Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik in bezit van een 500d met kitlens. Ik was er eerst erg tevreden mee, maar nu ik meer foto's maak merk ik dat de kitlens best slecht is. Nou vraag ik me af of ik misschien een slecht exemplaar heb.

Ten eerste hebben foto's last van Chromatische aberratie.
Voorbeeld: http://i49.tinypic.com/2ch0vgg.jpg

Ten tweede hebben foto's last van (barrel?) distortion. Ik heb niet echt zin om elk foto te corrigeren mbv photoshop.
Voorbeeld: http://i46.tinypic.com/beh9w9.jpg

Ook betrap ik mezelf keer op keer op het toepassen van sharpening op de pc. Wat scherpte betreft, presteert de kitlens niet bepaald beter (misschien wel slechter) t.o.v. compactcam's. AF staat trouwens altijd aan.
Voorbeeld: http://i49.tinypic.com/2hs4xau.jpg

Als laatst, is het gebruik van IS slechts een marketing-truuk? Vaak mislukken foto's namelijk (onscherpte). Ik gebruik meestal sluitertijden van 1/60 - 1/500.

Heb ik dus een slecht exemplaar? Of moet ik gaan kijken naar nieuwe lenzen?

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:45
Hmm even snel naar gekeken:

1) Dat lijkt me een 100% crop toch? Bij zulke overgangen met hele hoge contrasten (bijvoorbeeld tak met lucht als achtergrond) is het niet heel vreemd dat er wat CA optreedt. Ik weet niet op welke instellingen de plaat gemaakt is, maar het diafragma een beetje afstoppen kan wel eens helpen. Ik vind het niet heel schokkend in dit geval en het zou makkelijk te corrigeren moeten zijn.

2) Ik vind de vertekening eigenlijk niet heel bijzonder erg voor een standaardlens op 18mm? De bomen staan allemaal redelijk recht en het grasveld lijkt ook gewoon af te lopen (dus niet vertekend)?

3) Bij de bruine plekjes is het blad redelijk scherp. Ik zie verder dat de foto met 1/30e seconde genomen is, dus kan ook bewegingsonscherpte zijn (ondanks de IS). Zet je IS trouwens uit als je vanaf statief werkt of ergens anders op leunt.

Tot slot hebben we het over een kitlens en dus niet over echt kwaliteitsglas van zeg 1300 euro of meer. Je zult dus een beetje met de beperkingen moeten leren leven vrees ik. IS op een standaardzoom vind ik wat overdreven, maar goed dat is mijn mening :) Overigens is het niet ongebruikelijk dat je foto's uit een dSLR moet nabewerken; op compacts staat de verscherping intern altijd een flink tandje hoger, maar dSLR gebruikers houden dit meestal liever zelf in de hand.

Kortom; ik vind je foto's / lens niet heel erg slecht presteren, maar je kunt natuurlijk altijd op zoek gaan naar een betere lens. Probleem is wel dat je dan meestal ook meteen een stuk dieper in de buidel zult moeten tasten... Ik heb zelf geen verstand van Canon-glas, maar er is geloof ik nog wel een aardige en betaalbare Tamron-standaardzoom (17-50, f / 2.8 door het hele bereik).

[ Voor 25% gewijzigd door Morrar op 22-12-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

eejtje schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:46:
Als laatst, is het gebruik van IS slechts een marketing-truuk? Vaak mislukken foto's namelijk (onscherpte). Ik gebruik meestal sluitertijden van 1/60 - 1/500.
Tja, wat is onscherpte bij jou?
Bewegingsonscherpte (door de fotograaf) kan IS wel tegen gaan (al zou je daar bij 1/500 en 1/60 ook zonder IS geen last van moeten hebben). Wat is er bij jou onscherp dan? Heb je een voorbeeld?

[ Voor 4% gewijzigd door job op 22-12-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
plaat 1: je CA vind ik alles mee vallen, heeft bijna elke lens last van.
plaat 2: Je scene loopt in een kommetje, dat is niet (alleen) je lens
plaat 3: geen idee, zou ik het origineel moeten zien.

Het lijkt echt mee te vallen, gelukkig :). Geniet nog even van de sneeuw en ga nog een paar platen schieten komende dagen :).
In het begin heb je altijd meer missers, je moet wennen aan je camera en waar de grenzen liggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Nomad op 22-12-2009 00:17 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Oh gelukkig, bedankt voor jullie geruststelling :D

Ik dacht eventjes dat het aan mijn lens lag. Foto's waarbij bewegings-/trillingsonscherpte optreedt heb ik verwijderd. Maar het is dus zo dat bij minimale beweging (terwijl IS aanstaat) toch een beetje beweging en/of onscherpte waarneembaar is. Als ik dus foto's maak van een bepaald onderwerp moet ik dus meerdere foto's maken zodat er in ieder geval 1 goed is.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

En wachten tot de IS gyroscopen zijn opgestart. :)

Persoonlijk denk ik dat je op een standaard-zoom de IS niet nodig hebt en uit kunt zetten. Met 1/60 kun je best uit de hand schieten en langzamer zal je onderwerp ws niet stil staan. :-p

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bedenk jezelf gerust dat een stop of twee boven de gangbare vuistregel voor een scherpe plaat (1/brandpunt x1.6) een bijzonder positieve invloed kan hebben op de scherpte in de foto. Kortom, ook met IS (zeker vanuit een dergelijk standpunt) kun je sluitertijden als 1/30e beter vermijden! :)

Edit: even je titel ont-tagd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 13:14 ]

Pagina: 1