Toon posts:

Mening thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn thuis aan het kijken hoe we alles van telefonie en netwerk kunnen verbeteren.
Afbeeldingslocatie: http://chismoor.net/overzicht+huis.jpg

Dus even verduidelijken, we zitten bij belgacom en hebben daarvan ook een bbox 2.
Onze telefoonlijn komt toe op 0 en gaat helemaal naar niveau 2 waar de router staat.

We zouden graag zoals aangegeven op de diverse plaatsen netwerk hebben, en zouden ook graag een mogelijkheid hebben om een telefoon aan te sluiten op een netwerkaansluiting. We zitten thuis wel nog met een analoge telefoonlijn, maar gaan dan misschien overgaan naar voip.
Het hele netwerk zou op gigabit moeten zitten want we zouden graag verschillende dingen over het netwerk sturen + van de nas halen.

- Alles zou gebeuren over cat5e of is cat6 aangeraden/overkill?
- Welke nas zouden jullie aanraden? Raid 5 is gewenst
- om alles properder te maken zou ik graag alles patchen op een patchpaneel, zijn er zaken waarop ik moet letten? Kennen jullie goede merken?
- hoe groot moet de patchkast zijn voor patchpaneel, router, switch, ev voip box. Welke merken zijn hier aangeraden?
- ivm de switch, is een procurve 1400-24 genoeg of zijn er ander en betere?
- is het mogelijk om zonder voip gewone telefonie (analoog) te patchen over het netwerk? Zoja hoe?

Alvast bedankt

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:53:
We zijn thuis aan het kijken hoe we alles van telefonie en netwerk kunnen verbeteren.
[afbeelding]

Dus even verduidelijken, we zitten bij belgacom en hebben daarvan ook een bbox 2.
Onze telefoonlijn komt toe op 0 en gaat helemaal naar niveau 2 waar de router staat.

We zouden graag zoals aangegeven op de diverse plaatsen netwerk hebben, en zouden ook graag een mogelijkheid hebben om een telefoon aan te sluiten op een netwerkaansluiting. We zitten thuis wel nog met een analoge telefoonlijn, maar gaan dan misschien overgaan naar voip.
Het hele netwerk zou op gigabit moeten zitten want we zouden graag verschillende dingen over het netwerk sturen + van de nas halen.

- Alles zou gebeuren over cat5e of is cat6 aangeraden/overkill?
Cat5e werkt maar als je toch aanlegt doe dan 6. Is gewoon net even beter.
- om alles properder te maken zou ik graag alles patchen op een patchpaneel, zijn er zaken waarop ik moet letten? Kennen jullie goede merken?
Let erop dat ze een LSA-strook gebruiken voor de aansluiting van de draden zelf. Dan kun je met een zgn. punchdown tool de draden erin drukken. Die tool is ook wel bekend als een dogger. (Draad Opzet Gereedschap). Dit is veel makkelijker dan allerlei klemsystemen en minder storingsgevoelig dan iets wat je moet schroeven. Toegegeven dat laatste is moeilijk te vinden. Qua merken.. AMP, BlackBox, whatever. Is niet superboeiend.
- hoe groot moet de patchkast zijn voor patchpaneel, router, switch, ev voip box. Welke merken zijn hier aangeraden?
19" is de standaardgrootte. Minkels, Rittal, etc.
- ivm de switch, is een procurve 1400-24 genoeg of zijn er ander en betere?
Prima ding.
- is het mogelijk om zonder voip gewone telefonie (analoog) te patchen over het netwerk? Zoja hoe?
Yep. Gewoon zorgen dat je de standaardvolgorde (TIA 568-A of -B) en dan kun je ze d'r gewoon indrukken. Even een 8P8C eropzetten is beter dan je RJ-11 er direct inproppen maar dat kan op zich allebei.

Alvast bedankt
[/quote]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ha, weer wat (8P8C) geleerd. Altijd gedacht dat die plugjes RJ-45 heetten. Niet dus!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

BHQ

Die 1400 ziet er duur uit, wellicht is de 1810g (smartswitch) een betere keus. Is fanless ook.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 15:20
8P8C is ook een RJ45 maar RJ45 word alleen gebruikt voor data en niet voor telefonie das het verschil

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jarpse schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:32:
Die 1400 ziet er duur uit, wellicht is de 1810g (smartswitch) een betere keus. Is fanless ook.
1400 is ook fanless, en 60 euro goedkoper. Wel compleet unmanaged.
lordgandalf schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:34:
8P8C is ook een RJ45 maar RJ45 word alleen gebruikt voor data en niet voor telefonie das het verschil
Neen, RJ-45 is een telecomstandaard en daar werken we niet echt mee met netwerken. Een echte RJ-45 is anders dan een 8P8C.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 22-12-2009 23:37 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 15:20
hmm zover ik het kon zien ziet het er allemaal het zelfde uit maar dan heb ik ook weer wat geleerd

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
lordgandalf schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:51:
hmm zover ik het kon zien ziet het er allemaal het zelfde uit maar dan heb ik ook weer wat geleerd
Het is ook hetzelfde alleen officieel heet het anders wanneer het voor netwerken is. In winkels worden dergelijke netwerkconnectors bijna altijd gewoon RJ-45 connectors genoemd,

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ik222 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:55:
[...]

