[Windows 7] Device cannot find enough free resources

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
Gisteren heb ik Windows 7 op mijn PC geïnstalleerd. De installatie ging prima, maar daarna ben ik tegen een probleem aangelopen: mijn videokaart en (onboard) geluidskaart kunnen niet geïnstalleerd worden.

Eerst even kort de specs:
- ASUS M2A-VM (AMD 690G chipset)
- AMD Athlon64 X2 4800+
- EVGA GeForce 9800GTX+ S.C.
- Windows 7 Professional x64

Na installatie laat de device manager bij het apparaat Standard PCI-to-PCI-bridge de volgende melding zien:
This device cannot find enough free resources that it can use. If you want to use this device, you will need to disable one of the other devices on this system. (Code 12)
Het lijkt er op alsof mijn videokaart/het PCI-express slot zijn resources moet delen met een ander apparaat (wellicht de geluidskaart). Het lastige aan de melding is dat er niet wordt gemeld met welk apparaat de resources worden gedeeld.

De display driver van Nvidia kan niet geïnstalleerd worden, deze geeft aan dat er geen hardware gevonden wordt die overeenkomt met de driver. De driver van de geluidskaart wordt wel geïnstalleerd, maar vervolgens heeft het systeem 0 audio devices.

Even op Google naar deze melding gezocht, er is geen easy fix voor dit probleem (http://technet.microsoft..../cc732199%28WS.10%29.aspx).

Ik heb in de BIOS gekeken of ik apparaten uit kon schakelen. Ik heb de serial port, de parallel port en de geluidskaart uitgeschakeld, maar nog steeds werd de videokaart niet herkend.

Heeft er iemand een idee wat ik kan doen om dit issue te verhelpen? Het ligt niet aan de hardware, onder Windows XP (zowel x86 als x64) werkte dit systeem als een zonnetje.
Op de website van ASUS zijn W7 x64 drivers voor dit moederbord te downloaden, dus het mobo lijkt compatible met W7 te zijn.
Via Google zie ik echter meer mensen die met de M2A-VM problemen met Windows 7 hebben.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
Ok, ik heb het deze week gefixed. Ik post hier de oplossing voor toekomstige andere mensen met dit probleem.

Wat mij bij de trick heeft gedaan, was een update van de BIOS. Ik draaide nog met BIOS 0302 (uit 2007), deze heb ik mbv ASUS Update bijgewerkt naar 2302 (uit 2009). Hierna werd de audiokaart ineens wel herkend. Op dat moment had ik de VGA uit het systeem gehaald, ik draaide dus met de onboard Radeon X1250.

Later heb ik de GF-kaart weer in het systeem gedaan, deze werd direct herkend mbv ingebakken drivers. Laatste Nvidia drivers eroverheen en nu draait het systeem zoals het hoort :)

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema