Vraagje over SCSI.....

Pagina: 1
Acties:

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 20:59
Hey,
Misschien wil ik een nieuwe pc kopen... maar dan voledig op SCSI (HD,DVD,CD-writer) Maar nu mijn vraag (ik ben een leek met scsi :() ik kwam op verschillende sites het volgende tegen: Wide SCSI - UltraWide SCSI - Ultra2 wide SCSCI
Nu mijn vraag (ik snap nog wel dat U2W het snelst is ;)) Welke is het beste als ik kijk naar geld/kwaliteit/snelheid (in die volgorde) verhouding (ik heb nou niet echt geld over :))

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ga dan voor UW-scsi; U2W scsi heeft ongeveer dezelfde voordelen tov UW scsi als UDMA66 tov UDMA33 (nee ik weet dat het niet helemaal zo is, maar het gaat om de strekking van het verhaal ;)). UW scsi is betaalbaar en geeft meer dan genoeg performance; enige nadeel is dat je kable max. 1,5 mtr mag zijn (maar zeg nou es ; wie heeft een kast van meer dan 1,5 mtr hoog??)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Ikke! :)

Maar het gaat natuurlijk niet om een 1,5 meter hoge kast. Aangezien je die kabel meestal in een aantal bochten legt, ben je zo door die 1,5m heen.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 10:31

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Als er geen dwingende reden is om SCSI te nemen zou ik gewoon ATA/33 of 66 erin hangen. Voor SCSI geldt dat de disks, drives, controllers en kabels een hoop duurder zijn dan EIDE.
SCSI is niet sneller, en als het gaat om lagere processorbelasting: met EIDE hou je zoveel geld over dat je dat weer in een snellere processor of meer geheugen kan steken. Veel slimmer!
Been there, done that!

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Je kan het beste gewoon een U2W scsi kaartje kopen (of onboard, dat moederbord krijg jer voor 2 tientjes bij :)) dan kan je tenminste vooruit. UW schijven zijn ook moeilijker te krijgen op dit moment, dus gewoon een Quantum Atlas 4 nemen ofzo, die zijn nu redelijk betaalbaaar.
DVD en cd-rom zijn meestal Uscsi, die gaan dus op een andere kabel.

Snuffie: ik weet niet hoe je intern door 1.5 M flatcable kan komen, je kan alles gewoon na elkaar aansluiten, de apparaten hangen niet kriskras in je kast, dus waar die bochten vandaan komen weet ik niet.

• Papillon
  • Laatst online: 29-08 14:36

Papillon

Spring 's in the Air...

Als je er geen centen voorover hebt kun je er eigenlijk beter niet aan beginne. Je begint al met een relatief dure controller. Vervolgens moet je voor disks veelal twee keer zoveel betalen per Mb als voor EIDE.

De processor belasting is niet het verschil tussen EIDE en SCSI. Althans Ik krijg de proc belasting niet boven de 2% met full IO.. Nee het zit hem meer in de architectuur.
SCSI kent bv. tagged command queing, de logica die op een SCSI disk/controller zit is velen malen slimmer als die op EIDE.

Als je slecht 1 disk erop aan wil sluiten is het voordeel alleen merkbaar als je heel veel IO op je disk hebt. En dan ook nog een random anders kun je beter aan EIDE houden. Echter op het moment dat er meerder disken zijn dan blijkt het voordeel van SCSI t.o.v. EIDE. De slimmere logica zorgt ervoor dat SCSI in dit soort gevallen ruimschoots wint van EIDE. Voordeel van SCSI is ook dat er minstens 8 apparaten op kan worden aangesloten. Je SCSI controller geldt dan ook als 1 apparaat.

Er is nog zoveel meer over SCSI te vertellen. Maar vertel ons eens wat jij wilt en waarom jij SCSI nodig denkt te hebben ???

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Gert:
Die apparaten hangen dus inderdaad kris-kras door de kast.
Aangezien ik een heel vreemde kast heb, en teveel IDE en SCI apparatuur heb ingebouwd, is het pure noodzaak om die kabel 'raar' neer te leggen.
Gelukkig past alles net.

• Wild pigeon
  • Laatst online: 03-09 20:59
FF een paar vraagjes:
1: Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een U2W scsi kaartje kopen wand daar kan ik dan alle soorten SCSI aanhangen, en eventueel ook combos BV uw scsi HD & u2w scsi HD ?
2: Welk merk/type u2w SCSI kaart raden jullie mij aan?
3: Kunnen jullie ff kijken op http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=29 daar zie je namelijk 2 IBM schijven (de 3e & 4e van boven) nou is de 3e uw SCSI en de 4e u2w scsi maar even duur ?? waar ligt dit aan ?
4: Over het algemeen heb ik gehoord dat IBM aardige IDE schijven maakt geld dit ook voor scsi ?

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Je moet dan wel een U2W kaartje kopen waar ook een U scsi aansluiting op zit, maar dat is meestal zo. Ook kan je geen UW apparatuur op een U2W controller aansluiten icm een LVD schijf, deze moet dan teruggezet worden naar "normaal". Dit hoeft echter geen problemen op te leveren.
Pagina: 1