Uitpakken JFFS2 Image N900

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Hallo,

Na eindeloos dingen geprobeerd te hebben (3 uur lang), en dat allemaal om een bestandje te extracten zie ik door de bomen het bos niet meer. Het gaat om een Nokia N900 image, een BIN bestand, die ik uit kan pakken, maar het volgende bestand wat daar uitkomt, een JFFS2 bestand, kan ik niet uitpakken.

Het gaat allemaal om dit bestand (de modjes mogen het verwijderen als ze het niet gepast vinden, maar het is ook gewoon op de Nokia site te downloaden)

In Windows heb ik (met de tool die erbij zit), de BIN file uitgepakt, zoals hier beschreven.

Toen ben ik naar Linux gegaan, en heb het bestand proberen uit te pakken (te mounten) met het script wat er tevens staat. No luck. Ik kan het me niet echt goed meer herinneren, maar ik kreeg iets met een ongeldige mount. Ik ben verder gaan zoeken op het internet, toen ik bij deze site uitkwam. Ook no luck. Er lukt iets niet met Loop, (Loopback mount), en dat schijnt sinds een van de laatste Linux kernels niet meer te kunnen (althans dat staat op het Ubuntu forum). Na weer verder te zoeken kwam ik nog een manier tegen, met het UBI-FS. Maar na het uitvoeren van UBIattach kreeg ik een fatal error 22.

Nu mijn vraag: Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er iemand met ervaring die dit even voor me wil doen, en de uitgepakte bestanden even wil uploaden?

Mijn dank zou groot zijn :)

Edit: Het moest met een Loopback mount. Ik weet het weer, het is gedeeltelijk gelukt maar liep steeds vast met "Can't read superblock"

[ Voor 3% gewijzigd door Joseph op 22-12-2009 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is er niet gewoon nokia software die dit soort bestanden begrijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Jammergenoeg niet, misschien developer tools, maar die heb ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Zetje naar NOS :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
JFFS2 is een bestandssysteem voor flash-geheugen wat direct (dus zonder dat het zich als block-device voordoet) door het OS aangestuurd kan worden.
Flash wat zo werkt heet in de linux-kernel MTD, Memory Technology Devices. Normale bestandssytemen draaien daar niet op, en JFFS2 draait normaliter niet op block devices, maar gelukkig zitten er drivers in de kernel waarmee je geheugen((MTD_MTDRAM), of een block-device(MTD_BLOCK2MTD) als MTD kan gebruiken. :)

Dus om een JFFS2-image te kunnen mounten, heb je een kernel nodig met MTD en JFFS2-ondersteuning, de MTD_BLOCK2MTD-driver, en waarschijnlijk ook de MTD_BLOCK-driver.
dan kan je met losetup van je image een block-device maken, de block2mtd-driver met de juiste opties laden, etc...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
edit: nevermind

[ Voor 167% gewijzigd door Razwer op 22-12-2009 19:43 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Allemaal bedankt voor de uitleg, maar nu weet ik nog steeds niet wat ik moet doen, of verkeerd doe. Heb de uitleg van "laurencevde" gelezen, maar daar staat geen workaround in. Wie doet het even voor me? :)

Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sef24 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:29:
Allemaal bedankt voor de uitleg, maar nu weet ik nog steeds niet wat ik moet doen, of verkeerd doe.
Je zal in je Linux versie een custom kernel moeten bakken met de benodigde onderdelen om je JFFS2 image wel als een block device ( Disk) te kunnen benaderen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
En dat kan ik dus weer net niet :P
Maar waarom knallen de scripts van Maemo.com er telkens weer uit, dat snap ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Het is support dat in je kernel moet zitten.

Doe eens een cat /proc/filesystems | grep -i jffs2

Dan weet je of je kernel het begrijpt. (eventueel eerst een modprobe jffs2 doen)

*edit: zie net dat ik m als module meecompileerd heb.

Helpt het als ik m voor je in een tar.bz2 zet en weer upload? Of wil je ook daadwerkelijk iets doen met dat image?

normaal gesproken, als je support in je kernel hebt, moet je m kunnen mounten met
mount -o loop IMAGE.BIN /mnt

*edit2:

Ik zie nu dat het wat ingewikkelder ligt met jffs2 filesystems.

Zie http://pjcj.sytes.net/notes/2006/12/index.html

[ Voor 70% gewijzigd door Rainmaker op 23-12-2009 20:27 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Joseph
Zet hem maar in een tar.bz2 :)

Bedankt voor de hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Hmm, ik en mijn grote mond :)

Het lukt me ook niet om m netjes gemount te krijgen :(

Heb nu belachelijke grotes opgegeven in de mtdram module:

code:
1
modprobe mtdram total_size=716800 erase_size=3000000

En krijg nu:
code:
1
2
jffs2: Flash size not aligned to erasesize, reducing to 0KiB
jffs2: Too few erase blocks (0)

Met daarboven een kernel BUG....

Zal er misschien iets mee te maken hebben dat ik het -rt patchset gebruikt, want hij BUG'ed op de sheduler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Heb zojuist te horen gekregen, dat het geen jffs2 is, maar ubifs ;) Maar ubiattach werkt ook niet. Misschien kun je dat eens proberen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Had even wat tijd over, dus ben er weer even mee aan het hobbyen geweest.

Maar helaas, lukt me ook niet...

code:
1
2
3
4
5
6
7
UBI: attaching mtd0 to ubi0
UBI: physical eraseblock size:   204800000 bytes (200000 KiB)
UBI: logical eraseblock size:    204799872 bytes
UBI: smallest flash I/O unit:    1
UBI: VID header offset:          64 (aligned 64)
UBI: data offset:                128
UBI error: ubi_read_volume_table: the layout volume was not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
ubi is nog weer een aparte laag tussen de mtd en ubifs in, en is een half ftl, en doet dingen als de erase-counts bijhouden, en de fysieke blokken mappen naar wat ubifs krijgt. ubifs zelf is een heel minimaal fs.
Een ubifs-image bevat die ubi-laag dus ook niet...

Je moet dus ook nog een ubi-laag op je (fake) mtd maken...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1