• Garfieldtjuh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 07:55
Ik heb een nvidia 8600 gs die ben ik van plan om over te clocken.
maar aller eerst een vraag ik lees overal dat ze 512mb zijn waarom is die van mij dan maar 256mb??
ik gebruik riva tuner om hem over te clocken maar hoe kan ik nou weten of hij stabiel is of niet.
normaal gesproken zonder te overclocken word mijn temperatuur rustig rond de 65 grade klopt dit?

thx perry

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Garfieldtjuh schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:59:
maar aller eerst een vraag ik lees overal dat ze 512mb zijn waarom is die van mij dan maar 256mb??
Omdat er meerdere varianten van zijn, kan dus best.
ik gebruik riva tuner om hem over te clocken maar hoe kan ik nou weten of hij stabiel is of niet.
Een programma'tje als OCCT kan je kaart stressen en kijken of er artifacts optreden. Zo niet, dan is 'ie stabiel (en dan niet 5 minuten, maar langer, als je het echt stabiel wilt hebben :P)
normaal gesproken zonder te overclocken word mijn temperatuur rustig rond de 65 grade klopt dit?
Waarom niet? Een kaart kan best tot 100 graden aan dus prima temperatuurtje.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Garfieldtjuh
oh oke maar ik wil wel nog dat hij nog eeen paar jaar mee gaat:P vrienden van me hebben namelijk allemaal een vele lagere temperatuur van 50 ofzo mijne is unstressed al 48.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zoals ik al zei kunnen graka's temperaturen aan tot de 100 graden. Voor high-end kaartjes is 80-90 zelfs heel normaal. Dus 50 is prima in orde en als het 55 of 60 (of gewoon meteen 80 :P) wordt, dat zal dan ook niet veel uitmaken. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 00:25
Garfieldtjuh schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:07:
oh oke maar ik wil wel nog dat hij nog eeen paar jaar mee gaat:P vrienden van me hebben namelijk allemaal een vele lagere temperatuur van 50 ofzo mijne is unstressed al 48.
Dat ligt aan een aantal zaken hoe warm hij stressed is
-Temperatuur in je kamer
-Temperatuur in je kast (afhankelijk van de temperatuur in je kamer)
-Airflow in de kast
-Snelheid ventilator GPU
-Etc, etc.

En OC'en kan makkelijk met RivaTuner, en dan stressen om te kijken of ie stabiel is en geen artifacts geeft kan je doen met Furmark.

• Garfieldtjuh
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/4499/2009122213h47gpu1.th.png

waar moet ik naar kijken om te zien of ie artifacts heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Garfieldtjuh op 22-12-2009 13:50 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Test met FurMark voor stabiliteit. Als ie dat overleeft, is het prima ;)

En volgens mij is er ook een 8600GS 256MB dus heel gewoon.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 00:25
Garfieldtjuh schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:50:
[afbeelding]

waar moet ik naar kijken om te zien of ie artifacts heeft?
Niet daarnaar. Je moet Furmark draaien, en dan kijken naar de animatie (terwijl je de temperatuur in de gaten houd!), en als je artifacts ziet stoppen en de GPU 25MHz terugklokken en het geheugen 50MHz, dan heb je een mooie overklok en zit je niet op het randje van je grafische kaart.

• Garfieldtjuh
de animatie stopte niet ging gewoon soepel door.
de temperatuur lag heletijd tussen de 69/71 graden

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Gaat niet zozeer om het soepel doorgaan... het gaat erom of je beeldfouten ziet. Dingen die er niet in horen. Puntjes/strepen/enz.

• Garfieldtjuh
oh oke nou daar was geen spraken van ik zag geen vreemde dingen alleen een vage donut.
maar hoe kan je weten tot hoever je kan overclocken dan?

[ Voor 25% gewijzigd door Garfieldtjuh op 22-12-2009 14:55 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Misschien even googlen op videokaart overclocken? Je stelt wel hele basic vraagjes.

Als je videokaart te ver overgeclockt is dat ontstaan er artifacts in je beeld (Google even op artifacts om erachter te komen wat dat precies zijn). Je kunt dus je core of memory snelheid steeds een klein beetje verhogen en daarna checken of er onder stress artifacts zichtbaar zijn. Als dit niet het geval is kan je weer een klein beetje verhogen. Als dit wel het geval is zal je de snelheid iets moeten verlagen, bijvoorbeeld tot de laatste waarde waarop er geen artifacts te zien waren.

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees de posts hierboven door, het staat er zeer helder en duidelijk geschreven (je bent er namelijk al mee bezig...)

Beetje eigen inzet en nadenkwerk verwachten we wel op GoT :o

Oslik blyat! Oslik!

• Garfieldtjuh
oke ik heb gedaan wat je zei depep ik zit bijna op de max van wat riva tuner zegt qua core snelheid.
en ben 110 mHz omhoog gegaan qua memory ik vind het voorlopig wel voldoende.
er zijn geen artifacts heb 10min naar Me scherm lopen staren en er gebeurde niks speciaals.
ik kan trouwens nog volgens rivatuner nog maar 90mhz omhoog met me memory clock.
me temperatuur ligt rond de 73 stressed.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Garfieldtjuh schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:28:
heb 10min naar Me scherm lopen staren en er gebeurde niks speciaals.
Ik neem aan dat je dit wel deed in een 3D applicatie die je videokaart flink stresst?

specs

• Garfieldtjuh
ja via rivatuner wel met funmark kan je dat zelf niet aanpassen.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:17
Ik heb deze kaart ook!
En bij MSI afterburner heb ik alle 3 de shader, core en memory clock op net niet zijn allerhoogst staan ;) .
Dit gaf ipv van 470 een score van 530 bij furmark 1440x900, dus best wel een goee improvement.
Pm me maar voor meer info

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1