Toon posts:

Stabiel thuisnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een UPC Fiber power 90 Mbps lijntje liggen en wil alle hardware vervangen na het UPC modem.

Het hele netwerk hangt nu aan elkaar met 1 Cisco modem (UPC), een Linksys WRT54g (wifi) router, 2x SVEC 8 poort switch, 1x linksys PSUS4 printserver en een 1x een SMC print server.
Je zal begrijpen dat het storinggevoelig is en als ik zelf niet thuis ben is het een hel voor mijn vriendin om een storing te verhelpen.

Nu heb ik nieuwe kabels getrokken vanaf alle machines en randapparatuur en wil een stabiele oplossing hiervoor hebben.
Resetten van switches en routers zou verleden tijd moeten zijn wat mij betreft.

Het Modem bevind zich in de meterkast en gaat van daar naar de eerste verdieping over Cat-5E.
Hier wil ik een 24 port router/switch hebben en hier alle machines in steken.

Wie heeft er goed advies voor mij?
Ik heb 13 poortjes nodig voor alle pc's en dergelijke en voorbereid zijn op meer.

Moet ik na mijn Cisco UPC modem eerst een router hangen en hier weer achter een 24 ports switch?
Het modem geeft namelijk maar 1 adres uit, er kan niet een switch direct achter.
Ook moet ik weer Wifi hebben, een acces point dan weer achter de switch? (dan wordt het modem -> router -> Switch -> accespoint)

Mijn budget is niet heel erg hoog, denk aan een 300,- euro (en als zuinige nederlander willen we daar weer alle voor hebben natuurlijk)

Wat is de ideale opstelling en wat werkt ontzettend stabiel?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zal begrijpen dat het storinggevoelig is en als ik zelf niet thuis ben is het een hel voor mijn vriendin om een storing te verhelpen.
Nee dat snap ik niet, wat gaat er mis dan nu?

Verwijderd

Topicstarter
PolarBear schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:21:
[...]

Nee dat snap ik niet, wat gaat er mis dan nu?
Onder andere...

De WRT54G kan niet goed overweg met de mijn nieuwe Fiber power abbo, valt regelmatig in storing en als er gedownload wordt over Wifi is er geen netwerk verkeer meer mogelijk over het bedrade netwerk. Alle mogelijke combinaties al geprobeerd.

Linksys WRT54G moet soms 4 a 5 keer stroomloos gemaakt worden, bij opstarten gaan vaak alle lampjes rood branden en niet meer uit.

Printer werkt niet, welk apparaat moet ze herstarten in welke kamer/verdieping? (switch? / router? / printserver?)

Bij volledig dichttrekken van de lijn vallen de SVEC switches regelmatig in storing.

Daarom 1 of 2 units op 1 locatie, dan kan ze bij problemen de stekker er uit trekken (en weer er in stoppen) om alles opnieuw op te starten.

Problemen zullen mogelijk ook voordoen wegens veroudering van de hardware. (met name de WRT54G)
Gemiddelde leeftijd routers en switches is zo'n 6 jaar.

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
heb je een modem zonder router functie?
Kun je niet je DHCP server aanzetten op je modem interface en dan kun je Modem--> Switch--> Accespoint

anders Modem --> draadloze router--> switch en dan in deze opstelling de router DHCP router instellingen aan.

Thanks Mate

Verwijderd

Topicstarter
bosgoed schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:51:
heb je een modem zonder router functie?
Kun je niet je DHCP server aanzetten op je modem interface en dan kun je Modem--> Switch--> Accespoint

anders Modem --> draadloze router--> switch en dan in deze opstelling de router DHCP router instellingen aan.
Nee, het modem heeft geen routerfunctie.
Het wordt dus inderdaad Modem -> Draadloze router -> 24 port switch

Maar welk merk is echt stabiel en heeft een sterk wifi signaal? Draytek? D-Link? Engenius Senao?
Iemand ervaring met deze in de prijsklasse 100 a 200 euro?

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 15:23
Of andere firmware op je linksys router... Ik heb met tomato nooit gene problemen. Intensief downloaden van tijd tot tijd en er is verbonden: 5 pc's (3x kabel, 2x wifi), een netwerkprinthub, iPod Touch en E71. Dan nog mobiele apparaten van mensen die hier op bezoek zijn... Af en toe ook nog PCeetje van mijn werk thuis in het netwerk en ook dat levert nooit problemen op.

Maar goed jij hebt zoveel netwerk apparatuur dat een beetje deftige routing oplossing dan ook wel gewenst is...

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 06:59
Sowieso haalt de WRT54G de maximale snelheid van je internetverbinding niet (ik dacht dat het ophield bij zo'n 35 á 40 Mbit, dus het kan nooit kwaad om te kijken naar een andere router met AP.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Mja, ditch die WRT54G. Je kan eerst evt. alternatieve firmwares als Tomato of DD-WRT proberen.

