Toon posts:

5.1 geluid van mediaspeler afspelen op oude audioset. Tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo heren,

ik heb thuis een oude home cinema set staan, de Philips LX 3600 D set. Dit ding ondersteunt DTS, maar heeft geen optische ingang of iets dergelijks. 5.1 wordt dus enkel ondersteund vanaf gespeelde dvd's.

Sinds enige tijd heb ik ook een popcorn hour thuis staan. Dit ding heeft een optische uitgang waarmee ik 5.1 geluid zou kunnen uitzenden.

Nu kan dit dus niet op de 5.1 set worden aangesloten, wat natuurlijk wel erg jammer is... :'( Mogelijkheden om dit op te lossen, zijn volgens mij het kopen van een nieuwe audio set, wat mij verder onzinnig lijkt aangezien de bestaande prima werkt, op het genoemde punt na, en de audioset verder prima bevalt. Nu zat ik me af te vragen, is het niet mogelijk om een versterker aan te schaffen, met daarop een optische ingang, zodat ik de bestaande audioset kan doorlinken naar deze versterker, en de speakers aansluit op de versterker? Dan kan ik de mediaspeler middels een optische kabel ook aansluiten op de versterker. Mijn klinkt het iig als een zinniger optie om een versterker aan te schaffen. Een versterker kun je eventueel ook aansluiten op een setje dat eventueel later wordt aangeschaft.

Vragen die ik hierbij heb zijn oa:
- op de philips set zitten nogal vage connectors aan de speakers. (geen tulp) Kan ik deze zonder meer vervangen zonder verlies van geluidskwaliteit?
- Is dit een goede oplossing? Is het verstandiger om gelijk een nieuwe audioset te halen, ipv een versterker, of is er een andere, betere oplossing?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:57:
Nu zat ik me af te vragen, is het niet mogelijk om een versterker aan te schaffen, met daarop een optische ingang, zodat ik de bestaande audioset kan doorlinken naar deze versterker, en de speakers aansluit op de versterker?
Als in een nieuwe receiver kopen en dan alleen de speakers gebruiken van de Philips set?

Voor zover ik weet kan je die connectoren gewoon van de kabels knippen zodat je twee aderige speakerkabel over houdt, dat gaat bij Sony in ieder geval ook zo. En die kabel kan je gewoon in elke receiver pluggen. Enige is dat dergelijke setjes veelal passieve subwoofers hebben en receivers een uitgang voor een actieve. Nu kan je wel een passieve subwoofer aansluiten op een receiver, maar weet niet of dat ook zo gaat met een subwoofer uit een dergelijke set.

Het is namelijk niet mogelijk om een receiver te kopen en die te linken met je surround set. Daarvoor zou je ten eerste een receiver moeten hebben met meerkanaals output (en die zijn er niet voor een paar honderd euro) en je huidige set zou dan meerkanaals in moeten hebben. En dat laatste heeft de set dus ook niet. Vandaar dat ik bovenstaande beschrijf.

Maar persoonlijk zou ik een nieuwe set kopen. Ik heb ervaring met die Philips set en kan er geen goed woord over kwijt. Dus met een nieuwe set ga je er sowieso op vooruit. Maar dat is mijn mening :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling was om de huidige philips set dan te verbinden met de versterker dmv een tulpkabel (gewoon stereo), en de mediaspeler met de versterker met behulp van een optische kabel, voor 5.1. De speakers, die nu op de dvd-speler aan zijn gesloten, moeten dan worden aangesloten op de versterker. De philips dvd-speler wordt dan niet meer gebruikt bij het bekijken van films via de mediaspeler, maar wordt enkel gebruikt om radio te ontvangen, wat toch alleen in stereo wordt ontvangen.

Hieronder staat schematisch mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/1341/setupn.gif

Hoe het verder met die versterker in de dvd-speler zit, vroeg ik me idd ook al af. De versterker zit in de dvd-speler, en de subwoofer is passief.

Een nieuw setje zou een optie zijn, hoewel het huidige setje mij verder goed bevalt. Misschien moet ik maar eens gaan rond kijken wat er zoal te verkrijgen is.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou geen geld stoppen in een setje als die Philips. Er zijn voor een paar honderd euro echt veel betere setjes te vinden met meer ingangen en mogelijkheden. Plus dat je nu dan een receiver koopt om Probleem A op te lossen, maar over een tijdje komt Probleem B wellicht om de hoek. Met een set bestaande uit losse componenten is Probleem B dan weer makkelijker op te lossen.

Maar het ligt er natuurlijk aan hoe veel geld je uit wilt geven. Want hoe je het getekend hebt is het mogelijk, maar het kan beter. Mediaspeler is inderdaad via optisch te verbinden met de receiver. De Philips DVD-speler heeft zowel een optische als digitale coax uitgang die met de receiver verbonden kunnen worden. Gebruik je die uitgang dan kan je Dolby Digital en DTS naar de receiver sturen en dit laten decoderen. Met RCA hoe als jij het getekend hebt heb je maximaal 2.0 geluid.

Maar is het het geld van de receiver waard om daar dan zeer low budget speakers op aan te sluiten en dan om over de subwoofer nog maar te zwijgen. Want dat gaat zo 1-2-3 niet lukken volgens mij...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Gezien je verhaal lijkt het me idd toch beter om dan een ander setje aan te schaffen. Met de aanschaf van een versterker loop ik mogelijk tegen allerlei nieuwe problemen aan, waardoor ik ook andere speakers etc moet hebben. Dan kan ik net zo goed gelijk een nieuw setje aanschaffen inderdaad. :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Let wel dat ik je niet naar een nieuw setje wil praten hè, want ik heb dus ook niet overal antwoord op. Zoals gezegd gaat het met die speakers wellicht werken. Maar waar ik mijn vraagtekens bij heb (de subwoofer) is misschien ook wel makkelijk op te lossen. Ik weet alleen een subwoofer aan te sluiten via cinch en high-level, maar wellicht zijn er ook andere oplossingen.

Maar zoals gisteren stond er op iBood.nl een Onkyo TX-SR577 receiver met 5.1 surround set voor €540,-. Daar kan je gewoon je DVD-speler van Philips op aansluiten zoals ik net had gezegd (dus met één van de digitale ingangen). En dan ook nog je Popcorn Hour. En dan weet je zeker dat alles past en werkt.

Verwijderd

Topicstarter
De dvd speler van mij heeft sowieso een kuurtje... Hij speelt geen dvd's meer af. Op zich geen probleem, aangezien ik via de mediaplayer films kijk, maar wat dat betreft is een compleet nieuwe set denk ik toch niet verkeerd! :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tsja, dan moet je wel. En dat is dan meteen een reden om het goed te doen :+

Pagina: 1