"Offline Files" en DNS/WINS problemen

Pagina: 1
Acties:

• Tymusz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 21:52
Hola!

Ik heb in mijn bedrijf 4 laptoppers met een raar probleem: van 2 van deze krijg ik een foutmelding als ze een file willen openen op een server, terwijl ze met een VPN verbonden zijn. De andere 2 hebben dat niet.

Het rare is nu, dat van de 10 servers die ik heb, er maar 1 niet fatsoenlijk werkt. en nog raarder is dat deze server alleen te benaderen is als ik de volledige DNS naam gebruik:

\\server\share\file - gaat fout,
\\server.bedrijf.local\share\file - gaat goed.

en natuurlijk wordt bij alletwee naar dezelfde file verwezen.

Zoals gezegd, alleen bij deze 1e server gaat het fout. Wat ik verder heb kunnen ontdekken is dat de 2 laptops "Offline files" gebruiken van deze server. Deze server is ook de enige die een NIC direct mijn DMZ in heeft.De server heeft 3 NICs met alle 3 een verschillend adres. De NIC in het DMZ heeft geen netbios bindingen, alleen een IP adres.

het gaat ook alleen fout als men via een VPN verbonden is. Locaal gaat alles goed, althans: het icoon "offline files" blijft wel zeggen dat ze 'not connected' zijn, maar een synchronisatie gaat wel gewoon.

oftewel: Is er iemand bekend met problemen met offline files en naamsresolutie?

[ Voor 9% gewijzigd door Tymusz op 21-12-2009 10:05 ]

Verwijderd

Tymusz schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:56:
nog raarder is dat deze server alleen te benaderen is als ik de volledige DNS naam gebruik:

\\server\share\file - gaat fout,
\\server.bedrijf.local\share\file - gaat goed.

en natuurlijk wordt bij alletwee naar dezelfde file verwezen.
Naar mijn ervaring komt dit probleem voor als de laptop/desktop waarmee je deze file wil benaderen, niet in hetzelfde domein zit als de server waarop de file zich bevindt. Dit lijkt me simpel op te lossen door in de TCP/IP instellingen het DNS suffix "bedrijf.local" te definiëren.
Als het de omgekeerde situatie is (laptop/desktop in het domein en de server niet) kan je proberen dat dns-suffix te definiëren op de server, indien de server in je DMZ staat, is dit misschien niet de ideale oplossing en kan je best de server benaderen door "bedrijf.local" er handmatig bij te typen.

Je spreekt over 4 laptoppers die verbinding maken via VPN; doen ze dit allen op hetzelfde IP adres? En wordt de server op alle 4 de laptops aangesproken op DNS naam of ook op IP adres? Komen de DNS instellingen op alle 4 de VPN verbindingen overeen (maw; worden de DNS instellingen uitgedeeld via de VPN verbinding of zijn deze op de client ingesteld?)

Aan welke NIC is de DNS naam van de server met 3 NIC's gebonden? Indien deze gebonden is aan de NIC in de DMZ, is het normaal dat je de volledige DNS naam hiervoor moet gebruiken. Indien de DNS naam resolved naar 1 van de 2 andere NIC's (niet in de DMZ) zou het niet nodig moeten zijn om de domein naam mee te geven.

Gr.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tymusz
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:41:
[...]
Naar mijn ervaring komt dit probleem voor als de laptop/desktop waarmee je deze file wil benaderen, niet in hetzelfde domein zit als de server waarop de file zich bevindt. Dit lijkt me simpel op te lossen door in de TCP/IP instellingen het DNS suffix "bedrijf.local" te definiëren.
Als het de omgekeerde situatie is (laptop/desktop in het domein en de server niet) kan je proberen dat dns-suffix te definiëren op de server, indien de server in je DMZ staat, is dit misschien niet de ideale oplossing en kan je best de server benaderen door "bedrijf.local" er handmatig bij te typen.
Ik heb slechts 1 domein, en alle machines zitten daarin.

De VPN wordt door een Cisco VPN client gemaakt. Die geeft inderdaad ook een connectie-specifieke DNS suffix mee. Maar dan nog.

Het probleem met het handmatig bij tiepen van die suffix is dat het gaat om 'domme' verkopers die een hyperlink opgestuurd krijgen, en die werkt dus niet voor hun. en ik krijg ze ook niet aan het verstand dat ze de suffix erbij moeten zetten.
Je spreekt over 4 laptoppers die verbinding maken via VPN; doen ze dit allen op hetzelfde IP adres? En wordt de server op alle 4 de laptops aangesproken op DNS naam of ook op IP adres? Komen de DNS instellingen op alle 4 de VPN verbindingen overeen (maw; worden de DNS instellingen uitgedeeld via de VPN verbinding of zijn deze op de client ingesteld?)
de instellingen voor de laptops zijn identiek. Ze worden door de Cisco router uitgedeeld.
Aan welke NIC is de DNS naam van de server met 3 NIC's gebonden? Indien deze gebonden is aan de NIC in de DMZ, is het normaal dat je de volledige DNS naam hiervoor moet gebruiken. Indien de DNS naam resolved naar 1 van de 2 andere NIC's (niet in de DMZ) zou het niet nodig moeten zijn om de domein naam mee te geven.

Gr.
De nic in het DMZ wordt verder niet in DNS geregistreerd. De andere NICs worden geregistreerd, en er kan ook normaal gepinged worden naar het IP, de WINS- en de DNS-naam.

kortom: een hele recht-to-recht-aan opzet. Het enige verschil dat ik dus kon ontdekken tussen de laptops is dat er 2 gebruik maken van offline-files van deze server.

bedankt voor je reaktie! andere ideeen zijn ook van harte welkom.

• Tymusz
nee, niemand meer een idee?