Goed spul is inderdaad bijv. Draytek of een DIY-router: Pak een Atom bordje (met Intel netwerkkaartjes), smijt 't in een mooi kastje met efficiente voeding en zet er bijv. PFsense of m0n0wall op. Dat heeft een best flinke troughput en hoeft niet meer dan 20W te slurpen als de hardware een beetje ok is. Zet je er een cheapo AP of router naast (die laatste laat je uiteraard niet routeren) et voila.

Qua switch: pretty much everything will do. Wil je gigabit of wil je blijven hangen op 10/100? Zolang je de B-merken links laat liggen (Sweex, Sitecom) zal er vrij weinig aan de hand zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door BHQ op 21-12-2009 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jarpse schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:18:

Qua switch: pretty much everything will do. Wil je gigabit of wil je blijven hangen op 10/100? Zolang je de B-merken links laat liggen (Sweex, Sitecom) zal er vrij weinig aan de hand zijn.
Maar is het verstandiger wat meer geld te steken in een router of in een 24 poort switch?
Gigabit geniet nu wel mijn voorkeur.

En het lijntje is nu een UPC Fiber power 90 Mbps, een Gigabit router kan ik ook eventueel kopen als de internet verbinding in de toekomst hoger komt te liggen.
Dan is in ieder geval het metwerk wel al Gigabit aangesloten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 13:28 ]

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 06:59
Je maakt een denkfout. De WRT54G heeft een 10/ 100 WAN- aansluiting, maar dat wil niet zeggen dat hij ook 100Mbit van LAN <--> WAN kan pompen (throughput).

De routering is niet afhankelijk van je netwerk, maar grotendeels van de snelheid van de processor in de router. De routering geschiedt in software, (in het OS van de router) niet in hardware. :)

De switches kun je voorlopig houden, die halen de snelheid wel. Nieuwe switches zou je kunnen kopen omdat je interne netwerk te traag aan het worden is, of als je vaak grote bestanden heen en weer pompt en dat wilt versnellen. En als het een stuk of 3 computers zijn heb je ook geluk, nieuwe routers met AP zijn meestal uitgerust met gigabit switches, dus dan kun je 3 computers aan gigabit gooien.

[ Voor 36% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-12-2009 13:45 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:41:
Je maakt een denkfout. De WRT54G heeft een 10/ 100 WAN- aansluiting, maar dat wil niet zeggen dat hij ook 100Mbit van LAN <--> WAN kan pompen (throughput).

De routering is niet afhankelijk van je netwerk, maar grotendeels van de snelheid van de processor in de router. De routering geschiedt in software, (in het OS van de router) niet in hardware. :)

De switches kun je voorlopig houden, die halen de snelheid wel. Nieuwe switches zou je kunnen kopen omdat je interne netwerk te traag aan het worden is, of als je vaak grote bestanden heen en weer pompt en dat wilt versnellen. En als het een stuk of 3 computers zijn heb je ook geluk, nieuwe routers met AP zijn meestal uitgerust met gigabit switches, dus dan kun je 3 computers aan gigabit gooien.
Nee, de WRT54G gaat er uit, alles wordt nieuw.
Zat te denken aan een 24 poort Gigabit Switch en een wifi router van Draytek. (Draytek Vigor 2130n Wireless-N Gigabit Router 2 VPN)

Of kan ik beter een 10/100 router nemen met een gigabit switch en hier alle pc's en apparatuur op aansluiten om op de 300,- euro te blijven zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is dit een leuke combi?

Draytek Vigor 2130n Wireless-N Gigabit Router 2 VPN
pricewatch: DrayTek Vigor 2130n

&

Cisco Switch 16 poorts Gbit (Zilver/Grijs, SR2016, 19", Unmanaged)
pricewatch: Linksys SR2016 16-Port 10/100/1000 Gigabit Switch

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 14:47 ]

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:14:
[...]
Maar welk merk is echt stabiel en heeft een sterk wifi signaal? Draytek? D-Link? Engenius Senao?
Iemand ervaring met deze in de prijsklasse 100 a 200 euro?
SmallNetBuilder heeft prima reviews! Aan de hand van die reviews zelf de Netgear WNDR3700 aangeschaft. Heerlijke router, nog geen vastloper gehad en een verademing na in een half jaar tijd 4 Linksys routers erdoorheen te hebben geslagen. Voor mij nooit meer een Linksys router, rommel als je het mij vraagt.
Verder staat er veel nuttigs op die website.

