USB partitie weg na unpluggen zonder "veilig verwijderen"

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gisteren heb ik per ongeluk een USB stick te snel eruit getrokken. Als ik de USB stick er nu in stop, krijg ik de melding "you need to format the disk in drive K: before you can use it" (Windows 7). Nu werk ik pas met windows 7 (heb ook Ubuntu erop staan). Er staan op de USBstick een aantal bestanden op die erg belangrijk zijn.Ik heb al een aantal datarecovery erop losgelaten, maar tot nu toe zonder resultaat.

- testdisk kan geen partitie vinden (via analyse)
- PC inspector werkt niet onder Win7
- tip met chkdsk k: /f r/ werkt niet. Krijg de foutmelding terug: "file system is RAW"

Dan ligt het imho aan de partitietabel (oid). Hoe krijg ik deze terug? Veel recovery tools werken nog niet onder Windows 7. Volgens mij moet ik de partietietabel opnieuw instellen, maar ik heb geen idee hoe ik dat onder Windows 7 het beste kan doen (FAQ gaat maar tot XP)

==
hoi

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst lijkt mij er niet zo heel veel aan de hand te zijn toch? Je geeft aan dat het belangrijke bestanden zijn, dus mag je er vanuit gaan dat je ook een backup hebt.

Maar even serieus, ik geef je niet al te veel kans, maar gebruik de GoT search eens dergelijke gevallen zijn wel veel vaker langs gekomen. Daarnaast bekijk de sticky post m.b.t. Data Recovery in dit subforum eens.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

Reptile209

- gers -

Misschien een open deur, maar kan je niet bij iemand gebruik maken van een XP of Vista installatie? Dan omzeil je het W7 probleem en kan je met de recovery-tooltjes uit de FAQ aan de slag...

Zo scherp als een voetbal!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

0) Image maken van de USB stick. Je weet nooit welke schrijfacties je data vernietigen.
1) Wat zegt Ubuntu? Kan ie wel de schijf mounten?
2) Probeer GetDataBack for FAT (mits het FAT is op de stick).
3) Als tip: in het vervolg zet je belangrijke bestanden geencrypted in een DropBox of in Live Mesh ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Eusebius
  • Niet online
0) hoe? Met dd bv, maar wat kan ik verder met deze image?
1) Ubuntu kan de schijf ook niet mounten.
2) getdataback geeft alle bestanden weer. Geen vreemde tekens enzo. Vandaar dat ik denk dat er een makkelijkere oplossing moet zijn
3) of een sync prog op de meest gebruikte PC

[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 21-12-2009 16:43 ]

==
hoi

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:41:
1) Ubuntu kan de schijf ook niet mounten.
2) getdataback geeft alle bestanden weer
3) of een sync prog op de meest gebruikte PC
Ja dus koop getdataback en je hebt alles terug? Whats the problem?

Verwijderd

Probeer eens het gratis programma Recuva ( http://www.piriform.com/recuva ) . Misschien kan deze hetzelfde als GetDataBack. Succes.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:46:
Probeer eens het gratis programma Recuva ( http://www.piriform.com/recuva ) . Misschien kan deze hetzelfde als GetDataBack. Succes.
Recuva moet een partitie zien voor het kan werken :'(

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Misschien ten overvloede... :X

Als het met de gewone tools niet wil, probeer eens of je aan een Acronis DiskDirector of DiskCommander van Winternals kunt komen. (Beiden bootable als ik me niet vergis en waarschijnlijk niet gratis...). Ik heb er een disk van liggen, die me al vaker gholpen heeft toen de mbr/mft/partitie-tabel van een disk/partitie corrupt was.

Verwijderd

Snake schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:47:
[...]

Recuva moet een partitie zien voor het kan werken :'(
testdisk is gratis (ook wel bekend als photorec oid..), dat zou hetzelfde moeten kunnen.

Modbreak:Ook hinten naar warez is NIET de bedoeling

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 21-12-2009 17:02 ]

• Eusebius
  • Niet online
@visvogelstar: tnx voor hiren. Die kende ik nog niet.

Als eerste maar eens een image maken. Wat is de beste manier om een image te maken? Ik gebruik dd hiervoor in Linux, maar misschien zijn er betere manieren.

De bestanden zijn er nog, hoe kom ik erachter of het de mbr of mft is?

[ Voor 11% gewijzigd door Eusebius op 21-12-2009 16:57 ]

==
hoi

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:41:
Met een image kun je experimenteren zonder dat je de kans loopt de USB partitie nog verder te slopen

Misschien kun je met de hand de partitietabel opnieuw aanmaken. Als de schijf maar 1 partitie had, moet dat niet zo moeilijk zijn.
Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:55:
Als eerste maar eens een image maken. Wat is de beste manier om een image te maken? Ik gebruik dd hiervoor in Linux, maar misschien zijn er betere manieren.

De bestanden zijn er nog, hoe kom ik erachter of het de mbr of mft is?
Image maken met dd inderdaad (dd if=/dev/sd? of=image bs=1k) sd? is je usbdisk.
mbr of mft, denk geen van beide. MBR is niet zo relevant, tenzij je ervan af probeert te booten. mft hoort bij je filesystem, maar om die te vinden heb je een partitietabel nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-12-2009 17:00 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Eusebius
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:55:
Met een image kun je experimenteren zonder dat je de kans loopt de USB partitie nog verder te slopen
Ja, daar dacht ik ook al aan. Maar hoe mount je een image zodat deze gezien wordt als een aparte HDD?
Misschien kun je met de hand de partitietabel opnieuw aanmaken. Als de schijf maar 1 partitie had, moet dat niet zo moeilijk zijn.
Een supersimpele fat32 partitie ..

for the record: hier vind ik wat nuttige info over partitietabellen aanmaken
http://www.keesmoerman.nl/partition.html.
http://users.telenet.be/franz.ulenaers/mbr.html
Ik heb er geen ervaring mee, als iemand nog andere voorbeelden heeft dan graag :)
[...]

Image maken met dd inderdaad (dd if=/dev/sd? of=image bs=1k) sd? is je usbdisk.

mbr of mft, denk geen van beide. MBR is niet zo relevant, tenzij je ervan af probeert te booten. mft hoort bij je filesystem, maar om die te vinden heb je een partitietabel nodig.
Oeh betrapt :| dacht dat mft en partitietabel hetzelfde was. Weer wat geleerd.

==
hoi

• u_nix_we_all
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:09:
[...]

Ja, daar dacht ik ook al aan. Maar hoe mount je een image zodat deze gezien wordt als een aparte HDD?
D.m.v. loopback:
mount -o loop -t VFAT /path/naar/image /mount/point
Een supersimpele fat32 partitie ..

for the record: hier vind ik wat nuttige info over partitietabellen aanmaken
http://www.keesmoerman.nl/partition.html.
http://users.telenet.be/franz.ulenaers/mbr.html
Ik heb er geen ervaring mee, als iemand nog andere voorbeelden heeft dan graag :)
Volgens mij kun je met fdisk redelijk de default waarden accepteren. Eerst "p" om te kijken wat er nog is. Als er niets meer is met "n" , primaire partitie aanmaken, en voor de begin en eind blokken gewoon de default enteren. Dan even de partition type goed zetten.
Oeh betrapt :| dacht dat mft en partitietabel hetzelfde was. Weer wat geleerd.
Sterker nog, mft is NTFS-only ... dus al helemaal n.v.t. voor FAT ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Eusebius
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:17:
[...]

D.m.v. loopback:
mount -o loop -t VFAT /path/naar/image /mount/point
Geweldig, die wist ik nog niet. Heb linux aangeslingerd en dd loopt nu een image te maken.
[...]

Volgens mij kun je met fdisk redelijk de default waarden accepteren. Eerst "p" om te kijken wat er nog is. Als er niets meer is met "n" , primaire partitie aanmaken, en voor de begin en eind blokken gewoon de default enteren. Dan even de partition type goed zetten.
Krijg je met fdisk een nieuwe partitie of restore je de partitie hiermee?

==
hoi

• u_nix_we_all
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:36:
Krijg je met fdisk een nieuwe partitie of restore je de partitie hiermee?
Van een partitietabel zijn geen backups, die staat er maar 1x op, dus valt niet veel aan te restoren. Je zult dus (als de partitietabel het probleem is) hem opnieuw moeten aanmaken.

Edit: vandaar dat het beter is een image te maken. Kun je i.i.g. proberen of het werkt :P

Edit2: Dit doet me denken aan mijn allereerste zelfgemaakte topic op GoT :>

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-12-2009 17:49 ]

• Eusebius
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:41:
[...]

Van een partitietabel zijn geen backups, die staat er maar 1x op, dus valt niet veel aan te restoren. Je zult dus (als de partitietabel het probleem is) hem opnieuw moeten aanmaken.

Edit: vandaar dat het beter is een image te maken. Kun je i.i.g. proberen of het werkt :P
Ik bedoelde of Fdisk dan gelijk de hele partitie formateert ofzo. Is niet logisch, maar het zou kunnen :)

==
hoi

• u_nix_we_all
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:50:
[...]

Ik bedoelde of Fdisk dan gelijk de hele partitie formateert ofzo. Is niet logisch, maar het zou kunnen :)
Nee hoor, fdisk maakt alleen de tabel met partities aan. Voor formatteren onder linux moet je een mkfs doen. Maar in jouw geval natuurlijk niet ! Anders overschrijf je alsnog je data :>

• Eusebius
  • Niet online
Ik wilde het even zeker weten.

Probeer nu de img te mounten, maar hij geeft een foutmelding:
code:
1
mount: unknown filesystem type 'VFAT'
Huh? VFAT wordt toch standaard ondersteund? Of is het dat de img net zoals de USB stick kapot is en ik eerst met een editor het bestand moet gaan editten? Dat wordt nog leuk .. hoe krijg ik een 14gb in een editor?

- edit: modinfo vfat geeft een positief resultaat
code:
1
2
filename:       /lib/modules/2.6.31-16-generic/kernel/fs/fat/vfat.ko
author:         Gordon Chaffee

Hier ligt het dus niet aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Eusebius op 21-12-2009 18:10 ]

==
hoi

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 08:42
Zelf heb ik dit gehad met een simple 8GB USB-stick van Freecom. Omdat Windows 7 zei dat hij geformatteerd moest worden wist ik dat jij dus nog wel herkenbaar was en heb met GetDataBack for FAT alle data naar mijn pc terug gekregen.

Misschien ook een optie voor jou?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkCreative op 21-12-2009 18:22 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Geen VFAT maar vfat, zonder hoofdletters :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Eusebius
  • Niet online
Nvidiot schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:27:
Geen VFAT maar vfat, zonder hoofdletters :)
Kijk eens aan .. nu kom ik een stapje verder ..
code:
1
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/loop0,

Hij pakt m niet. Logisch, omdat de tabel kapot is. Moet ik nu niet eerst de tabel maken en zo ja, hoe dan? Hoe krijg ik de eerste bytes van een 14gb groot bestand?

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
XP op een oude PC gezet en PC inspector aan het draaien. Die kan voor zover ik zie alles vinden. Even afwachten, het programma is nog maar 455 minuten bezig ..

==
hoi

• u_nix_we_all
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:49:
[...]

Kijk eens aan .. nu kom ik een stapje verder ..
code:
1
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/loop0,

Hij pakt m niet. Logisch, omdat de tabel kapot is. Moet ik nu niet eerst de tabel maken en zo ja, hoe dan? Hoe krijg ik de eerste bytes van een 14gb groot bestand?
Beetje late reactie ....
Ja, je moet nu eerst de tabel aanmaken met fdisk, dan pas proberen te mounten. (Als dat andere tooltje niet werkt)

• Eusebius
  • Niet online
En daar loop ik vast .. ik probeer de image te mounten. Snap dat ik met de tabel moet gaan klooien. Maar hoe kan ik nou met Fdisk de tabel van een imagebestand bewerken? Dat ding is 14 gb groot. Of bedoel je op de USB stick zelf en de image als backup mocht het mis gaan?

==
hoi

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je moet met de image van je stick aan de slag.

Het doel lijkt me om bepaalde bestanden van die stick veilig te stellen. Daar zijn een sloot aan tools voor beschikbaar, zie de sticky over datarecovery in dit forum.

http://foremost.sourceforge.net/

Maar waarom zoveel moeite? Als het belangrijk is dan pak je gewoon je backup. Data waarvan geen backup is gemaakt is niet belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 22-12-2009 11:45 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
Eusebius schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:24:
En daar loop ik vast .. ik probeer de image te mounten. Snap dat ik met de tabel moet gaan klooien. Maar hoe kan ik nou met Fdisk de tabel van een imagebestand bewerken? Dat ding is 14 gb groot. Of bedoel je op de USB stick zelf en de image als backup mocht het mis gaan?
Ja, met fdisk kun je de part. tabel van je image bewerken, gewoon met
code:
1
fdisk <naamvanimagebestand>

• Eusebius
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:42:
Maar waarom zoveel moeite? Als het belangrijk is dan pak je gewoon je backup. Data waarvan geen backup is gemaakt is niet belangrijk.
Ja dat zou je zeggen he .. ik heb bij een vriend een USB HDD die ik af en toe vul (om het half jaar) met de laatste documenten. Zo ben ik bij brand maar een half jaar kwijt. Daarnaast zijn de USB en HDD parallel, alleen op een paar bestanden na. En om die bestanden gaat het ..

==
hoi

• Q

Q

Als ik het dus goed lees is er van bestanden op die stick helemaal geen backup. Een backup van een half jaar oud is afhankelijk van de aard van de data geen backup.

Achja. 'k krijg net weer een disk in mijn handen geduwd. Je bent niet de enige ;)

• Eusebius
  • Niet online
Ik loop het zelf ook altijd te roepen, maar in de praktijk .. mijn laatste schijf die opeens helemaal niets meer deed was meer dan 10 jaar geleden.

==
hoi

• Q

Q

Tja. Het gaat niet om de kans maar om de impact. Hoe klein de kans ook mag zijn, als de impact gerealiseerd wordt ben je heel verdrietig. Anyway, succes met de recovery. Het zou moeten lukken.

• Eusebius
  • Niet online
Fdisk via CLI is iets te hoog gegrepen voor mij .. ik denk dat ik toch maar een licentie voor Getdataback moet aanschaffen.

==
hoi

Pagina: 1