Stel, je wil een Lada kopen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
En dan een Niva. Gewoon, omdat het een toffe cultbak is en je er lekker mee door de modder/sneeuw kan baggeren, veel troep mee kan nemen, en simpel kan sleutelen.

In Nederland zijn ze (toch nog) vrij duur terwijl ze in het moederland schijnbaar al voor 4000 dollar weggaan. Op:

http://www.ladanivabelgiu...el_Moscow_Times/index.htm

Hebben ze het over 8000 dollar voor het nieuwe (spuuglelijke) model.

Nu kun je in Nederland gewoon auto's importeren en Niva's zijn er genoeg, dus wat nou als je voor 4000 dollar een nieuwe koopt in Rusland? Wat zou je dan nog kwijt zijn om dat ding naar Nederland te halen? Je moet een keuring doen, belasting betalen enzo, maar dat kan toch nooit duurder zijn dan de 14.000 euro (!!!!) die je er in NL voor betaalt, kant en klaar?

Ga er voor je berekening even van uit dat je erheen rijdt met een goedkope kutbak (die eventueel achter kan laten) en terugkomt met de Niva.

Ik ga er geen kopen (geen geld), maar zou er graag eentje willen bezitten voor 'the fun of it', dus speel even in gedachten met de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

disjfa

be

ga er heen. Koop een lada voor 500 euro. Hoop dat hij in nederland beland. Neem alle papieren mee en registreer hem hier voor nog een paar honderd euro.

Je bent een klein beetje overdreven aan het doen met je 14.000 euro :P

[ Voor 8% gewijzigd door disjfa op 21-12-2009 15:31 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01
http://www.marktplaats.nl...70%26fta_ind%3D5%26fs%3D1

Echt, er zijn in Nederland of België nog echt veel van die dingen te vinden. Ik kan even zo snel de UK naam niet vinden, maar weet dat er daar ook relatief veel rijden en dus te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja dat weet ik allemaal wel. Het ging met mij even om het absurde prijsverschil tussen de nieuwe Niva's hier en daar. Daar kan de importbelasting niet teveel opgooien toch?

Je moet er óf eentje kopen met meer dan 50k erop (dan zijn de meeste zaken die snel stukgaan namelijk al verholpen) of nieuw (want dan laat je het hiervoor genoemde kosteloos door de dealer doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:15

ralpje

Deugpopje

Betaal je bij het tenaamstellen in Nederland niet BPM over de Nederlandse cataloguswaarde ofzo?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:33

SeatRider

Hips don't lie

ralpje schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:27:
Betaal je bij het tenaamstellen in Nederland niet BPM over de Nederlandse cataloguswaarde ofzo?
Jawel, maar dat is hooguit 33% van voornoemde 14k. Dus voor 4667 euro + 4000 dollar + de nodige visa, verzekeringen, brandstof en aanpassingen verplicht door RDW is ie van jou ;).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 16:18
Type-goedkeuring is volgens mij niet nodig, omdat het merk en type reeds in Nederlands verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik begrijp het niet helemaal, maar volgens mij gaat het over een splinternieuwe Niva kopen en dan het verschil tussen die hier kopen of daar en dan importeren.
Aangezien het dan om een nieuwe auto gaat ga je gewoon de volle mep BPM betalen. Er zijn BPM calculators voor, voor het importeren.

Ik zou gewoon een oude kopen. 10 jaar later is het nog steeds dezelfde techniek. Alleen dan met een "it's a big plus" logo erop waar je ook niet blij van wordt. En de oude zijn mooier.

Het gaat voornamelijk om de BPM, verder ben je nog een paar honderd eu aan formaliteiten kwijt. Maar het scheelt dat ie al een type goedkeuring heeft als ie hier al wordt geleverd.
Overigens wordt de BPM volgens mij berekent over de in NL bekende catalogusprijs, belangrijk puntje lijkt me zo. Dus de enige winst die je pakt is het verschil tussen de kale prijzen, zonder belastingen. Je moet ook nog opletten met de BTW als je hem uit Rusland haalt, ik weet niet hoe de EU dat heeft geregeld. Straks moet er nog 19% overheen :/

[ Voor 36% gewijzigd door !null op 21-12-2009 16:44 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

!null schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:37:
Ik zou gewoon een oude kopen. 10 jaar later is het nog steeds dezelfde techniek. Alleen dan met een "it's a big plus" logo erop waar je ook niet blij van wordt. En de oude zijn mooier.
Da's Deawoo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
http://www.google.nl/sear...a+big+plus&meta=&aq=f&oq=

http://www.chevrolet.nl/

;)

Overigens worden ze in Rusland gewoon onder het Lada logo verkocht hoor. Alleen het nieuwe model is onder Chevy gedaan.

