Toon posts:

Hulp bij laadtijd webpagina onderzoeken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik gallery2 voor mijn site om foto's te tonen.
Echter valt het mij steeds (vaker) op dat de laad tijd van de pagina "raar" is.

Toelichting:
Wanneer ik een album in ga, laad hij de pagina op zich redelijk vlot, echter (random) laad hij een hoeveelheid vaak 9 foto's van de 12 snel (direct) en de resterende laat zeker enige tijd op zich wachten.
Nog raarder vind ik dat hij nadat alle foto's er staan en de pagina ervoor staad, en denk dat hij is klaar met het laden van de pagina, helemaal nog niet klaar is, dit zie ik onderaan de pagina. (laadbalkje)

Kan iemand mij een paar tips geven in welke hoek ik dit moet zoeken?

Op de Gallery2 site zelf heb ik al de tip gevonden om template caching aan te zetten, echter heeft dit niet het probleem verholpen.
Nu heb ik de templates zelf een beetje aangepast, maar het zelfde doet zich voor wanneer ik terug ga naar de default template (matrix)

De site draai ik op mijn eigen server (synology 209+II) ik verwacht dat deze toch snel genoeg moet zijn? Verder worden de thumb foto's vantevoren gemaakt dus die hoeft hij niet aan te maken bij elke page request.

De website waar het om gaat is: http://www.platenkamp.tk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gebruik iets als IE HTTPAnalyzer of firebug in firefox. Dan kun je kijken waar het ding het langst over doet. Op die manier kun je een aardige indicatie krijgen waar hij op aan het wachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:43

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

Het support forum van Gallery2 heeft niks voor je?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Zo te zien is je server gewoon traag en/of slecht geconfigureerd.

De javascript en grotere afbeeldingen doen er ettelijke seconden over om te laden, waardoor de pagina 'raar' opbouwt.

Je kunt de boel ietsje versnellen in opbouw door de javascript onderaan je pagina te zetten.

Daarnaast worden er afbeeldingen geladen volgens Firebug die ik helemaal niet op de pagina zie, waarvan eentje 1,5MB groot is.

[ Voor 85% gewijzigd door Bosmonster op 23-12-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:34:
Gebruik iets als IE HTTPAnalyzer of firebug in firefox. Dan kun je kijken waar het ding het langst over doet. Op die manier kun je een aardige indicatie krijgen waar hij op aan het wachten is.
Bedankt! net even geïnstalleerd.
Bosmonster schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:35:
Zo te zien is je server gewoon traag en/of slecht geconfigureerd.

De javascript en grotere afbeeldingen doen er ettelijke seconden over om te laden, waardoor de pagina 'raar' opbouwt.

Je kunt de boel ietsje versnellen in opbouw door de javascript onderaan je pagina te zetten.

Daarnaast worden er afbeeldingen geladen volgens Firebug die ik helemaal niet op de pagina zie, waarvan eentje 1,5MB groot is.
- Server traag, dit soort pagina's zouden voor een 209 toch geen probleem mogen zijn?
- Waar zie ik dat in Fire bug? die 1,5MB file? Ik had zelf al gekeken of dit zo zou zijn maar via "Pagina-info bekijken" van Firefox heb ik bij Media geen grote foto's gezien.

Alvast bedankt voor de hulp/info.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:44:
[...]

- Server traag, dit soort pagina's zouden voor een 209 toch geen probleem mogen zijn?
- Waar zie ik dat in Fire bug? die 1,5MB file?

Alvast bedankt voor de hulp/info.
Geen idee wat een 209 is, maar dat maakt niet zoveel uit. Het binnenhalen van data 'schokt' en gaat duidelijk gefaseert. Iedere paar seconden komt er iets binnen. Dat kan niet goed zijn.

Daarnaast zit je natuurlijk ook op een .tk domein, wat zorgt voor de nodige overhead in banners e.d. De site laadt bij mij eigenlijk uberhaupt voor geen meter, vaak zie ik helemaal niks, of zoals nu, alleen een partypoker-banner waar de hele site op blijft hangen.

Ik kan je dan ook niet meer vertellen waar die afbeelding zat, je hele site doet hier momenteel niks meer.

Volgens mij draai je deze site ook gewoon op een thuisserver of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 23-12-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zie ook geen 1,5MB grote file. Wel een plaatje van 150x150 dat 810kB groot is. Dat moet toch kleiner kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:52:
Ik zie ook geen 1,5MB grote file. Wel een plaatje van 150x150 dat 810kB groot is. Dat moet toch kleiner kunnen lijkt me.
- Hoe achterhaal ik dit via Firebug?
Het statische ip adress http://83.119.90.95

Ik heb net nog even via putty de load bekenen en de server doet eigenlijk helemaal niks.

Mem: 463960K used, 52220K free, 0K shrd, 33704K buff, 317052K cached
Load average: 0.24, 0.19, 0.07 (State: S=sleeping R=running, W=waiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik zag hem toch echt terugkomen in Firebug. Jammer dat ik het niet kan laten zien.

