Condensatoren en traagheid van een computer

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-01 13:12
Beste mede Tweakers,

Ik ben werkzaam in een winkel waar men computers en onderdelen verkoopt, laatst had ik een best boeiend gesprek met een klant en die begon over het verslijten van een pc.. oftewel componenten daarvan.

Nu had de beste man het over het moederbord wat verschillende condensatoren bevat, en vertelde op zijn beurt dat deze kunnen verslijten (lees nog niet lekken) en hierdoor de computer aanzienelijk trager kan worden wanneer dit gebeurt. Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord, had er eigenlijk nog nooit over nagedacht maar het klonk opzich wel logisch..

Mijn grote vraag.. Klopt dit?? Kan een computer trager worden dankzij de condensatoren die verslijten maar toch blijven draaien? Dus niet OF een condensator is kapot Of niet en niks er tussen.

En doe je er goed aan om in de toekomstig een moederbord te kopen met de juiste condensatoren? :)

Ik ben benieuwd of iemand dit kan onderbouwen. :Y

Hoor het graag van jullie
(p.s. dit leek me het meest gepaste forum deel)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:27
Bijna versleten onderdelen zoals condensatoren zullen zeker de voedingsstabiliteit (op de 12V / 5V) gaan beinvloeden en dus de stabiliteit (vb spontane "hangs" of resets oid)
Tegenwoordig zijn het veelal geen electrolytische caps meer die gebruikt worden (en dus kunnen lekken en dergelijke)

Trager worden mijn inziens absoluut niet! Eerder een stabiliteitskwestie...

Wiki quote :

As the capacitor ages, its capacitance decreases while its equivalent series resistance (ESR) increases. When this happens, the capacitors no longer adequately serve their purpose of filtering the direct current voltages on the motherboard, and system instability results. Some common symptoms are:

Not turning on all the time; having to hit reset or try turning the computer on again
Instabilities (hangs, BSODs, kernel panics, etc.), especially when symptoms get progressively more frequent over time
CPU core voltage or other system voltages fluctuating or going out of range, possibly with an increase in CPU temperature as the core voltage rises
Memory errors, especially ones that get more frequent with time
Spontaneous reboots
In case of on-board video cards, unstable image in some video modes
Failing to complete the POST, or rebooting before it is completed
Never starting the POST; fans spin but the system appears dead

[ Voor 56% gewijzigd door jvanhambelgium op 23-12-2009 15:28 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55

mr_petit

opperprutser

Ik zou niet weten waarom de PC trager zou worden; de klok wordt aangestuurd door een kristal en geen lrc circuit oid.
Het lijkt me dat een computer gewoon uiteindelijk rekenfouten gaat maken doordat bepaalde waarden in voedingslijnen niet meer binnen de benodigde parameters vallen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat bepaalde data niet goed verwerkt wordt wat bijv. door een checksum ontdekt wordt, waardoor de data opnieuw verwerkt wordt. Dat kost natuurlijk tijd.

"man is not truly one, but truly two,"

• peerke1987
Dat zijn snelle antwoorden, ik heb helaas niet genoeg kennis om met jullie mee te praten over de verschillende componenten en de werking hiervan. Maar wat bedoel je bijvoorbeeld met stabiliteit van het systeem, dat het uit kan vallen, langere laad tijd of soms moeite met opstarten?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:27
peerke1987 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:30:
Dat zijn snelle antwoorden, ik heb helaas niet genoeg kennis om met jullie mee te praten over de verschillende componenten en de werking hiervan. Maar wat bedoel je bijvoorbeeld met stabiliteit van het systeem, dat het uit kan vallen, langere laad tijd of soms moeite met opstarten?
Stabiliteit ?? Zie hieronder voor een kleine greep ;-)

-> Not turning on all the time; having to hit reset or try turning the computer on again
Instabilities (hangs, BSODs, kernel panics, etc.), especially when symptoms get progressively more frequent over time
-> CPU core voltage or other system voltages fluctuating or going out of range, possibly with an increase in CPU temperature as the core voltage rises
-> Memory errors, especially ones that get more frequent with time
-> Spontaneous reboots
-> In case of on-board video cards, unstable image in some video modes
-> Failing to complete the POST, or rebooting before it is completed
-> Never starting the POST; fans spin but the system appears dead

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
peerke1987 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:30:
Als medewerker van een computerwinkel (?) zou je toch enigszins verstand van zaken moeten hebben?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En niet te vergeten, instabieler naarmate het systeem zwaarder belast wordt.

