[ubuntu][osx][nfs] Nfs public unsecure share

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 14:15
Gezien samba op snow leopard r*k is i.c.m. server 2008 wat ik nu draait op mn mini-server, ben ik een POC gaan doen op een machine die al ubuntu draait, mijn asrock media center :)

Wat ik wil is een simpele share van een map laten we zeggen /files waar iedereen zonder username/ww op kan schrijven/lezen.
Deze dan geshared met nfs en samba (voor windows clients).
nfs werkt namelijk wel lekker op snow leopard.

Opzich heb ik het voorelkaar. samba doet het prima, geen gedoe met username/ww
in 1e instantie werkte nfs ook goed. Ik had een export gemaakt:
code:
1
/files 192.168.1.0/24(rw,async,insecure,no_subtree_check,no_root_squash)

En ik kan nu vanaf osx dat path in nfs mounten en lezen/schrijven.
Echter, als ik nu lokaal op de asrock/ubuntu doos inlog met een lokale user, kan ik niet bij de bestanden die ik daar vanaf mijn mac heb opgezet.
als ik een ls -altr doe kom ik het volgende tegen
code:
1
drwx------  2  501 dialout 4096 2009-12-09 17:13 blablamap

vage user? group dialout komt me niet bekend voor, maar zal wel bij nfs horen.
Best lastig gezien xbmc ook onder deze user account draait en dus niet bij de files kan die ik erop gezet heb.

Zou iemand me een tip kunnen geven? met google/documentatie van nfs kom ik er niet uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Die '501' is de UID van de user op je macbook waar je het bestand mee hebt aangemaakt op je NFS share. Die user zit op je macbook toevallig in een groep met hetzelfde GID als 'dialout' op je server.

Je kunt met NFS wel iets aan UID mapping doen geloof ik, daar zou je eens naar kunnen zoeken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 14:15
Wat verder weze googlen over die uid mapping, daar kwam ik niet direct uit (bah, wat heeft open-source toch soms een slechte documentatie), maar ondertussen ook de all_squash en anonuid setting gevonden.
de locale user die ik gebruik daar heeft uid 1000, dus nu worden alle bestanden netjes weggeschreven met die user als owner. gaaf :)

code:
1
/files  192.168.1.0/24(rw,async,insecure,no_subtree_check,all_squash,anonuid=1000,anongid=1000)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
als je nfs4 met rpc_idmapd gebruikt kun je wel users mappen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan