[Linux Desktop] Hoe onderhoud plegen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Werk nu tijdje 24/7 met linux op de desktop. Just love it, maar ... sinds kort merk ik dat het systeem trager/logger wordt. Zelfs 2x een crash gehad :( Ik denk dat het mede te wijdten is aan de hoeveelheid software die er inmiddels op staat. Of misschien een brakke driver/kernel module. Hoe pleeg ik daar gepast onderhoud op?

Voor windows draaide ik een keertje ccleaner, scant hd op virusjes, verwijderd overbodige software, controleer wat additionele instellingen en klaar. Beestje draait weer (wat) sneller.

Maar hoe doe ik dit voor mijn linux desktop? Waar moet ik na zoeken? Welke bestanden/toepassingen hebben (negatief) invloed op de snelheid van mijn desktop? Merk dat het systeem trager wordt, maar waar door?

weet dat ik met top me actieve toepassingen/services kan zien .. maar niets vreemds

//edit - * himlims_ draait geen firefox

[ Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 21-12-2009 15:23 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja , kijk wat er aan applets etc in je DE wordt geladen.
En kam je initscripts een uit, en dan moet het wel loslopen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:26

page404

Website says no

het alleen geinstalleerd zijn van software kan nauwelijks van invloed zijn op je prestaties. dus inderdaad, kijk eens naar wat er zoal opgestart wordt aan programma's en processen bij startup.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Draai 4 van die applets/widgets/plasnoids of iets. Maar deze draai is sinds dag 1, en die hebben praktisch geen merkbaar effect op de snelheid en werking van het systeem. Ongetwijfeld dat het wat RAM op lurkt, maar gezien het feit dat het geen merkbaar hinder opgaf na toevoegen, denk ik niet dat het verwijderen van die applets veel verhelpt.

Initscript hebt ik nooit enig aandacht aan geschonken, deze regelen toch de boot-sequence (boot lvl's?)
Maar dat heeft dus ook effect of me desktop... eens kijken of daar vreemde dingen in te herleiden zijn. thx voor de suggestie. Daar controleren of er overbodige toepassingen/services bij init 5 (toch?) staan

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 21-12-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Ligt er ook aan welke distributie die je draait. Ubuntu bvb gooit automatisch elke geïnstalleerde service in de startup lijst. Kijk ook eens naar de boot logs of er services gestart worden die je eigenlijk nooit gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Firestone op 21-12-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat bij mij best veel invloed heeft, is dat mijn harddisk erg vol zit. Ik heb de indruk dat veel kleine files nu veel meer verspreid staan, op een laptop (waarvan de disk toch al geen snelheidsmonster is) merk ik dat goed. Het is niet echt fragmentatie (daar zou ext3 niet/nauwelijks last van mogen hebben) maar toch loopt er iets "vol".
Wellicht helpt een apart /home filesystem hier wel tegen, ik zit hier met 1 grote partitie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
Je zegt dat je merkt dat het systeem trager wordt, maar kun je dat ook objectief vast stellen?

Zoals al gezegd, door het installeren van software wordt een linux systeem niet langzamer, tenzij het software is die als daemon draait.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
u_nix_we_all schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:33:
Wat bij mij best veel invloed heeft, is dat mijn harddisk erg vol zit. Ik heb de indruk dat veel kleine files nu veel meer verspreid staan, op een laptop (waarvan de disk toch al geen snelheidsmonster is) merk ik dat goed. Het is niet echt fragmentatie (daar zou ext3 niet/nauwelijks last van mogen hebben) maar toch loopt er iets "vol".
Wellicht helpt een apart /home filesystem hier wel tegen, ik zit hier met 1 grote partitie.
Dat is Linuxeigen. Als je schijf volloopt heb je echt een probleem. Zorg dus altijd voor genoeg ruimte op je schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Draai het (k)ubuntu systeem. De root en de /home heb ik beide op een individuele HD staan. Beide schijven zijn ingedeeld volgens het ext4-FS. In de ~ folder staan nogal wat .folders, die worden volgens mij veelal aangemaakt door toepassingen, waar lokale/persoonlijke settings staan. Kan dat invloed hebben op de snelheid?

