Toon posts:

Nieuw systeem hangt na enkele minuten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem samengesteld op basis van de i5, specs:
- Core i5 750
- Gigabyte GA-P55M-UD2
- Team Xtreem Dark 6*2gb geheugen, 1600mhz
- Asus EAH4670 1GB graka
- Antec Earthwatts 500W voeding
- Scythe mugen

Het probleem is als volgt:
Het systeem hang na pakembeet een minuut, soms wat meer soms wat minder. Hij freezed dan vrijwel helemaal, het knipperende plusje van memtest blijft wel doorgaan, maar verder is kun je helemaal niks meer. Het zelfde als je in de bios zit, of linux/windows setup boot.

Ik heb al geprobeerd de bios te updaten (heb nu F3, F5 is beschikbaar) maar toen liep ie halverwege dus ook vast :S gelukkig heeft het dualbios ding me daar gered, maar flashen ga ik dus niet nog een keer proberen.

Het geheugen is wat vreemd, het lijkt niet goed te worden herkent door het mobo, het geheugen heeft 1.65v nodig, maar krijgt 1.5v. Opkrikken naar 1.64v lijkt geen effect te hebben. Ook draait het op 1333mhz ipv 1600. Daarnaast heeft het ook een X.M.P profile, maar als ik die selecteer wil de pc niet meer booten :?
Helaas heb ik geen ander DDR3 geheugen om mee te testen.

De vCore van de cpu heb ik ook al opgehoogd naar 1.22v maar dat heeft ook geen effect, net als het uitschakelen van o.a. TurboBoost, EIST etc. De temperatuur komt niet boven de 35 graden (Scythe mugen :D ) dus dat lijkt me ook niet het probleem.

De videokaart heb ik al uitgesloten.

Naar mijn idee kunnen mogelijk het probleem zijn:
- Mobo kapot
- De combo mobo + geheugen werkt niet
- Voeding te zwak / kapot

Dat laatste lijkt me sterk, maar ga het straks nog ff testen met een identieke voeding die ik nog heb liggen.
Het geheugen staat niet op de lijst van ondersteund geheugen van het mobo, maar die lijst is sowieso niet erg lang..

Iemand hier met meer ervaring met de bovengenoemde hardware of goede ideen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Probeer je het elke keer met al het geheugen of heb je het ook met 1 of 2 reepjes geprobeerd? Daarnaast kan de hangen en opstarttroubleshooter je wellicht de juiste richting in sturen!

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:43:
Probeer je het elke keer met al het geheugen of heb je het ook met 1 of 2 reepjes geprobeerd? Daarnaast kan de hangen en opstarttroubleshooter je wellicht de juiste richting in sturen!
Beide al geprobeerd. En met de troubleshooter kom ik ook weinig verder.

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Dat je RAM op 1333Mhz draait is normaal. 1600 is alleen te behalen dmv overclocken.

Team Extreme is niet echt een bekend merk dus het zou wel kunnen dat het gewoon niet goed ondersteund wordt.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Team Extreme wordt wel ondersteund volgens de QVL/MSL, echter dit kitje (TXD36144M1600HC8TC-D) staat er niet tussen. Dus niet gegarandeerd dat het werkt.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen heb ik inmiddels omgeruild voor een setje van kingston, maar dat veranderd helaas niks aan de vastlopers :(
Mijn gok is nu dat het moederbord stuk is. Maar voor dat ik em terugstuur, heeft iemand dit soort symptomen vaker gezien? (freeze na een paar minuten, ongeacht belasting, etc.)
Pagina: 1