Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Nu het einde van het jaar weer nadert vraag ik mij af of ik e.e.a. aangeschaft t.b.v. het uitoefen van mijn werk kan declareren.

Ik heb wel ervaring met een belastingopgave in te voeren, maar er is niet duidelijk te vinden of je als werknemer/particulier voor een grote organisatie je gemaakte kosten kun declareren. Ik denk aan:

-veiligheidsjas
-thermokleding
-schoenen met stalen neus

Ik versta daar niet onder brandstof etc kosten.

Vraag me even niet waarom ik dit zelf betaald heb, maar daar zijn gegronde redenen voor. Mits met bon kan ik dit soort dingen, aantoonbaar voor werk, declareren? Kan ik dat via dat programmaatje doen wat je bij de belastingdienst kan downen?

geen idee of dit mag en zo niet, dan wil ik niet pas over 10 maanden een afkeur van mijn opgave krijgen.

T60P Widescreen

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En waarom vraag je dat niet aan de belastingdienst zelf? Het is ook nog eens een gratis nummer. Ik denk dat die je vraag beter kan beantwoorden dan de mensen op dit forum eerlijk gezegd.

Ey!! Macarena \o/

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Volgens mij kun je dergelijke kosten niet bij de belastingdienst declareren. Materieel wat je nodig hebt voor het uitoefenen van je werk, dient gewoon door de werkgever vergoed te worden. En dus zul je ze ook bij de werkgever, en niet de belastingdienst, moeten declareren.

Ik vind het persoonlijk nogal gek dat je dingen als een veiligheidsjas zelf moet betalen. Zeker voor dingen met betrekking tot veiligheid moet een werkgever gewoon zelf goed regelen, anders kan hij ook nog eens aansprakelijk gesteld worden als zich er een bedrijfsongeval voordoet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:16
Het gaat hier om veiligheidskleding voor je werk dus?

Dit is niet aftrekbaar in de zin van persoonsgebonden aftrek op de inkomstenbelasting, maar valt wel onder vrije vergoedingen voor je werkgever:

http://www.belastingdiens...2_loon-12.html#P157_14046

Dit betekent dat een vergoeding voor deze kosten door de fiscus niet als loon wordt aangemerkt, en de werkgever hier dus geen werkgeverslasten over hoeft af te dragen. Het is voor hen dus relatief voordelig deze kleding voor je aan te schaffen. Je moet deze kostenvergoeding derhalve bedingen bij je werkgever en niet bij de Belastingdienst.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik probeerde een synoniem situatie te schetsen, maar laten we het erop houden dat ik voor defensie werk. Ten behoeve van mijn eigen behagen wilde ik extra thermo-shirts van betere kwaliteit, andere loopschoenen en heb ik e.e.a. reserve gekocht.

Zodoende dat de all-mighty werkgever dit niet vergoed omdat ik dit zelf graag wil hebben. echter is het wel aantoonbaar voor mijn werk en niet voor mijn vrije tijd.

Daaronder vallen dan ook een (degelijk) zakmes, extra kleding, kisten etc.............vanzelfsprekend dat defensie dit niet vergoed..............dat is dus de situatie....

Ik zie dit als verlengde van toen ik ooit nog student was en voor school laptop, boeken, schriften, kantoorartikelen e.d. gewon van de belasting afgetrokken kon worden, mits natuurlijk een bepaald inkomen hebbend.

Dat werd ook altijd gehonoreerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Seesar op 23-12-2009 10:42 ]

T60P Widescreen

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Seesar schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:40:
Daaronder vallen dan ook een (degelijk) zakmes, extra kleding, kisten etc.............vanzelfsprekend dat defensie dit niet vergoed..............dat is dus de situatie....
Daar ben ik het niet mee eens. Als jij zegt dat je kan aantonen dat je het voor je werk nodig hebt, dan is het gewoon aan je werkgever om het te vergoeden.

Als je werkgever het niet vergoed is het blijkbaar voor een stukje eigen comfort, en dus geen bedrijfskosten.

