Verdeeldoos met omgekeerde stekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik hoop dat dit de juiste plaats is om deze vraag te stellen.

Ik ben dus op zoek naar een zwarte stroomverdeeldoos met een omgekeerde stekker. Wat meer uitleg is misschien op zijn plaats: een normale geaarde stekker heeft het gaatje van de aarding bovenaan, dan twee pinnen voor de stroomaansluitingen in het midden en de draad komt er onderaan uit.

Ik ben dus op zoek naar een stekkerdoos met zowel het aardingsgat als de draad bovenaan.

Heeft er iemand een idee waar ik zoiets kan vinden? Ik heb in Google en op Tweakers al enkele zoektermen ingetoetst, maar kom steeds uit op dingen die niet relevant zijn voor mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 12:16

RammY

Dát!

Loop de lokale bouwmarkt, afdeling electra, even binnen.
Zoek zo'n stekker, koop hm, knip de stekker van de huidige doos en monteer je nieuwe stekker eraan. Klaar...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
Het is nog steeds niet echt duidelijk. 't Is ook handig om erbij te vermelden dat je uit België komt want in Nederland gebruikt de randaarde geen pin maar twee metalen contactjes aan de zijkant van de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wat misschien ook een idee is; als je zo'n stekker nodig hebt vanwege ruimtegebrek, gewoon het stopcontact omdraaien? Als ik tenminste goed begrijp wat je bedoel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
In ieder geval al bedankt voor de reacties.

Ik kom inderdaard uit België, maar het is de eerste keer dat ik hoor dat er in Nederland een andere standaard is voor stroomstekkers dan in België.

Op zich zou ik er geen probleem mee hebben om de stroomdraad af te knippen en er een andere stekker op te zetten, maar is dit nog steeds reglementair. Volgens mij zijn stekkerdozen standaard voorzien van een keurmerk (Cebec in België). Het zelf "modden" van je contactdoos verbreekt mijns inziens dit keurmerk en dat kan problemen geven met je brandverzekering in geval van brand.
Bestaat er dan echt zo niets standaard gekeurd?

Anders lijkt het omdraaien van het stopcontact mij idd de beste oplossing. Zo ver had ik nog niet gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 07:52
Oli469 schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:42:
Ik kom inderdaard uit België, maar het is de eerste keer dat ik hoor dat er in Nederland een andere standaard is voor stroomstekkers dan in België.
Vooral de stopcontacten zijn anders, veel randaarde stekkers die ik hier zo snel kon vinden passen op beide types. Maar als ik het dus goed begrijp gaat het dus om de richting van de kabel tov de randaardepin? Kun je als compromis dan geen stekker gebruiken waarbij de kabel recht naar achter gaat, zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ktZZwBGRNVXKnuOmZApbe31M/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
Ok, bedankt voor de info over de stopcontacten. Ik heb er Wikipedia nog eens bij betrokken en dit artikel: Wikipedia: Netstekker, maakt het inderdaad duidelijk dat de stopcontacten in België en NL inderdaad verschillen. Belgische stopcontacten hebben inderdaad bovenaan een pin voor aarding, Nederlandse hebben een aarding boven en onder door middel van klemmetjes.
Nielson schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:56:
[...]
Vooral de stopcontacten zijn anders, veel randaarde stekkers die ik hier zo snel kon vinden passen op beide types. Maar als ik het dus goed begrijp gaat het dus om de richting van de kabel tov de randaardepin? Kun je als compromis dan geen stekker gebruiken waarbij de kabel recht naar achter gaat, zoiets bijvoorbeeld:
[afbeelding]
De stekker die je hier aanhaalt, is niet echt een optie. Het is de bedoeling dat de draad aan de muur wordt vastgehaakt. Een dergelijke stekker geeft nog steeds een lus wanneer je deze naar boven brengt. Het probleem is dus juist esthetisch van aard. Ik zoek de beste oplossing om een kabel van een stekkerdoos op een muur naar boven te begeleiden. Het omdraaien van het stopcontact lijkt me hier eigenlijk de beste oplossing. Toch erg bedankt voor je inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:44
Waarom zet je daar geen Nederlands stopcontact tegen de muur met bijbehorende stekker? Dan is je probleem ook opgelost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oli469 schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:42:
In ieder geval al bedankt voor de reacties.

Op zich zou ik er geen probleem mee hebben om de stroomdraad af te knippen en er een andere stekker op te zetten, maar is dit nog steeds reglementair. Volgens mij zijn stekkerdozen standaard voorzien van een keurmerk (Cebec in België). Het zelf "modden" van je contactdoos verbreekt mijns inziens dit keurmerk en dat kan problemen geven met je brandverzekering in geval van brand.
Bestaat er dan echt zo niets standaard gekeurd?

Anders lijkt het omdraaien van het stopcontact mij idd de beste oplossing. Zo ver had ik nog niet gedacht
Als je het goed aansluit dan hoef je niet bang te zijn voor brand en ligt er ook aan hoeveel apparaten je erop plakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 201% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:41:
[...]

Als je het goed aansluit dan hoef je niet bang te zijn voor brand en ligt er ook aan hoeveel apparaten je erop plakt ;)
Het gaat er hem niet over om "bang" te zijn voor een slechte aansluiting die brand kan veroorzaken , maar om het volledig in orde te zijn met je brandverzekering.

Ik wil echt het risico niet lopen dat de brandverzekering in geval van brand mijn woning onderzoekt en dan een stekkerdoos vindt waaraan geprutst is, zodanig dat zij afzien van vergoeding. Dat is het mij echt niet waard.

