Prijs spot spaarlampen flink toegenomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Vorig jaar juli heb ik alle lampen in mijn huis vervangen door spaarlampen. Ik twijfelde over LED, maar het zou 3 jaar duren voordat ik het had terugverdiend, terwijl ik de spaarlampen binnen 7 maanden zou terug verdienen.

Mijn 50w spotlights (GU10) heb ik vervangen door 11w spaarlampen. Volgens fabriekanten is 7w /9w gelijk aan 50w, maar dat is onzin. Zelfs 11w oogt alsof het minder licht geeft.

Ik kocht 12 spaarlampen voor 96 euro inclusief verzendkosten. Ondertussen zijn 5 van het 12 kapot en deze wilde ik vervangen.

Tot mijn verbazing zie ik dat de prijzen bijna verdubbeld zijn, ondanks dat er sinds oktober 2008 geen importheffing meer bestaat op spaarlampen.

Een 11w gu10 lamp kost nu ruim 15 euro!

Weet iemand waarom de prijzen van spaarlampen in 1,5 jaar tijd bijna verdubbeld zijn?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom denk je? Er wordt geleidelijk een verbod op gloeilampen ingevoerd. Niet in de eerste plaats omdat men zo nobel aan het milieu denkt, maar vooral vanwege commerciele belangen. De vraag naar alternatieven neemt ineens flink toe en dat is kassa. Je zou hopen dat grotere aantallen leidt tot lagere prijzen, maar ze buiten het eerst flink uit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Het verbod van halogeen spot gloeilampen is pas vanaf 2016. Ik had niet verwacht dat het nu al zo een grote impact heeft dat de prijzen verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat GU10 maakt het wat lastiger, anders waren er genoeg goedkope lampen bij de dichtstbijzijnde ikea vestiging. Een normale GU10 lamp (35W) kost daar 5 euro.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ik Duitsland kost een merkloos 11w GU10 ruim 5 euro. In Engeland ruim 4,5 euro. In Nederland 13 euro.

Ik Duitsland kost een a-merk 11w GU10 ruim 9 euro. In Engeland ruim 8 euro. In Nederland 20 euro.

Dat is wat ik niet helemaal begrijp. Vraag en antwoord kan een optie zijn, maar binnen Europa zijn er (nauwelijks) heffingen. Duitsland is niet zo ver ipv transportkosten enz. Dus ik dacht dat er wellicht bepaalde wetgeving was in Nederland die spaarlampen extra duur maakt (lobby groep van Philips??).

Maar ik kan niets vinden.

@Marzman
Je komt 2 normale 50w GU10 lampen voor 4 euro. GU10 lampen zijn niet extreem duur. Maar dit topic gaat niet over gewone GU10 lampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je er niet een aantal in Duitsland bestellen dan?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Marzman schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:56:
Kun je er niet een aantal in Duitsland bestellen dan?
Dat ga ik ook doen. Ik was alleen nieuwsgierig waar ze 2x zo duur zijn geworden en omdat ik geen antwoord kon vinden, dacht ik dat misschien iemand hier het wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

Part

Helemaal niets.....

Lisadr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:47:
Ik Duitsland kost een merkloos 11w GU10 ruim 5 euro. In Engeland ruim 4,5 euro. In Nederland 13 euro.

Ik Duitsland kost een a-merk 11w GU10 ruim 9 euro. In Engeland ruim 8 euro. In Nederland 20 euro.

Dat is wat ik niet helemaal begrijp. Vraag en antwoord kan een optie zijn, maar binnen Europa zijn er (nauwelijks) heffingen. Duitsland is niet zo ver ipv transportkosten enz. Dus ik dacht dat er wellicht bepaalde wetgeving was in Nederland die spaarlampen extra duur maakt (lobby groep van Philips??).

Maar ik kan niets vinden.

@Marzman
Je komt 2 normale 50w GU10 lampen voor 4 euro. GU10 lampen zijn niet extreem duur. Maar dit topic gaat niet over gewone GU10 lampen :)
Als ik via Schiphol naar Peru vlieg betaal ik 1200 euro. Kies ik er voor om in Dusseldorf op te stappen om dan naar schiphol te vliegen en de zelfde vlucht te pakken naar Peru en dan betaal ik nog maar 750 euro. Dat is dan incl de vlucht Dusseldorf naar Schiphol.
Met 2 personen bespaar ik dan 900 euro.

Met auto onderdelen niet veel anders en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.

Het grootste gedeelte van de Nederlanders kijkt niet buiten de grens en kiest vervolgens het goedkoopste wat hij kan vinden binnen Nederland om daar heel tevreden mee te zijn. De fabrikanten springen daar gewoon handig op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt Part.

Je zou denken dat er een paar slimme duisters zijn die Nederlandse sites gaan maken om producten te bestellen. Verzendkosten vanuit Duitsland naar Nederland zijn maar een paar euro's meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:30

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Is de opwarmtijd belangrijk? De Praxis (dacht ik) heeft namelijk huismerk GU10 spots die best een aardige kleur hebben voor weinig geld, alleen doen ze even over het opwarmen.

Ik dacht dat ik ze voor 8,99 kocht ofzoiets. Daar zag ik ze laatst ook nog voor hangen, en bij mij leven ze al twee jaar :P

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lisadr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:47:

In Duitsland kost een merkloos 11w GU10 ruim 5 euro. In Engeland ruim 4,5 euro. In Nederland 13 euro.
In Duitsland kost een a-merk 11w GU10 ruim 9 euro. In Engeland ruim 8 euro. In Nederland 20 euro.
Kun je misschien een paar links plaatsen ?

Heb in duitsland gezocht maar bijv de megaman GU10 spaarlamp 11w dimbaar is op een euro na net zo duur in duitsland als in nederland...

http://www.conrad.de/goto.php?artikel=571983 € 24,95
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=571983 € 25,99

Ik vind het prijsverschil tussen een philips gu10 50w halogeen van 3 euro en een megaman 11w spaarlamp dimbaar toch wel erg groot. Het kost me ruim 3000 branduren om het prijsverschil eruit te halen.
Pagina: 1