• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 13:23
Ik kom er zojuist achter hoe snel de cpu fan draait, en dat is niet normaal snel. Een snelheid van 2300 rpm zegt SensorView pro. Hoe kan ik dit het beste naar beneden halen? Het maakt behoorlijk wat herrie. De koelpasta die op de cpu zit is ook helemaal droog. Moet ik die vervangen? De temperatuur van de cpu kan oplopen tot 65 graden (niet normaal, ik weet het...) bij 90 tot 100% gebruik. Bij gebruik van 1 tot 25% zit hij rond de 30 en 37 graden.
Verder is de SYS (?) 50 graden
De AUX (?) 23 graden
En de HDD 33 graden

Wat kan ik het beste doen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eenvoudig gezegd: de spanning naar de ventilator verlagen.
Moeilijker: dat hangt af van je moederbord of die het automatisch kan regelen. Maar je geeft niet veel informatie. Lees eens de handleiding na ;)

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:16
Je meld dat de pasta droog is... betekent dit dat je je koeler eraf hebt gehaad??? dan zal ik beginnen met nieuwe pasta aan te brengen...

Even een alcoholdoekje eroverheen en hij is weer schoon. dan kun je mooi een erwt psta erop doen en de koeler terug plaatsen.

Zit er verder veel stof in de fan/ dat wil ook nog wel eens schelen

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Welke processor?
voor een i7 zin dit zeer redelike tempraturen.
Voor een pentium D niet!
En dan nog zin dit geen hele hoge tempraturen.
En waar is de pasta opgedroogt, soms zit er nog wel eens wat op de zijkant erlangs ofzo, maar aan de onderkant likt me sterk... Hoe kan dat opdrogen? na 30 jaar ofzo.?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Standaard koelpasta droogt gemakkelijk uit. Dat kan al na een paar jaren.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
alaintje schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:01:
Welke processor?
voor een i7 zin dit zeer redelike tempraturen.
Voor een pentium D niet!
En dan nog zin dit geen hele hoge tempraturen.
En waar is de pasta opgedroogt, soms zit er nog wel eens wat op de zijkant erlangs ofzo, maar aan de onderkant likt me sterk... Hoe kan dat opdrogen? na 30 jaar ofzo.?
i7 920 hier:
idle 20 graden
belast 35-40 graden
oc'ed/stressed 60-70

Gewoon met luchtkoeling

Los van het feit dat er verschillende i7's zijn, zijn dat soort temps zeker niet normaal.

In dit geval is de kast temp van 50 graden wel hoog, dus slechte airflow lijkt me.
Logisch dat de CPU temp dan ook oploopt. Dat verklaart ook waarom die zo snel draait, hoe wamer je CPU, hoe harder de ventilator gaat draaien.

Verder inderdaad goed kijken of de koeler geen stof bevat, en nieuwe pasta erop als je de koeler er af hebt gehaald. Gok dat je ook nog wel een extra coolertje kan plaatsen als outtake.

Vermeld ook is welke cooler, welke behuizing etc.wanneer meet je deze temps ( tijdens emailen/surfen, of kort na heftig potje gamen )
Nooit op 1 programma vertrouwen voor temps, altijd vergelijken met minimaal 2de programma.

[ Voor 34% gewijzigd door Yippie op 21-12-2009 20:28 ]

• QErikNL
Het gaat om de computer van mijn vader:
- Intel Pentium 4 541
- Micro Star International MS-7101 moederbord
- Phoenix 6.00 PG bios
- En ik denk de bijgeleverde CPU koeler

Ik heb een temperatuur van 38 graden bij internetten. Dit word opgeschroefd naar 50 graden met 1 office 2003 programma aan + internet. Gamen doet mijn vader niet ;).

[ Voor 32% gewijzigd door QErikNL op 21-12-2009 21:51 ]

Verwijderd

Koeler vervangen door iets beters.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
Koop een zalman fanmate, en draai die zodanig dat jij het goed vind. Doe er nieuwe koelpasta op en klaar.
Waarom nu opeens gaan zitten klagen, terwijl die pc er al misschien een paar jaar staat? Of is dit opeens dat ie veel lawaai gaat maken?

Zucht...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

* Koelpasta verwijderen van de cpu en van de koeler en een minieme (!) hoeveelheid nieuwe koelpasta op de cpu doen en evt uitsmeren.
* Eventueel een nieuwe cpu-koeler kopen
* Eventueel een fanmate tussen de koeler en het moederbord zetten. Wat wel weer als nadeel heeft dat je het dan handmatig moet regelen binnen in de kast.

