cat gebruiken om 2 plaatjes samen te voegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33
Is het mogelijk om m.b.v. cat 2 tiff's of 2 jpg's naast elkaar te plaatsen in 1 bestand? Ik heb nl. een serie van 2 bestanden (1.001 en 1.002) waarbij 1 een barcode bevat en 2 niet. Deze moet ik in andere software toevoegen op basis van de barcode. Is dit mogelijk, of is er een andere manier? Handmatig openen en samenvoegen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

met cat zal dat zeker niet lukken, ik zou kijken naar imagemagick of een vergelijkbaar programma. Hiermee kan je op commandline plaatjes bewerken en dus vast ook wel twee plaatjes samenvoegen

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:37
In een plaatje wordt meer beschreven dan direct de pixels. Er is een header die vertelt dat het een plaatje is, en de afmetingen enzo. Als je cat gebruikt om gewoon 2 in een file te dumpen gaat dat natuurlijk allemaal mis, met headers halverwege en incorrecte afmetingen. Als je jpg gaat gebruiken gaat er nog wel meer mis, aangezien je componenten (stukjes plaatje) ook weggeschreven worden voordat die worden samengevoegd. Dit moet allemaal op een orderlijke manier gebeuren (en voor een nieuw plaatje moeten de componenten zelfs herberekend worden) en kan niet gewoon met cat helaas...

Je kan of een scripting image programma gebruiken, of een script taal met ondersteuning van images, knippen en plakken wordt dan wel heel simpel. Je kan bijvoorbeeld Python en de Image library voor Python gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Semyon op 22-12-2009 23:05 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neen, dat kan niet. Je zult beeldbewerkingssoftware moeten gebruiken. Wellicht kan het eerder aangehaalde imagemagick wat je wilt, anders is GIMP scriptable. Of als 't simpel is, doe iets met een scripttaal (Perl, Ruby, Python, als 't moet zelfs PHP) en GD.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ik kwam dit topic van mezelf tegen, omdat ik er nog steeds niet uit ben gekomen (of geen tijd heb gehad om er eerder naar te kijken) ga ik nog even verder.

Via imagemagick kan ik met convert +append test1.JPG test2.JPG samen.JPG het gewenste resultaat krijgen. Echter, ik heb ongeveer 6000 .001 en 6000 .002 (voor en achterkant) in TIFF-formaat. Hoe kan ik het nu scripten dat ik automatisch alle mappen recursive doorloop en steeds de regel convert +append [naam].001 [naam].002 [naam].TIFF uitgevoerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paultje3181 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:26:
Hoe kan ik het nu scripten dat ik automatisch alle mappen recursive doorloop en steeds de regel convert +append [naam].001 [naam].002 [naam].TIFF uitgevoerd wordt?
code:
1
2
3
4
find . -name *.001 | while read file
do
  convert +append $file ${file%.*}.002 ${file%.*}.tiff
done

uit m'n hoofd en ongetest.... dus voer dit eerst ff uit in een dir met een stuk of 10 testplaatjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En als je het test niet in de root uitvoeren, natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Hmmm, hij lijkt nog op een response te wachten... > komt er dan nl. ; typen heeft geen nut, enter uiteraard ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even een testje gedaan en er moeten in ieder geval aanhalingstekens om *.001, voor de rest zie ik geen fouten. Als het goed is moet na de "done" het ">" verdwijnen en moet hij gaan lopen.
Pagina: 1