MacBook Pro in windows thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu sinds ongeveer twee maanden mijn MacBook Pro. Erg blij mee, enig probleem wat ik er nog steeds mee heb is het feit dat ik nog steeds niet in mijn windows thuisnetwerk kom en dus niet mijn bestanden kan delen en kan printen.

Heb echt al vele tutorials gezocht en bekeken maar ik ben er nog steeds niet uit. Een punt wat ik ieder geval al wel heb uitgesloten is dat het niet aan mijn MacBook ligt, ander thuisnetwerk kon ik er wel in het netwerk komen.

Ik hoop dus dat jullie mij een stapje verder kunnen helpen.

Mijn MacBook draait op Snow Leopard version 10.6.2
De andere computers zijn allemaal Windows XP computers (daarnaast is er ook nog een draadloze windows vista laptop in het netwerk)

Mijn netwerk zit als volgt in elkaar:
De internetverbinding van buitenaf komt binnen op een ZyXel prestige 2000 series. (dit is een modem van telfort (tiscali) waarmee ook getelefoneerd wordt). Op deze ZyXel zitten drie windows xp computers aangesloten via een bedraad netwerk. In de laatste van de vier poorten zit een draadloze router.
Deze draadloze router betreft een Linksys WRT54GL. Ik heb deze router dusdanig ingesteld dat deze geen ip-adressen uitdeelt zodat er geen conflict ontstaat met de bedrade modem.

De printer:
Dit is een HP psc 2100 series all-in-one. Deze zit via een usb-poort aangesloten op een van de windows xp machines. Deze printer staat gedeeld zodat er vanaf alle pc's geprint kan worden.

Kunnen jullie mij uitleggen wat ik in dien te stellen waardoor het uiteindelijk wel zal gaan moeten werken?

Oja als laatste zal ik nog even toevoegen dat ik wel contact met een andere computer in het netwerk weet te maken door via finder>connect to server het ip adres in te vullen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

weet je zeker dat die WRT54GL in gateway modus draait? check eens of alle apparaten in hetzelfde subnet zitten.

Je zou ook eens een alternatieve config kunnen proberen, waarin de Linksys een uplink heeft naar de Zyxel en de ethernetpoorten van de Linksys gebruikt. Vervolgens de linksys wel als dhcp server instellen. Maakt je netwerk misschien wat overzichtelijker.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
De kans is nogal groot dat het toch aan de WRT54 ligt, deze zou je als wireless bridge in moeten stellen.

Een makkelijke manier om te checken of het idd de Linksys is, is het inprikken van je MBP in de ZyXel ipv de Linksys. Als het dan wel werkt meteen werkt weet je iig waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bartvb schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:04:
De kans is nogal groot dat het toch aan de WRT54 ligt, deze zou je als wireless bridge in moeten stellen.

Een makkelijke manier om te checken of het idd de Linksys is, is het inprikken van je MBP in de ZyXel ipv de Linksys. Als het dan wel werkt meteen werkt weet je iig waar het mis gaat.
Ik heb hem net even direct in de ZyXel geprikt. Helaas zie ik ook dan niks verschijnen qua netwerk. Ik heb nog even gekeken bij mijn instellingen voor network, dit staat als volgt:
Bij sharing staan file sharing en printer sharing aangevinkt. Bij de options van file sharing staan de volgende dingen aangevinkt: Share files and folders using AFP en Share files and folders using SMB.

Zijn er misschien verder nog dingen die ik aan moet vinken?

UPDATE:
page404 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:01:
weet je zeker dat die WRT54GL in gateway modus draait? check eens of alle apparaten in hetzelfde subnet zitten.

Je zou ook eens een alternatieve config kunnen proberen, waarin de Linksys een uplink heeft naar de Zyxel en de ethernetpoorten van de Linksys gebruikt. Vervolgens de linksys wel als dhcp server instellen. Maakt je netwerk misschien wat overzichtelijker.
Dit verhaal klinkt nog al ingewikkeld voor mij. Ik zal proberen naar mijn weten te beantwoorden.
DHCP server staat op enable, wat volgens mij de gateway modus is toch?
subnet mask staan van zowel de zyxel als de linksys ingesteld op 255.255.255.0

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:46:
[...]

Ik heb hem net even direct in de ZyXel geprikt. Helaas zie ik ook dan niks verschijnen qua netwerk. Ik heb nog even gekeken bij mijn instellingen voor network, dit staat als volgt:
Bij sharing staan file sharing en printer sharing aangevinkt. Bij de options van file sharing staan de volgende dingen aangevinkt: Share files and folders using AFP en Share files and folders using SMB.

Zijn er misschien verder nog dingen die ik aan moet vinken?

UPDATE:

[...]

