Fanspeed reset bij reboot.

Pagina: 1
Acties:

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Er is iets vreemds met het progamma Fanspeed:
Als ik de snelheden van de fans instel en dan opnieuw opstart staan daarna alle fans weer op 100%.

Het is een Am3 systeem met een MSI 785GM-E65 en een AMD Phenom II X3 720. 2 Scyte fans, waarvan 1 aangesloten op het mobo. En een Arctic Cooling Freezer 64 Pro.

De temperaturen van de CPU schommelt rond de 25 graden, als ik de fan op 60%staat.
GPU rond: 40 graden.

Hebben jullie genoeg info om mij te helpen? Of moeten jullie nog een printscreen van Fanspeed?

Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 10% gewijzigd door chocolade-reep op 22-12-2009 16:30 ]

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
cnq aan?
via een bios utility van MSI nix gedaan waarmee je het eea kunt overriden?

• chocolade-reep
KaWaReZ schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 16:34:
cnq aan?
via een bios utility van MSI nix gedaan waarmee je het eea kunt overriden?
Nee, kun je vertellen hoe ik dat zou kunnen doen?
Maar het kan dus niet via Speedfan?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
wat ik weet is dat alles terug naar 100 gaat omdat je anders in problemen kan komen als iemand er eens leuk mee alles op 0 zet en dan je pc uitzet.. dan zet jij hem aan en dan raad je het al..

ja, daag.

• chocolade-reep
Maar wil dat zeggen dat ik helemaal niet met het programmaatje kan wat ik er mee wil doen. Of wel?

• [Remmes]
wat wil je er me doen dan?

je kan je snelheid regelen toch?

ja, daag.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
In de bios moet je automatisch regelen van de fan van de cpu uitzetten.
Dan kun je speedfan gebruiken indien deze je moederbord ondersteund.
Je pc start op, dan loopt de fan op 100%, later in windows start speedfan op, speedfan regelt dan de snelheden van de cpu fan(mits je dit goed insteld).

• chocolade-reep
Remmes_NT schreef op woensdag 23 december 2009 @ 09:03:
wat wil je er me doen dan?

je kan je snelheid regelen toch?
Ja en dat het blijft staan als ik reboot. Maar ik begrijp al dat ik in de bios moet rommelen, nou dan ga ik dat wel doen. Bedankt voor de hulp.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06-2025
Met SpeedFan kun je het vast instellen, en deze dan met het opstarten laten ingaan. Je fan draait dan vanaf dat je de pc aanzet even 100%, maar zodra speedfan opstart netjes op de ingegeven snelheid. Dat is toch prima?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
chocolade-reep schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:00:
Maar wil dat zeggen dat ik helemaal niet met het programmaatje kan wat ik er mee wil doen. Of wel?
Ja en Nee.

Je kunt niet eenmalig instellen en dan voor altijd klaar zijn.

Je kunt wel eenmalig instellen en zorgen dat het programma iedere keer start tijdens het starten van Windows.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik denk dat TS iets anders bedoelt; als je met speedfan je ventilators op een bepaalde stand zet, en je drukt bijv. op reset, zullen je ventilatoren eerst weer op volle snelheid gaan draaien, totdat Q-fan control van de bios OF speedfan ze weer onder controle heeft. Je kan in speedfan voor zover ik weet gewoon vaste waarden instellen, of waarden die afhankelijk zijn van de temperaturen van je computer.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• [Remmes]
ik denk dat hij bedoelt dat hij met speedfan de fan naar 60% zet maar als hij dan zijn pc herstart moet hij eerst weer de fan van 100 terug zetten naar 60%..

ik denk dat hij wilt dat de fan altijd op 60% blijft.. ook al heb je herstart

ja, daag.

• chocolade-reep
Remmes_NT schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:31:
ik denk dat hij bedoelt dat hij met speedfan de fan naar 60% zet maar als hij dan zijn pc herstart moet hij eerst weer de fan van 100 terug zetten naar 60%..

ik denk dat hij wilt dat de fan altijd op 60% blijft.. ook al heb je herstart
Ja, dat bedoel ik. Kan dat met Speedfan of moet ik in de bios prutsen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Indien je speedfan wilt gebruiken moet je in de bios de fan regelaar uit zetten, zie handleiding van je moederbord.

Met speedfan kun je de cpu fan regelen tav warmte van de cpu.
Dus in de winter heel langzaam, in de zomer bij 30 graden heel snel.
Dit is eenmalig in te stellen, dan werkt dit automatisch.
Zelf staat er ergens een beschrijving van mijzelf, omdat dit tamelijk ingewikkeld is om in te stellen.(op deze site).

En indien je bij je moederbord software kijkt, dan zit zoiets als speedfan er ook vaak bij, zelf heb ik een gigabyte en dit zit er bij, en er word gevraagd of hij dit weer moet gaan doen na rebooten.

Beschrijving:
Met speedfan kun je alleen de cpu fan regelen(zover als ik weet).
Deze moet je zo instellen:

In de bios fan controle(snelheid kontrole uitzetten).Wel aanlaten kontrole of de fan draait.
Cool en quit uitzetten(en amd software hiervoor verwijderen), ik weet niet of dit nodig is.
Q-fan in bios uitzetten(asus), ik weet niet of dit nodig is.

1 automatic fan speed uit zetten.
2 fan 1 langzaam zakken van 100 naar 1
fan 2 hetzelfde
fan 3 hetzelfde
indien geen werkt dan zal het niet gaan(denk ik)
Nu heb je als het goed is een minimale waarde (dat de fan nog loopt) en 100%
De waarde kan verschillend liggen, dus 20 to 50 of 50 tot 80, etc, dus niet altijd 1 tot 100.
3 Ga naar config, naar eerste tab blad, vink alle speeds uit.
4 Kijk welke de cpu(sensor) is, klik erop en druk f1 en verander de naam(dit kun je dus bij alles doen).
5 Bij de cpu(sensor), eentje aanvinken waar de fan op reageert(langzamer wordt), dit heb je in het begin gedaan.(cpu fan)
6 Ga naar config , naar speeds tab blad, klik op de speed (fan) die veranderd(cpu fan),
dan kun je onder de laagste snelheid instellen(fan) en een hogere snelheid instellen.
Dus nu heb je 3 snelheden 1 laagste snelheid
2 midden snelheid
3 100% snelheid
7 Ga naar config, ga naar tempertures, ga naar cpu, klik op cpu, nu kun je onder instellen wanneer
de fan sneller moet gaan, 2 waardes die je in kunt vullen.(cpu temperatuur)

Dus indien lager dan eerste temp, dan gaat de fan naar de laagste snelheid.
Temp hoger dan de 1 temp waarde, dan gaat de snelheid naar de 2 fan snelheid.
Temp hoger dan de hoogste waarde, dan gaat fan op 100%.
8 Nu met cpu burn-in (2 x starten) de cpu warm maken, kontroleer hoe snel de cpu fan moet draaien zodat deze nog goed genoeg koelt.(deze kun je nu nog met de hand instellen om te proberen).
Kijk wat de fan moet draaien indien je weinig doet op je pc en als je iets meer doet, nu zou je dus de waardes moeten weten die je overal invult.
9 Nu op automatisch zetten, op eerste blad "automatic fan speed" aanvinken.

Indien het niet werkt kijk op de site van fanspeed of je mobo ondersteunt wordt, indien niet kijk welke sensor je hebt en of je deze met de hand kunt ingeven.

[ Voor 63% gewijzigd door jan99999 op 24-12-2009 12:31 ]

Pagina: 1