Welke receiver is het beste geschikt?

Pagina: 1
Acties:

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik ben op dit moment in het bezit van een HK AVR255 en ben er totaal niet over te spreken. Ik heb hem momenteel zo'n 3 maanden in mijn bezit waarvan hij al zo'n 3 weken van de reparateur heeft gestaan. Dit was i.v.m. firmware update problematiek (het internet staat er vol mee). Er is toen een nieuwe HDMI printplaat in gezet samen met de nieuwe firmware. Nu is het moment aangebroken dat hij weer kuren begint te vertonen en ik ben het spuugzat. Ik ben niet van plan om met een nieuw apparaat van een bepaalde prijsklasse continue naar de reparateur te moeten. Morgen ga ik BCC bellen en vragen of het mogelijk is of ik hem nog kan ruilen tegen een ander merk evt. met bijbetaling (hun slogan is: "want het draait niet om de apparaten, maar om u" dus dat beloofd wat). Ik ben namelijk helemaal klaar met HK.

Nu hebben ze bij DCC een aantal alternatieven maar ik hou me nog niet zo lang bezig met audio apparatuur en heb dus totaal geen idee welk merk of type goed is. Mocht ik kunnen ruilen bij BCC dan heb ik interesse in onderstaande types (bij sommige types ontbreken hyperlinks omdat deze niet werken op de site van BCC):

Onkyo TX-SR607
Onkyo TX-NR 807
Denon AVR2310 ZWART
Denon AVR1910 ZWART
Denon AVR1610 ZWART
Sony AVB-DN360 (STR-DN1000/BDP-S360)
Marantz NR1501
Marantz SR-5004
Marantz SR 6004

Het is voor mij belangrijk dat ik minimaal 5.1 surround heb met evt. uitbreidings mogelijkheid naar 7.1. Dat HDMI aansluitingen goed functioneren en dat deze in voldoende mate aanwezig zijn. Ik sluit er de volgende apparatuur op aan:
- DVD-speler via HDMI (tenzij ik die ook retour kan brengen);
- Digitale tv (alleen optisch)
- Mediacenter via HDMI i.v.m. Asus Xonar kaart.

Ik wil gewoon een versterker die fatsoenlijk werkt en waar goede support voor is. Met goede support bedoel ik dan evt. helpdesk, firmware updates, etc. Voor firmware updates vind ik het belangrijk dat dit niet via een COM-poort moet geschieden zoals bij mijn huidige receiver (wat een tegenvaller was dat zeg).

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!!!!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:35
Wel eens naar Cambridge Audio gekeken ?
Is in mijn ogen toch redelijk betaalbaar, en erg goed spul (vooral in stereo (als je dat ook wil gaan gebruiken)een STUK beter dan bovengenoemde).
Al is dit niet bij de BCC tekoop, maar wel de moeite waard om te gaan beluisteren

[ Voor 18% gewijzigd door Pimmetje651 op 22-12-2009 08:58 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Cambridge Audio versterkers moeten nog DTS-MA missen. Als je dat gebruikt (XoNar?) dan kan je beter voor een ander merk gaan.
Zelf heb ik geen ervaring met Onkyo, maar zie hem wel regelmatig in topics voorkomen hier. Deze versterker moet je redelijk ver open gooien om er hard geluid er uit te krijgen (geen idee welke speakers het waren).
Denon is weer Marantz maar dan minder. En er komen vaker nieuwere modellen van Denon met nieuwere technieken beschikbaar.
Als ik uit jouw lijstje mocht kiezen dan zou ik een Marantz kiezen. Ziet er geweldig uit, heeft DTS-HD (MA), en Dolby Digital True HD. En ik hoor weinig mensen klagen over het geluid, of de aansluitmogelijkheden. De SR6004 kan je hier zien. De meeste producten staan gewoon in de Pricewatch hier. Je kan ze ook vergelijken in de pricewatch.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
De betere Denon's zoals 1909/1910 en hoger hebben ook de HD-decoders (indien al benodigd?) en zijn van een prima kwaliteit. Maar zoals met alle versterkers is de combinatie met de speakerset van belang, niet elk merk gaat goed samen. Dus zelfs al heb je er weinig verstand van ga gewoon luisteren met jouw type speakerset en een aantal versterkers in jouw prijsklasse en kijk wat het beste klinkt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

zeadope schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:12:
Denon is weer Marantz maar dan minder.
Eh nee?
Denon en Marantz komen wel van dezelfde holding en daar houdt het verder ook op. Denon en Marantz zijn beide aparte merken met een aparte markt/doelgroep. Zo is Marantz meer gericht op audio (klinken ook een stuk beter in stereo mode) en Denon is weer meer gericht op surround en home theater. Dat Marantz er beter uit ziet is weer smaak afhankelijk, dus dat argument moet je dan al niet noemen..

