Toon posts:

pfSense en Telenet (Belgie) digibox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze eerst en vooral bedankt voor alle bijdragers tot posts die me duidelijk gemaakt hebben hoe Telenet interactieve TV mogelijk maakt. Daarmee begrijp ik nu dat de digibox niet achter een router kan staan (tenzij via bijzondere maatregelen) als je die interactieve diensten wil gebruiken.
Ik ben geen netwerk leek, maar toch een praktische vraag:
Ik heb nu een heel recente Telenet installatie (Groovy Shake+ met digicorder en wireless). Daarbij installeert Telenet een soort kabelsplitter (met ingebouwde filter neem ik aan) en slechts 1 andere netwerkdoos, nl. een kabelmodem, router, wireless AP en wired switch in 1 apparaat. De digicorder is daarbij aangesloten op 1 van de 4 switched poorten (dus rechtstreeks op dit alles-in-1 kastje).
Werkt prima: de digibox krijgt netjes een ip-adres waar ie wat mee kan (een 10.x.x.x adres waarschijnlijk als ik de posts goed begrepen heb - kan ik nu even niet controleren) en als ik een PC aansluit op 1 van de andere switch poorten, krijgt die netjes een 192.168.0.x adres met snelle internet access. Idem bij wireless connectie. Het speelt daarbij geen rol in welk van de 4 poorten ik de digibox plug, dus blijkbaar is Telenet erin geslaagd de digibox zichtbaar te maken "doorheen" de router (via MAC-based VLAN?). Mooi.

Maar nu: ik wil graag mijn eigen pfSense router/firewall gebruiken, en wel zo dat die op zijn WAN poort een publiek internet IP krijgt. Met de standaard instellingen van die alles-in-1 box gaat dat niet zomaar: als ik de pfSense WAN poort bvb verbinding laat maken via DHCP en die poort verbind met 1 van de 4 switched poorten, krijgt de WAN (vermoedelijk) een 192.169.0.x adres en heb ik router achter router gecreeerd.
Ik kan dit natuurlijk oplossen door de alles-in-1 box eruit te gooien en te vervangen door allemaal losse componenten en een switch vooraan in de keten toe te voegen. Maar dat is zonde van het geld. Kan ik die alles-in-1 box niet zodanig instellen dat die voor niet-digibox apparaten zich gaat gedragen als een transparante modem? Weet iemand hoe?

Edit: het gaat om de Motorola SVG1501E