Ubuntu: autologin niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik probeer op Ubuntu (9.10) een gastaccount te maken. Deze wil ik automatisch laten inloggen na 1 minuut, omdat het schijnbaar niet mogelijk is een wachtwoordloos account te maken ( 8)7 ). Maar nu is het hokje "geen wachtwoord vragen tijdens inloggen" grijs, en kan ik dat niet aanvinken. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1z5jc76.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Moet je dan niet een mainsetting veranderen? (Het 'algemene' wachtwoord vragen bij login setting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Hoe het in de GUI moet weet ik niet, maar het is met één commando op te lossen:
code:
1
sudo passwd -d <account's name>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt voor de reply's, maar voor ik dit toepas zie ik opeens dat ik een ander probleem heb, wat ik waarschijnlijk door het gastaccount toe te voegen heb veroorzaakt:

Ik zie opeens alleen nog de "root" bij het beheren van gebruikers. Zelfs mijn eigen account zie ik niet meer, evenmin als gast. Ik zag bij het inloggen wél mijn account, maar niet gast. Ik kan ook nog gewoon bij mijn documenten en andere bestanden komen (gelukkig).
Ik denk dat dit komt door:
Ik wou even testen of gast het in ieder mét wachtwoord deed. Dus ik koos "beeldscherm vergrendelen", vervolgens "andere gebruiker inloggen". Vervolgens kreeg ik een zwart scherm dat niet meer wegging, en was een harde reboot de enige oplossing. Toen kreeg ik dit dus. iemand enig idee?

Edit: dit scherm dus voor de duidelijkheid (eerst stond hier ook een account "imre" (mijn naam) en dus ook "gast":
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/330d893.png

[ Voor 10% gewijzigd door Orian op 21-12-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Ik snap je probleem nu eigenlijk niet. Kan je enkel als root inloggen? Je mappen zijn er wel nog, dus kan het niet al te erg zijn gok ik.
Kijk anders met dit commando eens of je account er bij staat:
code:
1
awk -F":" '{ print "username: " $1 "\t\tuid:" $3 }' /etc/passwd

[ Voor 34% gewijzigd door Firestone op 21-12-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Oh, ik zie dat er gereageerd is terwijl ik aan het aanpassen was. Ik kan gelukkig niet alleen als root inloggen, maar het lijkt me toch niet helemaal 100% goed dat mijn account "half" verdwenen is (dus niet meer vermeld staat). Krijg ik hier geen problemen mee later ofzo, bijv. als ik iets wil installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik neem aan dat je GDM gebruikt als login manager. Waarom niet gewoon de gebruiker aanmaken met wachtwoord, en dan bij het Login Window scherm onder System (of Settings) bij de tab Security de gebruiker invullen? Zie screenshot. Je hebt 1 minuut om je eigen gebruiker te selecteren, daarna paktie automatisch 'guest'.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2ezpelh.png

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Dank je, zoiets zocht ik inderdaad (in de topicstart). Nu zit ik echter met dat andere probleem, waarbij ik dus (behalve de root) geen accounts meer kan aanpassen. Ik heb net ook even geprobeerd een extra account (test) aan te maken, en ook deze verschijnt niet. Ze zijn er wil (ik check dat via het account "ls /home"), maar ik zie ze niet meer in dat scherm wat ik hierboven heb gepost.

Edit: heb het command van Firestone geprobeerd, en inderdaad, daar staan beide accounts inderdaad nog. Ook heb ik net gezien dat de accounts er nog staan als ik op "groepen beheren" klik in het beheer scherm. Maar dus niet in de account lijst.

[ Voor 24% gewijzigd door Orian op 21-12-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheel offtopic, maar het lijkt er op alsof je dpi settings niet goed staan. De font is veelste groot en ook nog eens zeer onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:29:
Geheel offtopic, maar het lijkt er op alsof je dpi settings niet goed staan. De font is veelste groot en ook nog eens zeer onscherp.
Als je zijn plaatje bedoelt, kijk eens iets beter. Hij is verkleind door de forum software, klik erop en je krijgt 'm kraakhelder in een nieuw tab/venster ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Hmm, persoonlijk heb ik nergens last van. Ik zal daar eens naar kijken als ik dit opgelost heb, geen behoefte aan meer problemen tegelijk (mocht het mis gaan) ;).

Na wat zoeken heb ik iets ontdekt, dit stond in de helpfile:
Shows the available users. depending on the gconf key "/apps/gnome-system-tools/users/showall" it will show the system users too.

Ik vermoed dus dat ik daar (per ongeluk) iets heb verandert. Iemand die me kan zeggen hoe ik daar kom/kan kijken of dat zo is? Ik ben nog helemaal niet zo thuis in Linux (enkele maanden geleden de overstap gemaakt), dus ik zelf weet het niet precies. Ik kan in ieder geval de map "apps" niet vinden (in de / directory), zelfs met verborgen bestanden weergeven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar ze naar verwijzen is in de gconf-editor (mogelijk moet je die apart installeren), soort van register van Gnome (vind ik een smerige plek en oplossing voor settings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt :). Heb dat gevonden, en het aangevinkt. Ik kan in ieder geval mijn account nu vinden (en dus ook mijn wachtwoord aanpassen mocht ik dat willen), hoewel er nu ook álle accounts staan (dus ook bin, gnome display manager enz), maargoed, daar blijf ik maar vanaf :P
Pagina: 1