Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Abonnement nieuwsgroepen en snelheden

Pagina: 1
Acties:

• JoRDozZzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 22:25
Ik heb al wat research gedaan op verschillende sites via google en hier, maar er ontbreekt nog wat kennis om het helemaal te snappen op dit gebied.

Onlangs heb ik SABNZBD plus (for Mac) geïnstalleerd en ingesteld op de gratis server van Tele2. Bij het downloaden van een bestand schommelt de snelheid tussen de 30 en 35 kbps. Dit schiet natuurlijk niet echt op, maar ik was al blij dat ik nieuwsgroepen aan de praat had gekregen na al die verhalen en positieve reacties in mijn omgeving. De snelheid is laag, maar schijnt wel te kloppen aangezien Tele2 er een limiet op heeft gelegd.

Ik heb een Tele2 abonnement van 20 Mbps en daarmee moet effectief downloaden tot 2,2 mb per seconde te behalen zijn. Ik kwam op een website om mijn internetsnelheden te testen en daar kwam dit uit:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3497/schermafbeelding2009122fn.png

Nu is mijn vraag hoe het werkt bij het aanschaffen van een payserver qua snelheden. Een vriend van me download met effectief 700 a 800 kbps. Dit vind ik een mooie snelheid om mee te downloaden maar heb er ook niet echt een groot bedrag voor over. Hij betaalt hiervoor €5 per maand. Welke snelheid moet ik hiervoor nemen? Ik heb Usenetvergelijker.nl ook al geprobeerd en kwam daarbij de volgende tegen:
Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/7637/schermafbeelding2009122.png

Bij de afbeelding hierboven staat 640 kb/s. Is dit de maximale snelheid en wordt die eigenlijk nooit behaald? of is het goed te doen om hiermee echt op 640 kb/s te downloaden? Of let ik op de verkeerde snelheid en moet ik op die 5 MB letten?

Lang verhaal, veel vragen, maar ik hoop dat het duidelijk verwoord is.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

640 KB/s = 640 kilobyte
5Mbit/s = 5megabit

Dit is hetzelfde. Jij haalt met je dsl maximaal zo'n 10 mbit. Dus dan kan je het beste een abo nemen wat daarop aansluit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• JoRDozZzz
Oke duidelijker, nog een vraagje. Welke effectieve downloadsnelheid haal ik bij het downloaden via nieuwsgroepen bij een abonnement van 10 Mbit/s, zoals bijv.
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/1513/schermafbeelding2009122z.png

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Je kan niet sneller downloaden dan je verbinding met Tele2.
Uit je speedtest kan je met 9,37 Mbit downloaden. Als je een abo neemt van 10 Mbit zit je lijn meer dan vol.
Sneller dan 9,37 Mbit zal het nooit worden. Al nam een 100 Mbit abo.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
-

[ Voor 99% gewijzigd door Killerbert op 23-12-2009 02:42 . Reden: verkeerd topic ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 19:45

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wat belangrijker is dan snelheid imo is retentie :). Eweka zit op ~400 dagen, da's wel lekker.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-11 23:02
Neem gewoon proef abo op payserver van 20mb zie je gelijk hoeveel je haalt met je verbinding.En daarna sluit je de abo die beste past bij je snelheid.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deel een Eweka abonnement met die vriend van je. Samen komen jullie niet boven de 50 Mbit uit als ik het goed begrijp. Bij Eweka mag je op 8 threads downloaden, gebruik er allebei 4 en je kunt je lijn nog steeds maximaal gebruiken om te downloaden.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53
masaman schreef op woensdag 23 december 2009 @ 09:30:
Deel een Eweka abonnement met die vriend van je. Samen komen jullie niet boven de 50 Mbit uit als ik het goed begrijp. Bij Eweka mag je op 8 threads downloaden, gebruik er allebei 4 en je kunt je lijn nog steeds maximaal gebruiken om te downloaden.
Zo doe ik dat ook met 2 vrienden, allemaal hebben we 4 lijnen open want
we downloaden toch niet met ze 3en tegelijk.
En 7,50/3 = 2,50, scheeld toch aanzienelijk in de kosten over het hele jaar gezien.

PVoutput---->7335wp

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:56

Matis

Rubber Rocket

MrVegeta schreef op woensdag 23 december 2009 @ 02:42:
Wat belangrijker is dan snelheid imo is retentie :). Eweka zit op ~400 dagen, da's wel lekker.
True that, ik heb een 40Mbit Eweka abonnement, maar mijn verbinding thuis is maar 10Mbit, daarom share ik ook mijn verbinding met een maat van mijn. Hij heeft ook 10MBit.

Snelheid is IMO niet heilig, de retentie daarentegen wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 23-12-2009 11:47 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 18:53
Wij delen een account met 6 man, waarvan ik ook nog eens alle 8 lijnen gebruik indien nodig. Bijna nooit last van dat er iemand aan het downloaden is als ik dat wil of andersom.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:56

Matis

Rubber Rocket

Phoenix1337 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:47:
Wij delen een account met 6 man, waarvan ik ook nog eens alle 8 lijnen gebruik indien nodig. Bijna nooit last van dat er iemand aan het downloaden is als ik dat wil of andersom.
Klopt, één lijntje van Eweka is op 5Mbit gelimiteerd. Dit omdat daarvoor per ip-adres 40Mbit werd uitgedeeld. Als jij en je maat allebei op een ander ip-adres zaten, dan konden jullie samen met 4 lijntjes ieder 40MBit binnen trekken.
Nu is dat (om die reden) getreshold naar 5Mbit per lijntje, wat IMO een stuk eerlijker is en ook nog eens eenvoudiger te beheren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• JoRDozZzz
Chill dat iedereen elkaar beantwoordt, maar niemand concreet antwoord geeft sinds het eerste antwoord. Ik heb verder geen verstand van dat verdelen van lijnen met een vriend o.i.d. dus ik kijk liever naar een lijn voor mezelf alleen.

Daarom is mijn vraag als ik een 10 Mbit neem, er dus max met 9,37 Mbit wordt gedownload? Dan is mijn lijn vol zegt 'Cornfed99111' maar is dat erg als je lijn vol is of juist goed als je dan het maximale gebruikt?

Als ik GEEN Eweka zou nemen, is mijn voorstel toch een prima alternatief of kan ik beter een lagere nemen van 8 of 9 Mbit ipv 10 Mbit?

• CyberFR
Klopt wat je zegt, met de usenet account trek jij je snelheid helemaal dicht.
Dit is een perfecte combi als je geen usenet abo wil delen met je vrienden.

Keer zijde is dat de retentie (=het verschil tussen de hoeveel dagen na het bestand is gepost op usenet en op het moment jij het wil downloaden) maar de helft is van Eweka.

Nu hier op GOT de meeste hele goeie ervaringen hebben en er ook over schrijven over Eweka (en o.a X-news) en ik zelf dit ook al enkele jaren gebruik zonder enige probleem icm met de retentie die ik net benoem zal ik als ik jou was het heel goed in overweging nemen om niet samen een Eweka account te delen met een bekende van je.
Dit is ook de reden waarom we masaal beginnen over Eweka. ;)

Als je dit echt niet wil kan je natuurlijk jou gekozen abo als proef nemen voor een maand en ons jou ervaring hier over vertellen.
Mocht je er achter komen dat dit als nog een bagger product/dienst is kan je altijd nog switchen naar Eweka/X-news of een andere goede usenet provider.

PVoutput---->7335wp

• JoRDozZzz
Kijk CyberFR dat zijn reacties waar ik wat aan heb. Bedankt! Ik ga even uitzoeken of er iemand dit wil delen want ik merk de enthousiaste mensen dus het zal wel wat betekenen voor Eweka. Is het lastig om dit op te delen of niet ?

Maakt de afstand uit tussen de 2 gebruikers?

• CyberFR
Afstanden onderling maakt niet uit tussen jou en je vrienden,
het gaat er om wat jij en je vrienden voor verbindingen hebben.

Eweka adventeert met 50Mbit en 8 connecties voor 7,50 euro. (6,25Mbit er connectie)
Die connecties kan je instellen in je usenet programma (bijvoorbeeld newsleecher is er één van de proggies.)
Als je wil delen met 1 vriend dan kan je dus per persoon 4 conn. gebruiken,
echter zakt dan je snelheid naar max. 25Mbit per persoon, nu jij in jou geval "maar"
9,37Mbit maximaal binnen trekt is dit dus geen probleem voor jou.
Je heb in theorie maximaal dus maar 2 connecties nodig (12,5Mbit),
de andere connecties kan je "door verkopen" aan je vrienden.

PVoutput---->7335wp

• JoRDozZzz
Ik heb net even geïnformeerd en die vriend van mij gaat kijken of hij zijn Payserver kan opzeggen en hoe lang de opzegtermijn is, aangezien wij waarschijnlijk samen voor Eweka gaan gezien de enthousiaste reacties.

Die vriend van mij heeft ongeveer hetzelfde. Dus we hebben dan allebei 2 connecties nodig voor maximaal bereik van de snelheid. Samen dus 4 connecties dus je zou er nog 4 over hebben die je kan doorgeven o.i.d?

