• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Reeds enkele jaren hebben wij een Hitachi 37PD5200 plasma-tv, welke wij in gebruik hebben met digitale televisie van Delta. Hiervoor hebben wij ooit een digitale ontvanger van Samsung aangeschaft (DCB-9401R).
De huidige digitale ontvanger heeft uitsluitend een SCART-aansluiting en geen HDMI-aansluiting, de TV heeft wel een DVI-ingang.

De TV heeft een resolutie van 1024x1024 en een DVI-poort, hetgeen de TV volgens mij dus HD-ready maakt. Ik weet dit niet zeker aangezien ik er weinig verstand van heb.

De beeldkwaliteit valt tegen, eerst dacht ik dat dit kwam doordat de TV al enkele jaren oud is en de technologie inmiddels aardig verbeterd is. Na enig onderzoek betwijfel ik dit en vraag ik mij af of niet de SCART-aansluiting oorzaak is van de mindere kwaliteit, in tegenstelling tot de TV zelf.

Zou ik de beeldkwaliteit kunnen verbeteren door een digitale ontvanger met HDMI-aansluiting aan te schaffen en deze middels een DVI-HDMI-kabel aan te sluiten op de TV of is het toch de respectievelijk lage resolutie van het TV-toestel die matige kwaliteit veroorzaakt?

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Alleen resolultie zegt niet zoveel, heb zelf ook een hd ready plasma met 1024x720 en vind dat er goed beeld in zit. Heb je geen buren/kennis waarvan je even een decoder kunt lenen om te kijken of het daar echt aan ligt? Mocht je een hdmi->dvi kabel gebruiken moet je wel even kijken hoe je je geluid aansluit, tv zal wel een bij de dvi horende tulp lijningang hebben, decoder moet dan dus wel een analoge audio uit hebben.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:07
Beste,

Een tv mag het hd-ready predikaat dragen wanneer het aan een aantal eisen voldoet, één daarvan is dat het minstens 1 hdmi aansluiting heeft, ondanks dat ze ook aangeven dat er één dvi aansluiting mag zijn. Mist het toestel deze is het toestel bij voorbaat niet hd-ready. Ook het weergeven van beeld in 720p valt onder hd-ready. Persoonlijk zou ik geen digi decoder aanschaffen met hdmi om deze vervolgens op deze tv via dvi aan te sluiten.

er zijn een aantal opties. De oude tv laten voor wat het is, een nieuwe hd-ready of full-hd tv te kopen en daar dan de decoder die je in gedachten hebt bij aan te schaffen. Of wellicht zelfs een tv aanschaffen die een ingebouwde dvb-c decoder bezit. waardoor je "slechts" de cam module van ziggo hoeft aan te schaffen met smartcard uiteraard. Hierdoor heb je geen externe decoder meer nodig, en vermijd je zaken als extern aangesloten bronnen, i.i.g. 1 hdmi ingang bezet en het belangrijkste denk ik, twee afstandsbedieningen.

een andere optie is gewoon een digitale decoder aan te schaffen zonder hdmi en deze via scart of rgb (weet niet eens of dat mogelijk is, of zelfs ondersteund wordt op je tv) aan te sluiten.

@ nielson, true alleen ik weet niet of zijn tv rgb heeft. en ik weet ook niet of een standaard digitale decoder rgb uit heeft. Dat wilde ik aangeven.

[ Voor 20% gewijzigd door loewie1984 op 22-12-2009 16:23 ]

discogs

• Nielson
loewie1984 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:57:
Een tv mag het hd-ready predikaat dragen wanneer het aan een aantal eisen voldoet, één daarvan is dat het minstens 1 hdmi aansluiting heeft, ondanks dat ze ook aangeven dat er één dvi aansluiting mag zijn. Mist het toestel deze is het toestel bij voorbaat niet hd-ready.
Ehm, in het artikel waar je zelf naar linkt staat dat er HDMI of DVI (beide met HDCP support) en Component op moet zitten.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Empulse schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:37:
Reeds enkele jaren hebben wij een Hitachi 37PD5200 plasma-tv, welke wij in gebruik hebben met digitale televisie van Delta. Hiervoor hebben wij ooit een digitale ontvanger van Samsung aangeschaft (DCB-9401R).
De huidige digitale ontvanger heeft uitsluitend een SCART-aansluiting en geen HDMI-aansluiting, de TV heeft wel een DVI-ingang.

De TV heeft een resolutie van 1024x1024 en een DVI-poort, hetgeen de TV volgens mij dus HD-ready maakt. Ik weet dit niet zeker aangezien ik er weinig verstand van heb.
Die opgegeven resolutie klopt niet, het is een 16:9 scherm met 1080i dus geen 1024 pixels in het vierkant.
Ja zou eens een pc met HDMI of DVI aan je tv kunnen hangen en wat afspelen om te zien of je scherm beperkingne heeft ofv je tv abbootje of jedigitale ontvanger.

• Fire69
  • Nu online
Kan wel hoor, oudere plasma's hebben altijd al rare resoluties gehad omdat de pixels niet vierkant zijn. :P
http://www.unbeatable.co....sma-Tv-90CM/22470768.html

• Nielson
Volgens de handleiding accepteert de tv op de DVI in de STB-stand alleen 720p/60, 1080i/50 en 1080i/60 en dus geen 720p/50 waardoor je kans hebt dat een hdmi decoder niet gaat werken. Mogelijk kun je nog even van iemand een ander type decoder met een kwalitatief goede scartkabel lenen, op zich zou dat al genoeg moeten zijn voor goed beeld met sd digitale televisie.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
nvm, niet wakker nog ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Brad Pitt op 22-12-2009 16:59 ]

Nickname does not reflect reality

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 18:41
720P=1280 keer 720 beeldpunten = 900 000 beeldpunten = HDready
1080I/P=1920 keer 1080 beeldpunten = 2 000 000 beeldpunten = fullHD

Bij veel PLASMA's/LCD's valt de beeldkwaliteit tegen.

Ik zou altijd alles uitproberen:scart,component,dvi/hdmi
en misschien een schotel(mooier beeld dan kabel)
en misschien kalibreren(alles uit je tv halen)_.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:07
8mile13 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:33:
Bij veel PLASMA's/LCD's valt de beeldkwaliteit tegen.
erg gemakkelijke suggestieve aanname, waar baseer je dit op?
en misschien een schotel(mooier beeld dan kabel)
en waar baseer je dit op? de bron is toch hetzelfde dus dan zou het carriersignal je beeld aanzienlijk moeten verkloten, iets waar ik ook nog mijn twijfels over heb.

discogs

• Fire69
  • Nu online
loewie1984 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:00:
[...]

erg gemakkelijke suggestieve aanname, waar baseer je dit op?
Op het feit dat heel wat mensen niet weten hoe ze hun tv moeten instellen? :P
[...]

en waar baseer je dit op? de bron is toch hetzelfde dus dan zou het carriersignal je beeld aanzienlijk moeten verkloten, iets waar ik ook nog mijn twijfels over heb.
Dat kan natuurlijk heel goed. Hangt er oa vanaf hoeveel je carrier het signaal comprimeert voor het te versturen.

• 8mile13
Het is algemeen bekend dat PLASMA's/LCD's veel gebreken hebben.
Vaak ziet HD goed uit en de rest matig op deze schermen.
De term geweldig is op PLASMA/LCD toch echt niet van toepassing.

Ik heb jaren lang kabel/satelliet naast elkaar gehad en zie toch echt duidelijk verschillen.
Satelliettv ziet mooier,natuurlijker uit.

• Fire69
  • Nu online
Ik weet niet van waar je het haalt, maar het woord 'geweldig' springt me toch echt wel te binnen als ik het beeld van 'gewone' digitale tv zie op mijn Panasonic-plasma. :)

• Nielson
Jup, hier ook, maar alleen het feit dat 8mile13 Plasma en LCD in één adem noemt zegt al genoeg.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
8mile13 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 16:14:
Ik heb jaren lang kabel/satelliet naast elkaar gehad en zie toch echt duidelijk verschillen.
Satelliettv ziet mooier,natuurlijker uit.
Vroeger misschien toen DVB-C (kabel) nogal wat gebreken had. Maar tegenwoordig is kabel wat betreft de Nederlands zenders echt gewoon superieur aan satteliet. Simpelweg omdat veel kabeproviders (sowieso UPC en Ziggo) veel zenders rechstreeks en zonder compressie doorsturen vanaf de mediagateway. Dat zijn dan streams van 8Mbit, iets waar satteliet lang niet aan komt.

Wat betreft andere kanalen halen kabelproviders die zelf ook van de satteliet dus daar zal je weinig tot geen verschil zien.

• 8mile13
Ik bekijk al jaren ZIGGO met verschillende ontvangers(ook HDontvangens),dat wat jij zegt vind ik niet
terug in de beeldkwaliteit ik222.

Op papier ziet het allemaal geweldig uit, die cijfers moet je naast je neerleggen
en controleren wat er in de echte wereld van overblijft door bijvoorbeeld
een satellietHDontvanger naast een HDkabelontvanger te zetten(zoals ik dat afgelopen jaar
gedaan heb).

• ik222
  • Niet online
8mile13 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 21:21:
Ik bekijk al jaren ZIGGO met verschillende ontvangers(ook HDontvangens),dat wat jij zegt vind ik niet
terug in de beeldkwaliteit ik222.

Op papier ziet het allemaal geweldig uit, die cijfers moet je naast je neerleggen
en controleren wat er in de echte wereld van overblijft door bijvoorbeeld
een satellietHDontvanger naast een HDkabelontvanger te zetten(zoals ik dat afgelopen jaar
gedaan heb).
Dan doe je toch echt iets fout met het instellen ofzo denk ik. Maar prima, als jij satteliet fanboy bent en en jij dat dus mooier vindt zou ik zeker dat nemen. Alleen objectief is kabel gewoon beter (kijk naar de feiten).

• 8mile13
Beste ik222,jij zegt kijk naar de feiten: streams van 8Mbit is slechts een element in een reeks
van feiten.
ik heb bijvoorbeeld gelezen dat bij de kabelaanbieders maar liefst 15% van het signaal
wordt weggefiltert om ruimte te besparen - kabelreceivers zijn vergeleken de betere satelliet-
ontvangers middelmatig ,wat leidt tot een slechtere ontvangst - het onder de grond transporteren van het signaal is ook niet bevorderlijk vor de kwaliteit.

Het beste, lijkt mij,kun je een kabelontvanger/satellietontvanger naast elkaar zetten dan controleer
je op het eindpunt(de woonkamer) hoe het nou echt met de kwaliteit zit.

En ik zou liever naar ZIGGO kijken omdat die leukere programma's hebben maar ik vind
de beeldkwaliteit niks vergeleken met de schotel .

• ik222
  • Niet online
Volgens mij maakt het voor een kabel niet veel uit of die boven of onder de grond ligt hoor O-) En wat betreft receivers, bij Ziggo kun je die ook zelf kiezen.

Maar goed deze discussie is verder nogal offtopic...

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb hier ook satelliet en ziggo en ontvangt ze met een dreambox 8000 waar 4 tuners in zitten 2 satelliet en 2 kabel tuners. En hier is de beeldkwaliteit van de nederlandse zenders bij ziggo duidelijk beter dan van de satelliet, vooral bij snelle bewegingen en veel details in het beeld, bij satelliet CDS zie je al snel blokjes in het beeld.
De hogere bitrate van ziggo zie je echt wel vergeleken met die van canal digitaal.

Alles aangesloten via hdmi!

En inderdaad het maakt geen r*k uit als het digitale signaal door de kabel gaat onder de grond of via de lucht, trouwens het signaal van de satelliet gaat eerst ook door een kabel voor het geuplinkt wordt.

Wat de topic starter betreft hdmi hoeft niet beter te zijn dan scart (rgb) als het signaal gewoon SD is, dit ligt ook grotendeels aan de gebruikte ontvanger.

[ Voor 31% gewijzigd door Happy2000 op 25-12-2009 18:26 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-02 23:39
8mile13 schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:45:
Beste ik222,jij zegt kijk naar de feiten: streams van 8Mbit is slechts een element in een reeks
van feiten.
ik heb bijvoorbeeld gelezen dat bij de kabelaanbieders maar liefst 15% van het signaal
wordt weggefiltert om ruimte te besparen - kabelreceivers zijn vergeleken de betere satelliet-
ontvangers middelmatig ,wat leidt tot een slechtere ontvangst - het onder de grond transporteren van het signaal is ook niet bevorderlijk vor de kwaliteit.

Het beste, lijkt mij,kun je een kabelontvanger/satellietontvanger naast elkaar zetten dan controleer
je op het eindpunt(de woonkamer) hoe het nou echt met de kwaliteit zit.

En ik zou liever naar ZIGGO kijken omdat die leukere programma's hebben maar ik vind
de beeldkwaliteit niks vergeleken met de schotel .
Ehm :X Sorry hoor, maar dat slaat echt helemaal nergens op. Het is geen analoge tv waar je ruis op krijgt bij een slecht signaal. Als je een DVB-C signaal goed ontvangt, en dat is helemaal niet zo moeilijk omdat we hier in NL gemiddeld gezien goede bekabeling hebben en bijna alles nog in QAM64 wordt uitgezonden ipv QAM256, heb je gewoon het exact zelfde beeld als wat er uitgezonden wordt. Bij een slechte ontvangst krijg je blok-vorming (mpeg-errors) en dat ziet elke leek dat dat niet zo hoort. In dat geval kijk eerst eens je huisinstallatie na qua rotte kabels en niet net afgesloten aansluitingen (Zonder 75 Ohm afsluitweerstand krijg je rare reflecties)

Als je een tv hebt met een digitale ingang wil je als het even kan ook een stb hebben die een digitale uitgang heeft. Anders wordt het signaal alsnog eerst naar analoog geconveerteerd en daarna weer gedigitaliseerd en daar heb je idd verliezen. DVI of HDMI maakt overgens niet uit, maar er zijn zo hier en daar wel problemen met bepaalde tv-types die niet goed werken met bepaalde stb-types. (Ook met hdmi-hdmi overgens)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
DVI geeft uiteraard het beste beeld door: digitaal, progressive en hoge resoluties. Echter, ik denk niet dat dit gaat werken omdat de decoder waarschijnlijk een signaal uitstuurt met kopieerbeveiliging (HDCP) en hoogst waarschijnlijk ondersteunt de tv geen HDCP (controleer dit in de handleiding). Een dure oplossing is een apparaatje om deze beveliging te verwijderen.

Andere optie is SCART waarbij wellicht nog kwaliteitsverbeteringen mogelijk zijn.
Wat je ook nog zou moeten controleren is welk signaal over SCART gaat.
Er kunnen namelijk 3 verschillende signalen die over SCART verstuurd kunnen worden zijn, die verschillend van kwaliteit zijn:
1. Composite (niet te verwarren met component!) geeft verreweg het slechtste beeld. Kleuren zijn flets en beeld is korrelig.
2. Svideo geeft aardig beeld maar is net een tikkelje minder goed dan RGB
3. RGB: het beste beeld wat over SCART kan gaan

Een tv geeft meestal aan welk signaal via SCART verstuurd wordt, en soms moet je op een knop drukken om deze info te krijgen. Als je tv nu composite aangeeft kan je dit nog doen:
- De decoder ondersteund RGB, maar wellicht is dit nog niet zodanig geconfigureerd. Controleer dit dus.
- Als de tv meerdere SCART ingangen heeft, kan het zijn dat niet alle ingangen RGB ondersteunen. Probeer dus een andere SCART ingang.
- kabel kan ook nog uitmaken. Bij sommige goedkope kabels is RGB niet mogelijk omdat de pinnetjes daarvoor weggelaten zijn om kosten te besparen 8)7
Pagina: 1