Uit de shortlist zou ik eerder voor een Denon gaan. Reden is dat Onkyo en Sony voor mij al afvallen. Onkyo omdat ik met de TX-SR806 negatieve ervaringen heb in de trand van blauwe pixels als er een 1080p signaal werd verstuurd. Maar dit moet met de nieuwe series opgelost zijn. En de TX-SR607 heeft veel minder vermogen dan opgegeven en niet de mogelijkheid om alles up te scalen naar HDMI en dan over HDMI naar buiten te sturen. Maar moet het één van die Onkyo's worden dan zou ik toch gaan voor de 807, puur omdat die receiver minder tot geen last heeft van een zwakke voeding en dus inkakkend vermogen op hogere volumes. Sony zou voor mij afvallen omdat ik daar ook slechte ervarigen mee heb, moet ik wel zeggen dat het een heel oud beestje was. Dus dat is discutabel.

Ik zou dus voor Denon of Marantz gaan. Maar dat moet je zelf echt uitzoeken welke van de twee. Want de sound van deze merken verschilt nogal.

Maar bovenstaande is puur op merk en ervaringen met de receivers. De eerste vraag die beantwoord moet worden is welk merk/type nu lekker klinkt met je huidige speakers.

Al vind ik je shortlist voor een shortlist eigenlijk wel veel te lang. Je hebt gewoon alle receivers van de BCC genoteerd. Dus van instappers als de Onkyo TX-SR607 tot midrange van hogere merken als de Denon AVR-2310 en de Marantz SR 6004. Dus gelieve eerst te kijken naar tot welk budget je wilt gaan en wat de eisen zijn qua codecs. Want de eisen die je nu stelt kan je ook al invullen met oudere receivers.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 22-12-2009 12:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• K1LL3RB33
Dank je wel voor jullie reacties. Het is ook zo verdomde lastig om een goede receiver uit te kiezen als je er nog niet zo bekend mee bent. Ik dacht namelijk nu ook een goede uit te hebben gekozen voor dat geld maar kom nu toch bedrogen uit.

Ik heb zojuist nog eens met de reparateur gebeld waar ik hem toen naar toe heb gebracht. Zij wisten mij ook te vertellen dat de AVR255 van HK wel regelmatig retour komt i.v.m. HDMI printplaat problemen. Hier zit schijnbaar een videoprocessor op gebakken, die nogal eens problemen geeft. Vorige keer kon ik firmware niet updaten want dan bleef hij hangen bij video update gedeelte. Na reparatie (vervangen HDMI printplaat) functioneerde hij wel weer goed. Maar nu naar een paar weken heeft hij alweer de geest gegeven en stuurt hij alleen nog maar 720 x 480p uit naar mijn monitor. Nadat ik hem gisteren had gereset en wat kabels wisselen heb ik hem even op 1080p kunnen krijgen maar na ongeveer een uur sprong hij weer op 480p. Irritante is dat ik dan ook geen beeld mee heb en de receiver menu's héél groot in beeld zijn.