Als wij dit dus nemen trek ik een snelheid van 9,38 Mbit. Hoe snel gaat zal het downloaden dan gaan via nieuwsgroepen? Je moet toch de effectieve snelheid door 5 delen?

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14
Je moet 9.37/8 doen en dat is 1.17125 MB(MegaByte).
Maar vaak geeft die speedtest.net een lagere snelheid dan je in werkelijkheid hebt, test daarom even met een 100MB.bin bestand
Hier heb je er 1 van tele2 zelf:
100MB.bin

Verwijderd

JoRDozZzz schreef op woensdag 23 december 2009 @ 19:45:
Ik heb net even geïnformeerd en die vriend van mij gaat kijken of hij zijn Payserver kan opzeggen en hoe lang de opzegtermijn is, aangezien wij waarschijnlijk samen voor Eweka gaan gezien de enthousiaste reacties.

Die vriend van mij heeft ongeveer hetzelfde. Dus we hebben dan allebei 2 connecties nodig voor maximaal bereik van de snelheid. Samen dus 4 connecties dus je zou er nog 4 over hebben die je kan doorgeven o.i.d?

Als wij dit dus nemen trek ik een snelheid van 9,38 Mbit. Hoe snel gaat zal het downloaden dan gaan via nieuwsgroepen? Je moet toch de effectieve snelheid door 5 delen?
Er zitten 8 bits in een byte, dus 9,38 Mbit is 9,38/8 = 1,1725 Megabyte/seconde. Dat is het theoretisch maximum van je internetverbinding. In de praktijk heb je wat overhead, waardoor je downloadsnelheid lager uitvalt. Reken in jouw geval op downloaden met 1 mbyte/seconde, misschien net iets meer, misschien iets minder.

Eweka biedt 5 mbit per connectie, dus jij hebt idd 2 nodig om je volle snelheid te halen. Als die maat van je ongeveer dezelfde snelheid heeft, heeft hij ook 2 connecties nodig om zijn verbinding vol te trekken. Er blijven dan idd 4 connecties over. :)

Overigens hoef je je bij een payserver geen zorgen te maken of je het maximum daadwerkelijk haalt. Naar mijn ervaring zul je bij een payserver bijna altijd de snelheid halen waar je voor betaalt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 20:03 ]

• JoRDozZzz
@TereZz
Het kan zijn dat het normaal gesproken afwijkt, maar de downloadsnelheid van het 100mb.bin was bijna de hele tijd 1,1MB/sec dus in in mijn geval klopt het.

Ook bedankt @Asmodeus want je uitleg is duidelijk en ik vat het nu volledig. Is het instellen van de connecties lastig of is dat snel te vinden door een kleine zoekpoging op Google?

Ik ga nu iets offtopic, maar wie weet hebben jullie er antwoord op. Hoe kan het dat ik een abonnement heb "Tot 20 Mb/s" en ik dan nog niet eens de helft haal. Ik snap het woordje TOT wel, maar de helft vind ik wel best weinig. Komt dit doordat ik op draadloos internet zit? Of heeft dit andere oorzaken, niet dat ik 1,1 Megabyte/sec langzaam vind, maar het viel me op.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Draadloos kan langzamer zijn dan via een draad. Daarom altijd bedraad testen!
De snelheid die je dan ziet, is afhankelijk van de afstand tot de centrale en de kwaliteit van je lijn.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 20:48
JoRDozZzz schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:55:

Ik heb een Tele2 abonnement van 20 Mbps en daarmee moet effectief downloaden tot 2,2 mb per seconde te behalen zijn.
In je dromen ja. Sterker nog, in theorie is 20Mbps zelfs 2.5MB/s. Maar in de praktijk zal dat nog niet eens de in de buurt van de 2.2MB/s komen, reken maar op zo'n 1.6MB/s (~13Mbit) of als je geluk hebt 1.8MB/s (~14Mbit).

Hitnews student-abo is misschien wel leuk voor je (mits je ervoor in aanmerking komt, via Surfspot), 120 dagen retentie en 10Mbit verbinding voor €40 per jaar. Ik haal dik 1200KB/s, dus die 10Mbit wordt waargemaakt.

The devil is in the details.

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 11:40
Ik ben ook zeer positief over Hitnews. Ik heb 'maar' een 10MB maar ik haal ook soortgelijk als de topic opener.
Hitnews kun je ook eerst 3 dagen gratis proberen en ook een dag,maand,kwartaal abo nemen in tegenstelling tot Eweka.

Ook kun je in het weekend makkelijk een account online aanmaken en betalen en dezelfde dag nog gebruiken. Vond ik wel zo prettig.

Kijk anders eens naar prijzen/snelheden en ervaringen op deze en deze sites.
Pagina: 1