-v
The_Doman schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:29:
[...]

Geen van de UPC boxen (zowel HD als SD boxen) heeft een mogenlijkheid tot component output en component is niet gelijk aan RGB!
Component gaat dus zeker niet werken met een UPC box.

De standaard instelling is bij de UPC box SCART composite en hoog is SCART RGB.
Is er ook een mogelijkheid om ipv het Composite het SCART RGB via een goedkope manier te benutten zonder SCART-kabel?

Bijvoorbeeld via een SCART to VGA kabel? Die kan rechtstreeks op de Projector. Gaat dat werken? Op wikipedia staat dat SCART RGB 'vrijwel geheel compatibel' is met VGA.

Een composite signaal op 100" beeldoppervlak zal namelijk vermoedelijk niet te pruimen zijn :+

• The_Doman
jeroen-v schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:45:
[...]Is er ook een mogelijkheid om ipv het Composite het SCART RGB via een goedkope manier te benutten zonder SCART-kabel?

Bijvoorbeeld via een SCART to VGA kabel? Die kan rechtstreeks op de Projector. Gaat dat werken? Op wikipedia staat dat SCART RGB 'vrijwel geheel compatibel' is met VGA.
Een SCART (RGB) signaal kan je niet zomaar aansluiten op een normale VGA aansluiting zoals bij een standaard PC scherm, hiervoor wijken de signalen/frequenties toch teveel af.

De meeste projectors kunnen gelukkig wel overweg met een SCART RGB signaal via de aanwezige (speciale) VGA ingang, ook de Sony projectors kunnen dit blijkt uit de technische gegevens.
Alleen je moet dus wel een juiste SCART RGB naar VGA verloop kabel hebben welke voor de meeste type projectors gelukkig wel vrij standaard zijn.
Pagina: 1