[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 21-12-2009 21:56 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06-2025
Fanmate? Waarom niet met speedfan o.i.d?
Heb zelf ook wel eens wat pc'tjes gehad, speedfan stel je in op 50% ofzo, even stressen en als hij niet te warm word. Kun je zo instellen dat hij met opstarten op die snelheid draait en direct minimaliseert. Ideaal :)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
RKorenberg schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:08:
Fanmate? Waarom niet met speedfan o.i.d?
Heb zelf ook wel eens wat pc'tjes gehad, speedfan stel je in op 50% ofzo, even stressen en als hij niet te warm word. Kun je zo instellen dat hij met opstarten op die snelheid draait en direct minimaliseert. Ideaal :)
Hangt er vanaf of het moederbord dat ondersteund :) weet niet of dit er al was met P4 ? :P

Zucht...

• Yippie
Een Pentium 4 is een heethoofd, dat was al bekend.
maw je temps zijn redelijk normaal gezien je setup.

Een goede schoonmaak lijkt me voldoende, net als nieuwe koelpasta.
Immers heeft het het zo al een tijd lang goed gewerkt.

Wil je het wat grondiger aanpakken, dan een systeemkoeler erbij, en een andere CPU koeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Yippie op 21-12-2009 22:16 ]

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06-2025
SgtElPotato schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:10:
[...]

Hangt er vanaf of het moederbord dat ondersteund :) weet niet of dit er al was met P4 ? :P
Heb het geloof ik wel werkend gehad in 2 P4 bakjes, maar zal niet bij alle mobo's wezen idd.

De koeler + rest van de case goed schoonmaken lijkt me zowieso verstandig ja.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

tja, of je vervangt de koeler, of je probeert nog eventjes het programma speedfan. Kijk eens of de sensor en ventilatorregelchip wordt ondersteund (google desnoods even) en schroef daar de cpu-fanspeed mee omlaag.

Als het ding te heet wordt schakeld het vanzelf uit, maar voor de zekerheid (en je moet het toch altijd doen) is het verstandig om een backup te maken van alle belangrijke data op die pc.

-_-

• QErikNL
Oké, ik ga morgen koelpasta halen. Het zou ook fijn zijn als hij stiller word, is dit mogelijk met een andere cpu koeler? Zo ja, welke raden jullie mij aan? Ik heb helemaal niet bekend met koelers namelijk.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

QErikNL schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:29:
Oké, ik ga morgen koelpasta halen. Het zou ook fijn zijn als hij stiller word, is dit mogelijk met een andere cpu koeler? Zo ja, welke raden jullie mij aan? Ik heb helemaal niet bekend met koelers namelijk.
In principe iedere socket 775 cpu-koeler is voldoende. Het moet uiteraard wel in de kast passen natuurlijk. Sommige koelers zijn vrij hoog.
Daarnaast is het ook zo dat een fan met een diameter van bijvoorbeeld 12cm (om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen) minder snel hoeft te draaien dan een 8cm fan. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Yippie
Scythe staat bekend om zijn stilte en goede werking. Bovendien goede prijs/kwaliteits verhouding.
Zoek anders wat reviews op, als je in onze "eigen" pw hier kijkt, heb je vaak een hoop info bij de hand.

Zie de link, raadt je de Scythe Mugen 2 aan.
Voor de helft heb je ook de CM Hyper TX3, maar die is stuk luidruchtiger.

Ik zou er niet teveel geld in steken als je zegt dat die binnen het jaar wordt vervangen.
En nog een tip, vaak zit er bij de CPU koelers wel een beetje koelpasta bij. Je hebt maar heel weinig nodig, ter grootte van een erwt. Controleer dit dus eerst.

Je moet er in ieder geval op letten dat de koeler geschikt is voor socket 775 in jou geval.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

*excuus, ik moet beter lezen* :/

offtopic:
@Hieronder: Ik gaf onterecht kritiek op jouw keuze. :>

[ Voor 140% gewijzigd door _the_crow_ op 22-12-2009 11:29 ]

• Yippie
Kan niet in zijn portemonnee kijken, en gaf daarom ook uitgerekend dezelfde koeler als jij adviseert als goedkoper alternatief.

Wat dat betreft zitten we dan toch op 1 lijn..noft 8)

offtopic:
snel ff editten he, maar had het al gelezen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Yippie op 21-12-2009 23:01 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
cooler master hyper 212 plus..

cooler master hyper n520

en anders zou je ook nog een scythe ninja kopen en die dan passief proberen mits je goede airflow hebt,
of je gebruikt de meegeleverde fan

ja, daag.

• QErikNL
Vandaag de pasta gekocht en aangebracht. Het scheelt ongeveer 9 graden en dat is een mooie winst.
Pagina: 1