Canton 150 QX satelliet systeem, subwoofer vraag

Pagina: 1
Acties:

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:39
Hallo tweakers,

ik heb iets waar ik niet uit kom, het zal vast een beginners vraag zijn, maar ik kom er ff niet uit.

Ik heb vandaag mijn nieuwe 5.1 setje binnen; een Onkyo TXSR507 icm met Canton 150 QX satellieten en subwoofer.

Nu zit ik met een probleem qua aansluiten, ik heb er een belachelijk dure subwoofer kabel bij gekocht, maar waar gaat die kabel in hemelsnaam in? De subwoofer heeft 4x screw terminals (2xL / 2xR, plus tulp L/R(mono). Ik mis een LFE poort? Of ondersteund misschien 1 van die tulp aansluitingen LFE? Of snap ik het niet helemaal? Graag wat advies voor een beginneling op dit gebied :)

De Onkyo heeft dus een enkele 'tulp' en de sub een dubbele.. en heb dus een dure subwoofer kabel welke enkel is aan beide kanten.

[ Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 22-12-2009 19:45 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MicGlou schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:39:
ik heb er een belachelijk dure subwoofer kabel bij gekocht,
Wat voor kabel (welke connectoren?) en wat vind jij belachelijk duur?
maar waar gaat die kabel in hemelsnaam in?
Vaak heb je op je receiver een Sub of LFE uitgang, tulp/cinch. Daar sluit je met een tulp/cinch kabel je actieve sub op aan, ook weer met de tulp/cinch aansluiting op je sub. De rest blijft ongebruikt.

Alles kan stuk.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

1 kabel dus....sub is namelijk mono. Dus subwoofer out op de 507 en op je sub tulp/R...

Tubes....It's what make music music!

• MicGlou
Wat voor kabel (welke connectoren?) en wat vind jij belachelijk duur?
Belachelijk duur voor een kabel van 4 meter vind ik 59,95!
silitek schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:44:
1 kabel dus....sub is namelijk mono. Dus subwoofer out op de 507 en op je sub tulp/R...
Ik heb wel eens eerder een actieve sub aangesloten maar daarop zat gewoon een aparte aansluiting... Maar als ik het dus goed begrijp doet de R/mono-aansluiting dienst als de LFE aansluiting? (even een bevestiging aub, voordat de verpakking van de dure kabel opengaat :))

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 22-12-2009 19:55 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

^^..Dure kabel is relatief!. Maar maak open en sluit je sub aan, is maar 1manier..Vergeet even dat LFE dat is in dit geval softwarematig op de 507.

Tubes....It's what make music music!

• MicGlou
silitek schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:01:
^^..Dure kabel is relatief!. Maar maak open en sluit je sub aan er is maar 1manier..Vergeet even dat LFE dat is in dit geval softwarematig op de 507.
Thanks! Ik kan weer verder... ik was zo aan het twijfelen, alles al aangesloten behalve die sub :)

Ik ben geholpen _/-\o_

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MicGlou schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:50:
[...]
Belachelijk duur voor een kabel van 4 meter vind ik 59,95!
[...]
Christus! (Om maar in de kerstsfeer te gaan)...
Voor een cinch-chinch subwoofer kabeltje is dat best duur. (=understatement).
Dat had makkelijk gekunt met een kabeltje van €10,- of als je wat luxer wil €20,-...
Maar €59,95 nee....

Alles kan stuk.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

MicGlou schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:39:
De Onkyo heeft dus een enkele 'tulp' en de sub een dubbele.. en heb dus een dure subwoofer kabel welke enkel is aan beide kanten.
Er zijn twee soorten "subwooferkabels". De ene is gewoon mono, dus aan beide kanten een male RCA stekker. De andere is aan de ene kant male met één stekker en de andere kant is stereo. Als je je subwoofer met zo'n kabel aan sluit zal het volume ongeveer 6dB om hoog gaan. Dit (volgens mij) omdat de weerstand per kanaal dan wordt verlaagd aangezien het signaal dan wordt verdeeld over twee kabels. Maar het volume gaat sowieso omhoog.

En jij hebt het eerste exemplaar, dus mono :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MicGlou
FeaR1986 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:20:
[...]