Dit verhaal klinkt nog al ingewikkeld voor mij. Ik zal proberen naar mijn weten te beantwoorden.
DHCP server staat op enable, wat volgens mij de gateway modus is toch?
subnet mask staan van zowel de zyxel als de linksys ingesteld op 255.255.255.0
DHCP op enabled? dan draai je dus niet in gateway mode. Maar dat maakt voor nu even niet uit aangezien je ook geen resultaten hebt op de Zyxel.
Met subnetmask bedoelde ik eigenlijk of ze in dezelfde range van IP adressen zitten. Check dat eens op al je pc's . dus bv allemaal in 192.168.1.x of 10.0.0.x

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:58
Btw met DHCP op enabled bedoel je dan de DHCP client in de router of de DHCP server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stomme Windows vraag: Heb je al een keer opnieuw opgestart?

Ik heb mijn Macbook altijd in Standby staan, ik reboot nooit, en af en toe blijven de shares tussen netwerken wel eens hangen.. Als jij nu ook nooit reboot, probeer dan eens je Finder te herstarten (Alt + rechtermuisknop -> relaunch).

Dit werkt bij mij altijd als de shares blijven hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:38:

Ik heb mijn Macbook altijd in Standby staan, ik reboot nooit, en af en toe blijven de shares tussen netwerken wel eens hangen.. Als jij nu ook nooit reboot, probeer dan eens je Finder te herstarten (Alt + rechtermuisknop -> relaunch).

Dat is hier totaal niet aan de orde.

Voor de TS:
1. staat de firewall op je Mac aan of uit? (System Preferences - Security - Firewall)
2. Zitten je machines in hetzelfde subnet? Kortom: hebben ze allemaal een IP adres in dezelfde reeks, en hetzelfde netmask? Bijvoorbeeld: 192.168.1.x / 255.255.255.0, of 10.0.1.x / 255.0.0.0
3. draaien er firewalls op de Windows machines?
4. kan je de Windows machines pingen vanaf je Mac en vice versa?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:19:
[...]

Voor de TS:
1. staat de firewall op je Mac aan of uit? (System Preferences - Security - Firewall)
2. Zitten je machines in hetzelfde subnet? Kortom: hebben ze allemaal een IP adres in dezelfde reeks, en hetzelfde netmask? Bijvoorbeeld: 192.168.1.x / 255.255.255.0, of 10.0.1.x / 255.0.0.0
Nouja, als jij het zegt? :|
TS vermeld duidelijk dat hij verbinding kan maken door gewoon via Connect to Server, dus het probleem zit hem -of- in het automatisch detecteren van de andere shares in het netwerk, -of- in het weergeven daarvan.. Naar mijn mening is dit dus misschien totaal -wel- aan de orde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:24:
[...]

Nouja, als jij het zegt? :|
TS vermeld duidelijk dat hij verbinding kan maken door gewoon via Connect to Server, dus het probleem zit hem -of- in het automatisch detecteren van de andere shares in het netwerk, -of- in het weergeven daarvan.. Naar mijn mening is dit dus misschien totaal -wel- aan de orde..
Jouw oplossing werkt vooral voor hangende shares, waar hier geen sprake van is. Waar het sterk op lijkt is dat het discovery-deel niet werkt. OSX vertrouwt hiervoor op Bonjour/mDNSresponder. Het probleem zal dus hoogstwaarschijnlijk in de configuratie van het netwerk zitten. De kans dat het aan de Finder ligt is te verwaarlozen, aangezien alles dat gevonden wordt wordt weergegeven door de Finder. Wordt er niets weergegeven, dan wordt er dus niets gevonden. Dus tenzij de TS een verse Finder bug aan het licht heeft gebracht die ik hier op geen enkele Mac kan reproduceren, ligt het probleem niet in de Finder.

De meest voor de hand liggende verklaring, ervan uitgaande dat alle machines van de TS in hetzelfde subnet hangen, is dat de machines niet reageren op de broadcasts van de Mac. Dit is meestal te wijten aan draaiende firewalls.

EDIT:
ik heb net de TS nog eens gelezen en ik stuitte op:
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:52:
Deze draadloze router betreft een Linksys WRT54GL. Ik heb deze router dusdanig ingesteld dat deze geen ip-adressen uitdeelt zodat er geen conflict ontstaat met de bedrade modem.
Hangt de WRT54GL met zijn WAN poort aan LAN4 van de ZyXEL? Dan is daar je probleem. Doordat de ZyXEL een router is, wordt het verkeer gerouteerd. Een router splitst het netwerk (ook al heb je aan beide kanten dezelfde IP range), of beter gezegd: het broadcast domain. De Bonjour broadcasts komen niet voorbij de router. Wat je kan doen is de DHCP server op de WRT54GL uitschakelen, en de WRT54GL niet met de WAN poort, maar met 1 van de LAN poorten aan LAN4 van de ZyXEL hangen. De DHCP server in de ZyXEL is dan exclusief verantwoordelijk voor het uitdelen van IP adressen, en je broadcast domain wordt niet meer gesplitst. Effectief omzeil je hiermee de routing functies van je WRT54GL, aangezien die in dit geval totaal niet nodig zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Whieee op 23-12-2009 16:45 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
page404 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 08:34:
[...]

