Toon posts:

Geheugen op auto in bios, maar loopt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na wat probleempjes waarbij mijn computer zomaar, ik hoefde niet eens m'n muis te bewegen, vastliep heb ik in de BIOS al mijn geheugeninstellingen op auto gezet. Sindsdien al even geen problemen gehad (paar dagen geleden), ik heb destijds al memtest86+ gedraaid, deze gaf echter op 85% voortgang nog geen fouten en heb ik toen afgesloten (ik wou liever niet de pc aan laten staan toen ik het huis uit ging ;-))

Dit zijn ze: http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=218695
800 Mhz (PC2-6400), timings 5-5-5-18
Nu kijk ik net in CPU-Z, zie ik dat mijn ene geheugenreep gewoon op 400 Mhz loopt, met timings van 5-5-5-18 (en 22 daar nog onder)
maar de andere loopt op 270 Mhz met timings van 4-4-4-13 (en 15 daaronder)

Verder is het voltage volgens CPU-z 1.8 V (auto ingesteld ook), terwijl Azerty 1.9V opgeeft.

Is een van deze repen stuk?

Edit: misschien handig om wat meer systeeminfo te plaatsen:
CPU: AMD Phenom II X3 720 BE (@stock)
Mobo: ASRock 780GXH/128M

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 12:32 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De geheugenmodules lopen op dezelfde snelheid. Je moet bij CPU-Z op het tabblad 'Memory' kijken en niet op het tabblad 'SPD'. En het is in orde als je 400MHz ziet staan. 400MHz is effectief 800MHz. Zie ook RAM FAQ: DDR. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat het spul niet compatible is met je moederbord, maar sowieso is het aan te raden het juiste voltage in te stellen (als er 1.9V staat zou ik dat ook zeker instellen).

Verwijderd

Topicstarter
The Crow: eentje loopt op 400Mhz, maar de andere op 270Mhz. Via Memory zie je de reepjes niet apart.

Ik heb even mijn modules opgezocht op de Corsair website:
http://www.corsair.com/products/xms2/default.aspx ; ik heb de CM2X2048-6400C5, die staat op de lijst van supported modules: http://www.asrock.com/mb/memory/A780GXH128M.pdf

1.8V volgens die website, Azerty heeft dus verkeerde informatie staan. Dus het voltage zou goed moeten zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:03:
The Crow: eentje loopt op 400Mhz, maar de andere op 270Mhz. Via Memory zie je de reepjes niet apart.
Dat kan dus niet. Geheugen is zelf redelijk passief, je moederbord bepaald de snelheden, niet het geheugen zelf. In de SPD is enkel uit te lezen welke snelheden het aan kan. In elk geval is het zo dat je niet 1 DIMM op 400MHz kan laten lopen en de andere op 270MHz. Waarschijnlijk ben je gewoon bij de SPD aan het kijken, niet bij het geheugen zelf.

Verwijderd

Topicstarter
SPD is wat het geheugen kan?
Dan is het toch alsnog vreemd dat een setje geheugenrepen zulke verschillende specs krijgt opgespeld?
Ik heb nu in de BIOS de timings op 5-5-5-18 gezet en de snelheid op 400Mhz, CPU-Z gaf daarvoor onder memory (ongeveer) 400 Mhz aan, nu geeft het nog maar 200 Mhz aan :s
En aangezien een plaatje meer zegt:
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/1465/geheugen.th.png

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je bent dus naar de SPD tab aan het kijken, dat zegt niets over waar het geheugen daadwerkelijk op draait.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:32:
SPD is wat het geheugen kan?
Dan is het toch alsnog vreemd dat een setje geheugenrepen zulke verschillende specs krijgt opgespeld?
Ik heb nu in de BIOS de timings op 5-5-5-18 gezet en de snelheid op 400Mhz, CPU-Z gaf daarvoor onder memory (ongeveer) 400 Mhz aan, nu geeft het nog maar 200 Mhz aan :s
En aangezien een plaatje meer zegt:
[afbeelding]
Draait goed, niks aan de hand.

EDIT: Foutje, je FSB:RAM moet 1:2 zijn....ondergeklokt geheugen is vaak niet het probleem van een onstabiel systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door THE_FIREFOX op 22-12-2009 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
200 Mhz klopt? O-kee :/ als jij het zegt :p

Wat zou dan de oorzaak van het vastlopen kunnen zijn? Soms heb ik het als ik een klein programmatje opstart vlak nadat ik de computer opstart, soms als ik een map aan het laden ben bij Modern Warfare 2, daar kwam het vrij vaak voor, tot ik een programma ging gebruiken: GameBooster, wat achtergrondservices die niet nodig zijn tijdelijk uitzet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, de 200MHz klopt niet, dat moet 400 zijn.

Stel het eens goed in in de bios (gewoon handmatig). Vastlopers kunnen komen door brak geheugen of tal van andere dingen. Heb je memtest nou al eens helemaal gedraaid?

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:43:
200 Mhz klopt? O-kee :/ als jij het zegt :p

Wat zou dan de oorzaak van het vastlopen kunnen zijn? Soms heb ik het als ik een klein programmatje opstart vlak nadat ik de computer opstart, soms als ik een map aan het laden ben bij Modern Warfare 2, daar kwam het vrij vaak voor, tot ik een programma ging gebruiken: GameBooster, wat achtergrondservices die niet nodig zijn tijdelijk uitzet.
Laat OCCT minstens 1 uur draaien en memtest86 minimaal 3 rounds. Kan je meer over je systeem vertellen? Gebruik je onboard video? Hoe zwaar is je voeding? Misschien ff de complete specs plaatsen? Heb je overnagedacht om alle onnodige hardware los te halen? Het kan zelfs de dvd speler zijn wat niet lekker werkt met het moederbord :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu dus vast ingesteld in BIOS, dan geeft ie 200 Mhz, op Auto gaf ie 400Mhz,

Complete specs zijn:
PSU: Coolermaster Real Power M520
CPU: AMD Phenom II X3 720 BE @ stock
GPU: ASUS HD4870 1 GB
Mobo: ASRock 780GXH/128M
RAM: Corsair CM2X2048-6400C5 (2x2GB)
WLAN Kaart: Edimax EW-7128G
DVD: Samsung SH-S223B
HDD: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ (1 TB)

Als cooling voorin een Scythe Slipstream 1200 @ 950 (met een fanmate) en achterin de standaardfan op standaardsnelheid (ca 1100 rpm), GPU fan staat ingesteld op 31% via CCC, PWM voor CPU staat ingesteld op max 45 graden (laagste) en zo laag mogelijke fanspeed, temperaturen komen niet eens aan de 40 graden voor cores, en 70 graden voor GPU.

Misschien memtest nog wat uurtjes draaien, hij begint automatisch opnieuw als ie 100% rond is? Net trouwens met Windows een geheugentest gedraaid, die gaf wel fouten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het draait dan wel te langzaam (je moet het op 400MHz zetten).

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Even voor de duidelijkheid. In CPU-Z _moet_ je bij het tabblad 'Memory' 400MHz zien staan. Dan is het dus goed ingesteld. :)

Laat memtest een paar uur draaien en dan zie je vanzelf of er fouten zijn opgetreden.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen loopt nu goed (juiste snelheid), net met OCCT de LINPACK test op max gedraaid, na een kleine 8 minuten stopte hij vanwege een fout. Later vandaag memtest, maar ik heb m'n pc nu nodig..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
net memtest gedraaid, 4 passes; 7 errors. Wat betekent dit voor mijn geheugen? RMA-en?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan is je geheugen of stuk, of niet compatible met je bord. Maar gezien het op de QVL staat lijkt het me simpelweg defect.

• THE_FIREFOX
TERW_DAN schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:17:
Dan is je geheugen of stuk, of niet compatible met je bord. Maar gezien het op de QVL staat lijkt het me simpelweg defect.
Dat kan je nog steeds niet met zekerheid zeggen. Test beide modules los en in elke geheugen slot.

Krijg je met 1 module in alle sloten fouten in memtest86 dan weet je zeker dat het die module is. Krijg je het bij beide modules zou ik eerst kijken of het toch geen bios instelling is of je hebt domweg pech dat beide modules bij aankomst gelijk stuk zijn.

Mocht het probleem maar bij een bepaalde geheugen slot optreden dan is je geheugen slot defect.

[ Voor 7% gewijzigd door THE_FIREFOX op 23-12-2009 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan zal ik dat gaan doen.

Hoe werkt zo'n fout eigenlijk? Is het zo dat als mijn pc vastloopt (en het geheugen inderdaad stuk is) dat er constant een bit verkeerd wordt gezet op een blok, en dus ook weer verkeerd terug gaat komen, dus ik heb gewoon dikke pech als mijn pc besluit dat blok te gebruiken?

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:32:
Oke, dan zal ik dat gaan doen.

Hoe werkt zo'n fout eigenlijk? Is het zo dat als mijn pc vastloopt (en het geheugen inderdaad stuk is) dat er constant een bit verkeerd wordt gezet op een blok, en dus ook weer verkeerd terug gaat komen, dus ik heb gewoon dikke pech als mijn pc besluit dat blok te gebruiken?
Het gedrag van instabiel geheugen is niet te voorspellen.

Wat je kan verwachten is:
-Constant dezelfde fouten (bijv een driver kan niet worden geladen of van een cd worden gekopieert)
-Random crashes
-Systeem werkt vrolijk verder maar er ontstaan fouten in je data

Verwijderd

Topicstarter
Oke, eerste module doorstond memtest test 4 prima (waar steeds de fouten optraden), heb die dus rond 75% total pass (alle tests) maar eruit gehaald, andere module in hetzelfde slot: test 4 meteen een fout. steeds de 3e bit van de data die fout is. Geheugen rma'en dus, bedankt voor de hulp :-)
Pagina: 1