Toon posts:

GPU temperatuur te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn videokaart (8800 GT). In idle is de temperatuur ca. 51 a 52 graden. Wanneer ik COD 5/6 speel schiet de temperatuur meteen naar de 65 graden (op zich geen groot probleem, maar in een oude configuratie met dezelfde videokaart had ik nooit problemen met de temperatuur).

Tijdens het gamen 'lagt' t beeld en vervagen de kleuren (paarse vlekken in het beeld) en loopt de game vast. Ik heb een Intel Core2 Duo 2,6 Ghz, dus die zou de game zonder problemen moeten draaien.

Zelf denk ik dat t aan de voeding van de computer ligt. Ik heb nu een 350 watt voeding (piek 420 W). Zou ik het temperatuurprobleem eventueel kunnen oplossen middels een grotere voeding, bijv. 600 Watt? Ik heb namelijk geen ruimte meer om een extra fan op de videokaart te bouwen...

:?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00
Temperatuurproblemen los je natuurlijk niet op met een zwaardere voeding, maar het is helemaal niet duidelijk of de problemen überhaupt wel door de temperatuur komen, want zo hoog zijn die helemaal niet. Het zou goed kunnen dat je voeding het niet trekt, dat zou je kunnen proberen.

The devil is in the details.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 12:55

painkill

Pain(k)(ill)

65 is niet te warm, zeker niet.

Maar 350 watt is te weinig, dat kan ik bijna zeker zeggen.
Dus probeer een andere voeding ;)

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

painkill schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:18:
Maar 350 watt is te weinig, dat kan ik bijna zeker zeggen.
Een goede 300 Watt voeding moet al genoeg zijn, een slechte 400 Watt voeding kan al te weinig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inpluggen van een grotere voeding als tip gekregen van een kennis.

65 graden is niet te hoog, mee eens...maar de kaart trekt t niet om de game zonder problemen te laten lopen, terwijl hij dit in mijn oude pc wel deed (toen 'lichter' moederboard en processor)...

Dus wat is het advies??

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 15:25

ResuCigam

BOFH

Heb je de koelvinnen op de kaart al eens goed schoongemaakt? Als die verstopt zitten loopt je idle temperatuur flink op.

We do what we must because we can.

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:04
Had je toen een zwaardere of kwalitatief betere voeding erin zitten. Het lijkt ergens wel op een voedingprobleem, maar zoals The_Mask al zegt, in principe zou het voldoende moeten zijn.

Echter, te warm lijkt het zeker niet te zijn als 65 °C de temperatuur is wanneer het mis gaat :) Kan het zijn dat bijv. de ventilator op de graf.krt. niet meer goed draait /vies is?

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 23:48
Mijn 8800GT is idle tegen de 60 Graden (geeeen idee hoe dit komt..), en tijdens het gamen 70, dus dat kan het niet zijn.

Ik denk dat je het beste een goede kwaliteits voeding van 400 Watt kan halen (Corsair, Coolermaster)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Temperaturen zijn prima, ik vind ze erg laag voor een 8800GT. Zeker niet de versie met de standaard single slot koeler? Als de temperatuur van je GPU rond de 100 ligt zou ik eens beginnen met zorgen maken.

Daarmee hebben we dus meteen temperatuur uitgesloten als oorzaak voor je problemen. Het eerste wat je kunt doen is eens andere drivers proberen. Als dat niet helpt, test de videokaart dan eens in ander systeem. Als dat dezelfde problemen geeft weet je dat het aan je videokaart ligt.

Als je videokaart het in een ander systeem wel goed doet, probeer dan eens een andere videokaart in je huidige systeem. Als dit wel goed werkt, is het waarschijnlijk een compatibiliteitsprobleem tussen je videokaart en een ander onderdeel van je systeem. Dat zou je voeding kunnen zijn, maar ook bijvoorbeeld je moederbord.

Als een andere videokaart dezelfde problemen geeft, is er een ander onderdeel van je PC de boosdoener. Je kunt dan hetzelfde trucje van testen in een ander systeem etc. gebruiken voor andere onderdelen die je verdenkt.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Grafische kaart is helemaal schoon! Geen stofje op te vinden ;). Heb hem met zon spuitbus schoon geblazen. Dus dat zal t niet zijn.

In mijn oude computer zat een 450 W voeding, dus wel zwaarder, of ie kwalitatief beter is weet ik niet. Heb er nou ook weer niet zo veel verstand van. Helaas heb ik die voeding onlangs verkocht (ja, lekker slim)

Zo maar eens kijken voor een andere, zwaardere voeding.

Thnx voor jullie tips!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

PerfectLight schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:30:
Mijn 8800GT is idle tegen de 60 Graden (geeeen idee hoe dit komt..), en tijdens het gamen 70, dus dat kan het niet zijn.

Ik denk dat je het beste een goede kwaliteits voeding van 400 Watt kan halen (Corsair, Coolermaster)
Ik heb dezelfde kaart en temperaturen (idle 55-60 (fan 35%), game 70-80 (fan 75%))dus dat kan het probleem eigenlijk niet zijn. Hoe heb je die temperaturen gemeten?

[ Voor 4% gewijzigd door Frentik op 22-12-2009 17:38 ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Verwijderd

Topicstarter
Het programma wat ik gebruik heet Speedfan.
Pagina: 1