DHCP op enabled? dan draai je dus niet in gateway mode. Maar dat maakt voor nu even niet uit aangezien je ook geen resultaten hebt op de Zyxel.
Met subnetmask bedoelde ik eigenlijk of ze in dezelfde range van IP adressen zitten. Check dat eens op al je pc's . dus bv allemaal in 192.168.1.x of 10.0.0.x
Ik zie net dat ik een een typefout met grote gevolgen heb gemaakt. De DHCP server van de linksys staat namelijk gewoon ingesteld op DISABLE. Excuus voor deze domme typefout.

De subnet mask van zowel de zyxel als de linksys staan ingesteld op 255.255.255.0
Alle computers zitten in de range van 192.168.1.xx
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:38:

Ik sluit eigenlijk elke avond netjes mijn macbook af. Gister ook nog gerestart toen ik hem aan mijn zyxel had gehangen, dacht misschien ververst die dan van alles. Maar ook na deze restart geen resultaat.
Whieee schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:19:
[...]

Voor de TS:
1) De firewall op me Mac staat aan. Ik heb even bij advanced nog gekeken, daar staat bij file sharing "allow incoming connections". Dus het lijkt mij dat de firewall dit niet blokkeert.
2)De subnet mask van zowel de zyxel als de linksys staan ingesteld op 255.255.255.0
Alle computers zitten in de range van 192.168.1.xx
3) De firewalls op de windows machines staan allemaal aan. Dit betreft de windows firewall. Op twee windows machines zit wel Kaspersky internet security en op een andere zit AVG. (geen idee of deze ook invloed hebben maar denk vermeld het er alvast maar bij)
4)Vanaf mijn mac kan ik in ieder geval mijn windos machines pingen. Aandersom nog niet getest, maar lijkt mij ook mogelijk gezien het volgende punt wat ik zojuist tegen kwam.

Tot mijn grote verbazing zie ik zojuist toen ik in mijn windows machine zat te vogelen dat wanneer ik op "zoeken naar computers in werkgroepen" mijn macbook pro wel zie staan.
Whieee schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:37:
[...]

Jouw oplossing werkt vooral voor hangende shares, waar hier geen sprake van is. Waar het sterk op lijkt is dat het discovery-deel niet werkt. OSX vertrouwt hiervoor op Bonjour/mDNSresponder. Het probleem zal dus hoogstwaarschijnlijk in de configuratie van het netwerk zitten. De kans dat het aan de Finder ligt is te verwaarlozen, aangezien alles dat gevonden wordt wordt weergegeven door de Finder. Wordt er niets weergegeven, dan wordt er dus niets gevonden. Dus tenzij de TS een verse Finder bug aan het licht heeft gebracht die ik hier op geen enkele Mac kan reproduceren, ligt het probleem niet in de Finder.

De meest voor de hand liggende verklaring, ervan uitgaande dat alle machines van de TS in hetzelfde subnet hangen, is dat de machines niet reageren op de broadcasts van de Mac. Dit is meestal te wijten aan draaiende firewalls.

EDIT:
ik heb net de TS nog eens gelezen en ik stuitte op:
[...]

Hangt de WRT54GL met zijn WAN poort aan LAN4 van de ZyXEL? Dan is daar je probleem. Doordat de ZyXEL een router is, wordt het verkeer gerouteerd. Een router splitst het netwerk (ook al heb je aan beide kanten dezelfde IP range), of beter gezegd: het broadcast domain. De Bonjour broadcasts komen niet voorbij de router. Wat je kan doen is de DHCP server op de WRT54GL uitschakelen, en de WRT54GL niet met de WAN poort, maar met 1 van de LAN poorten aan LAN4 van de ZyXEL hangen. De DHCP server in de ZyXEL is dan exclusief verantwoordelijk voor het uitdelen van IP adressen, en je broadcast domain wordt niet meer gesplitst. Effectief omzeil je hiermee de routing functies van je WRT54GL, aangezien die in dit geval totaal niet nodig zijn.
Dit laatste stuk ga ik nog eens even bekijken, klinkt wat ingewikkeld maar met wat gevogel en googlen wordt het vast een stuk duidelijker en kom ik vast een stuk verder.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Whieee schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:37:
[...]

Dan zou ik toch eens wat meer rondneuzen op diverse fora want sinds Leopard is het detecteren van network shares bij sommige mensen vrij onbetrouwbaar geworden (het zit eigenlijk op het niveau van Windows waar het al evenmin betrouwbaar is :X). De meesten weten het op te lossen door ofwel de Mac opnieuw te starten ofwel door Finder te restarten. Met de komst van Snow Leopard is dat probleem voor velen helaas niet opgelost. Ook hier zie ik vaak genoeg op diverse Macs in diverse netwerken dat network shares niet in Finder worden weergegeven waarbij het via "connect to" dan wel gewoon werkt. Bij een restart van Finder of door domweg een tijd te wachten verschijnt de share ineens wel in de lijst. Ik zou het dan ook zeker geen verwaarloosbaar probleem noemen, ook niet omdat het restarten van Finder een vrij simpele handeling is. Dat het in dit geval wat waarschijnlijker is dat het een probleem is met hoe het netwerk in elkaar steekt ben ik wel met je eens. Twee apparaten achter elkaar die beiden NAT kunnen doen is vaak al de boosdoener voor veel problemen rondom het zien van shares.
Pagina: 1