Toon posts:

Kabel tussen videokaart en moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb al enige tijd geleden een HP Compaq-Presario gekocht. Deze werd samen met een videokaart van Nvidia, de Geforce 9500GS geleverd.

Momenteel heeft HP een vervangingsprogramma lopen voor de videokaart, omdat de fan erg veel lawaai maakt. Uiteraard bezit ik ook zo'n grafische kaart.

Aan de hand van de handleiding heb ik de 9500GS geprobeerd te verwijderen uit de computer. In principe lukt dit wel, maar het blijkt dat er een kabeltje met zwart/witte draden tussen de grafische kaart en het moederbord loopt.

Dit kabeltje zit op de een of andere manier behoorlijk vast en is niet (gemakkelijk) los te krijgen. Ik heb zelf dan al rustig aan de kabel getrokken om te kijken of deze dan loslaat, er zit wel iets beweging in, maar niet veel. Momenteel kan ik dus de kaart niet verwijderen omdat ik de kabel niet los krijg.

Ik heb al een halve avond op internet zitten zoeken naar wat dit kabeltje is, wat het doet en hoe dit los te krijgen. Helaas kan ik nergens wat vinden over wat het zou kunnen zijn. Daarom heb ik een aantal foto's toegevoegd om te laten zien hoe dit zit.

Kunnen jullie mij vertellen wat dit voor kabel is, wat het doet, of ik deze gewoon kan lostrekken (ruwe kracht) en of deze ook weer op de nieuwe 9500GS moet worden bevestigd?

Vriendelijke groet,
Rik

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/101/img6998zw.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/9056/img6997d.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/4163/img6996o.th.jpg

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-04 13:27

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Als ik een gokje mag wagen; kabeltje zorgt er voor dat er geluid mee gaat over de hdmi poort?

Zeker niet aan de kabel trekken. Zet je nagel er tussen of voorzichtig wrikken met een klein schroevendraaiertje ;)

Verwijderd

Zet anders een foto in je post van waar het kabeltjes in het moederbord steekt.
En waarschijnlijk waar hij op de printplaatjes aansluit staat er wel tekst of iig een afkorting van wat het is.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon wat harder aan trekken en wat heen en weer wrikken en dan komt het wel los :P 90% kans dat het een kabeltje is voor digitaal geluid zodat de HDMI uitgang ook geluid kan verwerken. Moderne ATi kaarten hebben een ingebouwde geluidskaart dat dit kan verzorgen, maar bij nVidia werkt men met een apart kaartje.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-12-2009 10:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, hulp en adviezen.

Het 'probleem' is opgelost. Na wat beter te hebben gekeken op het moederbord blijkt dat de kabel een verbinding maak met de JSPD1-ingang op het moederbord. Op de foto's is het niet goed te zien, maar het blijkt dat de 9500GS een hulsje bevat om de kabel in te doen. Bij beter kijken is de kabel hierin geklikt, dus met rustig trekken kon deze worden vewijderd.

Wat ik heb gevonden is dat de JSPD1-kabel zorgt voor HDMI geluid? Ik weet niet of dit klopt, maar het lijkt er wel op. Is het van belang dat ik deze kabel ook weer aansluit op de nieuwe 9500GS? Of maakt het niet uit?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

Duinkonijn

Huh?

Het maakt op zich niets uit..

Behalve als je geluid uit je hdmi aansluiting wil trekken..

Als je een tv der op aansluit is het handiger dat je geluid krijgt via hdmi, dan dat je een apparte audio kabel er voor nodig heb.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijik.

Iedereen super bedankt voor alle antwoorden en hulp. Wat mij betreft zou het topic gesloten kunnen worden. :)
Pagina: 1