Q6600 stottert na te heet te zijn geweest.

Pagina: 1
Acties:

• M-Bullseye
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 09:48
Ik vroeg me af of er markt is voor een processor die het nog wel doet.. maar stottert om de zoveel seconden, Dit is gekomen doordat de cpu 80 graden is geweest. Het max aanbevolen temp is 71 graden volgens intel. systeem sloeg niet uit omdat de beveiliging ervan uitstond. In windows werken de volgende dingen nog helemaal perfect: Muziek,Normale functies(desktop,internet e.tc). Films/filmpjes op internet en spellen stotteren om de 2 seconden maar je houd nog wel hoge fps.. heel vreemd dus. Verder werkt alles nog eigenlijk. Ook typen stottert.

Overigens is de processor verder helemaal stabiel!

Dus mij vraag nog een keer: Heeft iemand enig idee of er markt is voor een Q6600 G0 met wat kleine probleempjes?

EDIT: kwam door software, probleem opgelost!

Ik kon opeens normaal filmpjes kijken in linux, maar niet ideaal omdat alles gelimiteerd werd door de dvd speler. Hierna heb ik het nog eens in vista geprobeerd en ik had nergens meer last van. Het kwam dus door windows 7. Geen idee wat het veroorzaakt heeft, vreemd want ik kreeg het tijdens het overclocken ineens na een reboot. Ik ben iig blij dat het toch niet de processor bleek te zijn. Nooit geweten/ervaren dat software zo veel impact kon veroorzaken.

Bedankt voor ieder zijn hulp. :)

[ Voor 27% gewijzigd door M-Bullseye op 22-12-2009 10:05 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Lijkt me sterk dat omdat hij 9 graden boven de intel spec is geweest, dat hij dan maar ineens stuk is.
Dat moet FLINK boven de 90/100 graden zijn geweest, wil je kans hebben dat je zoiets echt stuk maakt.

Draai eens wat benchmarks, prime95 en dergelijke? En waarom is de cpu 80graden geweest?

• M-Bullseye
Intelburn stond aan, ik was er even niet bij en het ging iets te snel toen ik terug kwam was de temp op 80 graden. Het rare is dat de cpu wel linpack kan uitrekenen zonder fouten te maken, althans volgens intelburn.

Ook in games hou ik nog dezelfde fps als vanstevoren.

[ Voor 14% gewijzigd door M-Bullseye op 22-12-2009 01:39 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
M-Bullseye schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 01:26:
Dus mij vraag nog een keer: Heeft iemand enig idee of er markt is voor een Q6600 G0 met wat kleine probleempjes?
Tjah gooi hem in de V&A en je merkt het vanzelf zou ik zeggen....

Je verhaal komt wat vreemd over trouwens, het lijkt mij dat je het probleem elders moet zoeken. Hoe staat het bijvoorbeeld met je geheugen, heb je dit al eens getest? Videokaart?

De temperatuur kan nauwelijks de oorzaak zijn geweest, mijn Q6600 heeft een hele tijd rond die temperatuur aangehangen en werkt nog steeds uitstekend :)

• M-Bullseye
thijszor schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 01:29:
Lijkt me sterk dat omdat hij 9 graden boven de intel spec is geweest, dat hij dan maar ineens stuk is.
Dat moet FLINK boven de 90/100 graden zijn geweest, wil je kans hebben dat je zoiets echt stuk maakt.
Ja dat dacht ik eerst ook , kan geen kwaad. Helaas toen ik later een spel opstartte had ik er gelijk last van.

Dit heb ik trouwens allemaal al geprobeerd:

Bios gereset.
Laagste Multiplier gebruikt.
Hogere frontside bus gebruikt (425x8) ( stabiel btw ) en met de respectabele temps, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Vervolgens heb ik de cpu gedemonteerd om te inspecteren maar ik kon geen beschadigingen zien. Hierna met alcohol nog even de cpu schoongemaakt en weer geinstalleerd op het mobo. Ook heb ik hierbij de pins op het mobo geïnspecteerd, alles zag er in orde uit.

Helaas niks heeft geholpen.

@ Kingrichard47

Bedankt voor de tip ik had daar niet aan gedacht, ik zal het geheugen nog even testen. Misschien ligt het daar dan wel aan. Videokaart kan ik me bijna niet voorstellen, maar als het geheugen het niet is komt dat aan de beurt.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:18
Ik zou eerder denken iets met je geheugen dan met je processor.
Normaliter hapert een CPU ook niet zoals kingrichard zegt, of je cpu moet minstens boven de 100 graden geweest zijn voor een korte tijd, 80 graden moet een cpu makkelijk aankunnen. Op het werk hebben we er een gehad die voor korte tijd 95 graden werd doordat de koeler er niet goed op zat. ( systeem sloeg wel uit overigens :P ).

Waarom had je die beveiliging uitgezet vraag ik mij dan af. Lijkt mij dat intel die er niet voor niets inbouwt ook al wil je overclocken. ;)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

80 graden is niks (nou ja, niet ongelofelijk veel als je het niet 24/7 draait). Check je geheugen eens met Memtest86+?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Zet alles standaard, dus niks overclocken.
Alles schoon installeren.
En testen.