Objectief vast stellen ... het is trager dan eerst :+
- photoshop cs4 is zeeeer traag (bijna onwerkbaar)
- webbrowser heeft moeite met +4 tabs, in verleden totaal geen issue met 20-30 venstertjes
- gebruik van filebrowser (konquere is dat toch voor kde?) heeft moeite met openen/inlezen van folders met veel files

/home heeft nog iets van 2-3GB vrij
/root ongeveer 15GB
/swap is 4GB groot

Zou bijna denken dat het ram-geheugen defecten vertoond, maar memtest was succesvol

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 21-12-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 19:33
Misschien heb je hier iets aan en dan met name punt 3 en 4?

http://sites.google.com/site/computertip/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
@mpvalk; bedankt voor je tips. Echter worden deze bijna direct ontkracht in het artikel zelf;

3. Hoe kan ik de harde schijf defragmenteren in Linux?
Een Linuxpartitie hoeft niet gedefragmenteerd te worden. Omdat er nauwelijks fragmentatie kan ontstaan, mits de partitie meer dan 20 % vrije ruimte heeft.
Dat komt, doordat de lees/schrijfkop van de harde schijf, in Linux boven het midden van de partitie blijft hangen en van daaruit bestanden met tussenruimte wegschrijft over de hele partitie.
Linux schrijft de bestanden dus niet weg als een aaneengesloten blok (zoals bijvoorbeeld Windows dat wel doet), maar met lege ruimte tussen de individuele bestanden. Een individueel bestand raakt daardoor zelden gefragmenteerd: er is immers ruimte om aaneengesloten te groeien.

4. Hoe kan ik mijn systeem schoonmaken (bestanden en register)?
Het enige wat u in Ubuntu hoeft te doen om overtollige bestanden te verwijderen, is dit:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - Voorkeuren - Bestanden
Tijdelijke bestanden: zet puntje bij: Opgehaalde pakketten verwijderen na installatie
Druk op de knop: Gebufferde pakketbestanden verwijderen
Klaar! Meer hoeft u niet te doen. Linux vervuilt namelijk bijna niet. Sterker nog, meer doen is risicovol en daarom af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:26

page404

Website says no

nu is mijn ervaring dat de KDE WM een stuk lomper is dan Gnome. Misschien moet je eens proberen of het onder Gnome beter werkt?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
page404 dat is voor mij geen optie, kde is het systeem voor mij. Ben me van bewust dat het wel het meest logge systeem is, maar draaide normaliter als een zonnetje. Kan natuurlijk wel kijken of het 'logge' / 'trage' nog steeds van toepassing is bij gnome/wm/xfce etc. Echter weet ik niet hoe deze voorheen functioneerde, dus ik kan erg moeilijk een vergelijking makne.

Wil graag weten hoe ik (en jullie?) onderhoud plegen aan je Linux bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de ~ folder staan nogal wat .folders, die worden volgens mij veelal aangemaakt door toepassingen, waar lokale/persoonlijke settings staan. Kan dat invloed hebben op de snelheid?
Die verborgen mappen in de home map hebben geen invloed op de snelheid. Dat zijn gewoon opgeslagen instellingen.
Ook allerlei opstart-taken maakt weinig uit. Over het algemeen zijn linux programma's in de achtergrond maar weinig belastend voor de cpu.
Het eenvoudigste is om in een terminal-venster het commando 'top' te draaien. Dat programma vergt zelf weinig van de cpu.

Nog 2 a 3 GB over in je home map (daar staat ook wine dus onder, je email, en de cache van Firefox) is veel te weinig. Staat het lichtje van de harde schijf soms veel aan?

Onderhoud:
  1. Soms start ik op vanaf iets anders (usb-stick, cdrom of andere partitie) en haal de /tmp map leeg. Maar daar stonden zelden grote bestanden.
  2. Soms installeer ik iets opnieuw als het niet lekker loopt. Zoals grub en de kernel. Dat doe ik in Synaptic.
  3. De optie om sessies te onthouden staat uit. Via menu: Systeem/Voorkeuren/Opstart-toepassingen/Opties. Op die manier blijven er geen ongewenste programma's hangen die weer opgestart worden.
  4. Loopt de harde schijf wel op volle snelheid? Kijk met: sudo hdparm -I /dev/sda
Heb je voldoende ram geheugen? Onder de 512MB hoef je het niet te proberen. Met 2GB werken normale dingen zoals tientallen open tabs in Firefox zonder problemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 15:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:57:
Draai het (k)ubuntu systeem. De root en de /home heb ik beide op een individuele HD staan. Beide schijven zijn ingedeeld volgens het ext4-FS. In de ~ folder staan nogal wat .folders, die worden volgens mij veelal aangemaakt door toepassingen, waar lokale/persoonlijke settings staan. Kan dat invloed hebben op de snelheid?
[....]
Volgens mij worden die .folders en .files alleen gebruikt wanneer de desbetreffende programmas draaien. Uitzondering zijn de .kde* files.
Wat je kunt proberen is die tijdelijk even te hernoemen, als ik het goed heb maakt kde die dan weer opnieuw aan met default instellingen, misschien dat dan alles weer snel is .....