Er zijn twee soorten "subwooferkabels". De ene is gewoon mono, dus aan beide kanten een male RCA stekker. De andere is aan de ene kant male met één stekker en de andere kant is stereo. Als je je subwoofer met zo'n kabel aan sluit zal het volume ongeveer 6dB om hoog gaan. Dit (volgens mij) omdat de weerstand per kanaal dan wordt verlaagd aangezien het signaal dan wordt verdeeld over twee kabels. Maar het volume gaat sowieso omhoog.

En jij hebt het eerste exemplaar, dus mono :)
Okay, dat begrijp ik :) Maar wat is beter? Of is het puur volume? Heb inmiddels de kabel wel gebruikt, maar wil het toch ff weten. ;) Volgens de verkoper van deze kabel hoort het zo... hij verkocht geen 'male ->2x male' kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 22-12-2009 23:47 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij is het puur het volume. Of althans... dat is het verschil wat ik merk.
Je kan in de receiver/versterker ook het volume van de subwoofer verhogen met iets van 6dB, dan ben je er ook.

Normaal zou ik zeggen koop een dergelijke kabel en probeer het uit. Maar als jij al €60,- uit geeft aan een kabel van vier meter dan durf ik dat bijna niet voor te stellen. Ik heb hier wel een stereo exemplaar liggen en die was €50,-. Maar wel voor tien meter (wel iets dikker dan standaard omdat de kabel in dezelfde kabelgoot licht als de kabels van het netwerk, analoge tv, en dergelijke). Merk weet ik zo niet eens, maar het werkt gewoon.

Hier trouwens een plaatje van zo'n subwooferkabel (Oehlbach) met stereo aan de andere kant. Om te laten zien dat ze dus wel gewoon bestaan :)
Afbeeldingslocatie: http://www.tsnversand.de/media/images/22702_big.jpg

• MicGlou
Ik voelde mij na het afrekenen van de kabels ook aardig bekocht, was ook echt een impuls aankoop omdat ik ze was vergeten te bestellen bij de receiver en satellieten... had misschien een paar dagen geduld moeten hebben. Maar ach, tis nu eenmaal uitgegeven... van het weekend ff de boel goed afstellen... Ik mis verdomme alleen een schroefje om een van de speakers op de beugel te monteren :S

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 00:19

SalimRMAF

SpaceX - 4K

MicGlou schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:36:
Ik voelde mij na het afrekenen van de kabels ook aardig bekocht, was ook echt een impuls aankoop omdat ik ze was vergeten te bestellen bij de receiver en satellieten... had misschien een paar dagen geduld moeten hebben. Maar ach, tis nu eenmaal uitgegeven... van het weekend ff de boel goed afstellen... Ik mis verdomme alleen een schroefje om een van de speakers op de beugel te monteren :S
Wanneer ik straks mijn Jamo A400 SUB binnenkrijg, wil ik hem via een zo goedkoop mogelijke Coax-Kabeltje aansluiten op mijn Pioneer 919. Dat moet toch gewoon lukken? :? Waarom onnodig geld uitgeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.jamo.com/images/c/111/800x800.aspx

Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.nl/images/products/600x400/241/pioneer-vsx-919ah.4011505.jpg
(In het midden de Pre-Out)

Gulfstream G650

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

salimrmaf schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:44:
[...]Dat moet toch gewoon lukken? :?
Subtiele topic-kaap :P

Maar dat moet gewoon lukken inderdaad.
Of met een RCA mono kabel (coax is niet nodig) en dan naar één van de ingangen van de subwoofer. Of met aan één kant dus stereo en dan met twee maal RCA in de subwoofer.

• MicGlou
Of wou je 'subtiel' even kwijt dat ik teveel betaald heb? Daar was ik zelf wel achter hoor... :(

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MicGlou schreef op woensdag 23 december 2009 @ 06:42:
Of wou je 'subtiel' even kwijt dat ik teveel betaald heb? Daar was ik zelf wel achter hoor... :(
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xq3IZvsUVnoFv2jQF6vDQ3UK/full.gif

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 00:19

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Wat een lieve smiley! B) Die ik niet heb, omdat ik een normale user ben

TS: Iedereen heeft zo zijn acties waar hij later spijt van heeft. Ik heb er zelf genoeg gehad. :X

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xq3IZvsUVnoFv2jQF6vDQ3UK/full.gif

Gulfstream G650

Pagina: 1