Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer freezed -> welk onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ten eerste excuses als dit topic in het verkeerde forum staat maar aangezien ik zelf ook niet weet over welke hardware het gaat leek me deze plek het beste.
Ik heb het volgende probleem.
De laatste dagen komt het steeds vaker voor dat m'n computer 'freezed'.
Het beeld blijft stil staan, en hij reageert helemaal nergens meer op, geluid stopt, lampjes blijven branden maar verder gebeurd er niets. Ik moet hem dan uitzetten d.m.v. aan/uit knop ingedrukt te houden en daarna loopt hij weer vast bij het booten, moet ik hem weer opnieuw opstarten en dan doet hij het weer.
Nou ben ik van plan om nieuwe onderdelen te kopen maar ik wil graag m'n videokaart (tijdelijk) nog even houden.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik er achter komen welk onderdeel de boosdoener is?
Want ik wil natuurlijk niet in m'n nieuwe systeem het probleem meenemen door m'n videokaart.

Processor: AMD Athlon 3700+
Moederbord: Asus A8N-E
Videokaart: ATI X1800XT

Dus even voor de duidelijkheid, ik hoef dit probleem niet te verhelpen (tenzij het m'n videokaart is) maar ik wil er achter komen waar het probleem zit.
Alvast bedankt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Dan weet je waar het probleem vandaan komt en wat je dus nog mee kan nemen naar een ander systeem.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:09:
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Dan weet je waar het probleem vandaan komt en wat je dus nog mee kan nemen naar een ander systeem.
Okee, maar ik zie daar voornamelijk oplossingen voor als het probleem bekend is of er een foutmelding is.

Nog 2 dingen die ik vergeten was te melden;
Ik heb m'n processor wat overgeclocked.
M'n BIOS fan staat uit (omdat deze een ongelofelijke herrie maakte en ik toch een case fan heb, heb ik hem maar uitgezet).

Ik zat te denken om iets van een stress test te doen met m'n huidige setup en met een andere videokaart.
Maar is daar een programma voor? Want het lukt me niet om m'n computer vast te laten lopen d.m.v. het openen van veel programma's.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:18:
M'n BIOS fan staat uit (omdat deze een ongelofelijke herrie maakte en ik toch een case fan heb, heb ik hem maar uitgezet).
Je bedoelt denk ik je CPU-fan?
Als je deze uit hebt gezet, zou ik deze toch maar eens aan zetten. Het kan namelijk goed zijn dat je processor veel te warm wordt.
Dit kun je ook uitlezen met speedfan o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Nee BIOS fan, CPU fan staat uiteraard aan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is een biosfan dan?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Misschien de northbridge fan? :S

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img49.imageshack.us/img49/7715/mvc233s2wo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/11089/22_Asus_A8N-E_chipset.jpg
Misschien heet het wel de Northbridge fan, maar aangezien de BIOS er onder zit ging ik er van uit dat de benaming BIOS fan is.
Maar ik denk niet dat het verder van belang is hoe hij heet?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Lijkt inderdaad op de northbridge- of chipsetfan. (Laatste benaming is de meest gebruikelijke eigenlijk.)

Het is niet onverstandig om de fan weer in te schakelen, of om er passieve koeling op te monteren. Een oververhitte northbridge kan namelijk ook voor stabiliteitsproblemen zorgen.
Activeer je fan eens, om in ieder geval uit te sluiten dat dit het probleem veroorzaakt.

Om je videokaart te stress-testen, kan je dit programma proberen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Je bioschip (van het merk sst) zit ergens anders. (linksboven in het plaatje een voorbeeld van jouw bioschip: http://members.home.nl/mr-lee/BIOS%20type%20example.JPG). De bios chip is zoals je op je moederbord kan zien ongekoeld.

Dat ding onder die fan is toch echt je northbridge.
edit: En als die chip (northbridge) te warm wordt (ervaring mee) dan freezed je computer.

[ Voor 94% gewijzigd door job op 22-12-2009 00:26 ]

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 00:31

Frits Flits

SOUND! Designer

De computer van m'n zus had precies hetzelfde moederbord met daarop een half werkende chipsetkoeler (die op de foto staat). Hij deed 't gewoon vaak niet vanwege slijtage. De computer kreeg ook last van vastlopers, problemen met booten en soms zelfs alleen maar POST-meldingen. Hier lag het dus ook aan het moederbord en hoogstwaarschijnlijk aan een falende chipset door de defecte koeler. Nu er een nieuw moederbord in zit (Asrock) werkt hij wel weer goed. Het zou dus daaraan kunnen liggen bij jou.

specs

Pagina: 1