Maar dingen als een degelijk zakmes en kisten zijn lijkt me gewoon dingen die je nodig hebt om je werk uit te voeren, en moeten dus gewoon door je werkgever vergoed worden. Als die niet vergoed worden, dan heb je ze blijkbaar niet nodig.
Seesar schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:40:
Ik zie dit als verlengde van toen ik ooit nog student was en voor school laptop, boeken, schriften, kantoorartikelen e.d. gewon van de belasting afgetrokken kon worden, mits natuurlijk een bepaald inkomen hebbend.

Dat werd ook altijd gehonoreerd.
Het grote verschil is, dat die studie een eigen investering is in je toekomstige werk. Daar heb je dus geen werkgever waar je het voor doet, en het voor je financiert.

Een werkgever mag gewoon de kosten die gemaakt worden om het werk uit te voeren, gewoon niet afschuiven op de werknemer. Dus eigenlijk moet het niet eens mogelijk zijn dat je prive kosten maakt, die benodigd zijn voor je werk.

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 23-12-2009 10:46 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vroeger kon je inderdaad al dat soort zaken aftrekken met bonnetjes, waar natuurlijk grof misbruik van werd gemaakt. Tegenwoordig is er een standaard aftrekbedrag bekend onder verwervingskosten.
Dus helaas denk dat als je boven dat bedrag uitkomt je mogelijkheden hebt maar denk niet dat dat geaccepteerd wordt. Tenslotte verstrekt het leger toch alles en dat jij een gouden zakmes beter vindt is jouw keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Frogmen schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:07:
Tegenwoordig is er een standaard aftrekbedrag bekend onder verwervingskosten.
Daar kan ik totaal geen gegevens over vinden, en ik moet zeggen dat ik er ook nog nooit van gehoord heb. Heb je hier een bron van?

Op http://www.belastingdienst.nl/particulier/aftrekposten.html staat er ook niks over vermeld. Verder zou ik het ook vreemd vinden. Wat voor dingen zou je af moeten trekken? Alle kosten die gemaakt worden om jouw werk te vervullen moeten gewoon door de werkgever gedragen worden, en dus hoort er simpelweg niks af te trekken vallen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je je aangifteformulier invult kom je hem gewoon tegen, er is verder niets bijzonders aan en volgens houdt de werkgever er ook al rekening mee. Dus als je verder geen aftrekposten hebt is het niet boeiend. Dit is gedaan om de bonnetjes van pennen en potloden die bijvoorbeeld vroeger door een leraar werden afgetrokken te stoppen. Vul gewoon eens een T biljet in, downloaden en waarheids getrouw invullen kom je vanzelf alles tegen. Leuker is het niet geworden maar wel veel simpeler. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Shugosha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11-2019
Wanneer het gaat om een resultaat uit overige werkzaamheden heb je de mogelijkheid om kosten af te trekken die je gemaakt hebt om je werkzaamheden uit te voeren. Niet als je in loondienst bent.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Frogmen schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:37:
Als je je aangifteformulier invult kom je hem gewoon tegen, er is verder niets bijzonders aan en volgens houdt de werkgever er ook al rekening mee. Dus als je verder geen aftrekposten hebt is het niet boeiend. Dit is gedaan om de bonnetjes van pennen en potloden die bijvoorbeeld vroeger door een leraar werden afgetrokken te stoppen. Vul gewoon eens een T biljet in, downloaden en waarheids getrouw invullen kom je vanzelf alles tegen. Leuker is het niet geworden maar wel veel simpeler. Succes.
Onzin, er staat echt nergens iets over "Verwervingskosten". Het enige wat er op lijkt, zoals Shugosha al aangeeft, zijn "Aftrekbare Kosten" bij Inkomsten uit overige werkzaamheden.

Maar daar staat ook duidelijk in de uitleg
Hebt u zakelijke kosten gemaakt voor de opbrengsten uit overige werkzaamheden? Dan mag u deze onder bepaalde voorwaarden aftrekken. Eventuele vergoedingen die u voor de kosten kreeg, moet u bij uw opbrengsten tellen.
Wat dus duidelijk aangeeft dat je hier niks af mag trekken wat betreft kosten voor je loondienst.

Pagina: 1