Meedenken heropbouw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Hallo medetweakers,

De laatste tijd zit ik erover te denken om het thuisnetwerk eens (gefaseerd) om te gooien. Het draait nu vrij instabiel op B-merkapparatuur en echt blij word ik er niet van.

Internet heb ik van Ziggo en gaat dus ook via een kabelmodem van hen. Op dit moment is dat een 20Mbps/3Mbps-verbinding, maar volgens jaar gaat dat al naar 30Mbps/5Mbps en ik wil ook direct maar rekening houden met glasvezel in de toekomst.

Het netwerk is iets te groot om in woorden uit te leggen, dus maar even een schema:
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/5485/thuisnetwerk.gif

Mogelijk worden er in de toekomst ook switches in kamer 1 en 3 geplaatst, maar dat is afhankelijk van de apparatuur die er komt te staan.

Verder moet er draadloos internet zijn. Op dit moment staat er een accesspoint direct achter de router en een andere achter de switch in kamer 4. Mocht er geen goede router met ingebouwd accesspoint zijn, dan zal ik eerst nog een bestaand accesspoint blijven gebruiken.

Het belangrijkste van het netwerk is in principe de homeserver: hierop staan de bestanden van iedereen, worden backups gemaakt en staan downloads aan. Mogelijk wordt dit in de toekomst ook een streamingserver voor video's naar de tv.

Hoofddoel van de verandering is dat het netwerk betrouwbaarder en sneller wordt. Dat eerste punt is makkelijk op te lossen door betere netwerkapparatuur te kopen. Dat tweede punt wil ik behalen door voor het bedrade netwerk van 100Mbps naar 1Gbps te gaan. Mogelijk wil ik in de toekomst het draadloze netwerk nog upgraden naar 300Mbps (Wireless-N) maar dat hoeft voor mij niet per se nu al. Dingen als QoS en PoE zijn leuk mocht het ooit nodig zijn (bijvoorbeeld voor VoiP), maar daar wil ik me nu niet te veel aan vastpinnen.

Echter is het wel zo dat ik niet te veel hieraan kwijt wil zijn. Ik denk dat een bedrag van € 150 tot € 200 het maximum moet zijn. Daarvan moeten dan twee achtpoorts switches en een router gekocht worden. Mocht er een router met ingebouwde Wireless-N zijn voor dat geld, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Graag ontvang ik van jullie advies over de apparatuur die ik aan moet schaffen. Zelf heb ik al wat rond gezocht in GoT en de pricewatch maar ik weet zelf niet zo goed wat goede kwaliteit is. Merken als D-Link en Netgear hoor ik wel veel voorbij komen, maar ik zou het echt niet goed weten.

Graag dus jullie advies hierover!

Groet,
Jonathan.

[ Voor 15% gewijzigd door Ulster Seedling op 22-12-2009 12:14 . Reden: Afbeelding toegevoegd. ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Over het algemeen genomen, is het verstandig om alle apparatuur zoveel mogelijk van het zelfde merk te houden indien dit mogelijk is.

Manageable switches zal niet lukken met je budget, tenzij je 2de hands het eea weet te scoren.
Linksys heeft leuke unmanged switches SD2008 rond de 45 Eur, de SLM2008 (vanaf 85 EUR) is managed en geschikt voor PoE. Wellicht dus beter op de toekomst voorbereid zoals je schreef.
HP Procurve 1810G-8 (vanaf 90 EUR) is ook een goed "managed" alternatief.

Vraag is waarom je 8 ports wilt, alhoewel het tegelijk ook lastiger is om managed varianten te vinden met minder poorten.

Als je ook wireless verbinding wilt, kan je beter een router selecteren met WLAN onboard, en GB poorten.
Die kom je dan weinig of nooit tegen met meer dan 4 porten. Zie Linksys WRT320N bijv.
Voordeel hiervan is je stroomrekening ( 3in1), makkelijker in onderhoud.

Verder wat is een B merk, Sweex en Trust zou ik persoonlijk zo definieren, en vandaan blijven.
Voor hetzelfde geldt werkt het prima. Als het niet werkt zouden ze het ook niet op de markt brengen.

Waar het dus om draait, is performance, optie's, support en voldoet het aan mijn/jou eisen.
Dit zal je dan ook zelf uit moeten zoeken.

Maak eerst een schema/tekening van hoe je het uiteindelijk wilt hebben, en ga dan op zoek naar de juiste apparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Yippie op 22-12-2009 00:48 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kort door de bocht : D-Link DIR655 (Gigabit en Wifi N, 90 Euro) + 2 8 poorts 3COM (60 Euro p/s) Gigabit switches die 9k Jumbo Frames ondersteunen. bekabeling vanaf 5e, als je zelf knijpt dien je goed te knijpen ;)

Mijn netwerk hier draait op 2 van die 3 COM switches, wat Intel en Realtek Gbit NIC's, 5e bekabeling die zelf geknepen is en vanaf morgen een Netgear WDRN3700 (119 Euro). Ik haal hier onderling zo'n 50 tot 90 MB/sec aan dataoverdracht.

PoE zou ik me even niet mee bezig houden. QoS doet een beetje router wel, zij het natuurlijk in een relatief beperkte vorm. Zowel de 655 als de door mij genoemde Netgear doen dat beiden.

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Neus eens rond op www.smallnetbuilder.com!

See you in another life, brother.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
@Yippie: In de eerste post heb ik even een uitgetekend schema neergezet. Manageable switches zijn inderdaad wel mooi, maar ik twijfel er erg over. Ik blijf er nog even over doortwijfelen.

De SD2008 en de SLM2008 zien er goed uit, die had ik een tijdje terug zelf ook al op het oog. De WRT320N heb ik ook al eens bekeken, maar is dat wel goede kwaliteit? Hij ziet er zo mooi uit en alles, dus is het niet meer een product voor de simpele consument? Volgens mij zitten er qua beheer ook weinig mogelijkheden op, wat managed switches dan juist weer wel hebben.

De vraag waarom ik achtpoortsswitches wil: het prijsverschil tussen vijf- en achtpoorts is niet enorm groot en het zou erg balen zijn als in de toekomst blijkt dat je te weinig poorten hebt.

@Exorcist: Klinkt ook wel goed ja, maar is het niet zoals @Yippie zei slim om alles van hetzelfde merk te kopen?

@DM.Aram: Ah, da's een erg handige site, dankje!

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jhogervorst schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:50:
@Yippie: In de eerste post heb ik even een uitgetekend schema neergezet. Manageable switches zijn inderdaad wel mooi, maar ik twijfel er erg over. Ik blijf er nog even over doortwijfelen.

De SD2008 en de SLM2008 zien er goed uit, die had ik een tijdje terug zelf ook al op het oog. De WRT320N heb ik ook al eens bekeken, maar is dat wel goede kwaliteit? Hij ziet er zo mooi uit en alles, dus is het niet meer een product voor de simpele consument? Volgens mij zitten er qua beheer ook weinig mogelijkheden op, wat managed switches dan juist weer wel hebben.

De vraag waarom ik achtpoortsswitches wil: het prijsverschil tussen vijf- en achtpoorts is niet enorm groot en het zou erg balen zijn als in de toekomst blijkt dat je te weinig poorten hebt.

@Exorcist: Klinkt ook wel goed ja, maar is het niet zoals @Yippie zei slim om alles van hetzelfde merk te kopen?

@DM.Aram: Ah, da's een erg handige site, dankje!
Zelfde merk is onzin. Als het merk maar goed is imho.
Pagina: 1