• M-Bullseye
Alles staat standaard, en memtest86+ passed 5 keer ( 4uur tijd ).

• M-Bullseye
Ik geef de hoop op, ik zet em op een veiling misschien heeft iemand er nog wat aan.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:06
Al een linux live cd geprobeerd?
Ik zie namelijk nog niet dat je de software hebt uitgesloten.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je je harde schijf al eens op fouten gecontroleerd? en op virussen en spyware?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• M-Bullseye
Nee dat niet, maar ik heb net nog vista geprobeerd, zelfde probleem. En mijn huidige is windows 7 en dat is een verse installatie. Het enige andere misschien zou het moederbord kunnen zijn. Alleen weet ik daar niet genoeg van af. Het moet wel een hardware matig probleem zijn.

• nedernakker
ik zou toch nog even alles goed nalopen voor je deze cpu verkoopt, een nieuwe aanschaft en hetzelfde probleem hebt.. want ik heb meer het idee dat het software is..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• M-Bullseye
Oke, de linux live disc dan maar.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Wanneer deze CPU te heet wordt, clocked hij zichzelf toch naar beneden?

• M-Bullseye
Ik kon opeens normaal filmpjes kijken in linux, maar niet ideaal omdat alles gelimiteerd werd door de dvd speler. Hierna heb ik het nog eens in vista geprobeerd en ik had nergens meer last van. Het kwam dus door windows 7. Geen idee wat het veroorzaakt heeft, vreemd want ik kreeg het tijdens het overclocken ineens na een reboot. Ik ben iig blij dat het toch niet de processor bleek te zijn. Nooit geweten/ervaren dat software zo veel impact kon veroorzaken.

Bedankt voor ieder zijn hulp. :)

Verwijderd

ik heb gister ook de intelburn laten draaien op mijn cpu Q6600 verbaasde me dat hij steeds bleef hangen op 59 graden gezien de super goede (SLECHTE) air flow. dus weet niet hoe jij hem op 80 kreeg :P

maar goed dat je het probleem hebt gevonden :D

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Dat er echt mensen zijn die geloven dat een cpu gaat stotteren vanwege het feit dat ie 80C is geweest. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zo ongeloofwaardig is het anders niet, even vanuit de newbies redenerende...... Op GoT is zo'n uitspraak dan weer taboe bij een hoop mensen die er wel goed verstand van hebben. Dus om iemand daar nou op af te hakken, nee.

• FireAge
v0dka schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:24:
Dat er echt mensen zijn die geloven dat een cpu gaat stotteren vanwege het feit dat ie 80C is geweest. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Kijk anders hier even: Een toegankelijker en vriendelijker GoT

• M-Bullseye
Alles is weer in orde trouwens en ik heb een fix gevonden voor het stotterende probleem. Het kwam door Multimedia Class Scheduler (network throttle functie van windows 7/vista) geen idee waarom ik did zo extreem ervoer. Maar deze fix heeft geholpen! (aangezien reinstall geen nut had.)

http://www.thebits.info/windows/vista-mcs-56.htm

One of the most frequent complains about Windows Vista is the Multimedia Class Scheduler. The is an enabled-by-default component that prioritises multimedia applications and tasks such as video and music playback.

However, when multimedia tasks are active, MCS will throttle down the global network bandwidth to around 10,000 packets per second. On high speed links like 100Mbps full duplex and 1000Mbps LAN connections that doesn’t use Jumbo Packets, the throttling may be significant drop network throughput.

In Vista SP1, Microsoft added the ability to change the packet per second limit of the MCS, or completely disable it. Here’s how:

1. Press Windows key and R simultaneously.

2. Enter “regedit” (without the quotation marks) and press enter.

3. Using the tree on your left, navigate to the following branch:

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ Multimedia\SystemProfile

4. Double click on “NetworkThrottlingIndex“.

5. To disable completely, enter FFFFFF with base hexadecimal.

6. To let say, 100,000 packets through per second, enter 100000 with base decimal.

7. Click Ok and restart your computer.

• M-Bullseye
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:29:
ik heb gister ook de intelburn laten draaien op mijn cpu Q6600 verbaasde me dat hij steeds bleef hangen op 59 graden gezien de super goede (SLECHTE) air flow. dus weet niet hoe jij hem op 80 kreeg :P

maar goed dat je het probleem hebt gevonden :D
Maximum stress met TRUE, 120mm fan erop en in een haf 922.. zo kwam die temp er.

edit: sorry voor dubbel post.

[ Voor 4% gewijzigd door M-Bullseye op 22-12-2009 20:31 ]

• FireAge
Netjes om nog even feedback te geven nadat je het probleem hebt opgelost, dank daarvoor!
Altijd leuk om te horen waar het nu uiteindelijk aan lag.

[ Voor 25% gewijzigd door FireAge op 22-12-2009 20:32 ]

• M-Bullseye
En jullie (GoT) ook nog heel erg bedankt!

[ Voor 84% gewijzigd door M-Bullseye op 07-05-2010 14:50 ]

• nedernakker
goed dat ik je nog even aangespoord heb... veel plezier met je pc..

Pagina: 1