Ik heb geen toegang meer tot mijn c:drive. Wat precies de oorzaak daarvan is is mij niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is het gebeurd nadat ik in de secutity settings de rechten van gebruikers heb verwijderd. Nadat ik dat had gedaan had ik geen problemen, het is pas nadat ik opnieuw had ingelogd dat ik meldingen kreeg van 'access denied'. Bij alle managers taken krijg ik hetzelfde melding, bijvoorbeeld als ik wil defragmenteren. Ik heb niet veel verstand van computers dus graag hoor ik wat ik moet doen.
Is het een standalone pc of zit 'ie in een domein, is het Xp Home of Pro? Anders zou je de huidige gebruiker gewoon weer toe moeten voegen op de plek waar je het ook verwijderd hebt. Als je hiervoor geen rechten meer hebt even inloggen als Administrator (bij XP Home kan dit alleen in veilige modus).
Het is een IBM laptop met Windows XP.
Het punt is dat ik niet meer precies weet waar ik de settings kan terugdraaien zoals het was, ik heb lopen zoeken maar ik kom er niet uit.
Inloggen als administrator probeer ik steeds die optie wordt niet aangegeven. Hoe kan ik inloggen als Administrator in de safe modus? Nu kan ik alleen inloggen in mijn eigen huidige modus onder mijn eigen gebruikersnaam.
Het punt is dat ik niet meer precies weet waar ik de settings kan terugdraaien zoals het was, ik heb lopen zoeken maar ik kom er niet uit.
Inloggen als administrator probeer ik steeds die optie wordt niet aangegeven. Hoe kan ik inloggen als Administrator in de safe modus? Nu kan ik alleen inloggen in mijn eigen huidige modus onder mijn eigen gebruikersnaam.
Tijdens het opstarten van de laptop als het bios gedeelte net is geweest op het moment dat Windows begint te starten herhaaldelijk op F8 drukken en dan kiezen voor Veilige Modus. De instellingen kun je ws zo vinden: In Deze computer -> Rechtermuisknop op C: -> Eigenschappen -> Beveiliging
Als je op internet wilt kunnen tijdens dat je in veilige modus zit kies dan wel 'veilig modus met netwerkondersteuning'.
Je suggestie heb ik net geprobeerd. Het is een IBM Thinkpad dus de safe modus wordt opgestart via F2. Ik kom dan op de scherm Safe Guard Easy v4.11, maar bij het inloggen met mijn gebruikersnaam plus wachtwoord (die ik tevens gebruik om normaal in te loggen) krijg ik de melding 'login failed'. Hoe komt dat?
Dat is iets heel anders, denk een biosfunctie. Kijk anders hier hoe je in veilige modus komt.
Ai.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:25:
Ik heb geen toegang meer tot mijn c:drive. Wat precies de oorzaak daarvan is is mij niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is het gebeurd nadat ik in de security settings de rechten van gebruikers heb verwijderd.
Data die je nodig hebt eraf halen en opnieuw installeren.. Ik heb niet veel verstand van computers dus graag hoor ik wat ik moet doen.
De complete rechtenset aan NTFS ACLs (zo heten die dingen) die een XP machine standaard heeft krijg je gewoon niet meer goed met het handje rechtgebreid, zelfs als je wel veel verstand van computers hebt.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Na het opstarten van de safemode en inloggen krijg ik de foutmelding 'Insufficient access rights to perform the operation. Daarna wordt me gezegd dat 'This computer is in use and has been locked. Please connect the fingerprint reader'. De IBM heeft namelijk een fingerprint reader als security. Vervolgens raakte ik lichtelijk in paniek omdat ik niet meer uit de safemode kon komen en de computer gewoon uit moest zetten. Maar nadat ik het opnieuw opstartte kon ik helemaal niet meer inloggen op de computer, ik kreeg het volgende te lezen bij het inloggen 'The security log on this system is full. Only administrators can log on to fix the problem'. Slechts nadat ik de computer een paar keer opnieuw had opgestart kon ik wonderbaarlijk toch weer inloggen.
Ik dacht er inderdaad aan om alles opnieuw te installeren. Het punt is: ik weet niet hoe ik alles opnieuw moet installeren en of ik dat wel zelf moet doen. Dan is er nog een probleem bij het backuppen: bij het opslaan van bestanden uit 'mijn documenten' op mijn usb-stick wordt de toegang wederom geblokkeerd. En de bestanden zijn te groot om naar mijn emailaccount op te sturen. Hoe kan ik dit oplossen?
Ik dacht er inderdaad aan om alles opnieuw te installeren. Het punt is: ik weet niet hoe ik alles opnieuw moet installeren en of ik dat wel zelf moet doen. Dan is er nog een probleem bij het backuppen: bij het opslaan van bestanden uit 'mijn documenten' op mijn usb-stick wordt de toegang wederom geblokkeerd. En de bestanden zijn te groot om naar mijn emailaccount op te sturen. Hoe kan ik dit oplossen?
Backuppen zou je via bv een Linux live-cd kunnen doen. Dit is een linux installatie die gewoon vanaf cd (of usb-stick) draait zonder dat je deze hoeft te installeren. Op deze manier kun je je harde schijf benaderen zonder last te hebben van de rechten en kun je dus alles backuppen naar een usb stick, cd, externe hd of netwerkshare. Er zijn er te veel om op te noemen, enkele bekende zijn Knoppix, Damn Small Linux, SystemRescueCD of bv Ubuntu live-cd. Ipv op cd kun je de meeste ook op een (lege) usb stick installeren, zie hier voor handleidingen of hier voor een tooltje die de cd ook automatisch voor je kan donwloaden.
Bedankt. Alleen wil ik nu graag alles backuppen zonder eerst een Linux live-cd aan te schaffen. Misschien is het handiger om alle documenten op een cd te branden, hoe doe ik dat?
Niet.
De manier om alles te backuppen is via de linux CD en BTW die hoef je niet aan te schaffen. Het is gratis.
De manier om alles te backuppen is via de linux CD en BTW die hoef je niet aan te schaffen. Het is gratis.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Okay, maar op de links die Nielson hierboven heeft opgegeven kon ik geen download mogelijkheid vinden. Graag hier advies over.
Ik heb de volgende links gevonden waarmee ik knoppix kan downloaden. Maar hoe kom ik verder? Welke stappen moet ik nu ondernemen? Dit klinkt heel banaal maar ik doe deze dingen normalitair nooit.
http://www.knoppix.nl/
ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/
http://www.knoppix.nl/
ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/
Ubuntu:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download
DSL:
ftp://ftp.belnet.be/packa...ux/current/dsl-4.4.10.iso
Knoppix:
http://www.knopper.net/kn...ub/Linux/ftp.knoppix.org/
SystemRescueCD:
https://sourceforge.net/p...cd-x86-1.3.3.iso/download
BTW: Over ubuntu is meestal de meeste informatie te vinden en is waarschijnlijk voor jou nu het makkelijkst.
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download
DSL:
ftp://ftp.belnet.be/packa...ux/current/dsl-4.4.10.iso
Knoppix:
http://www.knopper.net/kn...ub/Linux/ftp.knoppix.org/
SystemRescueCD:
https://sourceforge.net/p...cd-x86-1.3.3.iso/download
BTW: Over ubuntu is meestal de meeste informatie te vinden en is waarschijnlijk voor jou nu het makkelijkst.
[ Voor 12% gewijzigd door FireWood op 21-12-2009 23:13 ]
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Okay, ik doe iets niet goed want het lukt me niet om ubuntu te downloaden. Ik zie wel een file download scherm maar er wordt niks opgeladen, tenminste, het wordt wel geprobeerd maar het balkje dat normaal blauw hoort te worden wordt dat niet. Alsjeblieft, hoe los ik dit op?
Toch wel de locatie aangegeven waar je 'm vandaan wil downloaden?
Anders moet die iso uit verweggistan komen - misschien (eerste optie is Armenië) niet de meest handige optie
Anders moet die iso uit verweggistan komen - misschien (eerste optie is Armenië) niet de meest handige optie
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Locatie aangeven heb ik gedaan, maar lukt ook niet.alt-92 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 07:31:
Toch wel de locatie aangegeven waar je 'm vandaan wil downloaden?
Ik kan niks meer downloaden omdat ik geen managerstaken kan uitvoeren vanwege het userrights-issue.
Probeer dit http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ programma eens.
Isotje op CD bakken (je kunt ook hier reageren, dus je hebt een PC met internet). Vervolgens CD erin en dan passworden resetten.
Heel handige tool.
[modjes, zover ik weet is dit niet illigaal. Als dat wel zo is hoor ik het graag]
Isotje op CD bakken (je kunt ook hier reageren, dus je hebt een PC met internet). Vervolgens CD erin en dan passworden resetten.
Heel handige tool.
[modjes, zover ik weet is dit niet illigaal. Als dat wel zo is hoor ik het graag]
't Wachtwoord van het account is wel bekend, alleen de bijbehorende rechten liggen overhoop, waardoor bv ook het opslaan van een iso niet wil.