Er zal vast wel iets van vertraging op kunnen treden (errors die door het systeem worden opgevangen en de berekening opnieuw worden uitgevoerd), maar dit zal niet echt merkbaar zijn. Als het systeem continu dit soort errors geeft dan is het waarschijnlijk dermate instabiel dat het toch al continu uitvalt voordat je echt gaat merken dat dit traagheid gaat veroorzaken

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-02 06:52
Ik heb zelf momenteel (volgens mij) het probleem met condensatoren op mijn moederbord die ervoor zorgen dat een coldboot niet goed gaat. Een opstarttemperatuur van zo'n 18 graden of lager leidt tot één of twee misfires. De ventilatoren draaien, maar de harde schijf en gpu blijven uit.
Als het systeem wel alles heeft gestart werkt alles prima. Geen problemen met snelheid of stabiliteit.

[ Voor 16% gewijzigd door Dadona op 23-12-2009 15:37 ]

De CSL/OT kroeg !

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Die "traagheid" lijkt me meer veroorzaakt worden door allerlei software (+mallware en virussen) die in de loop der tijd geïnstalleerd wordt. Een beetje technisch doen (door zo'n klant) over condensatoren staat dan misschien wel interessant, maar lost niets op.

Wat me wel opvalt bij wat oudere laptops of smartphones is dat een aangesloten accu in bijv. 2 dagen leeg is, terwijl de laptop zelf helemaal uit staat. Losgehaald blijft de accu gewoon vol, dus dat moet er toch iets in de laptop zelf versleten zijn waardoor er stroom weglekt.

[ Voor 37% gewijzigd door Atomsk op 23-12-2009 15:53 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• peerke1987
Rave17 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:35:
[...]

Als medewerker van een computerwinkel (?) zou je toch enigszins verstand van zaken moeten hebben?
Het is een zaak waar computers verkocht worden, maar daar gaat het niet om. Natuurlijk heb ik genoeg verstand van computer componenten. Maar precies weten hoe een moederbord werkt en welke componenten daar op zitten zoals condensatoren en circuits hoef ik helemaal niet te weten.

TENZIJ er dus grote verschillen in condensatoren zitten wat de levensduur van moederborden bepaald. Dat is dus de vraag die ik hier stel.

Edit: verkeerde opvatting.

[ Voor 16% gewijzigd door peerke1987 op 23-12-2009 15:55 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

peerke1987 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:51:
TENZIJ er dus grote verschillen in condensatoren zitten wat de levensduur van moederborden bepaald. Dat is dus de vraag die ik hier stel.
Dat zit er zeker. Als je kijkt naar de echte budgetzooi die gebruik maakt van de standaard elco's ipv de nieuwe 'solid' caps, daar is de levensduur korter van.
Vroeger had je ook nog het probleem dat er caps waren met electroliet dat niet helemaal met de juiste formule was gemaakt, die dingen gingen echt bij bosjes dood.
Tegenwoordig heb je daar geen last meer van en zijn ook de standaard condensatoren vrij goed. Als je dan ook zorgt dat je die niet mishandelt door een brakke voeding (zoals vaak genoeg gebeurd bij standaard pctjes uit computerwinkels) dan kan zo'n ding makkelijk een flink aantal jaren mee (en zal hij economisch eerder op zijn dan de daadwerkelijke levensduur is).

Verwijderd

peerke1987 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:51:
[...]
Het is een zaak waar computers verkocht worden, maar daar gaat het niet om. Natuurlijk heb ik genoeg verstand van computer componenten. Maar precies weten hoe een moederbord werkt en welke componenten daar op zitten zoals condensatoren en circuits hoef ik helemaal niet te weten.
LOL

Vertel je dat ook aan je klanten?

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22
Offtopic:
Dadona schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:36:
Ik heb zelf momenteel (volgens mij) het probleem met condensatoren op mijn moederbord die ervoor zorgen dat een coldboot niet goed gaat. Een opstarttemperatuur van zo'n 18 graden of lager leidt tot één of twee misfires. De ventilatoren draaien, maar de harde schijf en gpu blijven uit.
Als het systeem wel alles heeft gestart werkt alles prima. Geen problemen met snelheid of stabiliteit.
Ik heb hetzelfde probleem, maar nu heb ik de voeding vervangen en is het over. Het hoeft dus niet per se aan je moederbord te liggen. Een voeding bevat ook condensatoren om de spanningen van de verschullende lijnen stabiel te houden.