Ik heb ook met BCC service desk gebeld (heeft me ook 15 euro gekost) en zij zullen hem hoogst waarschijnlijk ook eerst opsturen. Dat gaat dus weer zo'n gevalletje kastje naar de muur worden en daar zit ik dus echt niet op te wachten. Ik twijfel ook of ik nu beter (zoals de vorige keer) zelf de receiver op zal sturen naar de reparateur zodat ik direct met hun contact heb of dat ik hem beter via de winkel op kan sturen. Via de winkel duurt het waarschijnlijk langer voordat ik hem terug heb en ik kan niet direct contact houden met de reparateur. Voordeel van via de winkel is dat ik daar mijn verhaal uit kan leggen en dat zij een reparatie geschiedenis bijhouden. De reparateur houdt ook een reparatie geschiedenis bij en ik heb de formulieren van laaste reparatie nog bewaard. Wat is nu verstandig om te doen?
FeaR1986 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:01:
[...]
Al vind ik je shortlist voor een shortlist eigenlijk wel veel te lang. Je hebt gewoon alle receivers van de BCC genoteerd. Dus van instappers als de Onkyo TX-SR607 tot midrange van hogere merken als de Denon AVR-2310 en de Marantz SR 6004. Dus gelieve eerst te kijken naar tot welk budget je wilt gaan en wat de eisen zijn qua codecs. Want de eisen die je nu stelt kan je ook al invullen met oudere receivers.
Ik heb ook niet gezegd dat het een short list was hé. ;) Het is juist het punt dat ik gebonden ben aan receivers van BCC en dan heb ik ze lang niet allemaal opgesomd maar juist degene waarvan ik dacht dat die nog wel goed zouden kunnen zijn.

Wat betreft budget kost mijn huidige receiver volgens BCC site ongeveer 650,- euro. Ik ben best bereidt 1000,- te lappen voor zo'n ding als hij dan ook gewoon fatsoenlijk werkt. Ik heb simpelweg geen zin om allemaal met dat ding heen en weer te zuilen (kastje - muur verhaal dus). Ik ben me er van bewust dat mijn speakerset dan in schril contrast staat met de versterker dan maar dat neemt niet weg dat die speakerset in de toekomst nog wel eens zou kunnen wijzigen. Op dit moment zit ik namelijk met beperkte ruimte in mijn appartement en een vriendin. ;) :D Ze zouden vrouwen ook gewoon al vanaf de wieg moeten opvoeden met audio of techniek in het algemeen. Voor mij volstaan die speakers op het moment prima maar qua versterker wil ik gewoon voor komende X aantal jaren klaar zijn.

Ik zat zelf te denken aan de 807 of 6004. Wat betreft technische eigenschappen denk ik dat beide apparaten en zeer waarschijnlijk mid-range ook nog wel volstaat. Ik weet niet wat je precies bedoeld met codecs? Maar ik wil natuurlijk op de toekomst voorbereidt zijn. Ik koop zo'n ding niet voor 1 of 2 jaar en dus moet hij wel dolby true HD afspelen bijv. ondanks dat ik nu nog een 5.1 speaker opstelling heb. Ik heb ook niet voor niks een Xonar geluidskaart in mijn mediacenter gepropt. Tevens heeft die Marantz USB 2.0 en bluetooth mogelijkheden. Daarnaast vind ik het fijn als die HDMI connecties gewoon goed werken en daar niet constant problemen mee zijn. Handshake problemen zullen er altijd wel blijven gezien de diversiteit aan apparatuur op de markt. Maar een locked resolutie kan niet de bedoeling zijn of een videochip die al 2 keer naar de haaien gaat.

Over die 807 heb ik al gelezen dat hij erg warm wordt maar vind het wel handig dat je firmware via ethernet kunt updaten en niet meer met ouderwetse COM poort. Aan de andere kant heb ik hier ook op tweakers gelezen dat er in Nederland geen importeur van Onkyo meer zit (weet niet of het waar is).
Bij de Marantz kun je helaas geen firmware dlen van hun website of ik moet er overheen gekeken hebben. Over Marantz lees ik wel goede verhalen en heb hun manual eens bekeken en vond ik er ook goed uit zien.

[ Voor 4% gewijzigd door K1LL3RB33 op 22-12-2009 22:51 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Waarom is het updaten van die firmware zo belangrijk? Dit soort apparaten moeten vanaf de winkel gewoon werken en verder niets. Althans, zo denk ik er over :P

Voor zo ver ik weet klopt het van de importeur van Onkyo. Maar moet zeggen dat ik het nieuws ook echt niet op de voet volg. Maar zou er niet te zwaar aan trekken dat er geen importeur zit, althans niet de Onkyo daar niet voor kopen als deze voor de overige 99% wel aan je eisen voldoet.