Verwijderd
Het gaat helemaal niet om het resetten van passwords. Lees de draad voor je blaat!significant schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:14:
...blablabla... en dan passworden resetten.
En doe die tooltjes maar lekker niet. Iemand die dat nodig heeft vindt dat zelf wel. Het hoeft voor laptopjatters niet zo makkelijk gemaakt te worden.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 13:21 ]
Buiten het resetten van wachtwoorden kun je hier ook meer mee doen, bijvoorbeeld een admin aanmaken. Daarmee wordt hij toch wel geholpen? Of snap ik het gehele draadje niet?
Bedankt voor jullie reacties, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Laat ik even deze thread opsommen...
Ik gebruik een IBM Thinkpad met Windows XP Pro
Het probleem is als volgt:
Ten eerste, ik heb geen toegang tot C:drive, omdat ik per ongeluk userrights heb gedelete.
Onder Control Panel > Administrative Tools > Computer Management zie ik namelijk deze lijst:
Onder Users:
[geen kruis] Administrator
[rode kruis] Guest
[rode kruis] HelpAssistant
[rode kruis] SUPPORT
Onder Groups:
[geen kruis] Administrators
[geen kruis] Backup Operators
[geen kruis] Guest
[geen kruis] Network configuration
[geen kruis] Power Users
[geen kruis] Remote Desktop Users
[geen kruis] Replicator
[geen kruis] Users
[geen kruis] Debugger Users
[geen kruis] HelpService Group
[geen kruis] Offer Remote Assistance
Ten tweede, ik ben geadviseerd om mijn computer te herinstalleren, maar voordat ik daaraan begin, of het door iemand laat doen, moet ik eerst de bestanden die ik nog niet heb gebackedup backuppen, maar dat kan dus niet vanwege de userrights-issue. Vervolgens ben ik met Linus cd-live aan de slag gegaan, maar downloaden gaat niet ook vanwege de userrights-issue. Ik heb geen ander computer in de buurt om daarop de cd te downloaden. Kleine bestanden heb ik inmiddels naar mijn emailaccount verzonden, maar mijn muziekbestanden zijn te groot om dat te doen. Oplossing wordt dus nog steeds gezocht, graag advies hierover.
Goed, wat ik nog wel kan is:
- Inloggen op normale modus met mijn gebruikersnaam en wachtwoord of met fingerprint reader.
- Internetten, maar Windows Explorer werkt slechter dan voorheen maar Firefox werkt wel normaal.
- My Computer openen, maar ik kom niet verder dan het kunnen bekijken van de Properties van C:drive.
Ik hoop dat jullie met deze informatie wat kunnen. Als jullie meer informatie nodig hebben laat het me dan alsjeblieft weten. Thanks.
Ik gebruik een IBM Thinkpad met Windows XP Pro
Het probleem is als volgt:
Ten eerste, ik heb geen toegang tot C:drive, omdat ik per ongeluk userrights heb gedelete.
Onder Control Panel > Administrative Tools > Computer Management zie ik namelijk deze lijst:
Onder Users:
[geen kruis] Administrator
[rode kruis] Guest
[rode kruis] HelpAssistant
[rode kruis] SUPPORT
Onder Groups:
[geen kruis] Administrators
[geen kruis] Backup Operators
[geen kruis] Guest
[geen kruis] Network configuration
[geen kruis] Power Users
[geen kruis] Remote Desktop Users
[geen kruis] Replicator
[geen kruis] Users
[geen kruis] Debugger Users
[geen kruis] HelpService Group
[geen kruis] Offer Remote Assistance
Ten tweede, ik ben geadviseerd om mijn computer te herinstalleren, maar voordat ik daaraan begin, of het door iemand laat doen, moet ik eerst de bestanden die ik nog niet heb gebackedup backuppen, maar dat kan dus niet vanwege de userrights-issue. Vervolgens ben ik met Linus cd-live aan de slag gegaan, maar downloaden gaat niet ook vanwege de userrights-issue. Ik heb geen ander computer in de buurt om daarop de cd te downloaden. Kleine bestanden heb ik inmiddels naar mijn emailaccount verzonden, maar mijn muziekbestanden zijn te groot om dat te doen. Oplossing wordt dus nog steeds gezocht, graag advies hierover.
Goed, wat ik nog wel kan is:
- Inloggen op normale modus met mijn gebruikersnaam en wachtwoord of met fingerprint reader.
- Internetten, maar Windows Explorer werkt slechter dan voorheen maar Firefox werkt wel normaal.
- My Computer openen, maar ik kom niet verder dan het kunnen bekijken van de Properties van C:drive.
Ik hoop dat jullie met deze informatie wat kunnen. Als jullie meer informatie nodig hebben laat het me dan alsjeblieft weten. Thanks.
