Laptop: scherm kapot dus mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• gsmolders
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 16:11
Beste tweakers,

een tijd geleden maakte ik per ongeluk het laptopscherm van een kennis kapot door er een aansteker tegenaan te gooien. Het ding gaf nog wel beeld maar er zat een scheur in het scherm. Dat werd dus vervangen, dacht ik. Op zich niet zo erg.

Na een paar maanden kreeg ik te horen dat de hele laptop vervangen moet worden. De kennis had de laptop naar de verkoper gebracht (die toevallig ook een erg goede vriend is) en de beste man beweert nu dat, doordat het scherm scheurde, er kortsluiting in de vga-chip op het moederbord is ontstaan.

Ik heb er ook naar hartelust op los getweaked vroeger en ben dus niet helemaal onwetend. En ik vind dit persoonlijk een heel erg vreemd verhaal. Bij mijn weten kun je zo'n scherm in alle gevallen gewoon vervangen zonder problemen?

Wat denken jullie? Ooit zoiets meegemaakt? Voor ik voor de rechter kom te staan wil ik graag weten of ze me proberen te tillen...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-01 23:52
Aangezien het ding nog wel beeld gaf lijkt me niet dat de chip kapot is. Misschien heeft de verkoper die kapot gemaakt. Alleen betalen voor het scherm lijkt me dus redelijk.
Dat het scherm de videochip kapot maakt is technisch gezien zeer onwaarschijnlijk.

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Om heel eerlijk te zijn, een raar verhaal.
Daar het scherm eigenlijk niet direct aan de vga chip hangt maar er over het algemeen wel het 1 en ander tussen zit.

Ik zou toch is even een andere computerboer het ding na laten kijken ook aangezien diegene een vreind van je vriend is.

Ik denk eerlijk dat ze je proberen te tillen.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als er al kortsluting in de VGA chip (?) zou zijn zou dat dat eerder komen door een onkundig uitgevoerde reparatie.

Garantie op de eerdere reparatie lijkt me relevanter dan nogmaals hetzelfde defect bij jou te claimen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• gsmolders
Hartelijk dank voor jullie vlotte reacties.

Ik ben verwikkeld in een correspondentie met de rechtsbijstandsverzekering van de kennis. Ik heb een brief nodig waarin een 'expert' (dus een technicus, reparateur) verklaart dat dit verhaal niet klopt. Volgens mijn eigen juridisch adviseur is zo'n expert op geen manier aansprakelijk voor het geven van zijn mening. Toch is men terughoudend wanneer ik om zo'n brief vraag.
Zijn er bedrijven oid die zich met zulk advies bezighouden? Enig idee?

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gsmolders schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:02:
Hartelijk dank voor jullie vlotte reacties.

Ik ben verwikkeld in een correspondentie met de rechtsbijstandsverzekering van de kennis. Ik heb een brief nodig waarin een 'expert' (dus een technicus, reparateur) verklaart dat dit verhaal niet klopt. Volgens mijn eigen juridisch adviseur is zo'n expert op geen manier aansprakelijk voor het geven van zijn mening. Toch is men terughoudend wanneer ik om zo'n brief vraag.
Zijn er bedrijven oid die zich met zulk advies bezighouden? Enig idee?
Kun je het hele riedeltje niet doorsturen naar je eigen verzekeraar? Ik neem aan dat je een AVP verzekering hebt.

-edit- Los van het bovenstaande, het is wel een wazig verhaal. Het scherm was vervangen en maanden later heeft de VGA-chip kortsluiting gemaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door BillSpaarbank op 21-12-2009 14:24 . Reden: Toevoeging ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Externe monitor aansluiten, kun je zo testen of de rest nog werkt.

This footer is intentionally left blank

• gsmolders
@BillSpaarBank: het scherm is niet vervangen omdat ze maanden hebben gewacht met het laten analyseren schade... Ook dat is een reden voor mij om te stellen dat ik die schade niet heb veroorzaakt.

Het blijkt trouwens dat ze ook nog eens liegen(?) over de waarde van het ding. Heb gebeld met acer en hij blijkt uit jan 2006 te zijn ipv midden 2008 zoals de kennis beweert...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ajhaverkamp schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:28:
Externe monitor aansluiten, kun je zo testen of de rest nog werkt.
Vast en zeker is de VGA-chip nu echt kapot, het gaat erom of dit door de gegooide aansteker komt. Erg onwaarschijnlijk, en het klinkt als een poging de verzekering van de TS op te lichten.

Maar ik zou daar inderdaad de verzekeringsmaatschappij zelf achteraan laten gaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gsmolders schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:31:
@BillSpaarBank: het scherm is niet vervangen omdat ze maanden hebben gewacht met het laten analyseren schade... Ook dat is een reden voor mij om te stellen dat ik die schade niet heb veroorzaakt.

Het blijkt trouwens dat ze ook nog eens liegen(?) over de waarde van het ding. Heb gebeld met acer en hij blijkt uit jan 2006 te zijn ipv midden 2008 zoals de kennis beweert...
Gewoon dreigen met een fraudemelding :+

Maar heb je een aansprakelijkheidsverzekering of niet?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Zoals aangegeven, probeer een extern scherm. Let er echter wel bij op dat de sensor die detecteert of het scherm open of dicht is roet (hoe toepasselijk..) in het eten kan gooien. Al zouden de meeste notebooks bij een dicht scherm over moeten gaan naar de docked modus waarbij het externe scherm gelijk al de prioriteit krijgt.

Het lijkt me vrij sterk dat de videochip te maken heeft gekregen met kortsluiting. Doorgans zit daar inderdaad nog de nodige hardware voor die het videosignaal omzet naar de juiste data voor je tft. Die zit doorgaans onderin je scherm.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica