Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een robot, die op licht af moet rijden, dan wel van licht weg moet gaan, en nu heb ik daar sensors voor nodig.

Mijn idee was om licht waar de robot vanaf moet gaan rood te maken, en licht waar de robot op af moet gaan blauw te maken.

Verder werk ik met een arduino duelmillanove, waar ik ook een fototransistor bij kreeg, maar deze is alleen gevoelig voor de intensiteit van het licht, en niet voor de kleur.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snel idee: wellicht dat je met bepaalde lichtfilters er voor kan zorgen dat ie alleen op rood licht reageert. *2e gedachte, jammer dat wit licht alle kleuren bevat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
dat hoeft toch nog niet zo'n probleem te zijn, als de robot dan alleen rood en blauw licht ziet, kan hij ze toch onderscheiden...? Ik vind het zo'n slecht plan nog niet, dankjewel! Maar als iemand een elegantere oplossing heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 13:07
Perfect wit bestaat niet (alleen op een pc ofzo), het is altijd meer van 1 kleur...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

infrarood leds / ontvangers gebruiken ?

tevens subtieler als je het licht niet ziet

en als je het wil zien wtf, zet je er toch een led mee in serie

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 21-12-2009 23:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
hmm, ik wil het licht eigenlijk wel kunnen zien, dat is handiger bij troubleshooting enzo,

Edit: dat kan idd

[ Voor 11% gewijzigd door windwarrior op 21-12-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

net te laat geedit .. zie boven :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
dus jij zegt een IR led en ontvanger en een UV led en ontvanger gebruiken?

Edit: wat zijn jullie er toch snel bij met reageren zeg :D

Trouwens: als ik een fotodiode omgekeert aansluit, is deze gevoelig voor licht, maar moet hier dan nog een weerstand ofzoiets achter? (of is dit een domme vraag?)

Wat ik bedoel is: als ik een fotodiode aansluit op de 5v van mijn arduino, en vervolgens op de analoge input, en ik heb de fotodiode in omgekeerde richting, geeft dit dan goede waarden of moet er een weerstand tussen zoals bij een normale fotoweerstand

[ Voor 96% gewijzigd door windwarrior op 21-12-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:33
windwarrior schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:08:
dus jij zegt een IR led en ontvanger en een UV led en ontvanger gebruiken?
Zo zou ik het niet doen: fotodiodes zijn gevoelig voor een vrij breed spectrum, het is lastig om deze met optische filters te laten discrimineren tussen licht van verschillende golflengtes. IR LED's en UV LED's liggen nu ook weer niet zo ver uit elkaar.

I.h.a. werkt het veel beter als je de LED's elektrisch moduleert, bv. met verschillende frequenties. Je kunt dan één type LED gebruiken, en filteren op frequentie. Daar zijn kant-en-klare ontvanger modules voor, bv. van Siemens en Telefunken, dacht ik. Die dingen zijn gevoelig voor vaste frequenties, bv. 38 en 41 kHz (ergens in die buurt).
Bijkomend voordeel is dat je tevens ongevoeliger bent voor omgevingslicht (andere lichtbronnen en vooral zonlicht).
Trouwens: als ik een fotodiode omgekeert aansluit, is deze gevoelig voor licht, maar moet hier dan nog een weerstand ofzoiets achter? (of is dit een domme vraag?)
Je moet een fotodiode i.d.d. omgekeerd aansluiten (in sperrichting). Het is echter een stroombron en geen spanningsbron: de stroom door de diode is recht evenredig met de hoeveelheid licht die er op valt.
Voor een A/D converter moet je dit dan ook omzetten in een spanning, bijvoorbeeld met een weerstand.
Wat ik bedoel is: als ik een fotodiode aansluit op de 5v van mijn arduino, en vervolgens op de analoge input, en ik heb de fotodiode in omgekeerde richting, geeft dit dan goede waarden of moet er een weerstand tussen zoals bij een normale fotoweerstand
Zie boven. Als je echter kant-en-klare IR ontvanger modules gebruikt hoeft dat allemaal niet: daar komt direct een digitaal signaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Ik snap vooral het eerste gedeelte niet, van die frequentie modulatie. Kan je me misschien uitleggen hoe dat werkt? Ik weet wel wat frequentiemodulatie is, maar ik kan dat niet zo goed toepassen op licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:33
windwarrior schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:40:
Ik snap vooral het eerste gedeelte niet, van die frequentie modulatie. Kan je me misschien uitleggen hoe dat werkt? Ik weet wel wat frequentiemodulatie is, maar ik kan dat niet zo goed toepassen op licht.
Je moduleert niet de frequentie van het licht zelf (dat kan niet bij LED's), maar wel de stroom door de LED's.
Het eenvoudigst gaat dat door de LED met een blokgolf snel aan en uit te schakelen.

Als je bijvoorbeeld de Siemens SFH507-30 en de SFH507-56 IR onvangers neemt (deze zijn gevoelig
rond 30 resp. 56 kHz), dan dien je de ene LED met een 30 kHz blokgolf en de andere met een 56 kHz
blokgolf aan te sturen.

Voor de datasheet: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/S/F/H/5/SFH507-30.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
windwarrior schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:08:
...Trouwens: als ik een fotodiode omgekeert aansluit, is deze gevoelig voor licht, maar moet hier dan nog een weerstand ofzoiets achter? (of is dit een domme vraag?)

Je kan een fotodiode zowel in doorlaat als in sper gebruiken, en in beide richtingen is deze gevoelig voor licht. In doorlaat werkt een fotodiode als kleine zonnecel, bij lichtinval gaat een stroompje lopen in doorlaatrichting (wat je dan best met een opamp versterkt zodat de range bij de ingang van je µC past). Werk je in sper, dan is de fotodiode een weerstand afhankelijk van de lichtinval (meer licht is minder weerstand), moet je em dus als helft van een spanningsdeler gebruiken.

Als ik me niet vergis is sper gemakkelijker om onderscheid licht/geen licht te maken, terwijl de iets uitgebreidere schakeling in doorlaat je een betere indicatie geeft van de hoeveelheid licht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Dank! Naftebakje, je hebt het me erg duidelijk gemaakt!

zou dit dan een mooi sensortje kunnen zijn voor mijn probleem:
SMD sensor rgb KPS-5130PD7C

[ Voor 87% gewijzigd door windwarrior op 23-12-2009 13:41 ]

Pagina: 1