We kunnen hierover natuurlijk van mening verschillen, maar ik geloof in de kracht van de oude spreekwoorden en zegswijzen zoals:
-Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinenwinkel.
-Beter voorkomen dan genezen.
-...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Oli469 schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:26:
De stekker die je hier aanhaalt, is niet echt een optie. Het is de bedoeling dat de draad aan de muur wordt vastgehaakt. Een dergelijke stekker geeft nog steeds een lus wanneer je deze naar boven brengt. Het probleem is dus juist esthetisch van aard. Ik zoek de beste oplossing om een kabel van een stekkerdoos op een muur naar boven te begeleiden. Het omdraaien van het stopcontact lijkt me hier eigenlijk de beste oplossing. Toch erg bedankt voor je inbreng.
Als het er dan toch netjes uit moet zien, waarom dan niet stopcontact verwijderen, afdekplaatje erop en een kabelgootje naar waar je de stroom wilt hebben? Kijk eens bij de GAMMA (zit die eigenlijk ook in België?) naar de K25 kabelgootjes, werkt perfect :)
En anders toch maar stopcontact omdraaien ja. De standaard oriëntatie van het stopcontact en de stekker gaan er van uit dat het snoer naar beneden hangt, dus ik betwijfel of je een geschikte stekker gaat vinden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
real[B]art schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:03:
[...]

Als het er dan toch netjes uit moet zien, waarom dan niet stopcontact verwijderen, afdekplaatje erop en een kabelgootje naar waar je de stroom wilt hebben? Kijk eens bij de GAMMA (zit die eigenlijk ook in België?) naar de K25 kabelgootjes, werkt perfect :)
En anders toch maar stopcontact omdraaien ja. De standaard oriëntatie van het stopcontact en de stekker gaan er van uit dat het snoer naar beneden hangt, dus ik betwijfel of je een geschikte stekker gaat vinden.
Gamma bestaat ook in België

Ik vind een los kabeltje eigenlijk netter dan zo een opbouw kabelgoot. En inbouw door kappen in de muur gaat me weer net wat te ver ;)

Toch bedankt voor het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ricardo87 schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:31:
Waarom zet je daar geen Nederlands stopcontact tegen de muur met bijbehorende stekker? Dan is je probleem ook opgelost :P
Inderdaad. Zoek een stekkerblok met randaarde ipv pinaarde, zoals we ze hier in Nederland hebben dus, en gebruik dat. Die stekkers kun je gewoon omkeren en vrijwel alle Nederlandse en Belgische stekkers zijn compatibel met beide.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ricardo87 schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:31:
Lijkt me wat lastig aanschaffen in België, ooit eens een Belgische contactdoos hier te koop gezien?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bobo1on1 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 02:18:
[...]

Lijkt me wat lastig aanschaffen in België, ooit eens een Belgische contactdoos hier te koop gezien?
Ik heb gehoord dat er iets bestaat, ik geloof dat ze 't 'internet' noemen, waarop je echt fucking vanalles kunt bestellen.

En zo groot is Vlaanderen nu ook weer niet, half uurtje rijden en je staat in een supermarkt waar ze stekkerblokken verkopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08
Wat ik zelf wel apart vind is het zetten van een nieuwe stekker, voor het gevoel problemen geeft met brandverzekering (terwijl die stekkers ook keurmerk hebben ;) )
Maar het "ff" opdraaien van de wcd geen probleem is :o terwijl je dan juist met kabel met harde kern gaat werken. En als je daar niet veel kaas van het gegeten gaat het juist bij dat soort dingen sneller mis.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Belgische stopcontacten met randaarde zie je toch niet vaak hoor. Het is bijna altijd met een pin. Misschien dat het in een verdeeldoos wel vaker voorkomt, omdat ze die dan op meer markten kunnen verkopen.

[ Voor 35% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-12-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 09:34

Stoney3K

Flatsehats!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:08:
Belgische stopcontacten met randaarde zie je toch niet vaak hoor. Het is bijna altijd met een pin. Misschien dat het in een verdeeldoos wel vaker voorkomt, omdat ze die dan op meer markten kunnen verkopen.
Als ik in Belgique iets aan moet sluiten verloop ik gewoon met een CEE7/7 (universele Shuko, randaardestekker met gat) naar een Hollandse stekkerdoos. Geen gezeur meer ;)

Sinds je in de EU woont is het gebruik van een Nederlands stopcontact voor zover ik weet gewoon toegestaan, het ding voldoet immers aan CE-keur en de CENELEC-standaard, anders mag ie niet verkocht worden.

Hoe het voor nieuwe installaties zit weet ik trouwens niet, net zoals het VK wat er ook nog steeds (met weinig nut) zijn eigen pluggen op nahoudt. Ik zal maar niet gaan beginnen over de chaos van internationale telefoonaansluitingen? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Engineer schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:06:
Zover ik belgische stopcontacten gezien heb (10 jaar geleden ofzo :+), dacht ik dat ze buiten die pin ook nog de gewone randaarde hebben? Kun je die pin er niet uit slopen en de randaarde aansluiten? ;)

En idd... al woon je in het zuiden van belgie, binnen een uur sta je op de stoep bij een nederlandse bouwmarkt en scoor je gewoon een hollandse wandcontactdoos waar alles in past ;)
Lang geleden dat ik in België logeerde, maar is/was het niet andersom?
Het Belgische systeem heeft dus die pin in plaats van randaarde, maar verder zijn de afmetingen eender. In mijn herineringen hadden die stopcontacten daarnaast niet die randaarde die wij hebben. Onze stekkers in Nederland en de rest van Europa hebben veelal wel een geaarde opening waar die pin in past.

Overigens meen ik me te herinneren dat ze in Frankrijk ook een van ons afwijkend systeem hadden/hebben. Of dat het zelfde was als in België weet ik niet meer.
Pagina: 1