Je betaalt dus btw over de nederlandse prijs, dan heb je nog steeds een behoorlijke winst, want wat is een dollar nu nog waard? Minder dan een euro volgens mij. Je bespaart dus nog ongeveer een derde van de prijs. Best interessant.

De techniek is helaas niet helemaal hetzelfde als vroeger, tegenwoordig zit er bv stuurbekrachtiging in, en wat nieuwere kleine onderdelen hier en daar.

2ehands word er in Nederland overigens nog best wat geld voor gevraagd, zeker als de 30k oud zijn omdat dan de meeste kosten gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
@ topic titel: waarom zou je dat nou echt willen :S

Heb je geen andere opties dan de nogal brakke niva?

Een Defender ofzo?
Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s015/of01_0006349915.jpg

http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=6349915

[ Voor 20% gewijzigd door flashin op 21-12-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je er KM mee gaat maken kom je er achter dat onderdelen voor een grotere auto duurder zijn. wel leuk als oldtimer, of als je off-road wilt gaan. En dat is niet wat de topic starter vraagt.

En je hebt niet het bijkomende gevoel dat je in oost europa rijdt. |:(

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:28

Soggy

vroemmmm

Ik heb er zelf eentje en DIK tevreden. Met dit weer is het dolle pret!!!

Dit is de mijne:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_sM3YZLFKe40/SPzX-pg-eQI/AAAAAAAABEM/thkpWGnoF_c/s640/Niva1.jpg

In Duitsland waren ze tot voor een paar jaar geleden ook niet al te duur. Via internet zijn wel leveranciers te vinden. Ik heb zo geen idee hoe het grote prijsverschil te verklaren is, behalve het hele bedrijf wat een importeur heeft voor alle papieren rompslomp.

Laatst van dichtbij meegemaakt hoe iemand een (tweedehands) auto uit Duitsland heeft geïmporteerd. Als je je huiswerk doet is het te gemakkelijk om het te laten...

edit: ff gezocht via autoscout24.de: nieuwe Niva's voor € 7.240...

[ Voor 5% gewijzigd door Soggy op 21-12-2009 20:32 ]

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Soggy schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:21:
Ik heb er zelf eentje en DIK tevreden. Met dit weer is het dolle pret!!!

Dit is de mijne:
[afbeelding]

In Duitsland waren ze tot voor een paar jaar geleden ook niet al te duur. Via internet zijn wel leveranciers te vinden. Ik heb zo geen idee hoe het grote prijsverschil te verklaren is, behalve het hele bedrijf wat een importeur heeft voor alle papieren rompslomp.

Laatst van dichtbij meegemaakt hoe iemand een (tweedehands) auto uit Duitsland heeft geïmporteerd. Als je je huiswerk doet is het te gemakkelijk om het te laten...

edit: ff gezocht via autoscout24.de: nieuwe Niva's voor € 7.240...
Hoe lang heb je hem nu, en kun je er wat meer over vertellen? Ik vind het een machtig interessante auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

HTT-Thalan schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:20:
[...]

http://www.google.nl/sear...a+big+plus&meta=&aq=f&oq=

http://www.chevrolet.nl/

;)

Overigens worden ze in Rusland gewoon onder het Lada logo verkocht hoor. Alleen het nieuwe model is onder Chevy gedaan.
Wacht even. Deawoo is Chevrolet geworden, maar Lada is toch gewoon Lada :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
PWM schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:27:
[...]

Wacht even. Deawoo is Chevrolet geworden, maar Lada is toch gewoon Lada :?
Lada heet in Rusland gewoon Lada. Buiten Rusland worden Lada's verkocht onder het Chevy label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggy

Soggy

vroemmmm

HTT-Thalan schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:24:
[...]

Hoe lang heb je hem nu, en kun je er wat meer over vertellen? Ik vind het een machtig interessante auto :P
Ehm... tja... wat kan ik erover vertellen? Je hebt blijkbaar hét Niva-forum al gevonden (www.ladanivabelgium.be).

Net wat je zelf al zei, de Niva is een cult-auto. Objectief gezien is er geen enkele goede reden om een Niva te kopen en te rijden, daar is het rijden ermee simpelweg te duur voor. Ze zijn relatief duur in aanschaf (tweedehands dan).

Ik heb er van kleins af aan al eentje willen hebben, en heb eindelijk na jaren mijn droom waar kunnen maken...

De techniek is gebaseerd op Fiat uit de jaren '70, eenvoudig zelf aan te sleutelen. De eerste Niva's hadden een 1.6 motor met carburateur en waren berucht om hun dorst. Na de 1.6 kwam de 1.7 met injectie. Eerst met monopoint injectie, later met multipoint. Betere prestaties, lager verbruik (ahum).

De transmissie is continu 4WD, daarnaast heb je een keuze voor een lage gearing, waarmee je een topsnelheid haalt van ca. 50 hele kilometers per uur (!) en een sperdifferentieel op de tussenbak.