See you in another life, brother.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 15:23
@DM.Aram: Ik zit inmiddels ook sterk die Netgear te overwegen. Al moet ik zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met mijn linksys WRT54GL (tomato firmware), alleen is 'ie niet snel genoeg voor mijn huidige verbinding. Aangezien ik maar 4 bedraade netwerkapparaten heb (waarvan voorlopig maar 2 gbit), is de netgear prima, denk ik. Ook overtuigd de de snb review.:)

@pannekoek: Die switch zou ik even laten voor wat 'ie is: productreview: Linksys SR2016 16-Port 10/100/1000 Gigabit Switch review door Psychostase

[sub](Kijk anders even in de V&A voor een tweedehandse, wie weet tref je wat.)[/sub]

[ Voor 8% gewijzigd door lredev op 21-12-2009 15:00 ]

• BHQ

BHQ

Qua switch: die Linksys lijkt idd wat problematisch te zijn (vroegere versies waren dan schijnbaar wel ok). Ook maakt hij een flinke bak met herrie door de fans die erin zitten.

Hoeveel je uitgeeft aan de router is maar net hoe actief je de boel gebruikt. Je zit a) met je throughput en b) wat je verder met de pakketjes doet (dwz. doe je aan heftige packet shaping om torrents de kiem in te smoren of gebruik je enkel wat NAT?) en, ga je veel connecties naar buiten toe maken (bij laatstgenoemde torrents) of internet je alleen wat veel?

90mbit/sec aan usenet stelt niet zoveel voor. 90mbit/sec aan torrents met honderden peers wat allemaal door een traffic shaper moet is net wat andere koek...

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:19
Dat prutsding zou ik links laten liggen. Ik heb ook een exemplaar (bijna 2 jaar), maar het enige wat het doet is pakketjes uitwisselen. En met de standaard fans deed het apparaat dat ook nog eens héél erg luidruchtig.

Zowat alle andere opties als link-aggregation, VLAN tagging, 802.1x en nog wat zaken werkten niet lekker. Plus dat het ding zichzelf een aantal keer heeft 'ge-bricked'. Volgende keer wordt het voor mij een HP Procurve. Stuk duurder, maar doen wel wat ze moeten doen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Okee, de Linksys laat ik vervallen.
Is Draytek wel goed?
Mede omdat deze een USB printserver heeft vind ik hem interessant.
De Netgear WNDR3700 lijkt me ook wel wat, maar kan ik de USB poort ook als printer gebruiken?
Kan het zo snel niet vinden.

• BHQ

BHQ

The Lord schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:33:
[...]
Volgende keer wordt het voor mij een HP Procurve. Stuk duurder, maar doen wel wat ze moeten doen.
Yup, heerlijke apparaten. De 1800 (en huidige 1810) serie is een stukje duurder dan de gemiddelde switch, maar werken prima. en levenslange garantie :Y)

Vitesse chipset zit erin (no clue of dat bij de 1810 nogsteeds zo is) en tegenwoordig zijn die modellen fanless.
Hangt er helemaal van af wat je ermee gaat doen, maar het ding heeft een flinke bak processing power iig.

Verwijderd

Topicstarter
Jarpse schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:50:
[...]

Hangt er helemaal van af wat je ermee gaat doen, maar het ding heeft een flinke bak processing power iig.
voornamelijk usenet, meerdere pc's met gelijktijdig internet gebruik en veel streamen.
Maar ook torrents worden regelmatig gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
DM.Aram schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:49:
[...]

SmallNetBuilder heeft prima reviews! Aan de hand van die reviews zelf de Netgear WNDR3700 aangeschaft. Heerlijke router, nog geen vastloper gehad en een verademing na in een half jaar tijd 4 Linksys routers erdoorheen te hebben geslagen. Voor mij nooit meer een Linksys router, rommel als je het mij vraagt.
Verder staat er veel nuttigs op die website.
Heb gelezen dat je de USB poort ook kan gebruiken als printserver, ik ga deze ook proberen.
Thanx voor je advies, nu alleen nog een Switch zoeken.

Verwijderd

Ik zag toevallig gister hier op Tweakers een topic over specifiek die Draytek, waar een aantal mensen toch wel erg teleurgesteld waren door dit apparaat. Misschien kun je tussendoor even een search doen naar dat apparaat op de Tweakers fora.

Verwijderd

Ik heb zelf een netgear GS724T 24poorst gigabyte switch, kost wel iets van 250euro (destijds), maar ik kijk er eigenlijk nooit daar want dat ding werkt gewoon, dus kan ik je wel aanraden. Zowieso is de switch ongeveer het hart van je netwerk want alles wat daarachter zit (en dat zijn bijna al je main pc's) kan lekker snel met elkaar praten, alles wat naar je router gaat of via Wifi is veel trager. Dus ik zou mijn geld in de switch steken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 11:20 ]

Pagina: 1