Vreemd USB probleem: fluit & crash

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJapie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01-2023
Hey all!

Ik had eigenlijk niet zo'n zin het hier te vragen aangezien ik zelf ook nooit zinnige input kan leveren, maar ik ben nu toch wel een beetje ten einde raad.. Ik zit nl. met het volgende probleem:

Een jaar oid geleden heb ik een externe harde schijf aangesloten op mijn computer (USB poort), waarna mijn computer een raar geluid maakt en enkele seconden later crasht, waarna hij alleen weer aangezet kan worden als de stroom er een minuutje volledig af is geweest. Het geluid zelf is nog het beste te omschrijven als een soort hoog suizend/fluitend geluid en het lijkt uit de voeding te komen of van de fan van de CPU

Destijds heb ik het maar afgedaan als een zwakke voeding, maar nu wordt het probleem steeds erger. Ik kan nu mijn telefoon (HTC HD2) niet eens meer aan de USB leggen of ik krijg hetzelfde geluid en de computer crasht, en deze week was mijn muis zelfs te veel!

Comp:
Pentium 4 2,66 GHz (@ 2,69)
768 MB DDR 2
Q-Tech 350 W voeding
ASUS A9250 video
Windows XP Pro SP 3
DVD speler
2 x HD (Maxtor & ASUS)

Na het incident met de muis deze week was ik het beu. Het lijkt me stug dat het aan een te zwakke voeding ligt aangezien toen ik de computer net had er nog een dikke CRT beeldbuis aanhing en mn computertje dat ook trok. Nu zit er een TFT met externe voeding aan, heb zelfs 1 van mn 2 harddisks van de voeding gehaald maar nog, zodra ik mn HTC aansluit krijg ik dat fluitende geluid uit mn voeding en enkele sceonden later ---> crash.

Verder zoeken op internet heeft ook niks opgeleverd, hoogstens kortsluiting veroorzaakt door USB (maar ik heb 2 aparte aansluitingen op mn moederbord, en beide geven ze de crash) of 'iets' met de voeding.. Heeft iemand hier ideeën wat het kan zijn/hoe het op te lossen is?? Eternal glory and karma for him, want dit is wel frustrerend! |:(

[ Voor 5% gewijzigd door JanJapie op 22-12-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
toch de voeding:

- je CRT was 'doorgeschakeld' vanuit de netstroom, deze heeft dus 0,0 belasting op de voeding veroorzaakt, en doet dat nog steeds niet.

- je harde schijven trekken nauwelijks stroom van de 5V lijn, het overgrote deel van het vermogen van een HDD komt via de 12V

- je USB poorten zitten vaak aangesloten op de +5VSTB voeding. deze is maar beperkt belastbaar (0,5A totaal, volgens de ATX specificaties) en kun je dus vrij makkelijk overbelasten.

soms is het zo dat de voeding de +5VSTB aansluiting tijdens bedrijf (dus als de andere aansluitingen ook spanning krijgen) meer vermogen kan leveren, dit komt dan omdat het simpelweg doorgeschakeld wordt naar de gewone 5V lijn.

als je niet eerst een andere voeding gaat proberen, heeft verder zoeken naar de oorzaak geen enkele zin.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJapie
Ok andere voeding ga ik sowieso proberen, hier op de voeding staat overigens
+5V - 30 A
-5V - 0,5 A
+5 VSB - 2 A

Als ik er een andere voeding inzet, wat moeten de specs dan zijn? Aangezien t grote voeding topic 350 W voldoende vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik zou het niet in de voeding zoeken, maar in de rotte USB poorten van je moederbord. (Dus zou ik eerder een USB insteekkaartje kopen.)

Heb je al eens gekeken naar een BIOS upgrade voor je moederbord?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-08 09:10
In datzelfde topic kun je ook lezen dat de Q-tec voedingen niet echt als betrouwbaar en stabiel bekend staan. Mijn tip is dan ook om een andere voeding aan te schaffen van een A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJapie
Ff de oplossing:

Idd de voeding :) Crappy Q-Tech 350W vervangen door crappy Sumvision 500W en alles werkt.. kan ook gewoon alles weer op de USB aansluiten!

En geen rare geluidjes meer, nooit gedacht dat n tekort aan stroom hoorbaar zou zijn.. Bedankt iig allemaal!

Nu nog ff mn 2e harde schijf aan de praat zien te krijgen.. crappy kutvoeding :P
Pagina: 1