Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel]resultaat lijst maken obv invoer

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Dit hele jaar is er een lijst bijgehouden van een serie producten, waarvan zij steeds moesten aangeven in welke 'categorie' de bestelling plaatsvond (bedrijven, gemeentes, notarissen etc). Een deel van de lijst:

2	3	4	5

A.1.1		x	x		
B.0.1		x	x		
B.1.1		x	x		
C.0.1		x	x		
C.0.2		x	x		
C.1.1		x	x		
C.1.2		x	x		
C.2.1		x	x		
C.0.2				x	
C.0.1				x	
B.0.1				x	
C.0.1					x
C.0.2					x
C.1.1					x
C.1.2					x
C.2.1					x
B.0.1					x
B.1.1					x

De lijst is dus chronologisch opgesteld en per bestelling hebben zij dit ingevoerd.
(per regel dus <product> en een 'x' in de juiste categorie kolom).

Nu willen we een totaal overzicht maken, hoeveel en welke producten er binnen een categorie zijn verkocht.

Met vert.zoeken kwam ik al een heel eind, probleem is dat vert.zoeken enkel met unieke kolom-indexen kan werken, wat hier dus niet het geval is (B.0.1 komt bv 3x voor, bij benadering ONWAAR pakt hij enkel de eerste gevonden, bij WAAR enkel de laatste gevonden regel). Met aantal.als mis ik dus een '3rde' argument, of een product ook een x heeft in bepaalde categorie.

Met de optie filteren kwam ik al een heel eind, probleem is dat ik dus het filter per categorie opnieuw moet instellen (eerst kolom 2, dan 3, dan 4) en steeds per product.

Mijn laatste optie is alles naar een database te gooien en daar alles op los laat, ik vraag me af of excel tot zoiets complex nog wel kan op laten tellen zonder er meerdere tussenbladen voor te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 21-12-2009 15:45 . Reden: opmaak ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

Reptile209

- gers -

Ik denk dat je met een draaitabel (pivot table, google't makkelijker) een heel eind komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 21-12-2009 16:14 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Als je de x-jes vervangt door 1-tjes,
dan kan je autofilter gebruiken op kolom A, en sommeren over de gewenste categorie.

Houdoe