Edit: ietsje off-topic: ik gebruikte voorheen ook alleen KDE, maar ben nu toch maar over naar gnome. Ik heb e.e.a. wel wat aangepast, dwz taakbalk beneden, taakbalk boven weg. Eigenlijk maakt het voor mij niet zoveel verschil. Wel de Kubuntu-desktop packages bij ubuntu geïnstalleerd, dus heb de keuze uit beiden.

[ Voor 17% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-12-2009 15:20 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

kijk eens met top welke processen er veel geheugen of processortijd verbruiken.

vacuum places werkt ook wel goed om firefox een beetje sneller te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:01

Bob

Als je tijdens het werken met firefox merkt dat het traag gaat moet je toch echt iets kunnen zien in top (of ctrl+esc, dat gebruik ik in KDE).
Bekijk de processes eens terwijl je bezig bent met een prog dat traag gaat. In die KDE task manager kan je ook sorteren op geheugengebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
@zeemijl; via top zijn geen uitzonderlijke toepassingen actief (qua cpu/mem verbruik), misschien heb je helemaal gelijk qua HD space. Order voor 2x 1TB schijf is inmiddels geplaatst.

@u_nix_we_all; Mooie tip van de .kde folder, daar had ik neit meer aan gedacht. Klopt wat je zegt, kde maakt een nieuwe folder met default settings aan binnen me ~ folder.

@mace; Opera is zo'n verademing op browser gebied. Firefox vind ik buiten proporties gegroeid, dat had een soort google chrome moeten worden. Echter is het uitgegroeid tot een complexere / zwaardere webbrowser. Vacuum places? Dat is een firefox only verhaal begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

himlims_ schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:23:
@mace; Opera is zo'n verademing op browser gebied. Firefox vind ik buiten proporties gegroeid, dat had een soort google chrome moeten worden. Echter is het uitgegroeid tot een complexere / zwaardere webbrowser. Vacuum places? Dat is een firefox only verhaal begrijp ik?
Nouja, ik weet niet hoe opera dingen opslaat maar als dat ook met sqlite werkt kun je ook handmatig de boel vacuumen.

Dan moet je sqlite hebben (apt-get install sqlite of sqlite3 medunkt) en dan open je het databasebestand van opera met sqlite, en dan voer je gewoon het vacuum; commando in.

Klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

RedHat schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:56:
[...]

Dat is Linuxeigen. Als je schijf volloopt heb je echt een probleem. Zorg dus altijd voor genoeg ruimte op je schijf :)
Geld dat ook voor data partities?
Ik heb dus een linux partitie met nog 19gb over in ext3
Een fat32 part van 200gb met nog iets van 14gb over
Bij die met fat32 kan dan het vollopen ook problemen veroorzaken want die zit bij mij bijna altijd vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Probeer trouwens ook eens bleachbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-10 16:23

MsG

Forumzwerver

Toch vind ik het een beetje suf dat je in Linux niet kan defraggen. De techniek die Linux hanteert vereist namelijk wel een beetje reserve HDD space. Als je daar overheen gaat wil je best wel eens kunnen defraggen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
dat ligt toch echt aan welk bestandsysteem je kiest :)
ext4 heeft namelijk wel degelijk een defragmenter net zoals ext2.. Alleen ext3 heeft het dan weer niet. Verder zal het me niet verbazen als andere bestandssystemen ook een tool hebben dat kan defraggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43

JaQ

Icyzer schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:10:
Geld dat ook voor data partities?
Ik heb dus een linux partitie met nog 19gb over in ext3
Een fat32 part van 200gb met nog iets van 14gb over
Bij die met fat32 kan dan het vollopen ook problemen veroorzaken want die zit bij mij bijna altijd vol...
Nee dat geldt niet voor data partities, dat geldt enkel voor /var (logging) /tmp en /. (wat overigens niet betekent dat iets wat die data gebruikt door blijft draaien). Sommige linux varianten (bijvoorbeeld debian) hebben zelfs een ingebouwde controle die het systeem bij tot een halt (nou ja halt... init 3) brengen bij een laag percentage beschikbare ruimte op de root partitie.

@TS:
Hoe losde jij performance problemen op je Windows machine op? Als photoshop plotsklaps zes maal zo traag was, ging je dan ook met een registry cleaner aan de slag?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
JaQ schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:51:

@TS:
Hoe losde jij performance problemen op je Windows machine op? Als photoshop plotsklaps zes maal zo traag was, ging je dan ook met een registry cleaner aan de slag?
reg cleaner daarna herinstalla photoshop dan systeem/video drivers herinstalleren werkt ook dat niet herinstallatie systeem :+
herinstallatie van photoshop / wine is niet zo'n issue, maar om nu me desktop opnieuw te installeren gaat me beetje ver.

Moet bekennen dat de volgende handelingen wel wat geholpen hebben;
- deactiveren van sessies voor kde
- bleachbit draaien voor wat additionele space (scheelde 2.8gb :+)

init heb ik nog niet gecontroleerd voor vreemde toepassingen.
Onder ctrl+esc / top draait stiekem best wel het nodige, enkele toepassingen meerdere keren (apache bijv.)
wat daarvan gekilled kan worden heb ik nog niet zuiver ... maar goed proberen en kijken wat het doet werkt vaak wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 23:43

JaQ

himlims_ schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:17:
reg cleaner daarna herinstalla photoshop dan systeem/video drivers herinstalleren werkt ook dat niet herinstallatie systeem :+
herinstallatie van photoshop / wine is niet zo'n issue, maar om nu me desktop opnieuw te installeren gaat me beetje ver.

Moet bekennen dat de volgende handelingen wel wat geholpen hebben;
- deactiveren van sessies voor kde
- bleachbit draaien voor wat additionele space (scheelde 2.8gb :+)
Ken je van die slapstick films waarin iemand keer op keer tegen dezelfde deur aan rent? Dat is wat je hier boven beschrijft: geen structurele oplossing.... Gelukkig kan je alles leren als je maar graag genoeg wilt ;)
himlims_ schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:17:
init heb ik nog niet gecontroleerd voor vreemde toepassingen.
Onder ctrl+esc / top draait stiekem best wel het nodige, enkele toepassingen meerdere keren (apache bijv.)
wat daarvan gekilled kan worden heb ik nog niet zuiver ... maar goed proberen en kijken wat het doet werkt vaak wel 8)
Je ziet dus een lijst met programma's draaien, maar je weet eigenlijk helemaal niet wat "normaal" is. Meerdere apache's in je programma-lijst is namelijk "normaal". Snel even wat bestandjes weggooien en een programma afschieten gaat je in ieder geval niet brengen wat je zoekt.

Heel kort door de bocht: Als je geen meldingen ziet in logging (/var/log/messages en dmesg om mee te beginnen) moet je het gaan zoeken in (over)belasting van netwerk, CPU, RAM of I/O. Daar wordt een machine namelijk traag van (ik zal niet beginnen over kernel settings etc, lijkt me ook wat overdreven in jouw situatie). In jouw specifieke situatie heb je het over lokale software waardoor ik netwerk eigenlijk wel uit durf te sluiten. Blijft RAM, CPU en I/O over. RAM zou je kunnen onderzoeken door te kijken naar gebruik van swap, RAM en CPU verder onderzoeken door de output van vmstat te bestuderen en tot slot zou je iostat kunnen gebruiken om diskactiviteit te controleren. Eventueel kan je je als een die-hard opstellen en rechtstreeks sar leren gebruiken (dat staat nog op mijn to-do list, ik ben verwend ;) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Wat voor videokaart heb je, en welke drivers? en welke versie?
Hoeveel geheugen heb je, en hoeveel daarvan is nog beschikbaar? (even voor de zekerheid: buffers en cache kunnen leeggegooid worden als iets geheugen nodig heeft, en kan je dus bij het nog beschikbare geheugen optellen...)
Hoe groot is je /home-partitie?
Staat compositing aan?

En over defragmentatie: het gebeurt niet echt dat er in linux bestanden gefragmenteerd raken, maar het kan wel gebeuren dat bestanden die bij elkaar horen over de hele partitie verspreid raken.
Defragmentatie in linux: pak de hele partitie in, maak de partitie leeg, en pak je archief weer uit :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Zolang we hier geen relevante informatie krijgen, gaat dit topic niets nuttigs opleveren. Geef eens de output van de volgende commando's op het moment dat je machine traag is:
uptime
free

Mijn ervaring is dat een load average van 5 op een desktop op problemen duidt en dat in het algemeen door geheugen gebrek veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
JaQ schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:35:
Eventueel kan je je als een die-hard opstellen en rechtstreeks sar leren gebruiken (dat staat nog op mijn to-do list, ik ben verwend ;) )
Sar output kun je heel mooi in een tooltje als ksar gooien, dan hoef je niet zelf te gaan bedenken wat er allemaal in de output files staat ;)

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Als je responsetijden te laag zijn, kun je ook eens aan de slag met "latencytop".
Die toont waar en hoe lang de CPU op bepaalde events moet wachten.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Sir Isaac schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:28:
Zolang we hier geen relevante informatie krijgen, gaat dit topic niets nuttigs opleveren. Geef eens de output van de volgende commando's op het moment dat je machine traag is:
uptime
free

Mijn ervaring is dat een load average van 5 op een desktop op problemen duidt en dat in het algemeen door geheugen gebrek veroorzaakt wordt.
tux@tux-desktop:~$ uptime && free
 19:08:42 up 34 min,  2 users,  load average: 0.32, 0.15, 0.12
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       2061296    1505768     555528          0     170816     519412
-/+ buffers/cache:     815540    1245756
Swap:      2104472          0    2104472

Het is me desktop, dus uptime is nu niet iets om trots op te zijn :+
Maar swap used = 0, da's niet niet best toch?

fstab staat me swapske
# /etc/fstab: static file system information.
UUID=5828cfd5-e42f-47a8-a51a-99ca19f4c56c none            swap    sw              0       0

uuid van schijf matched ook
/dev/sda5: UUID="5828cfd5-e42f-47a8-a51a-99ca19f4c56c" TYPE="swap"

dus verwijzing lijkt correct :)

dat ksar is idd wel leuk speel goed, thx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Er valt blijkbaar niets te swappen. Dat is helemaal niet erg. Integendeel, swap zou juist zorgen voor prestatieverlies tov het veel snellere ramgeheugen.

frank@ubuntu ~ $ free
total used free shared buffers cached
Mem: 4055248 991936 3063312 0 50556 302996
-/+ buffers/cache: 638384 3416864
Swap: 4000176 0 4000176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Pc schoon van binnen? Ivm vertragen van bijv cpu ivm hitte.

In firefox kun je nog instellen dat bij afsluiten hij bepaalde dingen wist, hierdoor blijft firefox iets vlugger. Wat je wilt wissen kun je aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
mijn conclusie dus zo ver;

de gemiddeld /23 bezoeker hoeft geen onderhoud te plegen :?
als dat al gebeurd is dat eerder de configuratie van het systeem: (de service / sessies die geopend worden)
je desktop kan ook wat (overbodige) files verzamelen, veelal in je ~/.applicatie, wat met bleachbit verschoond kan worden. en .. that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je KDE 4.* draait heb je dikke kans dat Nepomuk is geinstalleerd en geactiveerd. Wat ik begrijp van mailinglists is dat deze (via zijn backend) nog weleens (onnodig) flink resources wilt trekken. In je system settings kan je Nepomuk inactiveren. Het zou de desktop search van linux moeten worden, maar persoonlijk vind ik nog niet dat ze er zijn. Wellicht dat Nepomuk inactiveren veel scheelt voor je snelheidsbeleving.

Verder kan je eventueel prelink en preload installeren, deze programma's zorgen (in theorie) dat programma's die jij veel gebruikt sneller worden geladen.

Buiten een volle harde schijf in de gaten houden heb ik het idee dat een langzamere desktop wijst op een programmaatje dat niet goed werkt. Je zou dat inderdaad met top oid moeten kunnen achterhalen, en dan eventueel een bugreport aanmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Sallin op 23-12-2009 09:20 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Strigi's indexer gaat gewoon voluit wanneer die daar de kans toe krijgt, maar staat op de laagste prioriteit, waardoor die in principe de rest niet zou horen te vertragen...

Ik denk dat je traagheid te weiden is aan een volle /home. Daar komen, naast je instellingen, ook veel caches in terecht. (Kde's apps planten hun caches trouwens in /var/tmp, waar ze nmm ook thuishoren, maar vooruit..) 2-3 GB is een klein beetje weinig voor fotosoep...

Een partitie die zo vol zit, en waar werkelijk continue kleine bestanden naartoe geschreven worden, om later weer verwijderd te worden, levert een nogal grote chaos in het bestandssysteem op, met de bestanden over de hele partitie verspreid...

Het is de bedoeling dat ext4 uiteindelijk een online defragmenter krijgt, maar vziw zijn de daar nog steeds niet echt mee begonnen... De manier van bestanden backuppen, partitie leegmaken, en bestanden terugzetten is dan ook nog steeds de enige manier om een partitie op te ruimen. (en sowieso de snelste...)

Ik zou zeggen: maak je /home groter, "defrag" hem, en maak eventueel nog een extra cache-partitie aan. Met symlinks kan je alle caches daarnaartoe delegeren. Blijft je /home tenminste schoon.

Ikzelf heb /var op een aparte partitie staan, en /tmp en nog wat andere folders in een tmpfs.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
laurencevde schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:10:
Strigi's indexer gaat gewoon voluit wanneer die daar de kans toe krijgt, maar staat op de laagste prioriteit, waardoor die in principe de rest niet zou horen te vertragen...
Dit bugreport https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=196402 suggereert dat de priority van strigi een van de problemen van strigi is, maar niet het enige. Boodschap van het bugreport is eigenlijk: als strigi aan staat zou ik het zeker uitzetten.

Verder staat er in deze forumpost nog wat aardige linkjes naar nepomuk en backends.

Als iemand snelheidsproblemen hebt met kde zou ik er zeker even naar kijken, en als jij het fantsoenlijk werkend heb dan ben ik wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Caelorum schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:47:
dat ligt toch echt aan welk bestandsysteem je kiest :)
ext4 heeft namelijk wel degelijk een defragmenter net zoals ext2.. Alleen ext3 heeft het dan weer niet. Verder zal het me niet verbazen als andere bestandssystemen ook een tool hebben dat kan defraggen.
Een andere optie om te "defraggen":

fsck.ext4 -D /dev/blurp

code:
1
2
-D
    Optimize directories in filesystem. This option causes e2fsck to try to optimize all directories, either by reindexing them if the filesystem supports directory indexing, or by sorting and compressing directories for smaller directories, or for filesystems using traditional linear directories.

Je filesystem moet wel ge-unmount zijn, dus dit zul je vanaf een livecd moeten doen.

Er is ook een tooltje wat het voor 1 file / dir kan doen, maar daar ben ik even de naam van kwijt...

- Om even te kijken waar je "performance probleem" eigenlijk zit. Wat zegt een tool als "top"(top -b -n 1)?
- Hoeveel geheugen heb je nog vrij? (free -m)
- Wanneer merk je dat het systeem trager reageert? Als je een applicatie start, als je in een applicatie van van tabs wisselt, als je in een tekstvenster typt...
- Welke services draaien er? (rc-status -a volgens mij)

[ Voor 16% gewijzigd door Rainmaker op 23-12-2009 18:58 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grootste rotzooi krijg je volgens mij door Wine te draaien en veel Windows applicaties te installeren, en te verwijderen... Na enkele slechte ervaringen heb ik gezworen om nooit nog Wine te installeren op een Linuxbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Want? wordt je linux installatie daar traag van?

Ik vind het juist vrij handig. Ben ik die wine environment zat :rm -rf ~/.wine.

Klaar :P. Wordt weer gegenereerd bij reinstall. Echt werkt prima, als je de windows-dingen voor lief neemt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_VL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45
Ik gebruik al een dik jaar dit scriptje om de boel wat op te kuisen:

http://www.ubuntugeek.com...-ubuntu-system-clean.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
ben iets verder gaan zoeken, ben lijkt nogal wat beschikbaar te zijn.
hoewel de werking/functionaliteit niet altijd even duidelijk is, leek mij toch de moite deze te delen

scleaner
kleenswep
fslint
system cleanup tool

Pagina: 1