Indien je speedfan wilt gebruiken moet je in de bios de fan regelaar uit zetten, zie handleiding van je moederbord.
Met speedfan kun je de cpu fan regelen tav warmte van de cpu.
Dus in de winter heel langzaam, in de zomer bij 30 graden heel snel.
Dit is eenmalig in te stellen, dan werkt dit automatisch.
Zelf staat er ergens een beschrijving van mijzelf, omdat dit tamelijk ingewikkeld is om in te stellen.(op deze site).
En indien je bij je moederbord software kijkt, dan zit zoiets als speedfan er ook vaak bij, zelf heb ik een gigabyte en dit zit er bij, en er word gevraagd of hij dit weer moet gaan doen na rebooten.
Beschrijving:
Met speedfan kun je alleen de cpu fan regelen(zover als ik weet).
Deze moet je zo instellen:
In de bios fan controle(snelheid kontrole uitzetten).Wel aanlaten kontrole of de fan draait.
Cool en quit uitzetten(en amd software hiervoor verwijderen), ik weet niet of dit nodig is.
Q-fan in bios uitzetten(asus), ik weet niet of dit nodig is.
1 automatic fan speed uit zetten.
2 fan 1 langzaam zakken van 100 naar 1
fan 2 hetzelfde
fan 3 hetzelfde
indien geen werkt dan zal het niet gaan(denk ik)
Nu heb je als het goed is een minimale waarde (dat de fan nog loopt) en 100%
De waarde kan verschillend liggen, dus 20 to 50 of 50 tot 80, etc, dus niet altijd 1 tot 100.
3 Ga naar config, naar eerste tab blad, vink alle speeds uit.
4 Kijk welke de cpu(sensor) is, klik erop en druk f1 en verander de naam(dit kun je dus bij alles doen).
5 Bij de cpu(sensor), eentje aanvinken waar de fan op reageert(langzamer wordt), dit heb je in het begin gedaan.(cpu fan)
6 Ga naar config , naar speeds tab blad, klik op de speed (fan) die veranderd(cpu fan),
dan kun je onder de laagste snelheid instellen(fan) en een hogere snelheid instellen.
Dus nu heb je 3 snelheden 1 laagste snelheid
2 midden snelheid
3 100% snelheid
7 Ga naar config, ga naar tempertures, ga naar cpu, klik op cpu, nu kun je onder instellen wanneer
de fan sneller moet gaan, 2 waardes die je in kunt vullen.(cpu temperatuur)
Dus indien lager dan eerste temp, dan gaat de fan naar de laagste snelheid.
Temp hoger dan de 1 temp waarde, dan gaat de snelheid naar de 2 fan snelheid.
Temp hoger dan de hoogste waarde, dan gaat fan op 100%.
8 Nu met cpu burn-in (2 x starten) de cpu warm maken, kontroleer hoe snel de cpu fan moet draaien zodat deze nog goed genoeg koelt.(deze kun je nu nog met de hand instellen om te proberen).
Kijk wat de fan moet draaien indien je weinig doet op je pc en als je iets meer doet, nu zou je dus de waardes moeten weten die je overal invult.
9 Nu op automatisch zetten, op eerste blad "automatic fan speed" aanvinken.
Indien het niet werkt kijk op de site van fanspeed of je mobo ondersteunt wordt, indien niet kijk welke sensor je hebt en of je deze met de hand kunt ingeven.
[
Voor 63% gewijzigd door
jan99999 op 24-12-2009 12:31
]