Maar als je wilt kiezen tussen een Onkyo en een Marantz raad ik je echt aan eerst te gaan luisteren alvorens je tot koop over gaat. Want zoals gezegd heeft een Marantz nogal een eigen sound en dit geld ook voor de Onkyo (al dan in mindere mate). Desnoods een Hobo Hifi binnen lopen in plaats van een BCC, want daar kan je wat makkelijker luisteren en is het advies ook vele malen beter.

Kan je niet je geld terug krijgen van de BCC? Want voor 1000 euro weet ik nog wel wat andere merken en types receivers te noemen die ook leuk zijn. En die dan wellicht ook nog goedkoper te krijgen zijn in bijvoorbeeld Duitsland...

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 22:37
Toch opvallend wat ik lees over verschil tussen denon en marantz.
Een tijdje terug heb ik deze vergeleken met elkaar (modellen uit zelfde prijsklasse) en kon in stereo totaal geen verschil ontdekken qua geluid.

Nu met een ander vergelijk klopt het verhaal precies:
mijn ouders een denon-dali set hebben staan, en ik een marantz-wharfedale set . Bij marantz/wharfedale met muziek kan ik zo horen waar een instrument staat en het klinkt boeiend, maar met film is het niet meer dan gemiddeld, weinig detail. Bij dali/denon klinkt muziek wel ruimtelijk, maar kan ik absoluut niet aanwijzen waar een instrument speelt, het lijkt zich op te lossen in de ruimte(moeilijk uit te leggen) en klinkt nogal "braaf." Met films is deze set dan weer veel beter, enorm veel detail en heel duidelijke stemweergave.

Toen ik ooit dali uitprobeerde op marantz, klonk muziek juist wel weer heel goed . . . .
Blijft vaag, dat verschil tussen versterkers. Maar in een direct vergelijk ze er nog nooit op kunnen betrappen . . .

Ik zou zelf kiezen tussen denon of marantz (mits mogelijk).
Marantz vind ik zelf gebruiksvriendelijker er komt wat degelijker over in vergelijk met denon. Denon heeft wel weer meer functies over het algemeen. Onkyo zelf heb ik een minder goed gevoel over . . .

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Altijd moeilijk om te adviseren over dit soort dingen, zeker als het om versterkers gaat omdat verschillen hiertussen vaak marginaal zijn. Persoonlijk ben ik van mening dat je je eigenlijk geen buil kunt vallen aan de gevestigde merken zoals Denon, Marantz, Onkyo en Yamaha. De keuze tussen deze merken is vaak meer op gevoel, marketing en ervaringen van anderen gebaseerd.

Zo zal ik zelf nooit voor de plastic meuk van Harman Kardon kiezen. Simpelweg omdat een van mijn beste vrienden bij Mediamarkt werkt en die krengen vreselijk vaak stuk gaan (de dvd spelers ook trouwens). Hij spreekt uit ervaring dus dat neem ik dan maar van hem aan.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Marantz en Denon. Marantz kiest daarbij voor de wat meer sobere, degelijke en luxe audiofiele uitstraling terwijl Denon meer uitblinkt door innovatie en mogelijkheden. Zelf heb ik daarom al jaren Denon receivers en die bevallen erg goed: Ze werken altijd, vermogen te over, prettig te bedienen en oerdegelijk.

Maar dan nog is adviseren moeilijk: Er zijn alleen al op dit forum waarschijnlijk honderden tweakers die naar volle tevredenheid een HK set hebben spelen en die je dus weer heel andere ervaringen kunnen vertellen. Bovendien hebben de aangesloten luidsprekers veel meer invloed op het geluid dan de versterker dus ook dat kun je mee laten wegen (goedkopere amp kopen waardoor je meer budget voor speakers over houdt bijvoorbeeld).

Suc6 in ieder geval en veel plezier met beluisteren!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 22:37
Sluit me volledig aan bij bovenstoonde post ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

GreenGras schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:53:
Persoonlijk ben ik van mening dat je je eigenlijk geen buil kunt vallen aan de gevestigde merken zoals Denon, Marantz, Onkyo en Yamaha.
Ik ben het voor 99% met je eens. Ook vooral over Denon aangezien ik die zelf heb staan :p
Maar van die Onkyo ben ik het niet mee eens. Ik zal er niet te veel op in gaan, maar het komt er op neer dat de Onkyo series tot de 800 serie een te zwakke voeding hebben. Dit fenomeen is er sinds de x06-series en de huidige x07-series hebben er dus ook last van. Dus Onkyo adverteert met dat receivers wel 140 Watt per kanaal hebben, maar in praktijk is het nog geen 30 Watt bij meerkanaals gebruik. Vandaar dat ik mijn twijfels heb bij Onkyo..

Maar zie voor het hele verhaal: Daar zijn ze dan: Onkyo TX-SR607 507 en 307

• K1LL3RB33
Ik ben afgelopen maandag naar BCC terug geweest en kreeg echt perfecte service. Ik had verwacht dat ik daar nog wel wat moeite voor moest gaan doen vanwege een aantal redenen:

1) Ik de receiver al eens zelf naar CE repairs had gebracht buiten BCC om;
2) Ik zelf de diagnose had gesteld dat het uitsturen van 480p ook wel te wijden zou kunnen zijn aan defecte HDMI printplaat omdat daar videoprocessor op gebakken zit;
3) Bij garantie je meestal een zelfde nieuw product krijgt.

Ik heb daar dus heel mijn verhaal verteld nadat we onze kop thee op hadden. We moesten namelijk even wachten op iemand die meer verstand had van audio apparatuur en die was momenteel een klant aan het helpen. Het was er keidruk bij de BCC in Breda en kredietcrisis leek ver te zoeken. Dat ter zijden wist die medewerker me te vertellen dat hij het probleem kende (had het zelf ook ooit gehad) en dat ik niet de eerst was met dat probleem. Jammer dat ze dat bij verkoop niet verteld hebben maar nu is het toch nog netjes opgelost. Ik heb hem namelijk kunnen retourneren en kreeg mijn geld retour. Echter heb ik daar direct een Denon 1910 meegenomen. Deze was 80 euro goedkoper dan de HK AVR255 en voor die 80 euro leek het mij verstandig om 6 jaar garantie te nemen aangezien mijn vertrouwen wat was afgenomen na al die problemen.

Ik heb de Denon nu 2 dagen in mijn bezit en tot nu toe ben ik erg tevreden. Geen HDMI problemen meer zoals upscalen, handshakes, etc. Enige nadeel is de menustructuur want die is niet zo eenduidig als van de HK maar met de handleiding is er wel uit te komen.

VRAAG
Ik heb echter 1 vraag en dat heeft met suround signalen te maken. Als ik van mijn mediacenter via mijn Xonar HDAV 1.3 Slim geluid of video afspeel dan blijft er "multi channel in" staan. Dat komt hoohst waarschijnlijk omdat ik in de Xonar software heb gekozen voor 6 kanalen en HDMI UIT 5.1 signaal (ik heb namelijk 5.1 speakersetup). Maar is dat multi channel nu beter dan bijv. Dolby PLII of DTS? Zo nee, kan ik dit dan wijzigen door Xonar software 2 channels te selecteren?

Ter info, als ik bijv. tv kijk en geluid met optisch over receiver luister dan komt er wel Dolby PLII in display te staan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48
Als je meerkanaals geluid uitstuurt dan gaat de DSP processor in de receiver daar niet nog eens Dolby PLII of zo van maken, dat zou ook volstrekt zinloos zijn.
Dolby is goed wanneer je een tweekanaals bron hebt, maar als je al 6 discrete kanalen hebt dan is het niet handig dit in de bron te downmixen naar 2 kanalen en vervolgens weer in de receiver naar 6 kanalen te interpoleren, daar wordt het echt niet beter van, integendeel. Anders probeer je het gewoon :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• K1LL3RB33
Ik heb het idd gisteravond tot laat zitten proberen. Ik denk dat het probleem hem met name zit in het bestand dat je afspeelt. Niet bij alle bestanden is noodzakelijkerwijs meerkanaals geluid aanwezig. Ik kreeg namelijk soms gewoon stereo te horen als ik een gedownloade film afspeelde terwijl ik multichannel op de receiver had staan. Het lijkt erop dat de Xonar dit dan niet multichannel naar de receiver kan sturen. Is dat logisch of niet? In zo'n geval zou ik dan bij de Xonar software tweekanaals moeten kiezen en vervolgens Dolby PLII ofzo.
Pagina: 1