[RAID 5] Status failed, raid 5 werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zal eerst even de situatie uitleggen. Mijn pc heeft een RAID 5 array van 3 schijven, 1.5TB per schijf. Naast de RAID 5 array heb ik een losse 1TB schijf en een ssd als bootschijf. Alle schijven hangen aan dezelfde controller (P55 SATA ICH10 is dat geloof ik).

overige specs:
Gigabyte P55 UDR3 mobo
i7 860 proc
8gb corsair geheugen
windows 7 64bit

Vandaag liep mn pc vast nadat ik een setting had veranderd in een processor overclock tool die bij mijn mobo zat. Complete freeze, reageerde nergens meer op. Ik heb toen de computer uit gezet en opnieuw opgestart. Windows wilde toen niet meer opstarten. Hij bleef hangen op loading operating system..

Ik heb toen geprobeerd te booten met alleen de bootschijf aangesloten (zonder erbij stil te staan dat de volgorde waarmee de RAID 5 schijven zijn aangesloten wel eens kan uitmaken...). Dit werkte. Maar zodra ik de RAID schijven weer aansloot werkte het niet meer.

De RAID 5 schijven stonden zaten aangesloten op SATA_0, 1 en 3. De ssd en 1TB hdd op 5 en 2. Waarom in deze volgorde weet ik eigenlijk ook niet maargoed. Ik heb de ssd op SATA_0 gezet en 1 van de RAID5 schijven op 3. Op deze manier bootte hij wel weer maar de RAID 5 deed het niet meer. De schijven worden ook niet meer gezien als RAID schijven.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ? Later las ik dat de volgorde waarin de schijven zijn aangesloten ook uitmaakt. Dat wist ik als RAID noob niet :(

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ? Later las ik dat de volgorde waarin de schijven zijn aangesloten ook uitmaakt. Dat wist ik als RAID noob niet
Het is laat, dus even hard nadenken over wat er mis is gegaan gaat nu wat minder.
Maar de volgorde van aansluiten maakt op Intel Matrix RAID met een P55 PCH niet uit. Dat heb ik namelijk drie uurtjes geleden gedaan en dat wordt keurig herkent.
Ik heb zelf mogelijk last van een falend schijfje, wat ik maar lastig kan traceren. Mijn actie was "wisselen, om SATA kabels uit te sluiten".

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je zou de array alleen dan kunnen herstellen als je de juiste aansluiting kent. Een schijf verkeerd betekent al een no-go en een directe verloren gaan van de array.

Als je de kabels fysiek los heb gehaald en deze niet hebt gemerkt wordt het lastig. (volgens die slimmerik hierboven die net eerder postte blijkt dat niet uit te maken) Heb je echter alleen de HD's die de array vormen in het BIOS uitgeschakeld dan is er nog hoop. Wat normaliter wel een oplossing is, is het opnieuw aanmaken van exact eenzelfde array.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 22-12-2009 01:55 ]

ARME AOW’er

• Pred87
Ik heb de kabels inderdaad fysiek los gehaald en de volgorde weet ik dus niet meer precies. Alleen de poorten waarin ze zaten maar niet in welke volgorde.

Bij het opnieuw aanmaken zou ik eerst de bestaande array moeten verwijderen toch ? In dat geval ben ik sowieso mijn data kwijt.

Er moest toch een oplossing voor zijn, een recovery programma misschien ? Ik moet er ff niet aan denken dat ik de 2TB aan data die erop stond kwijt ben :(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als de array niet wordt gevonden kun je hem ook niet benaderen met een recoveryprogramma.

ARME AOW’er

• Pred87
Ik heb het programma irecover geprobeerd. Daar laat hij de RAID 5 array zien als 1 schijf (Intel RAID5 array van 2.7TB hoe het was dus) en daarnaast 2 losse schijven die bij de RAID 5 array horen. Hij lijkt em dus nog wel te herkennen.

• Pred87
Nog wat extra informatie die misschien nuttig kan zijn:

Ik heb versie 8.9 van de Intel Matrix Stoarage Manager. In het configuratiescherm van RAID is mijn RAID volume te zien met status failed. Bij physical discs staan de schijven. Bij allemaal wordt aangegeven dat het non-RAID disks zijn op 1 na waar Member Disk(0) staat. 0 staat (denk ik?) voor de ID van de RAID 5 die ook 0 is.

Is hier ook iemand die kan bevestigen dat de volgorde niet uit maakt op de Intel controller ? Ik kon het met google niet vinden.

En kan iemand een reden bedenken waarom de pc helemaal niet meer opstart wanneer ik de RAID 5 disks in d SATA_0, 1 en 2 connectors zet met de bootdisk op 4 zoals het altijd was. In dat geval worden alle shcijven ook niet meer gezien in de BIOS.

[ Voor 18% gewijzigd door Pred87 op 22-12-2009 13:46 ]

• Pred87
Inmiddels opgelost. Ik heb een nieuwe RAID 5 array met dezelfde settings gemaakt. Vervolgens met testdisk de schijf gescanned op partities (de oude partitie werd gevonden) en een nieuwe partitie tabel laten schrijven. Helaas ben ik wel 800gb van de 2TB kwijt, maar het is beter dan niks I guess.

[ Voor 5% gewijzigd door Pred87 op 23-12-2009 03:37 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Even uit interesse: Over welke schijven hebben we het hier eigenlijk?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Pred87
Samsung F2 ecogreen 1.5TB

Ik denk alleen dat het eerder aan de intel controller heeft gelegen. Zie ook http://communities.intel.com/message/78408#78408 waar ik de oplossing vandaan heb gehaald. Er zijn meerdere mensen die hetzelfde hebben gehad.

EDIT:

Ik zie net dat ik te vroeg heb gejuigt.. Bijna alle bestanden zijn film bestanden en die spelen niet meer af. Cannot render file...

[ Voor 42% gewijzigd door Pred87 op 23-12-2009 03:47 ]

Pagina: 1