Verwijderd
Je zou kunnen proberen om de schijf in een andere Windows PC te stoppen, en daarmee aan de gang te gaan om data proberen te retrieven. Let wel op dat je dit niet doet als er versleutelde bestanden bij zijn. Als het puur om rechten gaat kun je misschien nog iets met "Take ownerdhip".
Sorry, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:20:
Je zou kunnen proberen om de schijf in een andere Windows PC te stoppen, en daarmee aan de gang te gaan om data proberen te retrieven. Let wel op dat je dit niet doet als er versleutelde bestanden bij zijn. Als het puur om rechten gaat kun je misschien nog iets met "Take ownerdhip".
Welke schijf? En zoals gezegd heb ik geen ander Windows PC in de buurt.
Data retrieven? Ik wil gewoon mijn bestanden op My Documents backuppen.
Versleutende bestanden? Volgens mij heb ik geen versleutelde bestanden, althans ik heb nooit eerder bestanden versleuteld.
En wat is Take Ownership?
Dit is voor mij allemaal nieuw, dus graag in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik zou kunnen doen, ook als het beter is om iemand in te schakelen die er wel verstand van heeft, aangezien ik hier zelf niet uit kom.
Kan je via een opstartschijf (windows installatie cd/dvd) in de herstelconsole komen en daarmee de c schijf benaderen?
Als dat mogelijk is, dan zijn er meerdere opties mogelijk:
1) een extra partitie aanmaken en daar je documenten naartoe kopieren.
2) cacls c: /G jenaam:F Om zou jouw account volledige controle te geven over de C schijf
Ik zou eigenlijk eerst optie 2 proberen, met zowel cacls c:\ /G jenaam:F en cacls c: /G jenaam:F
2) cacls c: /G jenaam:F Om zou jouw account volledige controle te geven over de C schijf
Ik zou eigenlijk eerst optie 2 proberen, met zowel cacls c:\ /G jenaam:F en cacls c: /G jenaam:F
[ Voor 18% gewijzigd door Okki5 op 22-12-2009 14:37 ]
Het stomme is, de opstartschijf ben ik kwijt.Okki5 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:30:
Kan je via een opstartschijf (windows installatie cd/dvd) in de herstelconsole komen en daarmee de c schijf benaderen?
Okay, maar ik ben dus mijn opstartschijf kwijt, heb het geprobeerd te vinden ook omdat ik het waarschijnlijk nodig heb om alles opnieuw te herinstalleren maar ik kan het dus niet vinden, stom.Okki5 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:34:
Als dat mogelijk is, dan zijn er meerdere opties mogelijk:
Mmm, ik zou niet weten hoe dat moet.Okki5 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:37:
Aj en een opstart usb stick maken?
Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen?
"Take ownerdhip":
C:\ -> Eigenschappen -> Beveiliging -> Geavanceerd -> Eigenaar
Daar kun je een eigenaar selecteren, mocht je het tapblad "Beveiliging" niet bij de eigenschappen van je C schijf hebben staan:
Deze computer -> Extra -> Mapopties -> Weergave ->, daar moet je dan "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken" uitzetten
C:\ -> Eigenschappen -> Beveiliging -> Geavanceerd -> Eigenaar
Daar kun je een eigenaar selecteren, mocht je het tapblad "Beveiliging" niet bij de eigenschappen van je C schijf hebben staan:
Deze computer -> Extra -> Mapopties -> Weergave ->, daar moet je dan "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken" uitzetten
Voor de mensen die vanaf nu reageren
Een reactie van mij kan op zich laten wachten want ik heb inmiddels contact opgenomen met een kennis die me wil helpen. Ik wacht dat dus nu even af.
Verder blijf ik open voor reacties, aangezien ik moeilijk kan inschatten of het probleem binnenkort is opgelost. Mocht dat niet zo zijn dan kom ik terug. Maar als een reactie van mij lang op zich laat wachten dan weten jullie waarom. Alvast bedankt voor alle hulp
Een reactie van mij kan op zich laten wachten want ik heb inmiddels contact opgenomen met een kennis die me wil helpen. Ik wacht dat dus nu even af.
Verder blijf ik open voor reacties, aangezien ik moeilijk kan inschatten of het probleem binnenkort is opgelost. Mocht dat niet zo zijn dan kom ik terug. Maar als een reactie van mij lang op zich laat wachten dan weten jullie waarom. Alvast bedankt voor alle hulp
Zonder rechten is dat heel moeilijk bedenk ik me nu, is er niemand anders waar je even een windows installatie cd kan lenen?
Pagina: 1