Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik ben gisteren wat kiekjes gaan schieten met mijn 40D+tokina 12-24mm. Op het schermpje zag alles er in eerste instantie prima uit maar nu ik net de foto's in het groot bekijk komt er van zo'n beetje elk lichtbron een vage flare af.
Ook zijn alle flares evenwijdig

Hier wat voorbeelden:
f/5.6/13sec/17mm
http://img706.imageshack.us/img706/3336/17mm.jpg

f/5.6/10sec/12mm
http://img693.imageshack.us/img693/5978/10sec.jpg

Hier een kleine crop:
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/1344/flarey.jpg
'T groen gekaderd stuk lijkt me een normale flare maar dat rode hoort toch niet?
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/6863/highlight.jpg

Ik heb in het verleden foto's met kleiner diafragma + sluitertijden van 30 seconden gemaakt maar kreeg niet zulke flares. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Arjan A

Cenosillicafoob

Zo op het eerste gezicht lijkt het op vettigheid op je lens of filter. Netjes één kant op geveegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan A op 21-12-2009 13:32 ]

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
Als je het op je schermpje niet ziet, maar wel op de foto, dan is het misschien iets van de sluiter. Maar dan zou ik toch een vertikale richting verwachten.

Heb je geflitst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
Nope geen flits.. ik maak mijn lens even schoon en ga in het donker nog even wat test foto's maken.
Nog iets anders wat ik gelijk kan uitproberen?

[ Voor 3% gewijzigd door Whis! op 21-12-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je er een filter opzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Lijkt me een kwestie van lichtschittering in de lens bij weinig licht. Als je een snellere sluitertijd gebruikt of de omgeving meer verlicht met een flits ofzo is het effect minder. Dit is soms op te lossen met een UV-filter/ polarisatie filter met een speciale coating, zodat de schittering verminderd. Sommige lenzen hebben zo'n coating er al opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
Nope, geen filter.. op het schermpje zie ik het nu wel trouwens. Had toen kennelijk niet goed opgelet.
Ik ga straks even richting mijn kelder om wat test foto's te schieten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
photofreak schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:55:
Lijkt me een kwestie van lichtschittering in de lens bij weinig licht. Als je een snellere sluitertijd gebruikt of de omgeving meer verlicht met een flits ofzo is het effect minder. Dit is soms op te lossen met een UV-filter/ polarisatie filter met een speciale coating, zodat de schittering verminderd. Sommige lenzen hebben zo'n coating er al opzitten.
Bij de crop foto was zo beetje het hele beeld gevuld met dergelijke lichtjes, zát licht dus en genomen met een sluitertijd van 0,8 seconde..

Verder had ik al aangegeven dat ik foto's met kleinere diagragma + sluitertijden van 30seconden heb gemaakt in soortgelijke situaties en het probleem toen niet voorkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:43

Zoefff

❤ 

Neem aan dat je de lens al goed (!) schoon gemaakt hebt? En de achterkant van de lens, die dus in de body gaat?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even je titel ontdaan van een onnodige tag.

Heb je al even een ander objectief geprobeerd om camera problemen uit te sluiten?

Ik ben erg benieuwd wat het objectief doet bij verschillende diafragma standen en ben ook benieuwd naar een originele foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53
Lijkt me inderdaad iets van vuil, kijk anders eens of er iets op de diafragma blederen zitten.
Het komt iig niet door een kleinere diafragma, heb dezelfde lens en die geeft niet van deze rare vegen:

Gisteravond geschoten, f/13, 20 secs, zonder flits:

Afbeeldingslocatie: http://downloads.oberon.nl/chin/12-24crop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb soms dergelijke verschijnselen op mijn LX3. Vooral bij puntlichten (kleine lichtjes die veel licht geven) in een donkere omgeving. Ze lopen dan ook allemaal parallel aan elkaar.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
"dat rode" waar jij het over hebt is Chromatische Abberatie:
Wikipedia: Chromatische aberratie

Dit zit in de hardware en is alleen softwarematig op te lossen..

*edit*
Lamaar.... ik begreep je verkeerd... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 22-12-2009 14:20 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overstraling is volgens mij wat dus in groen aangeduid is (in de foto niet als negatief punt). 'T gaat hem om de in rood aangeduide lichtstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is geen overstraling.

Ten eerste krijg je lijnen bij overstraling alleen in CCD sensors, en niet in CMOS.
Ten tweede gaan dergelijke lijnen alleen horizontaal of verticaal (naar gelang van de uitleesrichting van de sensor) en nooit diagonaal.

Dit moet een optische issue zijn. Lijkt heel typisch op een filter issue. Maar die zat er blijkbaar niet op...

Ik vraag me af of één van de bladen van je diafragma kapot kan zijn... dat zou wellicht een spleet kunnen produceren, die dan een enorme diffractie levert. (i.t.t. het kleine sterretje dat van de randen van je diafragma komt.) Misschien dat je het kunt zien wanneer je van voren in de lens kijkt, en de DoF preview indukt.
Probeer anders eens hetzelfde te fotograferen met het diafragma wijd open... is het dan weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik houd het op vet op de lens bv van een uitgesmeerde vingerafdruk.
Ik krijg nl precies zulke lichtstrepen als ik mijn brilleglazen met mijn vingers heb aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

denk ook een vet vlek. Als het het diafragma was zou het toch op alle lichtjes op een foto moeten zijn en niet alleen de felste lichtjes van de foto. Bij de foto in het park, zou je bij een mankement aan het diafragma bij het meest rechter licht in ook zo'n veeg verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53
Heeftie al een andere body geprobeert? Kunnen we dat iig uitsluiten
Pagina: 1