Behalve injectie werd ook de versnellingsbak uitgerust met een 5e versnelling. De 5-bakken staan niet goed bekend omdat de 4e en 5e versnelling te weinig smering krijgen. Oplossing is wat hoger in de toeren te blijven rijden (wat weer beroerd is voor je verbruik).
Voordeel is dat de onderdelen relatief goedkoop op de kop te tikken zijn (vanuit Oost-Europa).

Minpunten van de Niva:
-Relatief duur in aanschaf
-Onderhoud redelijk prijzig, maar op zich goed zelf te doen
-Carrosserie gevoelig voor roest
-versnellingsbak

Pluspunten:
-Hij loopt werkelijk altijd
-Kan alle soorten weersomstandigheden aan (van -40 tot +40 is geen probleem)
-Overal opgestoken duimen ;)
-Altijd aanspraak ;)
-het is één van de coolste echte auto's die je kunt rijden (en ja, dit is mijn, absoluut niet objectieve mening, maar ik heb al een jaar of drie een grijns op mijn gezicht die er niet af wil....

Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel!

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Die bak en roest kan dat niet aangepast worden dan? Meer olie voor betere smering, en behandelen tegen roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Over de keuze, een Lada Niva getuigt nog enigzins van orginaliteit. Zo'n Defender komt echt m'n neus uit. Zelf ga ik volgend jaar voor een Landcruiser van ongeveer 30 jaar oud, erg leuk neusje en minstens net zo onverwoestbaar als een Niva.

@HTT-Thalan, je kunt natuurlijk je hele Niva laten galvaniseren :+
Het komt er op neer dat je gewoon zo nu en dan laswerk moet laten verrichten. Als je dat niet ziet zitten moet je een nieuwe kopen ja (dan ben je er voor 5 jaar vanaf :P ) Of een hele nette kopen natuurlijk. Maar je gaat ze ook met dit weer rijden, met pekel = meer roest.
Zo'n bak is vaak fout ontwerp, doe je weinig aan.

[ Voor 45% gewijzigd door !null op 21-12-2009 22:12 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy

Soggy

vroemmmm

De bak is een zorgenkindje. Feitelijk hebben ze de 4-bak genomen en daar helemaal achterin plek gevonden voor een 5e versnelling. Op zich een prima oplossing, maar de bak wordt gesmeerd door spatsmering (de draaiende delen in de bak spetteren de olie door de bak zodat alles gesmeerd wordt). De 4e versnelling krijgt eigenlijk al te weinig smering, maar de 5e zit daar nog achter en krijgt dus nog minder.

Ik heb de mijne gekocht met een kapotte bak en heb die dus als eerste moeten vervangen. Daarna is de bak afgevuld met volsynthetische olie en aangevuld met een smeermiddel op teflon-basis. Daarnaast moet je ervoor zorgen altijd voldoende toeren te maken om de spatsmering op gang te houden (altijd minstens doortrekken tot 3000 rpm). Dat zou voorlopig voldoende moeten zijn om e.e.a. heel te houden.

Een roestbehandeling heeft wel degelijk zin, maar dan alleen als de basis goed is, dus ófwel een nieuwe Niva, ófwel goed uitgevoerd laswerk. Eigenlijk is het plaatwerk net te dun. een fractie dikker was beter geweest.
Bekende zwakke plekken in de carrosserie zijn de stukken net achter de achterwielen, de dorpels en de deuren.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Je laat het bijna makkelijk lijken, maar dat is ook gekleurd door jouw enthousiasme als eigenaar lijkt me :P. Jouw oplossing houdt de bak dus langer heel?

Lijkt erop dat je met de juiste zorgen zo'n ding best gaande houd. Hoeveel km mag je verwachten dat hij meegaat? En hoe is bv de isolatie, zitcomfort bij normaal rijden, en bochten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De link van de topic start gevolgd.
De Lada Niva, in productie sinds 1977, en een zeer vertrouwd zicht op de Russische wegen, onderging slechts één keer een minieme facelift. Deze wagen is op en top Russisch. De nieuwe Gm-Niva, voor 98% Russische makelij, zal echter alleen in Rusland het Lada schildje dragen. In de rest van de wereld zal hij door het leven gaan als Chevrolet Niva. Dit geldt ook voor Europa, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika. Er zijn echter geen plannen om hem uit te voeren naar de Verenigde Staten en Canada.
[...]
De minst dure Chevy-Niva zal $8000 kosten, beduidend minder dan de in Rusland goedkoopste ingevoerde SUV: de Kia Sportage. De goedkoopste versie daarvan kost $15000. Een andere versie van de Chevy-Niva, beter geïsoleerd en uitgerust met een Europese motor, zal merkelijk duurder zijn. Ingenieurs van Opel, een dochtermaatschappij van GM, hielpen het eerste prototype mee op punt te stellen.
Goedkopere versie is nog niet te verwesterd. De Russische automarkt ziet onderhoud/herstellingen bij de garagist als geld over de balk smijten. Er is een voorkeur om zelf eraan te sleutelen en daarvoor moet de techniek simpel genoeg zijn. De cult-waarde gaat erop vooruit: niet alleen Oost-Europees rijden, maar ook Oost-Europees sleutelen.
Dit project kent echter ook zijn problemen. Vorige maand zei Chevy-Niva generaal directeur John Mylonas dat de kwaliteit van de aangeleverde onderdelen hem grote zorgen baarde omdat 20 % daarvan onvolkomenheden vertoonde.

Maar een Chevy-Niva werknemer beweerde dat de situatie nog erger is. De werknemer, die instaat voor de kwaliteitscontrole, verklaarde dat 99 % van de onderdelen stuk is of niet past en zodoende teruggezonden moeten worden naar de leverancier. Hij vroeg om zijn naam niet bekend te maken.
Doet mij hieraan denken: [YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=eryJk8peREs]
HTT-Thalan schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:26:
In Nederland zijn ze (toch nog) vrij duur terwijl ze in het moederland schijnbaar al voor 4000 dollar weggaan. Op:
[...]
Hebben ze het over 8000 dollar voor het nieuwe (spuuglelijke) model.

Nu kun je in Nederland gewoon auto's importeren en Niva's zijn er genoeg, dus wat nou als je voor 4000 dollar een nieuwe koopt in Rusland? Wat zou je dan nog kwijt zijn om dat ding naar Nederland te halen? Je moet een keuring doen, belasting betalen enzo, maar dat kan toch nooit duurder zijn dan de 14.000 euro (!!!!) die je er in NL voor betaalt, kant en klaar?
Dealer/winkelier-marge (in NL) elimineren kan de prijs van de vele producten halveren. Dan blijft 7000 euro (10k dollar) over voor transport/import, wettelijke eisen en wat de Russen eraan verdienen (in 4000 à 8000 dollar.zit de marge van een Russische dealer al erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy

Soggy

vroemmmm

HTT-Thalan schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:31:
Je laat het bijna makkelijk lijken, maar dat is ook gekleurd door jouw enthousiasme als eigenaar lijkt me :P. Jouw oplossing houdt de bak dus langer heel?

Lijkt erop dat je met de juiste zorgen zo'n ding best gaande houd. Hoeveel km mag je verwachten dat hij meegaat? En hoe is bv de isolatie, zitcomfort bij normaal rijden, en bochten?
:) Ik ben ook enthousiast! Zeker nu hij met dit weer zijn voordeel laat blijken.

Ik kan nog niet aangeven of mijn oplossing de bak langer heel houdt, ik heb na vervanging bij 42.000 nu ca 15.000 km gereden. Op het Niva-forum werden meer olie, teflon en toeren aangegeven als hetgeen je er als eigenaar zelf aan kunt doen. Daar zijn ook kilometerstanden gerapporteerd van meet dan 100.000 km met de eerste bak, dus het is wel degelijk mogelijk.

Je moet een Niva zien als een hobby; zo af en toe een beetje vertroetelen, op tijd onderhoud, een beetje laswerk wanneer nodig en af en toe een klein probleempje oplossen. Hoort er allemaal bij.

Comfortabel is het niet, maar daar koop je zo'n auto niet voor. Ik moet zeggen dat het me toch nog meeviel omdat ik het nog spartaanser had verwacht, dus dat was een meevaller. Hij is hard afgeveerd en rumoerig. De mijne is door een van de vorige eigenaars extra geïsoleerd, maar daar is niet veel van te merken. De stoelen worden regelmatig vervangen door betere. Ik vind ze zelf prima, maar ik rij er geen lange afstanden mee.

Het bochtenwerk voelt enigszins "wiebelig". Vooral door de smalle, hoge wangen van de band. De originele russische banden hebben een bar slechte grip, maar gaan wel erg lang mee. Ik heb de voorbanden laatst vervangen (is erg slecht aan te komen) en dat maakt een wereld van verschil.

Ik heb de indruk dat de Niva op zich kwalitatief goed is, maar dat de montagekwaliteiten in de fabriek nogal wat te wensen overlaat.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HTT-Thalan schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:39:
[...]

Lada heet in Rusland gewoon Lada. Buiten Rusland worden Lada's verkocht onder het Chevy label.
Volgens mij kun je in Nederland gewoon een Lada kopen.
http://www.lada-holland.nl/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:08:
[...]

Volgens mij kun je in Nederland gewoon een Lada kopen.
http://www.lada-holland.nl/
Ik zeg het verkeerd, de Niva word buiten Rusland als Chevy verkocht :)
Pagina: 1