Het is ook hetzelfde alleen officieel heet het anders wanneer het voor netwerken is. In winkels worden dergelijke netwerkconnectors bijna altijd gewoon RJ-45 connectors genoemd,
Neen:
quote: wikipedia
Originally, there was only the true telephone RJ45. It is one of the many registered jacks, like RJ11, a standard from which it gets the "RJ" in its name. As a registered jack, true telephone RJ45 specifies both the physical connector and wiring pattern. The true telephone RJ45 uses a special,[1][2] keyed 8P2C modular connector, with Pins 5 and 4 wired for tip and ring of a single telephone line and Pins 7 and 8 connected to a programming resistor. It is meant to be used with a high speed modem, and is obsolete today.
Een RJ45 is ten eerste keyed (== past niet in een 8P8C) en ten tweede zit er een weerstand in. RJ = Registered Jack. Ethernet is dat niet. Dat 't vaak zo genoemd wordt (en de echte RJ45 niet meer gebruikt wordt) maakt 't niet minder fout.

• ik222
  • Niet online
Hmm die echte RJ-45 stekkertjes kende ik dan niet, zal wel komen omdat ze niet meer gebruikt worden en (bijna) niet meer te krijgen zijn. Maar wat voor de TS van belang is dat "RJ-45" connectors in een winkel dus gewoon de goede zijn :P

Ontopic: Netwerk ziet er goed uit, CAT6 bekabeling zou ik zeker doen als je nu alles opnieuw kan doen. Verder is het wel een hele mooie oplossing met patchpaneel e.d., misschien een beetje overkill voor thuis maar als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker netjes zo aanleggen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou het modem bij het telefoon aansluitpunt laten binnen komen. Immers, hoe korter de lijn hoe beter. E.e.a. afhankelijk van de kwaliteit kabels. Geen bouwmarktmeuk hoop ik.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

PcDealer schreef op woensdag 23 december 2009 @ 08:34:
Ik zou het modem bij het telefoon aansluitpunt laten binnen komen. Immers, hoe korter de lijn hoe beter. E.e.a. afhankelijk van de kwaliteit kabels. Geen bouwmarktmeuk hoop ik.
Zeker als je later nog zou willen upgraden van bijv ADSL naar VDSL of zelfs kabel of glas zou ik dit op een logisch punt doen, dan vervolgens via een Cat kabel naar je patchkast.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
@pcdealer: bij het binnenkomen van de woning (aansluiting telefonie) zit er een splitter waarop de modem zich bevindt. We hebben het al eens laten uitmeten en hebben bitter weinig verlies op onze lijn zitten (dankzij die splitter oa). We hebben nu reeds vdsl2 en halen 18 mbit.

- Welke nas zouden jullie aanraden (raid 5) om bestanden, afbeeldingen, backups, films op te zetten? (1000 euro max)
- Voor voip toestellen, zijn er daar specifieke aanraders? Toestellen die heel goed zijn prijs/qualiteit?
- Is het een goed idee om intern gebruik te maken van een asterix voip centrale? Kan dit op een soekris embedded device staan of is het te licht? We zouden intern gebruik maken van 4 max 5 telefoons, 1 max 2 gespreken tegelijkertijd.

Alvast bedankt voor jullie reacties

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 12:22 . Reden: vermelding snelheid vdsl ]

• ik222
  • Niet online
1000 euro is nogal wat voor een NAS, daarmee heb je behoorlijk wat mogelijkheden. Voor dat geld zou je zelfs een server kunnen overwegen die meerdere taken kan doen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:21:

- Is het een goed idee om intern gebruik te maken van een asterix voip centrale? Kan dit op een soekris embedded device staan of is het te licht? We zouden intern gebruik maken van 4 max 5 telefoons, 1 max 2 gespreken tegelijkertijd.
Dat ligt eraan wat je precies uitspookt. Als je alleen van SIP gebruik maakt en asterisk hoeft niet te transcoden (alles gebruikt G.711 voor de codecs) dan kan dat makkelijk. Ga je er bij interfacen met het PSTN (dmv ISDN of een POTS-kaartje) dan wordt 't mischien krap.

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 laatste vraag, ik heb eens zitten kijken op de site van QNAP en de TS-419 leek me interessant
Hebben jullie hier al ervaring mee of zijn er betere alternatieven?

Thanks.
Pagina: 1