/Offtopic

Trager worden van een systeem door verval van condensatoren lijkt mij uitgesloten. Vastlopers, cold-boot problemen (zoals Dadona heeft) en BSOD's kunnen wel voorkomen bij slechte condensatoren.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• peerke1987
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:11:
[...]

LOL

Vertel je dat ook aan je klanten?
Oke nu ga ik even off-topic. Ga jij aan een moeder en kind (klant)vertellen hoe een moederbord precies werkt? Dus hoe de circuits in elkaar zitten en welke condensatoren gebruikt worden bij dit moederbord? Nee, is helemaal niet interessant voor de mensen. En als je weet welke componenten goed getest zijn, en degelijk zijn en deze samen kunt bouwen in goed werkende computer dan weet je voldoende.

Denk dat 9 van de 10 het niet weten en dit hoeft ook niet, loop niet te zeiken over dit onderwerp. Als je niks aan te vullen hebt aan het topic dan kun je er hoogstwaarschijnlijk ook van leren net als ik.

On-topic:

Komen toch wat interessante naar boven, zou er veel verschil zitten in budget moederborden en duurdere varianten? en dan niet in features maar welke onderdelen (condensatoren) gebruikt zijn.

Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

Ech weer zo'n antwoord van 3x niks.

Ja ik ga inderdaad aan mijn kind klanten uitleggen hoe het werkt.
Moet je maar niet zo'n achtelijk respons geven.
Als je met computers werkt, dan verwacht men dat je kennis hebt. Oke jij moet nog leren, dus veel succes met het verzamelen van info.

tip... laat niet merken dat je een kort lontje heb.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22
peerke1987 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:29:
[...]
....

On-topic:

Komen toch wat interessante naar boven, zou er veel verschil zitten in budget moederborden en duurdere varianten? en dan niet in features maar welke onderdelen (condensatoren) gebruikt zijn.

Alvast bedankt voor de reacties
Afaik zie je op moederborden die minder dan 100 euro kosten vaker nog elco's en minder solid caps, al zal dat verschil langzamerhand ook wel minder worden.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• peerke1987
Goed, jij heb je zeggie weer gedaan. Prima is jou mening.

Maar wil je je kennis ook nog delen?

Verwijderd

Problemen met de stroomvoorziening zorgen voor vastlopers en keiharde instabiliteit. En dus niet voor het trager worden van de computer.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-02 06:52
Thierry88 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:22:
Ik heb hetzelfde probleem, maar nu heb ik de voeding vervangen en is het over. Het hoeft dus niet per se aan je moederbord te liggen. Een voeding bevat ook condensatoren om de spanningen van de verschullende lijnen stabiel te houden.
Van de twee denk ik dat het moederbord de zwakste schakel is. De voeding is een twee maanden oude Seasonic S12II-330. Moederbord is al een stuk ouder en heeft niet de mooie solid state condensatoren enz.

De CSL/OT kroeg !

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

peerke1987 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 17:22:
[...]

Goed, jij heb je zeggie weer gedaan. Prima is jou mening.

Maar wil je je kennis ook nog delen?
Gefeliciteerd met het verpesten van je eigen topic... :o

Op GoT verwachten we niet dat je alles van tevoren weet, maar zoals je merkt verwacht de gemiddelde computeraar wel dat een medewerker die computers verkoopt enigszins technisch op de hoogte is. Niet omdat hij dat moet kunnen uitleggen aan Jan-met-de-Pet maar omdat hij wel Jan goed advies moet kunnen geven op basis van de eisen die Jan heeft, waarbij je ook factoren mee moet nemen die Jan zelf niet snapt. Als je dat niet kunt is het niet gek dat mensen jouw functioneren in twijfel trekken.

Sowieso geldt dat dit een discussieforum is, geen helpdesk. Met een topicstart start je een discussie. In dit geval kwam jij met het feit dat je in een computerwinkel werkte en vervolgens dat je het niet noodzakelijk vond deskundig te zijn. Dan is discussie daarover on-topic. Als je ergens gevoelig over bent, begin er niet zelf over.

Aangezien dit topic aan het verzanden is in trolls over en weer gaat hij dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.