[Dell Studio 540] Fan speed regelen

Pagina: 1
Acties:

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15
Tweakers,

Sinds 12 maanden in het bezit van een Dell studio 540.

Quad core q6600 2,4 ghz

Deze computer functioneerd sinds kort als Mediacenter dus word vaak 100% belast.

Nu is deze computer erg stil... dat is fijn toch ?

Maar goed , als ik hem 100% laat draaien dan loopt de temperatuur van de cores op tot ruim 80 C !! Intel geeft een temp limiet op van 71C.

Nu is het wel zo dat de fans pas heel erg laat hader gaan draaien... Pas boven de 70 C gaan ze wat harder draaien. Dat is gewoon te hoog naar mijn zin. Nu ben ik bezig geweest om de fan speed te regelen zodat ze wat harder draaien.... tervergeefs. Deze optie is weggepoetst uit het bios. ( lang leve dell ) . Speedfan kan er ook niks mee,

Weet iemand hoe ik de fan speed kan regelen van deze machine ?

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-12 11:06

XanderDrake

Build the future!

Dell heeft het waarschijnlijk erg moeilijk gemaakt om je fans te reguleren.
Als je dat graag wilt raad ik een Zalman Fanmate 2 aan. Niet duur en makkelijk te installeren.

Alleen je Temps zijn veelste hoog. ik zou maar beginnen met hem es helemaal uit te spuiten of misschien wat betere koelpasta op je CPU aanbrengen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15
De computer zelf staat in een zowat smetteloze ruimte. Stof zit er niet/nauwelijks in.

Volgens Dell zelf zijn deze temperaturen volkomen normaal. ??

Zo`n fanmate. Werkt dat altijd ? ondanks dat dell het erg moeilijk maakt om de fans te regele

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-12 11:06

XanderDrake

Build the future!

Galaxis schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:35:
De computer zelf staat in een zowat smetteloze ruimte. Stof zit er niet/nauwelijks in.

Volgens Dell zelf zijn deze temperaturen volkomen normaal. ??
Maf, zal wel een slechte cooler zijn.
Zo`n fanmate. Werkt dat altijd ? ondanks dat dell het erg moeilijk maakt om de fans te regele
Ja, want je sluit je fan aan op een molex, ipv dat het voltage via het mobo loopt (wat Dell regelt).
Je moet vervolgens wel handmatig je fanspeed reguleren, kan ook een gedoe zijn...

Je kan ook wel een Arctic Cooling 7 Pro op de kop tikken, kost max 15€ maar tis wel een goede koeler.
Of gewoon accepteren dat de CPU warm wordt ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca