4Ohm en 8ohm op een SR6004

Pagina: 1
Acties:

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 21:23
Hallo,

Door een topic dat ik hier las kwam ik een mooie deal tegen voor een Marantz SR6004 receiver.
Nu ben ik een stereo opstelling gewend en daar draai ik 2x dali 104 vloerstaanders (gevoeligheid: 93dB) op.
Uiteraard ga ik met deze receiver een 5.0 opstelling maken.
Ik kan van een vriend een tijdje een center en twee rears lenen. (een paar kleine JBL's)

Het probleem is alleen, mijn dali's zijn 4Ohm en de 3 anderen zijn 8Ohm.
Er is een topic van oktober over dit onderwerp, en dat heb ik uitgebreid gelezen.
De conclusie die ik daaruit kan trekken is volgens mij dat ik in stereo wel het volume omhoog kan gooien, maar dat ik in de surround opstelling het volume niet heel ver kan opendraaien. (wat is niet ver?)
Ik zal dus de warmte in de gaten moeten houden, en er heel voorzichtig mee om moeten springen.

Heb ik het dan goed begrepen?
Ik heb uiteraard geen zin om m'n spliksplinternieuwe Marantz kapot te draaien bij de eerste keer.

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 22:37
Een luidspreker is nooit constant 4 of 8 ohm. Een luidspreker heeft zijn pieken en dalen. Een 8 ohm speaker kan best tot 2 ohm dippen (waar slechte versterkers best moeite mee kunnen hebben) en een 4 ohm speaker kan best 4 ohm als minimum hebben(amp direct het raam uitflikkeren mocht dit niet werken). Die waardes achterop de speaker zeggen zo goed als niets, impedantie is net als een achtbaan en verschilt per frequentie.

Je kan dus prima deze speakers gebruiken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door gastje13 op 22-12-2009 15:10 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Per kanaal heb je een losse eindtrap of zie ik dat nou verkeerd? Wat is dan het probleem? Zolang die eindtrap geen moeite heeft met 4 ohm (zie de manual) dan is het hoogstens wat bijregelen van de individuele volumes zodat niets overheerst.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

[TLT]Lynx schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:36:
Het probleem is alleen, mijn dali's zijn 4Ohm en de 3 anderen zijn 8Ohm.
Er is een topic van oktober over dit onderwerp, en dat heb ik uitgebreid gelezen.
De conclusie die ik daaruit kan trekken is volgens mij dat ik in stereo wel het volume omhoog kan gooien, maar dat ik in de surround opstelling het volume niet heel ver kan opendraaien. (wat is niet ver?)
Ik zal dus de warmte in de gaten moeten houden, en er heel voorzichtig mee om moeten springen.
Ik snap de redenatie, maar helaas is deze niet volledig. Er zijn veel meer factoren van belang, zoals efficiëntie. Die Dali's van jou zijn namelijk erg efficiënt. Hierdoor hebben ze veel minder vermogen nodig om even hard te spelen dan je andere speakers. En omdat je in je receiver de volumes van alle speakers moet gelijk stellen, zul je de fronts zo moeten instellen dat deze wat zachter spelen (of de rest wat harder). Hierdoor zullen de fronts in verhouding net zo veel of minder stroom trekken dan de rest, waardoor het probleem van overhitting of overbelasting eigenlijk niet zo'n grote rol zal spelen (minder snel dan gehoorschade of schade aan de speakers zelf). Kortom: geen probleem *O*

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
Het zal lijkt mij geen enkel probleem opleveren.

Ik heb zelf Dali 505 als main speakers 4 ohm, 92dB en Kef Cresta 2 surrounds/center speakers 8 ohm, 90dB aan een SR6003 hangen en kan gerust het volume flink open zetten op dusdanig niveau dat ik het zelf niet aangenaam meer vind.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 21:23
Bedankt voor de reacties.
Klinkt allemaal erg geruststellend.

Ik zal morgen de handel aansluiten (als ik langere kabels voor de surrounds heb 8)7 )
Jammer dat ik geen mooie woning met afwerking heb, anders was de setup al aardig de moeite om in het foto topic te zetten ;)
Pagina: 1