Grappig, nu word ik geredirect naar http://hair6.co.cc/?pp :+

Toch eens tijd voor een normaal domein..

edit: ow je geeft het ip-adres, die eens proberen.

edit2: ip-adres doet ook niks meer hier

nofi, maar je webserver is volgens mij zo gaar als wat..

Daarnaast draai je dit thuis op je adsl-lijntje, ook geen ideale situatie natuurlijk..

[ Voor 40% gewijzigd door Bosmonster op 23-12-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:54
ik heb een van de thumbnails aangeklikt en gesaved op mijn pc. Ding is 66kb groot. Als ik 'm opsla als jpg dan wordt ie 5kb. Zou al een stuk schelen als je ze allemaal een stuk kleiner maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:58:
nofi, maar je webserver is volgens mij zo gaar als wat..
- Zo'n idee krijg ik ook :|

Geeft het ip adres geen reactie? Echt vaag.. Hier werkt het wel maargoed daar gaat het niet om.
Zou ik anders de synology moeten updaten? of resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
de thumbnails worden ook niet gecachet. Als ik f5 doe op de pagina worden alle plaatjes weer opnieuw geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:58:
[...]

- Hoe achterhaal ik dit via Firebug?
Het statische ip adress http://83.119.90.95

Ik heb net nog even via putty de load bekenen en de server doet eigenlijk helemaal niks.

Mem: 463960K used, 52220K free, 0K shrd, 33704K buff, 317052K cached
Load average: 0.24, 0.19, 0.07 (State: S=sleeping R=running, W=waiting)
Als je firebug start en je kijkt in de 'net'tab dan zie je dat allemaal netjes voorbijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Compuhair schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:03:
ik heb een van de thumbnails aangeklikt en gesaved op mijn pc. Ding is 66kb groot. Als ik 'm opsla als jpg dan wordt ie 5kb. Zou al een stuk schelen als je ze allemaal een stuk kleiner maakt.
- De aim van de thumbs was ong 5 tot 10kb per plaat.
ik heb ze net nog even bekeken, maar vind er zo gauw geen van 66kb (welk nummer heeft hij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
een check met http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/ geeft aan dat er maar liefst 2,5mb aan plaatjes wordt gedownload, als ik een random thumbnail pagina bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik moest mn cache leeggooien om hem in firefox weer te laten werken.

De afbeelding van 1,5MB staat hier: http://83.119.90.95/main.php?g2_itemId=8026
Al is het deze keer een andere afbeelding van maar 1,2MB.

edit: na een refresh staat ie er weer niet meer tussen :?

Verder verschillen je thumbnails bij mij tussen de 5KB en 300KB in grootte.

Op zich zou die grootte ook niet eens zo'n probleem moeten zijn, maar je server/internetverbinding hapert enorm en lijkt wel alleen iedere 5 seconden iets op te leveren. Er zit elke keer precies 5 seconden tussen een serie requests.

5sec

[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 23-12-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:07:
[...]

- De aim van de thumbs was ong 5 tot 10kb per plaat.
ik heb ze net nog even bekeken, maar vind er zo gauw geen van 66kb (welk nummer heeft hij?)
IMG_2670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
op een willekeurige thumbnail pagina staan ook 169 objecten, als delete, user, printer, arrow_switch, film, e-mail en ga zo maar door.

Het lijkt me nogal een ranzig programma wat je gebruikt om die pagina's te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*Krijgt een hint*
Ik ga dit even uitzoeken maar volgens mij zou het best eens de random image kunnen zijn,
die ik in de sidebar laad.

iig al bedankt voor de reacties!
Compuhair schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:12:
op een willekeurige thumbnail pagina staan ook 169 objecten, als delete, user, printer, arrow_switch, film, e-mail en ga zo maar door.

Het lijkt me nogal een ranzig programma wat je gebruikt om die pagina's te maken. :)
Ik maak gebruik van de theme plugin voor gallery2, ik heb er zelf niet echt veel aan gewijzigd... :/

--- Edit
Ik zie nu iets raars! Hij laad foto's van volledige afmeting 800kb ofzo en de thub laat hij zien 6k
het is duidelijk dat hij de 800kb file niet scaled naar de 6k maar ook echt een andere file is die hij niet gebruikt.

Echt handig dat Firebug, maar waar nu het probleem zit kan ik niet bepalen.
Aangezien dit de default album.tpl is dit ik gebruik en niks met de code gedaan heb. (anders dan cosmetisch)

Ik probeer eens een album terug te zetten naar de default template en kijken wat hij doet, heel erg vreemd. :?

--- Edit 2
Ik heb nu de cache en dergelijken van gallery2 via maintenance leeg gegooid en het heeft er alle schijn van dat het probleem zich hiermee heeft op gelost.. zou iemand dit kunnen bekijken?
Aangezien het hier misschien met cache settings in FF te doen zou kunnen hebben.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben blank

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2010 16:28 ]

Pagina: 1