Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraag over plaatsen modem van ziggo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

na lang het forum al gevolgd te hebben toch maar een account aangemaakt, omdat ik met wat vragen zit over ziggo. Ik wil namelijk binnenkort gaan overstappen, maar ik ben nu toch aan het twijfelen. Hier komt het probleem.

In mijn huis heb ik op het moment mijn modem (KPN experia box) boven in mijn studeerkamer staan. Er loopt dus een kabel van de meterkast (ADSL lijn) naar de experia box boven. Hierop zijn twee computers direct aangesloten via een kabel, en verder is de experia box ook nog aangesloten op een draadloos modem.

Nu is mijn vraag of ik dezelfde 'setup' kan behouden als ik overstap naar ziggo. Dat wil zeggen het modem dat geleverd wordt niet in de meterkast maar op mijn studeerkamer.

Oftwel, moet ik dat ding perse in de meterkast plaatsen of kan ik hem ook boven neerzetten?

ik wacht met spanning op jullie reacties!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
Ziggo raadt aan het modem en de splitter zo kort mogelijk bij de antenneaansluiting te plaatsen. Jou setup is dus niet wenselijk i.v.m. snelheid verlies, weerstand etc. Je zult dus een patchkabel naar boven toe moeten trekken en daar een switch tussen zetten, of draadloos gaan werken mocht je dat al willen.

edit: meen je waarom die bijgeleverde kabel vanaf de splitter naar het modem maar 1,5 meter is ;)

[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 22-12-2009 13:54 ]

discogs

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is in alle gevallen aan te raden je modem zo kort mogelijk na binnenkomst in je huis te plaatsen, dus ik zou het niet doen.

Ik weet niet precies wat voor een modem Ziggo levert, maar als er geen router in zit, kun je dat ding prima in je meterkast c.q. bij je CAI-aansluitpunt laten en een router op je studeerkamer zetten waar je de rest van je netwerk op aansluit. Die sluit je gewoon met een UTP netwerkkabel aan op de modem.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-12-2009 13:57 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Voor beste signaalkwaliteit kan het modem beter dicht bij de AOP (abonnee overname punt) staan. Ziggo levert daarom ook maar een kabel van 1 meter (of zo) mee om het modem op het datafilter aan te sluiten. Een langere kabel werkt misschien wel, maar je snelheid kan er negatief door beïnvloed worden en de verbinding loopt meer kans op storing door signaal problemen, zeker op de retourband.

Mijn advies: modem bij de AOP, UTP kabel naar je studeerkamer en daar in een router doen (levert Ziggo niet ook een wireless router mee tegenwoordig, of is dat optioneel?)

@Herko: Er zit geen router in het modem. Die krijg (of koop?) je los bij Ziggo of elders (elke wireless router met DHCP en WAN aansluiting zou moeten werken)

[ Voor 12% gewijzigd door Remus op 22-12-2009 13:58 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 14:11
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:51:
Beste Tweakers,
...verder is de experia box ook nog aangesloten op een draadloos modem...
8) Is de experia al niet een draadloos modem, met ingebouwd router?

Als het ADSL internet straks in je meterkast binnenkomt, zet je daar toch een draadloos router neer met nog een kabel naar boven (die je dan split met een switch) voor je twee computers?

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
bedankt alvast voor de snelle reacties! _/-\o_

TheMe: Ja dat is ie inderdaad, maar aangezien de vrouwen in het huis met hun laptop door het hele huis een redelijke verbinding willen hebben toch toegegeven aan een draadloos modem. ;)

ik heb dus eigenlijk 2 opties

optie 1: modem van ziggo in de meterkast, kabel van modem naar studeerkamer aangesloten op de router, en vanuit de router 2 kabels naar de computers.

optie 2: Modem van ziggo in de meterkast, router in de meterkast, en kabel vanuit modem naar studeerkamer en dan dmv splitter beide computers aansluiten.

ik heb de voorkeur voor de 1ste zodat de dames op de zolder ook nog een redelijke verbinding hebben.
Beperkt die echter niet de snelheid van de computers omdat die eerst via de router nog verbonden moeten worden?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:54:
Beperkt die echter niet de snelheid van de computers omdat die eerst via de router nog verbonden moeten worden?
Nein, je bedoelt of je router de snelheid van je netwerk beperkt? Die router zal geen invloed hebben op de snelheid van je netwerk. 100mbit haal je effectief toch maar 60-80% van en dat is gewoon netjes, en daar zal die router niets aan afdoen. Draadloos daarintegen hangt het af welke draadloze router je hebt gekregen, b/g of n. Maar dan nog zal het denk ik allemaal wel meevallen kwa snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 22-12-2009 15:31 ]

discogs

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Ik zou ook voor de eerste optie gaan. Met de telefoonkabel die er nu ligt kun je dan een netwerkkabel van de meterkast naar de studeerkamer trekken en van daaruit dezelfde set-up behouden als je nu hebt met de Experiabox.

Bij je tweede optie gebruik je een splitter, dus wil je twee netwerkverbindingen over één kabel als ik het goed heb. Dit is mogelijk, maar suboptimaal en maakt de overstap naar gigabit op termijn onmogelijk (gigabit maakt gebruik van alle 4 aderparen).

Verder ben ik het eens met wat Loewie1984 zegt. Een router heeft wel een maximale throughput, maar ethernet heeft op zichzelf minder last van degradatie dan EuroDOCSIS (het protocol wat het modem gebruikt voor internet).

[ Voor 18% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-12-2009 15:24 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
dan is bij deze de keuze gemaakt.

heren hartelijk dank voor de hulp! _/-\o_
Pagina: 1