sFTP kabel en normale RJ45 connector

Pagina: 1
Acties:

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 18:35

Solid Seal

3D Printer N00b

Topicstarter
Hallo,

Ik heb kort geleden een 100m utp kabel gekocht en kwam tot mijn ontdekking dat het een sFTP kabel betrof.

Zelfde aantal adertjes zelfde getwist als een normale utp kabel.
Alleen hebben de aders geen vaste kern.

Dus mijn vraag is, en ja ik heb gezocht maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden, kan je normale RJ45 connectoren op deze kabel fixen en doet Internet het dan ook normaal ?

Vriendelijk bedankt :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Uit ervaring kan ik zeggen dat dat prima gaat. Het is wel even wat gepruts, dat wel.

Gewoon de shielding afknippen, netjes afstrippen, en kijken of je de trekontlasting goed voor elkaar krijgt :P

Hier stond een dode link.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Solid Seal schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:10:
Hallo,

Ik heb kort geleden een 100m utp kabel gekocht en kwam tot mijn ontdekking dat het een sFTP kabel betrof.

Zelfde aantal adertjes zelfde getwist als een normale utp kabel.
Alleen hebben de aders geen vaste kern.

Dus mijn vraag is, en ja ik heb gezocht maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden, kan je normale RJ45 connectoren op deze kabel fixen en doet Internet het dan ook normaal ?

Vriendelijk bedankt :)
sFTP betekent dat er Shielding (Foil) om de kabel heen zit, niet dat de aders stranded zijn ipv solidcore. In principe zijn er voor stranded speciale RJ45s, net als voor ronde vs platte kabel, AWG24 versus AWG26, etc.etc. In de praktijk vallen de verschillen wel mee, maar vooral de dikte van de aders kan wat tricky zijn bij stranded.-- stranded is vaak AWG26 en als je dan niet uitkijkt liggen de aders niet goed in de groefjes. Kijk heel goed voor je knijpt en test iedere kabel die je maakt met een netwerk tester.

Shielding kun je gewoon wegknippen en verder negeren als je het niet gebruikt. Let dan wel op dat het ietsje aan storingen kan introduceren als het niet aan 1 kant geground wordt.

Let bij stranded op dat je daarmee geen 100 m kan overbruggen, in principe bestaat de ethernet 100m uit: 5 meter stranded van pc naar walljack, 90 m solidcore naar het patchpanel, 5 m stranded van patchpanel naar switch. Met alleen stranded kun uitgaan van een paar tientjes minder max lengte binnen dezelfde specs (maar in de praktijk zal ook dat kunnen).